Zomerski in Zermatt

Dit onderwerp gaat over de bestemming Matterhorn Zermatt

Ik ben van plan om in juli een aantal dagen te gaan snowboarden in het Matterhorn Glacier Paradise. De videos op youtube lopen sterk uiteen van schijnbaar runs van 30 minuten tot met een trekliftje een paar 100 meter omhoog en naar beneden gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alles hangt af van de omstandigheden. Het kan zomaar dat ene sleepliftje zijn pet een blubberige piste ernaast. Daar mag je dan tussen 7.00 en 13.00 uur op skiën en je betaalt de volle prijs voor de liftpas.
Persoonlijk zou ik mijn geld anders besteden in de zomer. Tenzij je een keer in de buurt bent en een dagje echt iets anders wil dan zomeractiviteiten. Maar ik zou er niet voor het skiën heen rijden.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Tsja, nu steeds meer raceteams in de zomer in Snowworld komen trainen, zegt wel genoeg denk ik ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 04 apr 2024 09:08

Edwin van Riel

Het is inderdaad meestal 2 slepers (wel nog redelijke lengte) + de piste om daar te komen. Je moet ook geluk hebben met de omstandigheden. Hieronder een beetje een indruk.

null

Was begin september en we hebben het toen gecombineerd met wandelen. Dus zeker niet elke dag de piste op.

Dus wat ze op hun website vertellen dat er 25km piste heel de zomer open blijft is met een grote korrel zout te nemen?

Deze heeft er wel een mooie run van weten te maken, maar zal misschien in ideale condities geweest zijn? Is effectief in juli opgenomen:

*bericht bewerkt door Robinc op 04 apr 2024 10:29

De afgelopen zomers was het huilen met de pet op, als ik me niet vergis is de wintersport in de loop van de zomer overal in de Alpen gestaakt. Alleen de Hintertuxer hield het (onder erbarmelijke omstandigheden) lang vol met slechts enkele weken sluiting eind zomer / begin herfst.

Nu is er dit jaar een stuk meer sneeuw gevallen op hoogte dus misschien volgt een normalere zomer met meer wintersportmogelijkheden. De enorme warmteopstoot de komende dagen belooft echter niet veel goeds.

Ik zou nergens op rekenen maar gewoon even checken voor je daarheen gaat hoe de omstandigheden zijn en dan beslissen of je de wintersportspullen meeneemt. Je hebt in juli wel betere kansen dan in augustus. In 2022 gingen de pistes eind juli dicht, de datum van vorige zomer kan ik even niet vinden: https://planetski.eu/2022/07/29/zermatt-suspends-summer-skii…

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 04 apr 2024 10:46

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

De afgelopen zomers was het huilen met de pet op, als ik me niet vergis is de wintersport in de loop van de zomer overal in de Alpen gestaakt. Alleen de Hintertuxer hield het (onder erbarmelijke omstandigheden) lang vol met slechts enkele weken sluiting eind zomer / begin herfst.

Nu is er dit jaar een stuk meer sneeuw gevallen op hoogte dus misschien volgt een normalere zomer met meer wintersportmogelijkheden. De enorme warmteopstoot de komende dagen belooft echter niet veel goeds.

Ik zou nergens op rekenen maar gewoon even checken voor je daarheen gaat hoe de omstandigheden zijn en dan beslissen of je de wintersportspullen meeneemt. Je hebt in juli wel betere kansen dan in augustus. In 2022 gingen de pistes eind juli dicht, de datum van vorige zomer kan ik even niet vinden: https://planetski.eu/2022/07/29/zermatt-suspends-summer-skii…

KrisWeer op 04 apr 2024 10:36

Bedankt voor de gedetailleerde info! Idd risky om te boeken zo te zien, maar ik wil geen jaar wachten om weer naar de bergen te gaan dus ga het er waarschijnlijk toch op wagen. En in het slechtste geval wordt het dan maar mountainbiken :p

Dus wat ze op hun website vertellen dat er 25km piste heel de zomer open blijft is met een grote korrel zout te nemen?

Deze heeft er wel een mooie run van weten te maken, maar zal misschien in ideale condities geweest zijn? Is effectief in juli opgenomen:

Robinc op 04 apr 2024 10:28

@Robinc Dit filmpje is idd een eerste run na wat verse sneeuw (en dus relatieve kou). Beter kan haast niet. Ook vroeg in juli waarschijnlijk.
Was het je ook opgevallen dat hij heel veel schaatst en rechtuit gaat om überhaupt vooruit te komen? Daar, dat brede stuk gletsjer waar je wat skistokken ziet staan (daar gaan de skiteams hun runs steken, dus dat is zo weg), dat is het beste stuk om te boarden. De rest is steppen en straightlinen. Moet je maar net willen voor die €100 oid die een dagkaart kost.

Eerste stuk is inderdaad de run door je neemt vanaf de lift naar die slepers. Die doe je eigenlijk maar 1x op de dag. Dat onderste stuk was bij ons dicht, maar ook niet echt de moeite waard als het open is.

Zowel Hintertux als Saas Fee vind ik qua pistes beter als het er goed bij ligt. Zermatt vind ik dan wel weer het mooist voor de afwisseling met wandelen. We hadden een weekkaart gekocht, daarmee kun je alle liften gebruiken (trein niet) en kun je dus ook mooie wandelingen maken.

Kost nu 361 chf zie ik in juli.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 apr 2024 11:10

Eerste stuk is inderdaad de run door je neemt vanaf de lift naar die slepers. Die doe je eigenlijk maar 1x op de dag. Dat onderste stuk was bij ons dicht, maar ook niet echt de moeite waard als het open is.

Zowel Hintertux als Saas Fee vind ik qua pistes beter als het er goed bij ligt. Zermatt vind ik dan wel weer het mooist voor de afwisseling met wandelen. We hadden een weekkaart gekocht, daarmee kun je alle liften gebruiken (trein niet) en kun je dus ook mooie wandelingen maken.

Kost nu 361 chf zie ik in juli.

Tiny-M op 04 apr 2024 11:04

Dat eerste stuk daar geraak je niet terug? Ziet er nog best wel leuk uit. Voor mij hoeft het niet stijl te zijn om er van te genieten. Misschien moet ik wel die andere gebieden eens bekijken.

Ik kan ook nog een paar dagen in mei, dat is misschien een veiligere optie?

Opzich kom je er wel terug, maar het is niet handig. 2 slepers terug en het is feitelijk gewoon een paadje. Piste 85 is het.

Tot half mei is Stubai ook nog open. Maar als je later gaat, zou ik eerder voor Hintertux of Saas Fee gaan dan Zermatt. En als het buiten de schoolvakanties is, gewoon last minute boeken. Heb een keer eind juni en een keer begin september volop verse poeder gehad in Hintertux, maar als dat niet was voorspeld, had ik wat anders gedaan.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 apr 2024 12:13

Opzich kom je er wel terug, maar het is niet handig. 2 slepers terug en het is feitelijk gewoon een paadje. Piste 85 is het.

Tot half mei is Stubai ook nog open. Maar als je later gaat, zou ik eerder voor Hintertux of Saas Fee gaan dan Zermatt. En als het buiten de schoolvakanties is, gewoon last minute boeken. Heb een keer eind juni en een keer begin september volop verse poeder gehad in Hintertux, maar als dat niet was voorspeld, had ik wat anders gedaan.

Tiny-M op 04 apr 2024 12:12

Welke sneeuwvoorspelling gebruik je?
Bedankt voor alle tips, even verder bekijken en mss eerder last minute booken inderdaad.

O.a. hier op de site en meteoblue.
Check wel ook altijd even goed per gebied wat er wel en niet open is, dat kan per periode nog weleens wisselen. Staat op de websites van de gebieden zelf.

Wat hierboven al wordt gezegd, dit is niet de meest boeiende gletsjer qua pistes. Vanaf de top naar de sleepliften is niet zo boeiend, en het deel lager dan de sleepliften (dus terug naar Trockener Steg) ook niet, dat is vrij vlak zonder afwisseling. Landschappelijk is het er prachtig, maar qua skiën voegt het niet heel veel toe.
Als je in Hintertux nog redelijk tot het Fernerhaus (2660m) kunt komen dan is dat een boeiendere optie. Dan heb je ook een kleine 600hm, niet slecht.

Wat hierboven al wordt gezegd, dit is niet de meest boeiende gletsjer qua pistes. Vanaf de top naar de sleepliften is niet zo boeiend, en het deel lager dan de sleepliften (dus terug naar Trockener Steg) ook niet, dat is vrij vlak zonder afwisseling. Landschappelijk is het er prachtig, maar qua skiën voegt het niet heel veel toe.
Als je in Hintertux nog redelijk tot het Fernerhaus (2660m) kunt komen dan is dat een boeiendere optie. Dan heb je ook een kleine 600hm, niet slecht.

KarelJansma op 04 apr 2024 13:19

Bedankt voor je ervaring te delen. Ik denk ondertussen eerder begin mei te reserveren en dan te kijken op welke gletsjer er nog het meeste sneeuw ligt :)

Hi allen.
Ik ga voor het eerst Gonna glacier proberen. Ik verwacht niks groots, is het ook niet, alleen plezier… 😉🎿

Ijskoud de beste.

Gonna moet Fonna zijn. Noorwegen

Ijskoud de beste.

Heb geen ervaring met zomerskiën in Zermatt, maar wel met zomerskiën in Hintertux. Omdat we in het winterseizoen 20/21 niet konden skiën vanwege Corona, hebben we geskied in de zomervakantie, van 10 t/m 17 juli 2021. We hebben die week alle weersomstandigheden gehad, geskied in de zon en zelfs in een sneeuwbui. Het gebied was geopend tot aan het Tuxer fernerhaus op 2600 m, dus echt de moeite waard. Skiën ging tot 13 uur, daarna was het waterskiën. En verbazingwekkend hoe goed de pistes er dan de volgende ochtend weer bij lagen. Er lag voldoende sneeuw (circa 2,5 bovenaan) het was niet extreem warm. Het was lekker rustig, zeer weinig toeristen, wel een aantal ski teams van over de hele wereld (o.a. Canada en Korea!). Exact een jaar later keek ik op de webcams, en waren de omstandigheden zeer slecht (te weinig sneeuw en veel te warm). Ik zou dus kort van te voren checken of het de moeite waard is.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 04 apr 2024 20:34

null
null
null

Hier enkele foto’s van de sneeuwcondities in de week van 10-17 juli ‘21 in Hintertux. We hebben toen echt geluk gehad.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 04 apr 2024 21:05

De prijs kwaliteitverhouding is ver te zoeken. Waarom ga je niet naar Nieuw Zeeland. Stuk betere condities; daar is het winter in juli. Kost wellicht net zo veel als in het peperdure Zermat.

Gelukkig kost een vlucht daarheen niks

De prijs kwaliteitverhouding is ver te zoeken. Waarom ga je niet naar Nieuw Zeeland. Stuk betere condities; daar is het winter in juli. Kost wellicht net zo veel als in het peperdure Zermat.

Hihans op 04 apr 2024 23:38

Het gaat hoogst waarschijnlijk Hintertux worden de eerste week van mei (eerder kan ik niet). Daar zag het er de vorige jaren nog mooi uit rond die periode aan de youtube filmkes te zien.

Eerste week mei: bedoel je tot 5 mei? Want dan zou je ook nog kunnen kiezen voor Tignes/Val d’Isere. Dan heb je een veeeeel groter skigebied dan in Hintertux. Twee jaar geleden was in die week bijna het gehele gebied geopend, dus bijna 300 km pistes. Tignes en Val d’Isere sluiten vanaf 5 mei (https://www.tignes.net/ouvertures-station en https://www.valdisere-agence.com/ouverture-station#:~:text=d…)

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 05 apr 2024 21:31

Eerste week mei: bedoel je tot 5 mei? Want dan zou je ook nog kunnen kiezen voor Tignes/Val d’Isere. Dan heb je een veeeeel groter skigebied dan in Hintertux. Twee jaar geleden was in die week bijna het gehele gebied geopend, dus bijna 300 km pistes. Tignes en Val d’Isere sluiten vanaf 5 mei (https://www.tignes.net/ouvertures-station en https://www.valdisere-agence.com/ouverture-station#:~:text=d…)

DeWit1979 op 05 apr 2024 21:29

Bedankt voor de tip. Zeker eens bekijken. Ik zag wel dat er in Hintertux nog veel sneeuw gaat vallen de volgende weken dus misschien dat daar leukere off-piste te doen zal zijn?

Zoek eens op Tignes en Val d’Isere en freeride of off-piste. Daar komt wel eea voorbij…

Off-piste op een gletsjer (Hintertux): dan moet je denk ik wel heel goed weten wat je doet, ivm gletsjerspleten
( https://ridersguide.nl/de-gletsjer-freeriden-de-gevarenzone/… )
(https://www.snowplaza.nl/weblog/53232-skien-op-een-gletsjer/ )

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 06 apr 2024 10:59

Leuke offpiste op een gletsjer kan zeker, maar niet zonder gids en/of heel veel ervaring, dan vraag je om serieuze problemen.

Edwin van Riel

Zeker bij Hintertux zijn er een aantal vrij grote spleten vlak naast de pistes.

Ja dat ging ik uiteraard niet alleen doen, maar toch bedankt voor de tips :)

Er is een paar jaar geleden nog een Hollander overleden in een gletsjerspleet in Zermatt. Op slechts een paar meter van de pisterand

Er is een paar jaar geleden nog een Hollander overleden in een gletsjerspleet in Zermatt. Op slechts een paar meter van de pisterand

Liezen op 06 apr 2024 17:40

Oké damn, dat is wel scary genoeg om gewoon tussen de paaltjes te blijven op zoon gletsjer :o

Plaats een reactie