Portes du Soleil live

Op dit moment ben ik in Châtel. Na twee keer met Kerst hier geweest te zijn met uiterst slechte sneeuwcondities (die jaren was het echt overal slecht), wilden we toch weer eens naar Portes du Soleil. Normaal gesproken is eind januari prima qua sneeuw. En bij aankomst was dat ook zeker het geval.

We begonnen de week met verse sneeuw tot in het dal en bluebird op zaterdag. Die dag hebben we Bernex gedaan, een verrassend leuk gebiedje. ) Zondag de eerste dag hier in Chatel en de condities waren ronduit prima.
Maandagochtend was ook nog okee, maar vanaf de middag kwam er een flinke bak regen naar beneden.
Desondanks waren de lagere pistes op dinsdag over het algemeen nog prima, omdat het in de nacht toch weer was afgekoeld.

Vandaag kwam echter een omslag, bewolkt en warm en dat merk je tot op grote hoogte. Al vanaf de eerste lift was het slush skiën. Het vocht kan niet weg uit de sneeuw en het is van boven tot onder zacht. Enkel bovenin Avoriaz iets beter. Er zijn niet vaak dagen dat ik aan fluorwax wil beginnen, maar vandaag was er een. Morgen wordt het zonniger, hopelijk kan de sneeuw dan wat uitademen.

Wat opviel was dat de pistes aan de kant van Morzine/Les Gets het een stuk zwaarder lijken te hebben dan Chatel. Aan de kant van Les Gets is veel kaal en toch wel aardig wat lagere pistes gesloten en Morzine en ook een flink deel van Les Gets zijn groen.
In Chatel is het dorp inmiddels ook groen aan het worden, het dorpsdeel Linga ligt dan net weer iets beter waardoor het daar nog wel wit is.
Het Zwitserse deel ligt er ook nog prima bij.
Aan de kant van La Chapelle liggen heerlijk rustige pistes, maar helaas is de verbinding sinds vandaag dicht. Ook de verbinding naar Morgins vanuit Chatel zal het lastig gaan hebben de komende dagen.
Het rondje was tot vandaag nog wel te doen (afdalen met de lift naar Morgins en dan daar de gondel weer in), maar de pistes naar het verbindingsstoeltje hebben niet veel meer over.
Uiteraard ook even de mur suisse meegepakt. Ik blijf het een bijzondere piste vinden. Ja, hij is steil, maar echt lastig vind ik hem nou ook weer niet, waarschijnlijk ook omdat hij behoorlijk breed is en je dus alle ruimte hebt om een vrij spoor te vinden. Het is wel een heel prominente piste in het gebied en er zijn dan ook veel mensen die hem willen doen puur voor de naam. En dan erachter komen dat hij nou ook weer niet heel simpel is.
Dat levert altijd wel leuke beelden op. Het publiek boven zorgde gisteren ook voor een leuke sfeer en blijkbaar waren er aardig wat gevoelig voor groepsdruk 😁
Hopelijk hebben ze hun ski’s terug kunnen vinden.

Bernex:

null

Andere foto’s ga ik nu niet uploaden, stabiliteit mobiel internet houdt niet over.
Tip van de dag: regel wifi bij je huisje als je in Linga zit 😆
Ik dacht dat het met 4g wel okee zou zijn hier. Dat is het dus niet.

Tip: ik gebruik op mijn iPhone/ipad Compress en Resize Image. Dan kun je makkelijk het aantal MB terugbrengen tot een paar honderd KB. De laatste is verreweg het makkelijkst.

Ga ik eens naar kijken @DrPhil
Maar worden de foto’s dan niet ook veel kleiner/lagere kwaliteit?
En foto’s zijn leuk, maar ik hoef er ook geen heel project van te maken 😄

Ik zag in het weerbericht dat ze een weekje zon geven en warmere temperaturen.
Ik kom zaterdag ook die kant uit.
Keep us posted!

Ja, de kwaliteit neemt dan af. Maar dan zie je op een computerscherm nauwelijks.

Het is een kwestie van foto selecteren, gewenste omvang aangeven en klaar. Het duurt in totaal 10 seconden, schat ik.

null

Dit is gecomprimeerd met tot 1,4 MB. Op deze site (op mijn iPad) is dat 263K.

Met Compress kun je ook de kwaliteit aanpassen. Maar daar zit reclame in, kost dus iets langer.
Met Resize Image alleen de grootte. Deze foto is met Resize verkleind. Met Compress kun je dus nog veel meer comprimeren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 jan 2024 19:50

Dit : https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/mifi/m7350/…
is altijd en overal onze redding.

Oefenweitje in Bernex 😁 (mooie ongeprepareerde helling)

null

Of een rustig bospaadje:

null

Absolute rust boven La Chapelle (zondag)

null

Tip: warme appelsap met citroen en honing

null

Met de lift naar Morgins (dinsdagochtend)

null

Mur Suisse (dinsdagmiddag)

null

Morzine groen… (woensdag)

null

@DrPhil het verkleinen werkt een beetje, maar de data wordt hier blijkbaar bit voor bit per postduif naar de zendmast gestuurd 😁

Fijne beelden! Wel erg groen in Morzine. Vorig jaar hadden we net het geluk dat er net een dump was geweest, waardoor alles mooi wit was.

O ja, nog even vermelden: er is genoeg volk hier, en ja, sommige liften zijn oud. Maar wachttijden zijn er eigenlijk niet. Twee, drie minuten in de ochtend bij Linga om het gebied in te komen. Tenminste, als je laat wakker bent en de stroom uit Chatel ook al onderweg is naar Avoriaz. Bij het openen en na de ochtendspits bij Linga de rest van de dag geen wachttijden. En bij andere liften ook niet.

Hoe het volgende week bij Linga is weet ik niet. Er is dan WK junioren afdaling en super-g. De piste Linga is voor een groot deel deze week dicht voor trainingen. Volgende week beginnen de wedstrijden en dat geeft mogelijk extra drukte.
In de andere gebieden van PdS aan de Franse kant vinden de andere disciplines plaats, maar die nemen waarschijnlijk minder ruimte in dan bij Linga.

Leuk! Châtel stond bij mij vorig jaar op de planning, maar ging toen onverhoopt niet door wegens een botbreuk bij mijn compagnon. Lijkt me zeker nog eens de moeite waard in januari met een winters decor.

Hoe zit het eigenlijk met de lanceer sleepliften, zijn die goed vertegenwoordigd rondom Chatel? Ben die nog nooit ergens tegengekomen…

Gang is alles

Moet je bij Super Châtel zijn.

Die zijn er wel een paar. Niet veel, de meeste gaan vrij soepel. Maar een echte lanceerder is de sleeplift Contrebandiers, die kom je tegen tussen Petit Chatel en Torgon.

Moet je bij Super Châtel zijn.

Tiny-M op 24 jan 2024 22:11

Nu je het zegt, Les Coqs is er inderdaad ook een (twee zelfs) die je ouderwets uit je bindingen trekt 😁
De andere slepers in Super Chatel zijn wat softer afgesteld.

Eigenlijk gewoon altijd waar ik niet heen ga 😉
Heb nooit zin om in slepers te staan.

Dat ziet er meer als de dolomieten uit dan FR ;-)

at opviel was dat de pistes aan de kant van Morzine/Les Gets het een stuk zwaarder lijken te hebben dan Chatel. Aan de kant van Les Gets is veel kaal en toch wel aardig wat lagere pistes gesloten en Morzine en ook een flink deel van Les Gets zijn groen. § Hessel op 24 jan 2024 17:00

In Chatel heb je blijkbaar een micro klimaat door het meer en de Mont Blanc. Hoe het juist werkt, weet ik niet meer maar er valt gemiddeld meer sneeuw dan in Les Gets en Morzine die op dezelfde hoogte liggen. Dat viel me ook elke keer op bij tochten door PDS.

*bericht bewerkt door Hupla op 24 jan 2024 23:14

Zoals gisteren al verwacht, zou de sneeuw vandaag beter moeten zijn bij helder weer. En helder was het:

null

In de nacht waren de pistes goed opgevroren, dus ideaal voor de slalomlatten. Rondje Avoriaz-Zwitserland-Chatel in de ochtend.
Alleen op de bekende knooppunten (Lindarets, Crozet) was het iets drukker, toch een minuut wachttijd bij de lift. Maar verder rustig, zeker richting Morgins:

null

Misschien wilde niet iedereen verder, want op Col des PdS was een lawine(tje) over de piste gegaan:

null

Je ziet door het hele gebied veel lawineresten en in het sneeuwdek zitten veel ‘gueules de baleine’ (Fischmäuler):

null

null

Richting Morgins bleek Didier Defago open. Fijn, dat scheelt een gondel naar beneden. Wel een bordje met “manque de neige”, maar wel open.
Leuk steil begin en later een mooi bospad dat voor de verandering eens wel genoeg hellingshoek heeft om lekker te blijven glijden. Totdat de sneeuw ophoudt en er ongeveer tweehonderd meter lang alleen maar modder op de piste ligt…
Stukje lopen dus, daarna lag er gelukkig weer sneeuw en verder naar Morgins.
Morgins ligt er nog redelijk bij, maar de dalafdaling is dus voorlopig klaar. Later op de middag bleek DD dicht.

null

Chatel dorp is ook groen, maar de dalafdaling naar Super Chatel is nog wel open

null

Linga ligt wat meer in de schaduw en is nog wel wit:

null

Verder bleef de sneeuw ondanks de warmte vandaag redelijk goed. Sommige pistes werden wel wat slushy, maar de harde kunstsneeuw eronder houdt het goed. Op sommige pistes zorgt dit voor een kale en harde kunstsneeuwlaag, waar je echt scherpe kanten voor nodig hebt. Beetje techniek in de benen is ook handig.

Vandaag werd regen verwacht en die kwam er in de middag ook. Maar tot die tijd hielden de pistes het beter dan verwacht. Het hielp dat er in de ochtend af en toe een zonnetje door kwam.
Maar hoewel de pistes het redelijk goed houden, mag er zeker wel nieuwe sneeuw bij. Deze aanblik van Avoriaz is nou niet het meest witte plaatje dat je in deze tijd van het jaar zou verwachten:

null

Tegen een uurtje of twee waren de dalafdalingen al wel erg zacht aan het worden. En daarna de regen er over heen, daar wordt het niet beter van…
Net voor de regen begon gestopt en de boel maar ingepakt. Inmiddels op de terugreis in Zuid Duitsland beland.
Al met al een prima week gehad. De piste condities zijn rondom Chatel/Avoriaz/Zwitserland naar omstandigheden prima. Wel is de verbinding naar La Chapelle eruit. Nou ligt dat in een uithoek, maar er zijn daar wel fijne en vooral heel rustige pistes. De link Chatel-Avoriaz-Zwitserland is, zeker op hoogte, nog prima. De link Chatel-Morgins is duidelijk minder aan het worden.
Morzine/Les Gets heeft het zwaarder. Hogerin nog okee, maar het gaat met dit weer per dag achteruit.
Tijd dat het weer omslaat en er bakken met sneeuw tot in het dal vallen.
Maar ondanks dat de condities lastig werden deze week, blijft PdS een heerlijk gebied met ontzettend veel mogelijkheden. Omdat je werkelijk alle kanten op kunt, heb ik het gevoel dat je steeds iets anders aan het skiën bent. Ik moet toegeven dat als ik de vergelijking maak met mijn geliefde La Plagne, je in Paradiski toch wel iedere dag min of meer dezelfde routes pakt, terwijl je in PdS meer kunt variëren.

Plaats een reactie