Advies voor niet één, maar twee paar ski’s

Misschien een beetje een apart verzoekje, maar ik ben op zoek naar 2 paar ski’s die elkaar mooi aanvullen. Ik waardeer de adviezen en suggesties op dit forum altijd, vandaar dat ik jullie laat meedenken. Ik kom momenteel van de Wingman 82CTI, waar ik niet per se vanaf wilde, maar ik kreeg een mooi bod erop. En iets nieuws uitproberen is toch een leuke hobby (/verslaving). Ik wil nu dus gaan uitbreiden van een 1 ski naar 2 ski quiver.

Over mezelf: 28 jaar oud, 20+ jaar ski-ervaring, ski-instructeur achtergrond, 188 cm en 75 kg. Ik kan wel technisch goed en snel skiën, maar de laatste jaren ben ik toch gaan beseffen wat ik het leukste vind aan skiën: lekker spelen, plezier maken, de randjes van de piste opzoeken, een paadje tussen de bomen door pakken, springen over de bultjes op de piste en af en toe een uitstapje naar het funpark met schansjes en boxen (de rails en echt grote schansen blijf ik wel van weg). Tussendoor mag ik ook graag op de limiet carven en flink kilometers maken.

Daarnaast kan ik ook genieten van lekker vlammen op een perfect geprepareerde piste, maar de praktijk heeft geleerd dat dit gewoon niet zo vaak voorkomt. Enerzijds omdat de condities de laatste jaren zelden perfect zijn, anderzijds omdat ik ook soms met een groepje ski dat wat minder hard gaat dan ik.

Uit mijn eigen online zoektocht ben ik op 2 ski’s gekomen die perfect matchen met mijn favoriete stijl (hierna ski A genoemd):

  • Black Crows Mirus Cor
  • Line Blade

Eigenlijk lees ik over beide alleen maar positieve verhalen en brengen ze gewoon precies wat ik zoek. Ze zijn alleen niet gemakkelijk te testen, dus vraag ik hier nog of er mensen met ervaring met deze ski’s zijn en of zij advies hebben. Ook andere suggesties zijn uiteraard welkom, mocht ik me blindstaren op deze opties.

De prioriteit ligt bij ski A, echter heeft deze uiteraard ook zijn tekortkomingen. Ik lees dat er wel een snelheidslimiet op zit en dat ze niet zo stijf zijn en daarmee niet de perfecte keus zijn voor ijzige sneeuw. Daarom zoek ik ook nog een ski die hier complementair aan is (hierna ski B genoemd). Deze heeft wel minder prioriteit. Omdat ik niet gelijk 2 ribben uit mijn lijf hoef te trekken, kan deze ook over een of twee jaar pas erbij komen. Maar toch vast leuk om over te brainstormen. Omdat ski A een hele korte radius heeft, zat ik voor ski B te denken aan een sportieve, lange bochtenski. Hier ben ik ook nog een stuk breder in de opties, ben er nog niet uit of het een cheater GS wordt of een meer piste-georiënteerde ski. Wat opties die me aanspreken op basis van research:

  • Een cheater GS (Rossignol Hero LT, Atomic Redster G9, Salomon S/Race GS 12, Head WCR e-Speed, Völkl Racetiger GS… keuze genoeg)
  • Völkl Deacon 76 (forum-favoriet 72 neigt meer - naar korte bochten?)
  • Fischer The Curv GT
  • K2 Disruption MTI

Ook hier hoor ik graag aanraders, afraders en aanvullingen. Deze zijn volgens mij ook makkelijker te testen en hier zit ook nog geen haast bij.

Kortom:
A. Op korte termijn een nieuwe, speelse, ski gezocht. Iemand die iets zinnigs kan zeggen over mijn shortlist?
B. Op lange termijn een sportieve aanvulling gezocht op ski A.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Als het niet meer voor dit seizoen is, zou ik even wachten en begin volgend seizoen een en ander testen bij een test-event (ook de ski’s die je noemt staan in de testrekken). Dan weet je echt wat je hebt aan een Mirus Cor of aan een Blade. Ik ken geen technisch goede skiër die die ski’s lekker vond (ik was testen met wat Oostenrijkse Landes leraren).

Een ski met een overjarige print of rond Black Friday is doorgaans goed te shoppen voor het seizoen echt losbarst. En dan weet je tenminste zeker dat je geen miskoop doet.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Tenzij je als ski “A” een echte korte bochten piste georienteerde ski wilt (en dan zou ik een slalom ski pakken of iets mid radius neigend naar korte bochten zoals een deacon 72 master)… kan je ook eens kijken naar wat meer fun park of all mountain voor ski A? Iets in de 80-100mm onder voet range, met goed wat rocker (zowel tip en tail). Tuurlijk gaan ze helemaal niet zo goed op piste carven als smallere ski zonder rocker, maar ze gaan wel erg speels zijn, leuk voor wat off piste, tussen de bomen, funpark…etc.

Ski “B”: Alles wat je noemt past wel. Van Atomic zou ik de X9S toevoegen (iets meer multi radius, maar skiet langer, dus meer cheater GS). De fischer The Curv GT skiet in zijn langste lengte (1m82) best cheater GS lang, en is een serieuze ski (race genen), deze heb ik ook. De deacon 72 skiet echt kort, de 76 heb ik nooit getest, maar zou langer moeten skieen.

Ik heb bv in mijn quiver 4 ski’s:

  • korte bochten ski om te vlammen (on piste)
  • lange bochten ski om te vlammen (on piste)
  • Freeride fat ski voor off piste en spelen in de buckels en slush
  • ski touring ski

Maar ik geef toe dat ik een idioot ben.

Voor ‘A’ kan je eens kijken naar de Blizzard Rustler familie (9 of 10). Ik heb de 10 en ben daar echt enorm blij mee. Hij kan vrijwel alles, van alle omstandigheden op de piste tot diepe poeder ernaast. Ik kan er zelfs heerlijk mee carven. Er moet alleen wel wat sneeuw om de piste liggen. Bij harde/ijzige pistes is ie alleen wat lastiger. Door de breedte krijg je hem toch wat moeilijker op zijn kant, maar met jouw skitechniek zal dat makkelijk gaan dan bij mij (niveau 7/10). Ik ben 190 en 95kg en heb nooit het gevoel dat ze klapperen, dus volgens mij zijn ze stijf genoeg. Volgens mij zijn ze ook wel gunstig geprijsd atm.

@Biggie het skiseizoen zit er voor mij al op dit jaar, dus wachten met kopen kan zeker, Black Friday is ook een goede tip.
@Asterino een freestyle/twintip behoort ook tot de mogelijkheden. Ik ben bang dat ik bij de meeste te veel inlever op carve kwaliteit. Want hoewel ik iets speels zoek, breng ik alsnog 95% van de tijd door op de piste. Ik geloof wel dat er ook freestyle ski’s zijn die verrassend goed carven, de zaak is om die te vinden. Ook hebben zulke ski’s vaak een grote radius, waardoor voor ski B een slalom ski dan misschien beter complementair is.

De X9s heb ik dit jaar een ochtend geleend van een vriend. Vond die niet heel lang aanvoelen. Prima carver, maar een beetje eendimensionaal. Niet echt wat ik zoek, zeker voor die prijs.

Voor je condities die je met je “A” ski aan wilt heb ik een Faction Dancer 1 gekocht. Fun ski die alle condities op de piste goed aankan. Ook voor het park nog wel geschikt (al ben ik daar te oud voor :-). Het is geen poeder ski, daar is de ski te smal voor. Voor het park kun je de binding wat meer naar voren monteren.

Als je de kans krijgt voor de B ski misschien ook eens de Nordica DC 74 Pro testen?
Schijnt wel een fijne ski te zijn. Zelf nog niet geprobeerd btw.

Totales Vollidiot

Onze dochter heeft voor situatie 1 ook een set Factions, is ze heel blij mee, ook veel in park bezig er mee. Zij heeft ze aangevuld met een set GS ski’s van Dynastar.

Je zou ook nog naar ripsticks kunnen kijken van Elan? Die gebruikt mijn man voor jouw situatie A. Hij heeft dan weer Fischer Curvs voor situatie B.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dank voor het meedenken allemaal. Met deze input en verder online onderzoek heb ik de lijst voor ski A uitgebreid:

  • Black Crows Mirus Cor
  • Line Blade
  • Faction Dancer 1
  • Dynastar M-Cross 88
  • Elan Ripstick 88
  • Salomon Stance 90

Allemaal wat freeride/freestyle genen, maar toch nog degelijke carve-kwaliteiten. De Rustler lijkt me toch iets te breed, aangezien ik toch voornamelijk op de piste blijft.

Weet iemand wanneer er weer test evenementen zijn in Nederland? En hoe je hiervoor op tijd kan aanmelden?

*bericht bewerkt door Stanro op 13 mrt 2024 17:36

Weet iemand wanneer er weer test evenementen zijn in Nederland? En hoe je hiervoor op tijd kan aanmelden?

Stanro op 13 mrt 2024 17:35

In Nederland zijn die er vanaf november weer. Als je volledig lid bent van NSkiV krijg je vanzelf een aankondiging denk ik. De categorie ski’s die jij op je lijstje hebt staan heb ik echter bij die indoor event nooit gezien, dat zijn vooral pisteski’s doorgaans.

In november zijn er ook testweekends in de Alpen. Qua condities en materiaalaanbod interessanter wellicht.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Sowieso zou je eens bij Duijvestein Zoetermeer kunnen kijken, die hebben jaarrond veel testmateriaal.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie