Nieuwe ski's - The Curv GT, of toch Deacon 80

Goedemorgen,

Ik ben in de markt voor nieuwe ski’s. Ik ben een behoorlijk gevorderde ski’er (± 20 jaar ervaring), niveau rond 7-8 als ik het topic hieromtrent volg. Ik ski voornamelijk op de piste, maar ga er ook af en toe buiten. Mijn stijl is middellange bochten, carven en relatief hoge snelheid.

Nu ben ik in de markt voor nieuwe ski’s, en neig momenteel naar de Fischer The Curv GT, zeker ook vanwege de ervaringen die ik op dit forum hierover lees. Als alternatief kijk ik ook naar de Volkl Deacon 80, omdat ik hier ook goede recensies over lees. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met deze ski’s en mij kan helpen in deze afweging? En wanneer het de Fischer wordt, kan ik dan beter de 168cm of 175cm nemen? Ik ben 1.78m lang en ongeveer 75 kilo.

Alvast enorm dank voor de hulp!

Ben zelf voor de deacon 84 gegaan. Persoonlijk vind ik het een top ski. Sportief, goed mee te carven en goed mee door tiefschnee knallen. Hier een review video van Julian Witting over de 80 en 84:

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Deacon 76?

Totales Vollidiot

De Curv GT en de Deacon 80 zijn behoorlijk verschillend. De Deacon is relatief licht en stuiterig, terwijn de Curv GT ligt als een huis, meer als een race ski. De Deacon 76 die @Kdtl noemt lijkt wel op de Curv GT. Dat zou een dilemma kunnen zijn. Ik denk dat de Curv GT verfijnder is overigens. De meest recente versie van die ski althans, die van 76 mm onder de voet.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik skie ook al 20 jaar.vlotte skier.
Ik weeg 67kg. Ik heb vorig jaar men fischer curve gt 1.62m geweldige skie met enorm veel grip verkocht omdat ik na de 2de week skien met Hoge snelheid wat stabiliteit miste.
Dus heb ik 1.68m aangekocht .ik skie er graag mee maar als er een pak verse sneeuw is gevallen en in de namiddag serjeuze hopen liggen denk ik nog veel aan die van 1.62m die zijn dan heel wat speelser. De radius van 15m heeft meer invloer op die lengte dan ik dacht .
Dus heb ik nu besloten om 1.62m terug aan te kopen dan Kan ik kiezen .
Als ik 1skie zou mogen kiezen zou ik heel zeker voor die van 1.63m gaan.
Mvg bert.

Nog iets belangrijk vergeten 😊
Ik Ben 1.69m groot

Ik heb zelf de Deacon 80 gehad. Vond het een leuke ski, maar net iets te slap voor mijn 80kg.
Zeer leuk in de huidige sneeuw condities. Minder leuk in het begin van het seizoen op ijzige pistes. (let wel “minder” leuk, zeker niet ontoereikend)

Ik zou de Völkl Deacon 76 (seizoen 2024) serieus overwegen (en testen als dat kan). Net wat breder dan een echte piste ski maar echt een veelzijdige en fijne ski voor alle soorten sneeuw. Je kan ermee carven, gesneden bochten maken en slippen. Hij kan hard en is zeker niet slap (ik weeg 83kg en hij is echt heel stabiel en klappert zeker niet). De rocker voor heeft iets meer flexibiliteit waardoor hij ook in wat diepere sneeuw of einde dag in de slush prettig zijn weg vindt. Ik heb m vorige week getest en direct gekocht. Vorige ski was Salomon X-Drive 8.0 fx (6 jaar oud) en dit was toen een topper maar verbleekt bij de Deacon 76. De Deacon is ook lichter en makkelijker te draaien en beter in korte bochten. Dus… testen als het kan!

Lees ook hier: https://www.skimag.com/gear-item/volkl-deacon-76-2024-review…

*bericht bewerkt door RemkoZ op 19 mrt 2024 11:16

Plaats een reactie