SYTYCS (So You Think You Can Ski)

In een topic waar de discussie ging over wanneer je nu goed kunt skiën en wanneer niet, stelde ik voor om een topic te starten waar mensen hun skikwaliteiten kunnen laten beoordelen door anderen. Aangezien er een paar positieve reacties volgden; bij deze :)
De ingenieuze titel (So You Think You Can Ski) komt bij Gerwin vandaan.

Dus, wie trapt er af?

Laten we overigens wel netjes blijven, geen Henk-Jan Smit afkraak gedrag maar opbouwende kritiek :-)

Ik zou graag willen maar heb geen beeldmateriaal van afgelopen jaren. misschien komt het er komende vakantie van, zal er iig aan denken

Addict.

Ach ja, waarom ook niet. Hier een filmpje van nu bijna een jaar geleden. Vaderlief filmt maar verliest halverwege de controle. Maakt nu voor de rest even niet uit, het gaat dus om grofweg de eerste minuut.

Please be nice guys :-)

Je doet iets wat ik zelf ook doe en misschien nog wel wat extreemer als jij. Je laat je linker stok trailen (achter je hangen) na de stokinzet waardoor je je bovenlichaam uit de vallijn beweegd. Ook valt het me op dat je hoog laag beweging wat extreem is, dit is voor dit soort lange cruzende carve bochten niet echt nodig. Ik zeg absolut niet dat ik het beter doe, just my 2 cents

Oja en je skied, heel erg met je benen op elkaar (oude stijl). Maar dat is voor een groot deel smaak.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Dankje Bartus ! Dat van de trailende stok was me zelf nog niet eens opgevallen, maar je hebt volkomen gelijk! Die hoog-laag beweging is inderdaad heel erg overdreven, heb dit normaal veel minder maar heb lette er destijds voor het filmpje echt op. Dat van die benen op elkaar heb ik ook vaker gehoord. Heb onder aanmoediging van een skileraar ooit nog eens een dag met een ballon tussen m’n benen geskied, maar op de één of andere manier gaan m’n benen altijd weer dicht bij elkaar. Misschien een lichte vorm van x-benen, ik weet het niet :p. Thanks voor de reactie :)

  1. Wat een racebaan
  2. Wat een degelijke camcorder
  3. Lekker ontspannen geskied. Heb je duidelijk vaker gedaan en je lijkt ervan te genieten.

Conclusie, je kan skiën.

  1. Wat een racebaan
  2. Wat een degelijke camcorder
  3. Lekker ontspannen geskied. Heb je duidelijk vaker gedaan en je lijkt ervan te genieten.
    Conclusie, je kan skiën.
Alexvanl op 17 jan. 2013 22:19
  1. Vroeg op de dag, dus alles nog strak geprepareerd
  2. Gewoon een simpele digitale camera van Panasonic
  3. Dankje :-)

Misschien zelf nog ergens een videootje staan waar wij ons oordeel over kunnen vellen ? :D

Ziet er goed uit Yannick.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Je hebt best een mooie stijl hoor, overigens wat een top piste die je daar skiet zeg, prachtig uitzicht voor je, mooi breed en perfect geprepareerd. Lekker!

Qua stijl ben ik misschien niet de juiste persoon om hier wat op te zeggen, moest je op technische stage gaan dan zou je wellicht de feedback krijgen om je knien iets verder van elkaar te zetten (dus iets meer carvend skien) en je bovenlichaam met stokinzet iets soberder te houden, die is nu nogal heel actief met je armen op en neer. Verder heel mooi zo!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Helaas de enige bewegende beelden die er van mij zijn, zijn niet te beoordelen. Beide filmpjes zijn geschoten van onderaf zonder zoomfunctie, waardoor je alleen de laatste bocht echt kunt zien. Ik was dit jaar wel blij verrast met de foto’s die ik van mezelf terug zag, dat zag er prima uit. Maar vind dat je altijd beter moet willen en dus blijf ik ook meer proberen om alles nog soepeler te laten verlopen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

@Kristof, beetje raar comment. Je kunt prima carven met een smal spoor net zo als je prima gerutchte bochten kunt maken met een breed spoor. Het een sluit het ander niet uit.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@bartus: Volgens mij is het toch wel algemeen geaccepteerd dat als je eens flink wilt carven je benen wat verder uit elkaar zet. Puur omdat je met je benen strak op elkaar je ski’s niet goed kunt kanten…

Neemt niet weg dat ik normaal gesproken (probeer) geen millimeter lucht laat tussen mijn benen; Op het oog vind ik dat namelijk nog steeds het mooist :)

Yannick: Ik vind het er prima uit zien; ben niet zo van de technische termen maar de opmerkingen over het hoog/laag kan ik me wel in vinden. Stokgebruik vind ik zelf altijd een lastig punt, dat doe ik zelf volgens mij nog fout (teveel laten slepen).

Let it snow!

Leuk initiatief en tot nu toe prima sfeertje :)
Ik heb alleen een filmpje van mindere kwaliteit en ik ski normaal niet zo tam. Maar ik wil nog graag feedback voordat we naar Tignes gaan vanavond :D dus ik hoop dat jullie het kunnen zien:

Serfaus

Knieën in ieder geval mooi wijd uit elkaar, goede carvende bochten en heel gecontroleerd. Hoogstens een beetje tam inderdaad zoals je zelf al stelt, mag wat mij betreft wat agressiever :-)

Veel plezier in Tignes !

Knieën in ieder geval mooi wijd uit elkaar, goede carvende bochten en heel gecontroleerd. Hoogstens een beetje tam inderdaad zoals je zelf al stelt, mag wat mij betreft wat agressiever :-)
Veel plezier in Tignes !

Yannick van Rossen op 18 jan. 2013 10:39

Oh, toch nog een puntje, valt me op dat je vrijwel niets met je stokken doet. Is natuurlijk op een goede piste als deze niet van essentieel belang, maar toch. :-)

Was de bedoeling om m’n vorige bericht te editen, maar klikte op quote. Ach, jullie zijn intelligent allemaal, jullie snappen het wel :-)

Nou, bij ons heet ze ook wel het ‘racemonster’ of ‘Pocito’ (dat op haar helm staat). Was dat niet die agressieve aap in Rotterdam? I rest my case. :p

Dit is de enige opname waar ze niet geflitst wordt of er als een mallle vandoor skiet. Dus dat komt wel goed. Ik ga mijn best doen om nieuwe, betere beelden te maken van Karlijn op volle toeren.

Nou, bij ons heet ze ook wel het ‘racemonster’ of ‘Pocito’ (dat op haar helm staat). Was dat niet die agressieve aap in Rotterdam? I rest my case. :p
Dit is de enige opname waar ze niet geflitst wordt of er als een mallle vandoor skiet. Dus dat komt wel goed. Ik ga mijn best doen om nieuwe, betere beelden te maken van Karlijn op volle toeren.

Cheizz op 18 jan. 2013 10:42

Haha, ik kijk er naar uit !

Off topic: Die aap was Bokito, lijkt erop haha

Hier zie je duidelijk dat ik mezelf heb leren skiën en nooit les heb genomen…
Ik amuseer me rot en heb geen problemen maar het probleem dat de ene ski meer ‘keert’ dan de andere soms… het gaat niet 100% gelijktijdig…
Het kan er dus slordig gaan uitzien … en daar moet ik misschien aan werken…

Heb spijtig genoeg geen filmpje door iemand anders gefilmd dus veel ben je hier niet mee he…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Een beetje lastig beoordelen zo Sven, omdat je lichaamshouding niet te zien is. Was dat trouwens een lichte aarzeling tussen 0.07 en 0.15 of was je gewoon op iemand aan het wachten :P

…of ‘Pocito’ (dat op haar helm staat)…
Dan heeft Karlijn dus een beschaafd klein koppie! ;-)

Een beetje lastig beoordelen zo Sven, omdat je lichaamshouding niet te zien is. Was dat trouwens een lichte aarzeling tussen 0.07 en 0.15 of was je gewoon op iemand aan het wachten :P

Yannick van Rossen op 18 jan. 2013 11:06

'k heb de gewoonte van eerst even te kijken waar het meeste volk zich bevind op dat moment, haha zodat ik een ‘ontsnappingsroute’ heb om het zo te stellen ^^

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@ Hans, het is dan officieel een kindermodel, maar haar helm is exact even groot als de mijne (Skull Light, maat M: 55-57). Het verschil is de verstelknop en de kleur.

@Kristof, beetje raar comment. Je kunt prima carven met een smal spoor net zo als je prima gerutchte bochten kunt maken met een breed spoor. Het een sluit het ander niet uit.

bartus op 18 jan. 2013 07:47

Mja, nochtans het eerste punt wat je moet aanpassen als je van rutschen naar carven wil gaan. Probeer maar eens je knieën te kanten als je schoenen tegen elkaar staan, gaat gewoon niet. Maar voor degelijke uitleg, verwijs ik verder naar gediplomeerde leraars :D

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Leuk initiatief en tot nu toe prima sfeertje :)
Ik heb alleen een filmpje van mindere kwaliteit en ik ski normaal niet zo tam. Maar ik wil nog graag feedback voordat we naar Tignes gaan vanavond :D dus ik hoop dat jullie het kunnen zien

Karlijn op 18 jan. 2013 10:31

Mooooi Karlijn, lekkere stijl. Goed relaxed ook. Misschien 1 klein puntje is dat ik de indruk heb dat je wat gaat zitten in de bocht met je heupen opengedraaid naar het dal, dat moet ik ook nog wat proberen aan te passen, daar hebben we de hele zomer op liggen drammen. Maar dat is smaak, volgens de Franse skischool moet dat er uit, terwijl Oostenrijkers eerder wat anders beweren denk ik.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Kristof, beetje raar comment. Je kunt prima carven met een smal spoor net zo als je prima gerutchte bochten kunt maken met een breed spoor. Het een sluit het ander niet uit.

bartus op 18 jan. 2013 07:47

Mja, nochtans het eerste punt wat je moet aanpassen als je van rutschen naar carven wil gaan. Probeer maar eens je knieën te kanten als je schoenen tegen elkaar staan, gaat gewoon niet. Maar voor degelijke uitleg, verwijs ik verder naar gediplomeerde leraars :D

Kristof op 18 jan. 2013 12:19

Als je het filmpje goed bekijkt staan zijn schoenen niet tegen elkaar. Benen verder uitelkaar betekend niet automatisch beter carven. Zo lang je de ski’s onafhankelijk vanelkaar kunt bewegen/kanten kun je carven. De bochten op het filmpje zijn gecarved aangezien ze de snede van de ski volgen. De ski’s breken niet uit en er wordt niet gerutcht of geslipt. Idd als je wat harder zou gaan en wat extremere carve bochten gaat maken, breder en ronder, zou je idd je benen wat verder uitelkaar kunnen doen. Maar dat gaat automatisch. Dus om nu te zeggen dat je je benen in dit geval verder uitelkaar zou moeten doen om te carven is niet waar. Gesneden bochten of geslipte bochten to carve or not to carve, hij snijt zijn bochten dus hij carved al.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Filmpje van Sven is niks op te zien. Overige skiën allemaal prima. Of het mooi is vind ik subjectief. Welke stijl hang je aan?

Bovenstaande posters zijn allemaal veilig en gecontroleerd onderweg. Of de één of andere nou beter met de stokken prikt of de benen wat verder bij elkaar doet vind ik niet belangrijk en zie ik ook niet 1,2,3. Ik weet wel dat jullie geen gevaar op de piste opleveren voor mij en anderen en dat vind ik belangrijk. Als jullie er dan ook nog plezier aan beleven (waar ik totaal niet aan twijfel) skiën jullie gewoon goed. Door naar de volgende ronde!

Mijn skistijl in het filmpje uit het ‘broken body parts’ topic. De laatste paar seconden van het filmpje (voorbij de aftiteling) kun je me op m’n normale manier zien skiën :)

http://youtu.be/gGZ65Z-4r14

Shoot!

Qua ski stijl lijken wij verrekte veel op elkaar Martijnski, maar dat had ik al eerder gezien. Tja ik ben het wel met je eens hoor, als dat milimeter werk is hartstikke leuk op zijn tijd. Maar op een gematigd tempo en een fijn billiard laken kan iedereen skien, niet om de andere posters te beledigen even voor de duidelijheid.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Bartus, ik zie bij Yannick toch echt gedeeltelijk geslipte bochten (tweede helft van de bocht bewegen de ski’s zichtbaar zijwaarts). Dus daar gaat je punt volgens mij.

Daarnaast is het echt - zoals al eerder gezegd - fysiek onmogelijk om een kanthoek te krijgen als je schoenen tegen elkaar aan staan.

@ Yannick Ja, zodra ik weet dat ik gefilmd word ga ik ineens heel traag! Ik zag ook mijn stokinzet inderdaad, maar dacht dat het misschien ook timing is. Dus dat ik het eerder moet doen. Wat vinden jullie van mijn stokinzet timing? En moet ik met het stok inzetten ook toch weer iets meer mijn onderarm omhoog doen, of alleen meer pols?

@ Kristof Ja, ik vind ook wel dat daar iets anders moet. Bedoel je nu dat ik dal-open ski en meer ‘achter mijn ski’s aan moet gaan’? Of is dat weer een ander verhaal? En is er een oefening die ik kan doen om het te verbeteren?

Thanks allebei trouwens. Heb ik weer wat leuks te doen. Als er nog meer mensen iets willen zeggen, vooral doen! Na Tignes zet ik wel weer een (wat sneller) filmpje erop :)

Serfaus

Wat een onzin, deze foto is genomen voor dat ik mijn techniek ben gaan updaten naar breder spoor. Los van alle andere houdings problemen heb ik niet het idee dat mijn kanthoek hier te klein was. Dat terwijl je toch onmogelijk hier een speld tussen kunt krijgen.

null

Je dure broeken gaan er van naar de klote maar het zeker mogelijk

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Als je het filmpje goed bekijkt staan zijn schoenen niet tegen elkaar.

bartus op 18 jan. 2013 12:45

Toch eens goed kijken naar de positie in de bocht zelf, staat toch behoorlijk smal daar. Maar goed, het belangrijkste is dat het er mooi uit ziet, en of hij nu carved of rutscht, dat laat ik aan de échte kenners over :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Plaats een reactie