SYTYCS (So You Think You Can Ski)

Okeee ik wil me toch ook wel mengen in de discussie. Ik ben het niet per sé met Cheizz eens hoor, want ik geloof wel dat je de ski’s net zo makkelijk kunt omkanten (breed of smal spoor). Echter moet je dit bij een smal spoor compenseren door middel van skihouding en/of balans en sowieso stabiliteit. Bijvoorbeeld je knieën onnatuurlijk buigen of teveel gewicht op je binnenski. Dus het gaat ten koste van zaken.

Serfaus

null

Succes met omkanten zonder dat de onderlinge afstand tussen de twee blokken verandert.

@ Kristof Ja, ik vind ook wel dat daar iets anders moet. Bedoel je nu dat ik dal-open ski en meer ‘achter mijn ski’s aan moet gaan’? Of is dat weer een ander verhaal? En is er een oefening die ik kan doen om het te verbeteren?

Karlijn op 18 jan. 2013 13:01

Op onze stage noemde men dat een ‘fente’, maar hiervoor kan je best ten rade bij een skileraar om dat er uit te krijgen. Ik moest er voor zorgen dat mijn heupen parallel bleven met de rest van mijn lichaam. Dalski naar voor duwen of bergski naar achter trekken kan een oefening zijn, maar doe dat nooit ‘zomaar’ op een piste zonder dat je iemand bij je hebt die weet waarover hij praat.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Als je het filmpje goed bekijkt staan zijn schoenen niet tegen elkaar.

bartus op 18 jan. 2013 12:45

Toch eens goed kijken naar de positie in de bocht zelf, staat toch behoorlijk smal daar. Maar goed, het belangrijkste is dat het er mooi uit ziet, en of hij nu carved of rutscht, dat laat ik aan de échte kenners over :)

Kristof op 18 jan. 2013 13:07

Dicht zeker maar nooit 100% tegen elkaar zoals op bovenstaande foto van mij. Zo lang je benen maar iets uitelkaar zijn en vrij kunnen bewegen kun je carven. Bovendien heeft ieder zijn eigen optimale breedte ‘eigen spoor breedte’, deels bepaald door anatomie en lichaamsbouw en ook wel ervaring. Kijk maar eens naar hoeveel vooral oudere skileraren er carven maar toch nog in zeer smal spoor skien. Onze eigen Rogier skied ook behoorlijk smal bijvoorbeeld.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

null

Succes met omkanten zonder dat de onderlinge afstand tussen de twee blokken verandert.

Cheizz op 18 jan. 2013 13:11

Eitje, het gaat namelijk om de middellijn van beide blokken. Je benen hebben gewrichten met multiple degrees of freedom. Je kunt makkelijk de hoogte tussen beide blokken veranderen zonder dat de middelijn van beide blokken in het horizontale vlak verder vanelkaar af komen te liggen. Karlijn heeft helemaal gelijk. Het is prima mogelijk om met elke willekeurige spoorbreedte te carven maar je moet ergens compenseren. Daarom is het makkelijker om in een breeder spoor te carven maar het hoeft niet perse en dat probeer ik duidelijk te maken.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Beter plaatje:

null

De spoorbreedte (de hemelsbrede afstand tussen de raakpunten van de sneeuw met de blokken - in dit geval de gestileerde skischoenen) moet groter zijn om een kanthoek van 45 graden te krijgen dan voor een kleinere kanthoek. In deze tekening is de sneeuw mooi horizontaal. Maar als je de spoorbreedte definieert zoals ik hierboven heb gedaan, maakt dat niets uit.

Zoals je in het plaatje van 45 graden ziet is de spoorbreedte (rode lijntje onderaan) groter dan bij een kleinere hoek, terwijl de skischoenen elkaar raken. Wat de rest van de benen doen is voor dit ene wiskundige punt niet relevant.

Edit: als de blokken bij 0 graden al tegen elkaar zouden staan zou je geen enkele kanthoek kunnen maken zonder de spoorbreedte te vergroten.

Ah op die fiets dan heb je gelijk, ik zie spoorbreedte als de afstand tusen je benen dan wel je ski’s. Jij gebruikt de afstand tussen je staalkanten als referentie, dan heb je natuurlijk gelijk.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ooo dan is het misverstand opgelost (ook namens Cheizz)! Ik vond het al zo gek dat je Rogier smal vond skiën, want hij skiet lekker op heupbreedte. Maar hij trekt inderdaad zijn knieën naar elkaar toe. Volgens mij is de algemene definitie van spoorbreedte de afstand tussen beide ski’s (en het spoor wat je daarmee in de sneeuw trekt). De rest van je lichaam is voor deze definitie volgens mij irrelevant. Nou ja, zo heb ik het altijd geïnterpreteerd. Volgens mij zijn we het (zoals wel vaker) gewoon met elkaar eens, maar praten we weer lekker langs elkaar heen.

Nu hebben we wel genoeg het topic gekaapt lijkt me zo, dus kom maar op met de filmpjes!

Serfaus

Terug on topic: ik zie bij veel skiërs (en ook een beetje bij Yannick) dat er de neiging is om constant die benen/enkels tegen elkaar aan te drukken, in elke fase van de bocht. Dan krijg je een banaanvormig spoor geloof ik: tijdens het omkant-moment is het spoor het smalst; hoe groter je de kanthoek maakt, des te breder (kan immers niet anders). Volgens mij is dat een overblijfsel van de ‘oude’ skistijl, kan dat kloppen?

En zoals Karlijn naast me op de bank zegt: "Als je moet plassen, moet je gewoon gaan!"

Ja dat klopt, zie als voorbeeld mijn oude avatar foto;

null

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Mooie foto Bartus, en die bocht vind ik al 10 keer mooier dan diegene die je eerder plaatste. Mooi spoor bovenaan en goede breedte tussen de ski’s, zo zou ik ook wel willen draaien :D

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Leuk om te kijken en te lezen!
Ik heb geen filmpjes van mezelf, maar als ik die zou hebben zou ik ze niet plaatsen… ;) Ik heb nog op de oude manier leren skieen. Daarna heb ik nooit meer les genomen. Wij gaan met jonge kinderen op wintersport (dit jaar 5st tussen de 10 jr en 5 mnd) dus heel veel tijd om les te nemen heb ik niet.
Maar mijn tijd komt hopelijk wel weer over een paar jaar. Dan carven mijn kinderen mij moeiteloos voorbij en lachen ze hun oude moeder hartelijk uit…

Maar plaats vooral filmpjes en opbouwende kritiek, daar kan ik ook nog van leren (carven ;))

@Kristof, thx maar de grote grap is dat beide foto’s in de zelfde week genomen zijn. Bij de ene foto geskied in een breed spoor en de andere foto expres in een zo smal mogelijk spoort, just a proof of concept.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik heb nog steeds geen filmpje ter beschikking. Maar wel twee foto sequenties.

1e

null

null

null

2e

null

null

null

null

Zoals je ziet een veel breeder spoor als dat ik vroeger had. Ik ben ook aan het werken aan mijn stokinzet en houding, armen voor je uit strekken. Waar ik mezelf nog steeds aan irriteer is dat ik mijn binnenbeen niet ver genoeg naar buiten ‘durf’ te drukken, waardoor mijn knieen wat opelkaar lijken te staan en de kanthoek van berg en dalski niet gelijk is. Waarschijnlijk zit dit tussen de oren door dat ik met name mijn linker knie niet durf te belasten wegens een permanente blessure.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Bartus, dat is naar het schijnt één van de moeilijkst aan te passen dingen, ik kamp er momenteel zelf ook enorm mee. Je kan proberen zonder stokken te skien en met je hand je knie naar de berg te duwen. Lang lang lang oefenen, kan er van meespreken :(

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Pfff gelukkig, met die "spoorbreedtes" durf ik me ook wel te vertonen (sorry de films van week 1 zijn nog niet gemonteerd) maar mijn doelstelling was altijd zo smal mogelijk en heel netjes "ouderwets parallel", maar ik geloof nu toch dat ik dat streven maar laat varen en voor de meer praktische invulling kies!

SKIEN GAAF!

Haha, zie dat het topic is geëxplodeerd de afgelopen paar uur. Misschien handig om te zeggen dat ik in mijn filmpje hierboven op een paartje twintips met centraal gemonteerde bindingen ski. Niet helemaal ideaal voor carven op de piste, maar o zo veelzijdig :-)

hoe snel een topic ontspoord he, nuttige informatie maar we dwalen wel wat off topic, of vergis ik me? :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Nee, ik vind het niet off-topic maar we hebben blijkbaar nieuwe audities nodig. De mijne (een pagina terug) is door de discussie alleen door Bartus beoordeeld. Ik zeg shoot again :)

@ Martijnski Eens!

Je skiet met een lekker tempo, mij valt wel meteen op dat je bovenlichaam vrij rechtop staat en (misschien wel daardoor) waaien je armen wat naar achter. Dus spanning in je armen en die naar voren doen, en je bovenlichaam dus ook iets naar voren. Verder ziet het er gecontroleerd en stabiel uit en je hebt een mooie heuphoek. En je geniet lekker zo te zien.

Ik wil ook nog! :D Iemand? Ik stap over 1,5 uur al in de auto.

Serfaus

@ Karlijn: :) Genieten doe ik altijd in de bergen. Met 2 planken onder m’n voeten helemaal.

Bovenlichaam vrij rechtop, klopt. Dat zei Paul E ook. Ik ski graag relaxed, beetje nonchalant. Het gaat ook zo makkelijk op die getailleerde ski’s. Ik denk dat daardoor m’n armen ook wat achterblijven. Pas als het tempo echt hoog wordt ga ik ‘in de houding’ om (nog) meer controle te krijgen. Op lager tempo heel precies en technisch skiën is niet helemaal mijn ding/ambitie. Het lukt wel hoor, geen probleem. Ik zal eind februari proberen dat te filmen.

Edit: Nu weet ik niet meer of dit shot voor of na m’n polsbreuk is gefilmd (het was wel die dag). De uurtjes na m’n valpartijtje vloog m’n rechterhand en skistok vooral achter me aan. Paul weet nog wel wanneer precies dit gefilmd is denk ik. Paul?

Ik heb helaas nog geen filmpjes, ik zou graag de mening van de pro’s hier weten, zal een filmpje proberen maken binnen 2 weken in Ischgl. Al moet ik dan wel wellicht weer een jaar wachten om de tips en tricks toe te passen :-(

Ik ski voornamelijk op gevoel, heb leren skiën toen ik 6 jaar was, toen les gehad, dan pas opnieuw op mijn 12de gaan skiën, ook dan wel les gehad. Toen weer een tussenpauze om op mijn 19de de draad weer op te nemen. En nadien weer een pauze tot mijn 25ste, en nu de laatste 7 jaar sindsdien wel elk jaar op skiverlof. Heb dus slechts 2 weken les gehad, en het is al heel lang geleden, dus ik vrees dat mijn techniek wel wat bijschaving kan gebruiken.

@ Yannick: zeer mooi geskied met een mooi gegleden spoor. Dit is in tegenstelling tot wat Bartus zegt geen gesneden maar een gegleden spoor. Je hoog-laag beweging vind ik zeker niet teveel, zeer goed integendeel. Het is inderdaad wel beter als je je ski’s verder uit elkaar zet. Meer op heupbreedte. Ten eerste is dit beter voor de stabiliteit en zo ga je gemakkelijker een gesneden spoor kunnen maken.
@ Bartus: Kristof is eigenlijk wel correct in z’n analyse. Het spoor van Yannick is gegleden en niet gesneden. Het is ook bijna niet mogelijk om een volledig gesneden spoor te hebben met je ski’s zo dicht tegen elkaar. Bij je eerste foto zal het veel moeilijker zijn om een volledig gesneden spoor te maken dan bij je volgende foto’s. Ik kan ook opmerken denk ik dat je bij je eerste foto veel teveel druk hebt op je binnenski. (ter info: gesneden bochten heb je op het einde van de "perfectionné-bocht of bij de expert-bocht)

Dank @Dieter voor de analyse :-).

Ben afgelopen kerst in Kirchberg ook bezig geweest om m’n ski’s verder uit elkaar te zetten, maar op het moment dat ik er niet meer bij nadenk gaan m’n ski’s automatisch weer naar elkaar toe. Inderdaad een beetje de oude stijl, of zoals m’n vader het zegt: Je bent 17 maar je skiet als een oude lul in een ééndelig skipak.

@Dieter wat wil je zeggen met het laatste zinnetje tussen klammen?

Als je bovenstaande berichten door leest zul je zien dat ik het met je eens ben over die eerst foto. Ik skie daar dan ook express zo dicht mogelijk opelkaar. Waarom? Omdat ik kromme tenen krijg van iedereen die hier predict dat je niet kunt carven met je benen tegen elkaar. Ja het is moeilijker ja het is instabieler maar het kan wel en dat probeer ik te benadruken.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus Haha, ideetje voor een nieuw topic? "Kan je carven met je benen tegen elkaar aan". We dwalen lichtelijk af hier.

Het is maar de vraag wat je bedoelt met “carven”? Ik spreek liever over een gerutchte, gegleden of gesneden stuurfase. En het is inderdaad zo dat je bij een volledig gesloten spoor zo goed als geen gesneden stuurfase zal hebben, maar eerder een gegleden stuurfase. Eigenlijk wordt door de taillering van de ski’s enkel bij buckels en off-piste gesloten geskied. Bij een goede basishouding staan je ski’s eerder op heupbreedte.

  • offtopic* Hé Dieter, wakker uit je winterslaap? Mag je niet met de mannen mee naar Avoriaz? ontopic

Offtopic Hey Martijnski: Ik zit al vanaf 2 Oktober in Afghanistan voor m’n werk. Gelukkig ben ik over ongeveer 1 maand terug. Vandaar dat je me hier nog niet gezien hebt. Maar ik ga nu proberen wat meer aanwezig te zijn (veel te druk gehad tot nu toe:-() We hebben hier ook niet altijd internetverbinding.

Ah, duidelijk. Hoe is de winter daar? Hou je taai en kijk een beetje uit!

Plaats een reactie