Niet skieën en toch sneeuw

Hoi,
Wij zijn 3 jaar naar Nauders geweest, weliswaar om te skieen maar we zagen ontzettend veel mensen wandelen. zowel onder in het dorp (1400 mtr) als boven bij de pistes.

Ik heb eens een week in oktober gewandeld in het Gasteinerdal, vanuit Bad Gastein. Elke dag een anderssoortige route, in het dal en op de berg. En uiteraard een dagje Salzburg, zoals hierboven aangegeven veel sfeer daar (zelfs een kerstwinkel die het hele jaar open is). Is wel verder dan 900 km.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Mmm, dacht dat ik ingelogd was. (gast364)

Daar gaan we dan ook eens kijken, wat een info en een hulp hier… ben ik niet gewend, op 90% vd forums krijg je geen normaal antwoord meer, dus een pluim voor de schrijvers op dit leuke forum.

@Frank, ach die 100km meer maken ook niet uit he, goed auto, winterbanden eronder en gaan. Ik denk erover om zondagochtend om 05:00 te vertrekken, dan is het lekker rustig op de weg en kunnen we doorrijden, zonder skibox op het dak en alleen wat kleding voor een paar dagen, is de auto leeg.

We hebben er nu al veel zin in… alleen nog even kiezen waar we heen willen. We wachten af en bekijken of er sneeuw ligt en of het zonnetje schijnt. We willen of op 9-12 of 16-12 vertrekken.

@ Frank, ze rijden vanuit Eindhoven, dat gaat je wel lukken met 900 km, wij rijden er 1000 vanuit Noord-Holland naar Hochkönig. @ Ralfie op zondag geen vrachtverkeer en het is nog geen echt skiseizoen, wij rijden er 9 uur over zonder file. Veel wandel plezier waar of jullie ook heen gaan. :)

Dienten Die Alte schule

Nu een hele rare vraag… ik durf hem bijna niet te stellen… (bloos)
Kun je zonder ski’s overal komen en dan bedoel ik bv op een mooi uitzichtpunt of nog beter een gezellig prachtig restaurant boven op een berg ? Of is dat echt alleen voor skiërs ?

En als het wel zou kunnen, dan zijn er toch wel gondels of alleen van die hele enge stoeltjesliften ?

Nu voel ik me dus echt dom…

Domme en/of rare vragen bestaan niet. Domme en rare antwoorden wel. Gewoon vragen wat je wilt dus.

Skiërs en boarders kopen vaak een dag- of een weekpas voor alle liften in een gebied. Je kan bij de meeste liftbedrijven gewoon een zgn. niet-skiërs kaartje komen om boven op de berg te komen. Afhankelijk van waar je naartoe gaat kan je dan ook terug lopen of met dezelfde gondel weer terug. Hier in Sölden kan dat met de Giggijochbaan en met de Gaislachkoglbaan.

Skiën. What else.

@ Ralfie, Bij ons in Hochkönig (en ik denk in de meeste plaatsen) kun je een berg en dal vaart kopen.
Je kunt niet overal komen, de meeste liften zijn niet toegankelijk voor niet skiërs. Maar de liften die vanuit een dorp of onderaan de piste weggaan kan dat wel, ze komen altijd wel bij een berghut of restaurant uit.
Je kunt nagelang jullie conditie, naar boven met de lift en terug lopen. De stoeltjes liften van tegenwoordig zijn hypermodern voor 6 personen en niet eng om mee naar boven te gaan.
Afgelopen winter heb ik met mijn kleinzoon gewandeld naar boven en daar voor de BV met zijn moeder afgesproken, en 2x een gondel genomen, gaat super. Het is ook gezellig om boven in een hut een jausen of streekgerecht te nemen.

Dienten Die Alte schule

Als jullie in een mooi restaurant willen eten 's middags zullen jullie wel naar een skigebied moeten gaan, of in de buurt, want waar geen liften zijn, zijn denk ik weinig hutten open in de winter. Als je dan ook nog voor 19 dec kiest om te gaan zijn er wat meer mogelijkheden voor kleinere skigebieden, de grotere en hoger gelegen gebieden zijn wel eerder open. Zou van te voren dan even kijken op desbetreffende site van het skigebied. Wij hebben sinds 2 jaar een prachtig bergrestaurant met mooi uitzicht, groot maar toch knus en gezellig zie http://www.steinbockalm.at Ben benieuwd waar jullie uiteindelijk terecht gaan komen. :)

Dienten Die Alte schule

In Hochgurgl en Obergurgl(kwartiertje rijden van Sölden) mag je met alle liften(alleen de sleepliften zal niet gaan!) heen en terug als je een skipas hebt. Je kan zoals eerder gezegd ook losse voetgangerskaartjes kopen maar die gelden niet voor alle liften. Op hun site (maar ook op de site van Sölden) kun je zien wat er mogelijk is.

bedankt voor alle tips !
Nu weet ik dat we gelukkig ook de berg kunnen komen zonder ski’s.
@Elly, jullie restaurant ziet er prachtig uit, heb veel lekkere dingen gezien, hmmm heb er nu al zin in.

Nu moeten we even afwachten en eind november kijken waar er sneeuw ligt, zowel in het dal als op de berg, want ik wil alleen maar sneeuw zien, zon kan ik helaas niet reserveren, anders zou ik dat ook doen.

Pfff we zien door de bomen het bos niet meer, maar stapje voor stapje, dankzij jullie hulp komen we een heel eind …

@ Ralfie, haha lees jou antwoord, oeps het is niet ons restaurant hoor, was maar waar. Wij hebben een eigen huis in Dienten vandaar dat ik zeg bij ons (gewoonte) maar dit restaurant ligt boven aan de stoeltjes lift boven het dorp. :)

Dienten Die Alte schule

hahaha oke, duidelijk ;-)
Maar wellicht gaan we er toch even kijken.

Ik kan nu eens kijken waar je flink kunt rodelen, want we skieën dan niet, maar rodelen is wel leuk. Zag net op TV dat Zillertal altijd sneeuw heeft, wellicht is dat een optie ?

Bij Neukirchen ligt de langste rodelbahn 14 km tot 's avonds 22 uur geopend. Mijn kids rijden daar ook altijd een keer heen als we in Oostenrijk zijn, erg leuk.
Je moet dan wel ergens wat hoger in het Zillertal gaan zitten want beneden ligt niet altijd even veel sneeuw in het begin van het seizoen, Gerlos of aan het einde van het Zillertal of in HochFugen.

Dienten Die Alte schule

hahaha, volgens mij is snowmagazine niet altijd de beste bron van objectieve info :)
Maar achter in het zillertal is het vrij sneeuwzeker al is midden december wel vroeg

hahaha tja en zo "vang" je de "nieuwe" toeristen ;-)

Anyway, ik heb net zitten kijken en zoals Elly al zegt, die 14km rodelbaan in Wildkogel Bramberg, lijkt ons wel iets. Daar kunnen we dan sleetje rijden, maar moeten dan dus kijken naar een hotel in Zillertal ? Daar ligt er dan waarschijnlijk wel wat sneeuw rond 9 december ?

Rij je dan met de auto van zillertal naar Bramberg ?

Eventjes een kleine kanttekening: kijk in de periode die je gaat wel eens of de liften/rodelbaan open zijn.

Het is toch wel raar dat je alleen antwoorden uit Oostenrijk ziet, niet onterecht natuurlijk, bijvoorbeeld Bregenzerwald is erg mooi om te wandelen, maar Zwitserland is toch echt ook mooi om te wandelen. Ik denk maar aan de Jungfrau region, de treintjes zijn daar heel het jaar door open. Ideaal dus voor wandelaars. Het is daar wel wat duurder dan in Oostenrijk.

Beste Mathijs,

Komt een beetje door onszelf, we wilde niet verder dan 1000km vanaf Eindhoven rijden en Oostenrijk heeft even voor de voorkeur, om het niet nog moeilijker te maken. Doch bedankt voor de tip om te kijken of de rodelbaan idd open is, daar gaan we eens op onderzoek uit.

Verder hebben we gekeken naar de omgeving van Kaprun en Zell am See, ivm de rodelbaan in Bramberg, maar een beetje leuke hotelkamer kost al snel 200 euro per nacht, zo he…

Ik zou toch even goed verder kijken …
Ik weet niet wt je eisen zijn , maar 200 euro per nacht , dat moet wel een heel goed hotel zijn!!!

Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

kijk ook eens naar het Stubaital ! Een prachtig wandelgebied, met mooie rodelbanen, een gletscher waar je met de gondel op 3200 m kunt komen, ook als voetganger, redelijke prijzen, vlak bij Innsbruck waar je met het treintje vanuit Telfes tot in het centrum kunt komen. Echt een aanrader !

Beste Mathijs,
Komt een beetje door onszelf, we wilde niet verder dan 1000km vanaf Eindhoven rijden en Oostenrijk heeft even voor de voorkeur, om het niet nog moeilijker te maken. Doch bedankt voor de tip om te kijken of de rodelbaan idd open is, daar gaan we eens op onderzoek uit.
Verder hebben we gekeken naar de omgeving van Kaprun en Zell am See, ivm de rodelbaan in Bramberg, maar een beetje leuke hotelkamer kost al snel 200 euro per nacht, zo he…

Ralfie op 12 nov. 2012 08:42

Ow sorry, niet gezien :)

Hallo 177,

Ik vond de rodelbanen in Stubaital niet zo groot/lang, maar ik zal nog eens kijken.

200 euro is wel erg veel, zal vast een top hotel zijn… Gezien jullie niet gaan skien maar wel een auto bij de hand hebben is misschien een hotel net buiten het dorp een idee? Scheelt je een hoop Euro’s! Mijn schoonouders gaan altijd wandelen en die hebben van die sneeuw dingen gekocht voor onder je schoenen bij de ANWB schijnt heel goed te werken! Gewoon onder je eigen schoenen.

Hier meer info over Bramberg:

http://www.nationalpark.at/de/hochalpiner-winter/nationalpar…

Tip: toets in google plaatsnaam bestemming en dan Winterwandern erachter

Hier het programma staan wel leuke dingen tussen ook maar eens naar kijken ;)

http://www.nationalpark.at/fileadmin/images/Christian/WiPro1…

Seriously snow addicted family!

Trouwen LoL @ joepiedepoepie lopend in de sleeplift hahahaha dat wil ik zien ;)

Seriously snow addicted family!

@Jeffrey…Ik vond 'm zelf ook wel grappig, eigenlijk!

zo kan het wel:

null

Seriously snow addicted family!

Geweldig!!!

Hallo allemaal,

Nou we zijn er uit, althan op het laatste moment toch maar iets geboekt.
We gaan naar Zell am See vanaf as Donderdag tm maandag.

Laten we hopen dat het mooi weer is en er sneeuw ligt.

groetjes Ralfie

Veel plezier!!!

Fijne vakantie!!

Plaats een reactie