Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe 10-persoons gondel Hoadlbahn in Axamer Lizum

Henri op 04 september 2022· 8 reacties

Het bergstation van de nieuwe Hoadlbahn (axamer-lizum.at)
Het bergstation van de nieuwe Hoadlbahn (axamer-lizum.at)

De skigebieden onder de rook van Innsbruck proberen zich steeds verder te ontwikkelen en te moderniseren. De vernieuwde gondel naar de Patscherkofel en de gloednieuwe liften in onder andere Glungezer, Bergeralm en Kühtai zorgden de afgelopen jaren al voor een flinke kwaliteitsimpuls voor de Ski plus City skipas van Innsbruck. In Axamer Lizum, een van de best bereikbare skigebieden vanuit Innsbruck, bleef het echter stil. Tot deze zomer, want op dit moment wordt er een nieuwe 10-persoons gondel naar het hoogste punt van het skigebied gebouwd.

Goed bereikbaar skigebied

Het skigebied Axamer Lizum, persoonlijk een van mijn favoriete skigebieden in Tirol, heeft nog enorm veel potentie om uit te groeien tot een echte topper. Het skigebied is door de nabijheid van Innsbruck ideaal voor een shortski en bovendien prima bereikbaar met het OV. Het is dan ook geen wonder dat het skigebied zowel onder dagjesmensen uit Innsbruck als ook bij toeristen erg geliefd is. Het liftnetwerk stamt voor een deel echter nog uit de jaren 60 en 70, toen er enkele disciplines van de Olympische Winterspelen van Innsbruck werden georganiseerd. Ook de rest van de skiliften is vrij oud. De meest recente liftvernieuwing was de bouw van de Karleiten stoeltjeslift in 2004.

Nieuwe Hoadlbahn in Axamer Lizum (axamer-lizum.at)
Nieuwe Hoadlbahn in Axamer Lizum (axamer-lizum.at)

Nieuwe 10-persoons gondel Hoadlbahn

Deze zomer is het dus zover. De nieuwe Hoadlbahn is een langverwachte investering en vervangt maar liefst 3 stoeltjesliften: de 4-persoons Schönbodenbahn en de Hoadl I & II stoeltjesliften. De Schönbodenbahn was weliswaar een koppelbare stoeltjeslift, maar toch al 31 jaar oud en kreeg in de afgelopen jaren steeds meer kuren. De lift krijgt nu een tweede leven in een Roemeens skigebied. Het treintje, de Olympiabahn, blijft wel staan. Je kunt dus nog steeds via twee skiliften het hoogste punt van het gebied bereiken.

De nieuwe gondel krijgt een middelstation net onder de Sunnalm op 1981 meter hoogte, op de locatie van het voormalige dalstation van de Hoadl II stoeltjeslift. De Karleiten en de Pleisen stoeltjesliften zullen vanaf het middelstation via de blauwe 4a te bereiken zijn. Het bergstation ligt tegen het restaurant op de Hoadl aan en het dalstation zal net als het dalstation van de Schönbodenbahn onder aan de parkeerplaats liggen. Vanaf de parkeerplaats (1558m) sta je met de nieuwe gondel in ongeveer 6 minuten op de top van de Hoadl (2340m).

Bouwdagboek
Meer lezen over de nieuwe gondel? Volg hier het uitvoerige bouwdagboek van de nieuwe Hoadlbahn.

De pisteverbinding tussen het dalstation van de Olympiabahn en de parkeerplaats was door een kruising met de toegangsweg tot op heden niet optimaal. Het skigebied probeert deze hindernis nu met een skibrug op te lossen. Of deze brug aankomende winter al klaar zal zijn is nog niet bekend.

Het middelstation van de nieuwe Hoadlbahn (axamer-lizum.at)
Het middelstation van de nieuwe Hoadlbahn (axamer-lizum.at)

Een overzicht van de (voormalige) plannen voor een verbinding met Muttereralm via de Birgitzköpfl. Rechts de in deze zomer afgebroken liften (rood) en de nieuwe Hoadlbahn (groen).
Een overzicht van de (voormalige) plannen voor een verbinding met Muttereralm via de Birgitzköpfl. Rechts de in deze zomer afgebroken liften (rood) en de nieuwe Hoadlbahn (groen).

Verbinding met Muttereralm

Al meerdere decennia wordt er gesproken over een verbinding tussen de gebieden Muttereralm en Axamer Lizum. De skigebieden hadden zelfs een tijdje een gezamenlijke AGM-skipas (Axams-Götzens-Mutters), maar na de start van de Ski plus City skipas van Innsbruck zijn beide gebieden onderdeel geworden van dit skipasverbond.

Vanaf het bergstation van de Birgitzköpfl stoeltjeslift is het mogelijk om via de rode 11 naar het skigebied van Muttereralm te skiën, maar de terugweg alleen met de skibus mogelijk. Een stoeltjeslift vanaf de Götzner Alm tot de Birgitzköpfl (zie variant 1 in het overzichtskaartje) zou daarin verandering moeten brengen. Zo’n 10 jaar geleden leek het liftproject in een stroomversnelling terecht te komen, maar al snel werd duidelijk dat dit geen optie was. Daarna werd er een variant besproken waarbij de Birgitzköpfl stoeltjeslift in Axamer Lizum zou worden vervangen door een 8-persoons gondel. Met een middelstation op de Birgitzköpfl zou deze gondel meteen de verbinding met Muttereralm creëren (zie variant 2). Ook dit project heeft men uiteindelijk laten varen door problemen met de instabiele ondergrond op dit tracé.

Na een lange periode van stilte komt er de komende jaren mogelijk schot in de zaak. Muttereralm heeft namelijk een nieuwe eigenaar: het Slowaakse Tatry Mountain Resorts (TMR). Het bedrijf (eigenaar van o.a. Jasná Chopok, Spindleruv Mlyn, Szczyrk en Mölltaler Gletscher) liet doorschemeren dat een verbinding met Axamer Lizum hoog op de prioriteitenlijst staat. Vorig jaar mei noemde Igor Rattaj, de directeur van TMR, de verbinding een “eerste missie”. TMR wil voor de verbinding 6 miljoen euro investeren. Hoe het project eruit zal zien is nog niet bekend, de gesprekken tussen de skigebieden over de verbinding lopen nog.

Mislukt project verbinding Schlick 2000 en Axamer Lizum (stubai.at)
Mislukt project verbinding Schlick 2000 en Axamer Lizum (stubai.at)

Verbinding met Schlick 2000 mislukt

Naast de verbinding met Muttereralm wordt er ook al jaren gesproken over een mogelijke verbinding tussen Axamer Lizum en het skigebied Schlick 2000 bij Fulpmes in het Stubaital. Het project met de naam “Brückenschlag Tirol” omvat de bouw van een gondel over de Kalkkögel, de bergrug die ook wel bekend staat als de Noord-Tiroolse Dolomieten. Samen met de verbinding van Axamer Lizum met Muttereralm zou het een skigebied van ruim 100 kilometer aan piste opleveren.

Ook al liggen de twee skigebieden Axamer Lizum en Schlick 2000 hemelsbreed slechts drie kilometer van elkaar verwijderd, vormt deze markante rotsformatie een barrière die niet gemakkelijk te overbruggen is. De bergkam tussen de twee skigebieden is namelijk een stiltegebied, waardoor het hier verboden is om skiliften te bouwen. Het project stuitte daarom al snel op hevige kritiek. Na jaren van overleg (met zelfs een tunnelbaan als alternatief) is het op dit moment zeer onwaarschijnlijk dat het project met een kostenplaatje van zo’n 70 tot 80 miljoen nog gerealiseerd zal worden.

Bronnen: axamer-lizum.at, tt.com, interview Axamer Lizum

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Leuk artikel Henri, zeker zo met de (ooit) gewenste aansluitingen met de andere gebieden erbij. Al lijkt er veel weerstand te zijn telkens bij de verbindingen tussen gebieden rond Innsbrück, zoals ook de Hochoetz- Kühtai verbinding bv.

Toch zie je redelijk wat vernieuwingen de laatste tijd (nieuwe lift Kühtai vorig jaar, deze en ook de nieuwe 6-zitter in Hochoetz waar jullie nog geen aandacht aan hebben besteed) in deze regio.
Ben benieuwd wat de toekomst brengt, deze regio heeft aardig wat potentie qua locatie (Innsbrück/ luchthaven) en sneeuwzekerheid (hoog genoeg en veel noord ligging). De gebieden blijven zonder verbindingen echter relatief klein voor het grote publiek, al vind ik dat zelf wel wat hebben qua charme/drukte.

@Amelm ze hebben zeker veel potentie ja. Veel gebieden hebben een goede niche gevonden waardoor ze goed kunnen overleven. Ze blijven klein voor het grote publiek, maar de locals komen er heel graag :) Daarnaast is het zomertoerisme voor de regio inmiddels net zo belangrijk (en voor sommige gebieden zelfs de grootste inkomstenbron). Met uitzondering van de Muttereralm - Axamer Lizum verbinding denk ik dat er niet heel veel zal gebeuren, maar liftvernieuwingen zullen we natuurlijk blijven zien.

In de komende weken volgen er nog veel meer blogs over nieuwe skiliften in de Alpen. Ook over de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift in Hochoetz ;)

Het is inderdaad een mooi gebiedje. De verbinding met Mutteralm is nodig en zeer ski logisch. D.i.t.t. de verbinding met de Schlick; lelijk, gekunsteld en te weinig ski meerwaarde.

Mooie verbetering, ik heb hier 25 jaar geleden geregeld geskied met mijn ouders, zus en broer. Appartement in Oberperfuss (6 jaar op rij geweest) en vanaf daar naar Axams , rangerkopffl, Kühtai of Seefeld. De verbinding met Mutteralm zou ook een mooie verbetering zijn

Leuk skigebied. Maar wat mij betreft zonde dat er opnieuw stoeltjesliften sneuvelen voor gondels. Zit persoonlijk zo veel liever lekker in de frisse buitenlucht (ook als het lekker sneeuwt) dan in zo’n duffe gondel. Maar helaas lijkt dit een niet te stoppen trend in Oostenrijk. Dan had ik liever gezien dat deze lift in plaats v/d olympiabaan was gekomen, die is pas echt hopeloos ouderwets!

Ik vind het ook altijd jammer als er gondels worden gebouwd in plaats van stoeltjesliften @Patrick1980, maar hier kan ik de keuze voor een gondel wel begrijpen. Beginners die naar de Karleiten stoeltjeslift willen, moeten er bij het middelstation uit. Een stoeltjeslift met een middelstation is natuurlijk mogelijk, maar een gondel heeft dan al snel de voorkeur.

Overigens was ik aanvankelijk ook verbaasd waarom ze de Olympiabahn niet hebben vervangen, maar de vervanging van de Schönbodenbahn is al met al veel logischer. De stoeltjeslift had meer problemen met de wind en stond sowieso vaker stil door technische probleempjes. De Olympiabahn is oud en natuurlijk niet de meest comfortabele lift, maar nog steeds betrouwbaar (ook bij föhn!) en lekker snel. Als je de vertrektijden een beetje door hebt kun je goed timen om zo niet lang te hoeven wachten.

@Henri ik heb wel interesse om eens een skitrip te doen met uitvalsbasis Innsbruck en dan elke dag een ander gebiedje uit te kiezen …
Ik ben niet gebonden aan schoolvakanties en kies het liefst de meest rustige weken uit om te gaan. Je spreekt van veel dagjestoeristen vanuit Innsbruck … ik neem aan dat de weekenden dan vrij druk kunnen zijn in Axamer en andere gebieden rondom Innsbruck (al dan niet binnen zelfde skipasverbond)? En de weekdagen over het algemeen meevallen? Eerder dan dat er specieke drukke (vakantie-)weken zijn tov. rustigere weken?
Of is dat toch meer genuanceerd?

@Steven_817 je merkt ook in deze regio dat kerst en februari hoogseizoen is, maar het resulteert niet in dramatische liftrijen. Verder kan het in de weekenden inderdaad wat druk zijn in de nabijgelegen gebieden, maar doordeweeks valt het goed mee. Met verse sneeuw slaan veel studenten hun colleges over en gaan naar Axamer Lizum (heb ik natuurlijk nooit gedaan ;)), maar echt druk wordt het dan ook niet. Serles, Elfer, Schlick 2000, Bergeralm, Patscherkofel, Glungezer en Rangger Köpfl zijn eigenlijk altijd mooi rustig.

Plaats een reactie