N+1 Hoeveel ski's zijn teveel ski's!

Dit forum is gedeeltelijk ook een forum voor afficiandos van wintersport. Dus wel een leuke. Hoeveel ski’s heb je en hoeveel ski’s vind je dat je zou moeten hebben ;-)

In 't engelstalige gebruiken ze dan dikwijls de grap voor het ideale aantal ski’s: N+1 (waar N je huidige aantal ski’s is). Foto’s van je collectie mag ook natuurlijk (en is wel leuk)!

PS: Ik heb gezocht en er is al wel een topic hierover maar ondertussen toch al 5j oud, dus 't mag weer wel eens ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 28 mrt 2024 14:17

Hier een paar slaloms, racecarvers en allmoutains. Heb ik wel even genoeg aan voor die paar dagen skiën per jaar. Misschien nog iets relaxters voor de piste erbij, wel met korte radius. Maar dan zou ik eerder die andere vervangen. Lopen al wat jaartjes mee ondertussen.

*bericht bewerkt door @Marinus op 12 jan 2024 15:01

Ik heb 4 paar. Meer dan genoeg. Vorig jaar nog twee paar weggedaan.

Dynastar Speedzone 7
Rossignol hero elite all turn
Stockli axis pro
Rossignol pursuit 600

*bericht bewerkt door yoguido op 12 jan 2024 15:58

Ik had er drie, een paar verkocht. Nu nog een set slalomski’s en de Kore 93.

Ik heb 4 paar.

Op dit moment genoeg. En teveel is wanneer je 3 of meer latten bij je hebt op de berg. ;)

2 paar alpine, 3 paar telemark.
K2 Mindbender 89 Ti 182 cm , Dynastar Masterspeed SL 165 cm in alpine uitvoering.
Rossignol Plus Ti 167 cm, Nordica Navigator 178cm en een Blizzard Bushwacker 187cm in telemark uitvoering (NTN).

Recent verkocht Rossignol Plus ti 174cm en Black Crows Camox 189cm.

Gebruik:
De Dynastar SL voor indoor training
De K2 voor do it al op de berg ( net nieuw )
De Rossignol PLus ti training indoor telemark
De Nordica Navigator voor op de berg telemark
De Blizzards liggen er nog al mogelijkheid voor op de berg, maar de andere skiën fijner.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 12 jan 2024 16:10

2 Paar oudjes staan, de Atomic Carv C6 en de Atomic SX12. Die worden niet echt meer gebruikt. Ski nu zelf op een Blizzard RC-TI. Fijne ski.

Voorts pas een set Rossignol Z72’s van een vriend gekregen, die kunnen dit jaar door naar mn dochter die eigenlijk op te korte ski’s skiet. Kunnen haar Dynamics weer door naar mn jongste die op echt oud spul skiet (Head Cyber X30, echt oud maar fijn setje) maar daar wel blij mee was.

*bericht bewerkt door Robert7 op 12 jan 2024 15:37

Euh actief gebruikt neem ik aan?. Setje SL (dynastar sl fis 165), GS (oud model racetiger R27), toer (fischer hannibal oud, dit seizoen nog niet gebruikt), poeder (rustler 11) en een setje Line blades gewoon voor de lol.

Edwin van Riel

Precies 0 paar na bijna 30 jaar skiën :)
Huur altijd en nu we naar een vaste stek staan hoeft de verhuurder alleen maar even te kijken wat ik het jaar daarvoor had en dan sturen we nog een beetje bij. Scheelt bagage en geen onderhoud. Prima voor dat weekje per jaar.
Eigenlijk heb ik dus oneindig veel skis.

Vraagje als snowboarder: worden al die ski’s ook nog gebruikt of zijn het vooral ook een boel oude latten? Ik heb zelf gewoon 1 allmountain plank en een splitboard en dat is helemaal prima.

Als ik het hele gezinnetje even pak

N+3

Skies:

  • Fischer the curv ti
  • Fischer RC One Pro ti
  • Fischer RC One lite 68
  • Dynastar speed GS pro
  • Faction prodigy 1X
  • Stöckli race team
  • Elan Ripstick 86
  • Elan Wildcat 82

Snowboards:

  • Bataleon thunder
  • Bataleon Feelbetter
  • Bataleon stuntwood
  • K2 Lil Kandi

Wat mij betreft hebben we 1 snowboard en twee paar skies te veel 😅

Idealiter een snowboard, 1 pisteski en 1 all-mountain ski per persoon

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 12 jan 2024 15:50

Ik heb 2 paar die ik actief gebruik. Smalle en brede. En 1 snowboard.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Komaan jongens en meiden, ik fantaseer graag over de details!

Hier hebben we een kleine collectie. Vriendin heeft een FIS GS (28m radius) een FIS SL (beiden al een aantal jaartjes oud), een World cub rebels I speed pro (relatief nieuw). Zoontje heeft gewoon Salomon skietjes in 90cm. Schoonouders hebben nog een hele collectie ski’s in de schuur hangen uit de jaren 80/90 (sommige 205cm, sommige al iets korter), blizzard, fischer, volkl.

Ik heb/had:

  • Dynastar Speedzone 14 pro (met de raceplaat) in 174. Deze zijn opgeblazen (strijkijzer).
  • Volkl Deacon 72 Master (met de marker piston plaat) in 173. Vervanging van de Dynastars. Korte bochten ski.
  • Fischer The Curv GT 182. De grote bochten ski
  • Atomic Bent Chetler 100mm in 188. Tijdje geleden getest, goede deal en zo’n mooie graphics (alsof je een boek om zijn buitenkant moet kopen). Zo’n stomme ski, zo (te) licht voor mijn gewicht en speels. Gewoon grappig om te skieen en voor die paar dagen dat het sneeuwt.

Als ik tijd heb zal ik wel eens een foto pakken.

Skies zal ik straks nog wel verzamelen denk ik
Maar dit zijn vast wat boards

null

De drie bataleoniers

Een setje Fischer F18 in 167 cm

Hier een Volkl SL Racetiger 160 en een Fischer RC4 WC CT in 180

Ik heb 1 paar en da’s momenteel genoeg, verder zou ik deze nog wel willen:

null
null

Bla, bla, bla.

1 paar, oftewel 2 ski’s teveel 😂
Snowboards kun je nooit genoeg hebben. Heb er momenteel 4,5 (1 throwback tel ik als 0,5). Wederhelft spant de kroon met 5.

null

wil nog graag nieuw setje piste ski’s erbij, vrouwlief denkt er anders over 🤣

Ik: Rossi Hero Master ST en K2 Lover potion 90.

Mijn jongens: Rossi Hero Elite STs, Line Honey badgers en snowboards.

En dan nog voor allemaal langlaufskies. Maw: dat waxhok bij Hafjell was echt hoognodig 😉

Twee paar (68 en 80mm onder de voet) voor wisselende condities. Dat is voorlopig wel even genoeg want offpiste doe ik niet en meer passen er ook niet in de auto en kan ik niet dragen als ik met de trein ga. In de garage ligt nog een afgetrapt paar snowblades maar die zullen waarschijnlijk niet meer gebruikt worden

null

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Cool thema.
Ik heb twee monoski’s.
Eentje voor de hardere ondergrond: Duret Best Of 193
Eentje allround en vooral voor de poederdagen: Snowgunz Flake Shot 188

*bericht bewerkt door sl3chtv4lk_ op 12 jan 2024 20:06

One ski, more fun.

1 paar, oftewel 2 ski’s teveel 😂
Snowboards kun je nooit genoeg hebben. Heb er momenteel 4,5 (1 throwback tel ik als 0,5). Wederhelft spant de kroon met 5.

Tiny-M op 12 jan 2024 16:17

Ik heb er nu 6. Vorig jaar nog 3 weggedaan.
1x SL Volkl Renntiger 163 voor aan de muur.
1x SL Tomahawk160 voor bijvoorbeeld winterberg. Mijn eerste custom board. Gaat nooit meer weg.
1x SL Sigi Grabner Full Race Titan 163 voor indoortraining of de alpen.
1x GS Tomahawk 185 voor de alpen. Indoor kun je hier niet veel mee. In zoetermeer zijn het 3 halve bochten en je bent weer beneden. Zelfs in de alpen op een drukke piste is het niet te doen.
1x SBX OES 165 wide voor indoor of de alpen. Lekker knallen met softboots. Mensen hebben het wel eens over een stijf snowboard. Kom maar een keertje proberen dan.
1x Freeride Arbor A-Frame 168 voor euh als er verse poeder ligt. Is al jaren afgeschreven maar steeds weer tot leven gewekt. Ben nog steeds aan het kijken voor een waardige vervanger maar maak er tegenwoordig een sport van om gebruikte boards te vinden. Van de 6 boards hierboven heb ik er 2 nieuw gekocht.

Übung macht den meister!!!

3 paar ski’s van mezelf in huis:
Fischer Progressor F19 in 163; daar ski ik tegenwoordig mee op de borstelbaan.
K2 Ikonic 84 Ti in 163; voor de wat zachtere condities als diepe sneeuw en dikke slush en t/m vorig jaar voor spelen naast de piste (vorig jaar bijna mijn kniebanden naar de filistijnen geholpen bij het in vliegende vaart kruisen van een besneeuwde bergbeek, nu heb ik besloten me naar mijn gevorderde leeftijd te gaan gedragen en strikt op de piste te blijven).
Atomic Cloud C12 in 161, voor de hardere piste-condities.
Komt dus neer op hetzij keuzestress voor de vakantie, hetzij gemopper van manlief over “hoeveel paar ski’s wil je nu weer meehebben?”.
Man en zoons hebben elk slechts 1 paar.
Maar ik doe al het onderhoud, dus daarmee ben ik wel ff bezig. En vind ik dus dat er voor mij wel 2 paar mee mogen.

Groot gelijk Yeti-girl!

null

Hier nog wat skiplankjes.

Ze worden allemaal nog gebruikt, hoewel de curv wat minder aan de beurt komt tegenwoordig.

Pisteskies voor de perfecte groomers
All mountain skies voor de mindere omstandigheden (en sinds dit jaar kleine uitstapjes buiten de piste)
Stuntskies voor dochterlief als ze de schansjes pakt en slalomskies voor het skiclubje en normaal gebruik.

Mooi mooi al die foto’s en collecties!
Super topic.

Het is o zo hard genieten.

null

Mijn collectie:

Rossignol Hero elite mt voor de goede pistedagen.

Rossignol experience 88 wanneer de pistes er minder bij liggen.

Een Monoski voor de Fun!

Hoeveel is teveel? Is voor ieder persoonlijk, maar ik denk dat je alleen naar jezelf hoeft te verantwoorden hoeveel je nodig hebt. Ik heb momenteel 1 paar, maar sluit niet uit dat er meer komen, ben nog niet heel lang aan het verdiepen in materiaal. Aangezien Asterino houdt van fantaseren, zal ik dat ook maar doen. Een droomcollectie bestaat voor mij uit een ski voor elke omstandigheid:

  1. De pisteski: Iets wat je elke dag kan skiën. Ik heb zelf momenteel de Elan Wingman 82CTI. Als je echt wil uitpakken kun je deze categorie nog opsplitsen in goede en slechte condities, dan zou ik nog een Völkl Deacon 72 erbij willen oid, maar tot nu toe nooit in de situatie gekomen dat de Wingman niet zou volstaan.

  2. Een slalomski: lekker korte radius. De beentjes lekker opblazen op een mooie piste. Als je kapot bent kun je weer overstappen naar je easy cruiser. Ik heb me nog niet verdiept in welke SL precies, als je heel spicy wilt gaan kun je zelfs voor een FIS lat kiezen.

  3. GS Racer: Niet voor elke dag geschikt, maar wel leuk om te hebben. Lekker rammen op een rustige, goed geprepareerde piste. Hierbij denk ik zelf aan een Head WCR e-Speed Pro 14 of een Rossignol Hero LT Master.

  4. Poederski: Iets voor offpiste natuurlijk. Liefst rond de 105 à 110 onder voet, zoals een Black Crows Atris.

  5. Freestyle/parkski: Ben zelf niet echt van de grote sprongen, maar met een 1000 Skis Park zie ik gasten echt leuke dingen doen: nose butters, kleine trucs op boxes en rails. En zo’n volledig rode ski vind ik er geniaal uitzien.

  6. Bonus: wanneer je iets anders wil, wat ik niet in een andere categorie kan plaatsen, maar gewoon voor de leuk. Ben heel benieuwd naar de Black Crows Mirus Cor en Line Blade.

Eventueel kun je dan nog uitbreiden met een tourski, langlaufski of snowblades als dat je ding is, maar daar ligt mijn interesse momenteel niet.

Ik hou het voorlopig op 3 ski’s. Allemaal piste georienteerd.
Een korte radius consumer SL: Atomic Redster S9 Revochock 160 cm
Een midden radius: Atomic Redster XTI 169 cm
En een cheater GS: Volkl Racetiger GS UVO 170 cm

Waarbij ik afhankelijk van de condities en waar ik zin in heb overwegend de SL of GS ski pak. Ik vind het prettig om af te wisselen en variatie te hebben. De XTI’s worden tegenwoordig door mijn zoon gebruikt, maar die pakt af en toe ook weleens de SL en GS.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Tussen al die uitgebreide collecties durf ik me bijna niet te melden met slechts één paar ski’s. :P

Plaats een reactie