Vervanging voor Salomon Enduro XT 800

Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn Salomon Enduro XT800 ski’s (https://www.bol.com/nl/nl/p/salomon-m-enduro-xt-800-z12-b80-ski-s-all-mountain-168-cm/9200000022236653/). Het is een superfijne all-mountain ski, met afmetingen 175 (lengte) en 125-80-108. Kleine rocker met een goede float.

Mijn kenmerken:
1.93 en zo’n 88 kilo. Ik ski zo’n 30 jaar en kan het goed, maar er past natuurlijk bescheidenheid vergeleken met ‘natives’ (dus niet vergevorderd).
Ski met name op de piste, maar pak ook graag wat tiefschnee mee, schuw het zo nu en dan ook niet om tussen de bomen te skiën (maar altijd vlak bij de piste).
Ski vrij traditioneel, met benen tegen elkaar. Varieer snelheid en korte bochten en zo nu en dan een lekker stukje carven. Samenvattend: op zoek naar een alleskunner.

Gezien mijn goede ervaringen met deze ski ben ik naar vergelijkbare ski’s aan het kijken, te beginnen bij Salomon. Ik heb de volgende twee op de korrel (ik hoop dat ik links mag plaatsen):
https://www.snowcountry.nl/24-salomon-s-max-10-plus-m12.html…
Pro: zelfde lengte als huidige ski (175), dus lekker voor de korte bochtjes. Con: mindere float door de geringere breedte.
https://www.snowcountry.nl/24-salomon-s-max-10-xt-plus-m12.h…
Pro: brede tip, dus goede float. Con: ik verwacht wat lastiger korte bochten door de lengte (177), die ik juist nog wat beter wil ontwikkelen.

Ik neig naar de tweede, maar wil graag de geruststelling dat de korte bochten daar ook lekker op gaan. Wie weet raad?

Je linkt twee keer naar dezelfde ski (S/Max 10). Ik vermoed dat je bij de tweede link een andere ski bedoelt?

Over de S/Max 10: die is veel lichter van constructie (en gewicht) dan de Enduro XT. Ze sturen ook een stuk lichter. Dit zijn niet ski’s die door wat slush of zachte sneeuw heen beuken. Met jouw postuur zou ik ook iets nemen dat iets meer body heeft. De S/Max 12 bijvoorbeeld, of de S/Force 11 van Salomon. De Blast kan zelfs, als je wat agressiever skiet.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, ook bij andere merken. Mijn advies: probeer wat te testen, dan kom je er beter achter wat jij fijn vindt. Bij Duijvestein kan je testen (in Snowworld) of in het najaar weer in de Alpen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Dank voor je reactie en tips. Het zijn niet exact dezelfde:
S/Max 10 plus: 175 met 121/73/104
S/Max 10 plus XT: 177 met 128/76/108

Ah dan nog, de constructie lijkt me wat licht als je van de Enduro 800 XT komt

Een amateur is gewoon een liefhebber

Völkl Deacon 80 kan wel eens leuk zijn. Ga dan wel voor de 180.
De oude Enduro’s waren vrij stug met flinke rockers.
Enige wat je anders eens kunt proberen als lengte echt van belang is, is eens te zoeken naar een oude Rossi Hero Elite Plus in de langste maten. Vooral een pisteski met wat meer float, dus geen bomenrammer in de poeder. Wel een skirouteski.

Die Volkl ziet er inderdaad heel interessant uit! Vergelijkbare specs (inclusief gewicht), met een iets kleinere radius zelfs. Ik zie dat ze tot 177 gaan, wat wat mij betreft prima is (nu 175).

Plaats een reactie