Nederlander moet skivakantie serieuzer nemen

Nederlander moet skivakantie serieuzer nemen, zegt Eurocross: ‘Te vaak is het ‘piste af, koffie, piste af, biertje’
Negen op de tien mannen en bijna tweederde van de vrouwen overschat de eigen skikunsten…
https://www.ad.nl/binnenland/e~a045c583b/

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 05 feb 2024 09:18

Uitrusten doen we thuis wel!

Nou lekker dan.

In een ander topic werd juist gesteld dat nederlanders massaal brokken maken omdat ze koste wat het koste (ook bij uiterst slechte omstandigheden) moeten en zullen gaan skien. De pas is immers al betaald…

Het voelt altijd als een portie (on)gezonde calvinistische zelfkastijding. We zijn een vreselijk slecht volk. En we doen vreselijk domme en slechte dingen…

Totales Vollidiot

Niets aan de hand, wij wintersport.nl leden zitten in de 10/33% groep die zichzelf niet overschatten😂

En weer een prima reden voor de media om de jaarlijkse wintersport(ers) bashing in stand te houden.

Denk dat overschatting en de aard van de Nederlanders best een dingetje is maar (negatieve) artikelen over wintersport is toch altijd weer goed voor de nodige clicks (en verdere polarisatie)…

Flachau, over een bias in de sampling group gesproken. Doe hetzelfde onderzoek in een gebied waar Sunweb geen reizen naar heeft en dan krijg je gegarandeerd een andere uitkomst.

We zijn een ontembare groep die enkele weken in het jaar de wereld verovert, vooral Europa. Nieuwerwetse ontdekkingsreizigers…

Massaal naar de campings of all-in hotels langs de middellandse zee, massaal naar de witte stroken kunstsneeuw…. En dan klagen over de baustellen, slechte sneeuwkwaliteit, dure pils, ruzie maken in de apres skibar, handdoekjes leggen op de ligbedden……

Owja het is wel vakantie, dat moeten we serieuzer gaan nemen…

Ik denk dat er geen gekke conclusies in het rapport naar voren komen. Zie het ook wel om me heen; er zijn te veel mensen die het hele jaar niks aan sport doen maar die ene week van het jaar denken dat ze heel wat zijn op de piste. Een beetje bewustwording in dit soort artikelen zo voor de hele meute op wintersport gaat is niet zo gek.

En ja het is wel vakantie @Nemrah; maar een ski vakantie vraagt wel iets meer qua voorbereiding (en qua risico voor jezelf en andere) dan handdoekje leggen op de camping. Daar mag best wat aandacht naar uitgaan.

Ook wel interessant dat ervaren skiërs zichzelf typisch lager inschalen dan ze daadwerkelijk zijn, terwijl beginners zich met een factor 2 overschatten.

*bericht bewerkt door Gerwin op 05 feb 2024 09:26

Flachau, over een bias in de sampling group gesproken. Doe hetzelfde onderzoek in een gebied waar Sunweb geen reizen naar heeft en dan krijg je gegarandeerd een andere uitkomst.

JelleK op 05 feb 2024 08:44

Dat heeft niet zozeer met sunweb bestemmingen te maken. Die hebben ook een hoop accommodaties in sportieve bestemmingen waar het gemiddelde niveau een stuk hoger ligt zoals in Tignes- val d’Isere. Flachau is meer een après ski bestemming en daar ligt het probleem.

Born to Ride

En ja het is wel vakantie @Nemrah; maar een ski vakantie vraagt wel iets meer qua voorbereiding (en qua risico voor jezelf en andere) dan handdoekje leggen op de camping. Daar mag best wat aandacht naar uitgaan.

Gerwin op 05 feb 2024 09:25

Niet zozeer voorbereiding maar wel zelfkennis en luisteren naar eigen lichaam. Er wordt bijvoorbeeld een groep mannen aangehaald van middelbare leeftijd dat hun eigen kunnen vaker overschat… de aftakeling is begonnen; vroeger regelmatig sportend, skiën gaat dan ook prima een week lang. Tegenwoordig kinderen, geen tijd voor sport en dan toch een week willen knallen op de pistes…. Meestal gaat het goed 🤞😅

Dan kom je toch bij het zinnetje: afdaling-koffie, afdaling-lunch, afdaling-biertje…. Zo gek is dat nog niet als je fysiek anders over je grenzen gaat en/of niet voorbereid bent…

😉

Ik onderschat mijzelf juist altijd, ik ski liever veilig en met plezier dan dat ik mijzelf overschat en mn nek breek.

Ik plan gewoon strategisch: 10:30 a 11:00 - espresso. 12:30 / 13:00 lunch en dan door tot het einde. Dan drinken we tussendoor wel blikjes groene ijsthee uit de rugzak. En soms rond 15:00 nog een espresso.

Maar niks mis met iemand die minder afdaalt en meer koffiepauze neemt. Ik hou alleen neit zo van bier / drank op de piste - dat doet overschatting niet ten goede.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Mooi hoor, de conclusies zijn dus eigenlijk:

Eigen schoeisel is beter. Want ze verhuren alleen maar troep waar je sneller ongelukken mee maakt. Voldoende rust tussen de afdalingen is ook slecht. En last but not least, als je niet zo goed kunt skiën moet je juist de piste op bij slechte omstandigheden als sneeuwval, slecht zicht etc.

Ik denk dat er geen gekke conclusies in het rapport naar voren komen. Zie het ook wel om me heen; er zijn te veel mensen die het hele jaar niks aan sport doen maar die ene week van het jaar denken dat ze heel wat zijn op de piste. Een beetje bewustwording in dit soort artikelen zo voor de hele meute op wintersport gaat is niet zo gek.

Gerwin op 05 feb 2024 09:25

Inderdaad! Sommige reaguurders onder dit artikel bevestigen in de praktijk de conclusies van het onderzoek, denk ik 😉

Uitrusten doen we thuis wel!

Blikjes in de rugzak 😳😳😳. En als je dan op je rug valt?

IMO best wel schandalig, om na zo’n onderzoek met zulke resultaten te komen. Let op: het gaat om een… enquête! En je baseert dus de skivaardigheid van de skiër op basis van of hij op huurski’s skiet, bepaalde weersomstandigheden mijdt? En dan kan je blijkbaar ook nog iets over te hoge snelheden zeggen, hoe zijn die dan per skiër gemeten? Gevoelssnelheid? En blijkbaar is de betrokken arts van deze organisatie dan ook blij met de resultaten, de vooringenomenheid van de resultaten en hoe hier naartoe gestuurd wordt druipt er vanaf. En jammer ook dat het allemaal weer in het negatieve wordt getrokken: wees blij dat er een week is waarop mensen die eigenlijk te weinig sporten, wel lekker actief bezig gaan!

Waar mensen zich al niet druk over maken.

Ik heb voor de grap eens hun winterfitscan (zie artikel of https://winterfit.eurocross.nl/quiz) ingevuld. Als dat ook maar enigszins het niveau van dit ‘onderzoek’ aan geeft, dan kan ik hiervan echt niks serieus nemen. Er worden zoveel belangrijke vragen niet gesteld, maar onder tussen wordt je ski niveau bepaald met vragen als: ben je verzekerd met wintersportdekking? Heb je eigen uitrustig? Ben je gestressed, slaap je goed? Helaas haast geen vragen over hoeveel les je vroeger hebt gehad of hoeveel jaar ervaring. En ook de sportvragen waren maar simplistisch. Ik kwam eigenlijk ook alleen tot een hoge score door het aantal ski dagen veel hoger te zetten dan mijn normaal (16/17 dagen).

Het is met skiën niet anders dan met andere dingen, hoe minder je er weet of hoe minder je ervan kan, hoe minder goed je in kan schatten wat je eigenlijk kan/weet.

Dat zie je op zoveel vlakken, ook op dit forum, terug. Ik geloof ook direct dat dat, ook buiten skiën, veel meer geldt voor mannen dan voor vrouwen en ik verwacht dat leeftijd ook een rol speelt.

Als je ziet met wat voor stelligheid hier soms complete onzin verteld wordt (bijv in dat snelheidstopic, maar over veel meer onderwerpen) of hoe vaak mensen typen ‘het is’ ipv ‘ik vind’….

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb voor de grap eens hun winterfitscan (zie artikel of https://winterfit.eurocross.nl/quiz) ingevuld. Als dat ook maar enigszins het niveau van dit ‘onderzoek’ aan geeft, dan kan ik hiervan echt niks serieus nemen. Er worden zoveel belangrijke vragen niet gesteld, maar onder tussen wordt je ski niveau bepaald met vragen als: ben je verzekerd met wintersportdekking? Heb je eigen uitrustig? Ben je gestressed, slaap je goed? Helaas haast geen vragen over hoeveel les je vroeger hebt gehad of hoeveel jaar ervaring. En ook de sportvragen waren maar simplistisch. Ik kwam eigenlijk ook alleen tot een hoge score door het aantal ski dagen veel hoger te zetten dan mijn normaal (16/17 dagen).

Towerspirit op 05 feb 2024 10:46

Inderdaad, wat een onzinnige “quiz”.
Het kantelpunt tussen “neem les” en “je overschat je zelf” zit bij 5,5:
Jouw antwoord: het cijfer 5.5
Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders hun skiprestaties overschatten. Aan het einde van deze scan zullen we verhullen wat waarschijnlijk je echte skiniveau is.

Net de test ingevuld. Conclusie: bij Eurocross zouden ze de Nederlandse wintersporter wel wat serieuzer mogen nemen.

Blikjes in de rugzak 😳😳😳. En als je dan op je rug valt?

DrPhil op 05 feb 2024 10:15

Dat zal zeer doen, maar ik heb een lieve man @LoveToBoard die ze draagt!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Flachau, over een bias in de sampling group gesproken. Doe hetzelfde onderzoek in een gebied waar Sunweb geen reizen naar heeft en dan krijg je gegarandeerd een andere uitkomst.

JelleK op 05 feb 2024 08:44

Hoezo? Vorig jaar geweest, jaar daarvoor in Gerlos en het eerste jaar in Westendorf. Toch alweer jááárenlang ervaring. Weekendje les gehad in Zoetâhmeâh, dus ik kan het heus wel.
Skischoenen geleend van m’n buurman - maatje te groot, maar dikke sok er in. En tuurlijk ook bij mist. Maarja, moet wel want die Brennhut staat nou eenmaal bovenop die berg.
's Morgens nog wel een beetje houten kop, maar paar redboeletjes in de rugzak en gáááán.
Als je kán skiën kan je jezelf toch niet overschatten?

[sarcastic mode off]

*bericht bewerkt door Jay op 05 feb 2024 12:15

Ik heb voor de grap eens hun winterfitscan (zie artikel of https://winterfit.eurocross.nl/quiz) ingevuld. Als dat ook maar enigszins het niveau van dit ‘onderzoek’ aan geeft, dan kan ik hiervan echt niks serieus nemen. Er worden zoveel belangrijke vragen niet gesteld, maar onder tussen wordt je ski niveau bepaald met vragen als: ben je verzekerd met wintersportdekking? Heb je eigen uitrustig? Ben je gestressed, slaap je goed? Helaas haast geen vragen over hoeveel les je vroeger hebt gehad of hoeveel jaar ervaring. En ook de sportvragen waren maar simplistisch. Ik kwam eigenlijk ook alleen tot een hoge score door het aantal ski dagen veel hoger te zetten dan mijn normaal (16/17 dagen).

Towerspirit op 05 feb 2024 10:46

Haha ja ik heb hem ook eens ingevuld, maar dit is inderdaad volslagen belachelijk. Nee ik check niet elk jaar actief of ik alle pisteregels nog ken, ik ken ze gewoon. En deze winter kom ik aan de 20 skidagen, maar misschien zijn het er volgend jaar 10. Is mijn niveau dan automatisch gedaald? En dat ik ondertussen 300+ skidagen heb gehad doet er verder niet toe?

De enquêtehelden van Eurocross kunnen waarschijnlijk het artikel herzien aangezien de goed voorbereidende experts de enquête aan het invullen zijn gegaan… Door het lezen van het artikel, het invullen van de enquête en bovenal het delen door @Lotte77 op dit forum is Eurocross weer blij… alles voor de kliks…

Strafpunten als je niet extra traint en geen verzekering hebt. Dat je de hele week al staat te squatten in de krachtruimte doet er niet toe😂
Maar goed, misschien kun je beter de test niet invullen als je weet dat je fit bent. Of overschat je jezelf dan? Lastig hoor😄

Mooi . De Belgen zitren safe en drinken niet graag bierjes op de piste …

Die noorderbuurtjes toch eh

hahaha.

Ik slaap niet genoeg.

Daar denken ze bij het slaapcentrum na onderzoek heel anders over.

Totales Vollidiot

het zou mij helemaal niet verbazen als er een verband bestaat tussen helmgebruik en gebroken sleutelbeenderen

het zou mij helemaal niet verbazen als er een verband bestaat tussen helmgebruik en gebroken sleutelbeenderen

Arlberg op 05 feb 2024 13:03

Het zou mij niet verbazen als er een verband bestaat tussen het niet kunnen valbreken en gebroken sleutelbeenderen

Born to Ride

Als je aangeeft dat je geen helm huurt, gaat die tool er dan van uit dat je een eigen helm hebt, of dat je zonder helm skiet?

En dat ik ondertussen 300+ skidagen heb gehad doet er verder niet toe?

JelleK op 05 feb 2024 12:15

Tja, mijn leraar Frans op de middelbare school tetterde ook altijd dattie al 25 jaar les gaf, maar toen hij tijdens ziekte werd vervangen door een vers afgestudeerde jongedame, haalde ik ineens wél een voldoende 🤷🏻‍♀️

Uitrusten doen we thuis wel!

Blikjes in de rugzak 😳😳😳. En als je dan op je rug valt?

DrPhil op 05 feb 2024 10:15

Dat zal zeer doen, maar ik heb een lieve man @LoveToBoard die ze draagt!

LoveToSki op 05 feb 2024 11:40

Hier een ervaringsdeskundige… Blikje cola in de rugzak, valpartij… En beneden bij de lift bruine drap druppend uit m’n rugzak op de sneeuw… Blikje getordeerd open gescheurd… Beetje plakkerige bende maar dat was 's-avonds na het schoonmaken weer opgelost.
Tegenwoordig (niet eens door dat voorval) eigenlijk altijd alleen water mee in flesjes. Nog nooit problemen mee gehad gelukkig :)

Plaats een reactie