Garmisch Classic gaat gebruik van kunstsneeuw beperken
Het Zuid-Duitse skigebied Garmisch Classic heeft de maatregelen gepresenteerd waarmee het deze winter energie gaat besparen. Een belangrijke deel komt voor rekening van de kunstsneeuwproductie waarin gesneden gaat worden.
Pistes minder dik en minder breed
Het skigebied van Garmisch-Partenkirchen gaat het skiseizoen op een reguliere manier starten, de opening is medio december gepland, maar zal gaan besparen op met name het gebruik van kunstsneeuw. Deze keuze wordt gemaakt zowel vanuit economisch als maatschappelijk oogpunt. Het gebruik van kunstsneeuw blijft voor Garmisch noodzakelijk, maar in welke mate is afhankelijk van de stroomprijs en de beschikbaarheid van stroom. Daarbij telkens afgewogen of het gebruik van sneeuwkanonnen zinvol en/of voor de veiligheid noodzakelijk is. Dit is onder andere afhankelijk van het weer en de temperatuur waaarbij telkens bepaald wordt welke gedeelten van de piste sneeuwbedekt moeten blijven om de exploitatie te garanderen. Dit betekent dat de pistes op sommige plekken een minder dik sneeuwdek krijgen maar ook dat de pistes mogelijk minder breed worden.
De maatregel heeft uitsluitend betrekking op het skigebied Garmisch Classic. Het skigebied op de Zugspitze (Zugspitzplatt) is een natuursneeuwgebied, daar is dus geen enkele vorm van besneeuwing.
Andere energiebesparingen
Naast besparingen in de kunstsneeuwproductie heeft Garmisch Classic meer maatregelen aangekondigd:
- de verlichting van de bergstations van de Alpspitzbahn en de Zugspitze wordt 's nachts zoveel mogelijk uitschakelen;
- Terrasverwarmers en straalkachels voor buiten bij de horeca blijven uit;
- Stoelverwarming in de liften wordt uitgeschakeld;
- Als het aantal gasten het toelaat, wordt de snelheid van de liften tot 50% verminderd (bv. op dagen met slecht weer en doordeweeks).
- Liftcabines wordt 's nachts (indien mogelijk) niet naar binnen gebracht, ze blijven dus aan de kabel hangen.
Deze maatregelen kunnen de energiebehoefte van de besneeuwingsinstallatie niet volledig compenseren, zo erkennen de Bergbahnen, maar men heeft geprobeerd alle mogelijke maatregelen te nemen om de vraag naar energie te verminderen.
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Er zullen nog wel meer gebieden volgen…
Voor de mensen die niet aan de vakanties gebonden zijn is vooral de 50% snelheidsreductie fors en vervelend. Ik zou zelf dan nog liever zien dat gebieden een aantal niet-essentiële liften stopzetten maar de overige liften wel op volle snelheid houden.
Er zullen nog wel meer gebieden volgen…
JelleK op 08 nov 2022 13:54
Voor de mensen die niet aan de vakanties gebonden zijn is vooral de 50% snelheidsreductie fors en vervelend. Ik zou zelf dan nog liever zien dat gebieden een aantal niet-essentiële liften stopzetten maar de overige liften wel op volle snelheid houden.
Mee eens. De liften op verlaagde snelheid is wel storend.
Al de andere maatregelen die ze opnoemen vind ik prima, maar trage liften is vervelend. Dan ben je al blij dat je in het laagseizoen niet moet wachten voor de lift, maar dan duurt het nog even lang vooraleer je boven bent.
Ik denk dat de meeste het niet eens in de gaten hebben dat liften minder snel draaien. Aangezien veel liften bijna nooit op volle snelheid draaien.
Ik durf niet te klagen over langzamere liften. Wees verdorie blij dat je überhaupt kunt gaan skiën.
Ik denk dat de meeste het niet eens in de gaten hebben dat liften minder snel draaien. Aangezien veel liften bijna nooit op volle snelheid draaien.
CJAHulskamp op 08 nov 2022 14:55
Dat gebeurt nu ook al in het laagseizoen en het is heel duidelijk merkbaar.
Een drama is het niet en het is begrijpelijk dat ze die maatregel nemen, maar het blijft wel jammer.
Het niet elke dag naar binnen halen van stoeltjes en cabines is, als het goed weer is, natuurlijk wel een makkelijke maatregel.
Een paar complete off-topic reacties onzichtbaar gemaakt. Dit topic heeft niets met elektrische auto’s te maken!
@roel
https://www.srf.ch/radio-srf-1/skigebiete-ohne-schnee-wettru…
Kijk eens naar dit artikel op srf.
@roel
https://www.srf.ch/radio-srf-1/skigebiete-ohne-schnee-wettru…Kijk eens naar dit artikel op srf.
Hansk op 09 nov 2022 09:24
Een terugkomende veronderstelling is dat er meer sneeuwkanonnen nodig zijn vanwege minder natuursneeuw, maar dat is kort door de bocht en de helft van het verhaal. Het komt meer door het massatoerisme. Op drukke pistes schrapen skiërs en boarders natuursneeuw weg waardoor er een basislaag van (meer compacte) kunstsneeuw nodig is om pistes goed begaanbaar te houden.
Nog een aanvulling, de sneeuwkanonnen hebben ze ook nodig om in kortere tijd meer en sneller te kunnen besneeuwen omdat koude periodes vaak minder lang duren. In kortere tijd kunnen ze de pistes dan van een basislaag voorzien.
Het maakt ook nog veel uit wat voor soort kunstsneeuw installaties er staan. Sneeuwlanzen kosten veel minder energie per m3 sneeuw dan sneeuwkanonnen. Nadeel is weer dat die een lagere temperatuur nodig hebben om goed te kunnen produceren.
Wel typisch; als in niet-drukke periodes de snelheid van de liften verlaagd wordt ga je het overzicht “wat zijn de drukke weken in europa” ineens op een andere manier bekijken :-)
Geen stoelverwarming, geen verlichte pistes en misschien het beperken van de lifttijden of het verminderen van de snelheid zouden wat mij betreft geen showstopper zijn om lekker te skieen.
Minder brede pistes en dunnere sneeuwlagen worden al vervelender.
Wel typisch; als in niet-drukke periodes de snelheid van de liften verlaagd wordt ga je het overzicht “wat zijn de drukke weken in europa” ineens op een andere manier bekijken :-)
Geen stoelverwarming, geen verlichte pistes en misschien het beperken van de lifttijden of het verminderen van de snelheid zouden wat mij betreft geen showstopper zijn om lekker te skieen.
Minder brede pistes en dunnere sneeuwlagen worden al vervelender.
Kdtl op 09 nov 2022 14:04
Een warmtespiraal met opgenomen vermogen van 5-10 Watt per zitje gaat echt in het niet staan met wat zo’n lift “slurpt”, haha