Oostenrijkse e-skibussen helpen wintersport te verduurzamen
Laten we er geen doekjes om winden: wintersporten is niet echt duurzaam. Dat wil echter niet zeggen dat er dan maar niets aan hoeft te worden gedaan. Het gebruik van elektrische skibussen is dan ook een nieuwe stap in de goede richting.
Opkomst elektrische skibussen
Het verduurzamen van de wintersport is in volle gang. Zo zijn er al tal van nieuwe uitvindingen die energie- en brandstofverspilling tegengaan. Denk aan het gebruik van restwarmte om liftstations te verwarmen, pistenbully’s op waterstof, persoonsgebonden elektrische leenauto’s, en nu dus ook elektrische skibussen voor de massa. Elektrische bussen zijn niet een nieuw fenomeen in Oostenrijk, maar de skibusvarianten wel. Want vanaf afgelopen Kerst rijden er in Planai en Kaprun bussen voor wintersporters die opgeladen kunnen worden.
Planai bouwt aan milieuvriendelijke busvloot
De batterij-aangedreven skibus van de Planai-Hochwurzen-Bahnen, die al sinds 24 december 2021 rijdt, wordt voornamelijk gebruikt op de skibuslijn in het dal tussen de pistes van de 4-Berge-Skischaukel en het Rohrmoosplateau, beide onderdeel van Ski amadé. De gratis e-skibus brengt de wintersporters milieuvriendelijk en comfortabel rechtstreeks naar de bergstations. De duurzame bus hoeft niet constant aan de stekker, want hij heeft een flinke actieradius, tot wel 400 kilometer. Met een lengte van 12 meter en een breedte van 2,55 meter biedt de bus bovendien voldoende ruimte voor in totaal 83 personen.
“Ons toekomstige doel is om de busvloot om te bouwen naar milieuvriendelijke voertuigen. We zijn dan ook blij dat we het hele seizoen de moderne elektrische skibus mogen testen. Als grootste vrijetijdsbedrijf in Stiermarken zullen we in de toekomst verdere milieuvriendelijke maatregelen nemen, zoals het gebruik van elektrische pistenbully’s”, zegt Planai-directeur Georg Bliem.
Kaprun gaat strijd aan met autokilometers
De elektrisch aangedreven skibus van het Oostenrijkse busbedrijf Postbus AG in Kaprun-Zell am See – een gezamenlijk project van de Gletscherbahnen, het toerismebureau en de gemeente – is net zo vooruitstrevend als die van Planai. Het oplaadbare voertuig is fluisterstil, volledig emissievrij en biedt plaats aan maximaal 67 passagiers. Met een lengte van 9,5 meter en een smalle breedte van slechts 2,33 meter is de bus bij uitstek geschikt voor gebruik in kleine dorpskernen en in smalle straten. De elektrische skibus zal tot en met 31 maart 2022 in het centrum van Kaprun rijden als skibus op lijn D en elke 20 minuten het centrum van het dorp verbinden met het dalstation van de MK-Maiskogelbahn, van waaruit het skigebied op de gletsjer via kabelbanen te bereiken is. Wintervakantiegangers moeten middels de e-skibus worden aangemoedigd om af te zien van de eigen auto, volgens de Gletscherbahnen zou dit jaarlijks tot 1,5 miljoen autokilometers in Kaprun kunnen schelen. Ook de liftverbinding van het bijhorende deelgebied Zell am See met het naastgelegen Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn was al een reden om de auto thuis te laten, aangezien beide nu bereikbaar zijn via de zellamseeXpress-gondel.