Staalkanten niet meer scherp te krijgen.

Voor de zelfslijp-en-waxers onder ons,

Een paar ski’s krijg ik dus voor mijn gevoel niet meer scherp. Nu is dat niet zo’n ramp omdat het poederplanken zijn, maar voor de momenten dat ik ze toch even op de piste nodig heb, lijk ik nauwelijks grip te hebben. Ze zijn ook intensief gebruikt. Zou het zo kunnen zijn dat ze ‘op’ zijn?
Hebben jullie dit probleem ook wel eens?

Hoor het graag van jullie.

*bericht bewerkt door RikSchoenmaeckers op 12 dec 2023 15:47

Met grovere vijl beginnen dan een fijnere en tenslotte diamantvijl. Wanneer dan niet goed een ervaren iemand laten doen of weggooien.

Als de staalkanten op zijn, dan zie je dat.

Zit er niet gewoon sidewall in de weg ofzo?

Leg eens uit hoe je slijpt. Want als ze ‘op’ zijn dat is er gewoon geen staalkant meer.

Eventueel met foto’s.

Click. Click. Peace

Sidewall in de weg of het belag dermate onvlak dat je geen goede hoek slijpt?

Leg eens uit hoe je slijpt. Want als ze ‘op’ zijn dat is er gewoon geen staalkant meer.

Eventueel met foto’s.

Rogier op 12 dec 2023 16:04

Braampjes haal ik eerst eraf.
Dan slijpen met een grove vijl op 88 graden. Eventueel eerst wat sidewall wegsnijden met een scraper, als de vijl aanloopt op het plastic.
Daarna slijpen met een diamantvijl.
Tip en tail afbotten.
Daarna waxen.

Edit: eigenlijk hetzelfde als wat ik met al mijn andere ski’s doe, alleen worden die wel scherp.

Heb je het idee dat de ski’s niet scherp zijn als je de staalkant aanraakt, of heb je het idee dat ze niet scherp zijn als je skiet?

Click. Click. Peace

En hoe slijp je de base?

Want die 88° zegt niet zoveel als we niet weten in welke hoek de base is geslepen.

Click. Click. Peace

Je zegt dat het bij de andere skies wel werkt.
Ik heb wel eens gehad dat mijn vijl de staalkant niet sleep omdat de vijl ‘op’ was. Op een andere ski werkte de vijl nog wel. Ik had het idee dat er verschil in hardheid van de staalkanten van de skies zat.
Nieuwe vijl en mijn probleem was opgelost. Ook helpt het om de vijl goed schoon te houden; als er veel plastic of slijpsel in de groeven van de vijl zit; werkt de vijl ook minder.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

En hoe slijp je de base?

Want die 88° zegt niet zoveel als we niet weten in welke hoek de base is geslepen.

Rogier op 12 dec 2023 17:22

Niet echt scherp op de piste bedoel ik inderdaad. Normaal de base alleen met de diamant vijl. Wellicht dat daar het probleem zit?
Hoe slijp jij deze zelf? Maar dan nog vind ik het raar dat de overige ski’s dan wel nog scherp aanvoelen op de piste.

Nevermind, niet goed gelezen.

Ik zou de belagkant gewoon even een keer vers laten dien in een goede shop. Ik laat dit voor de meeste skis jaarlijks doen en dan de rest van het seixoen de zijkanten gewoon zelf.

Edwin van Riel

Alle adviezen zijn al gegeven. Mijn all-mountain skis waren ook te bot voor de piste. Onderkant slijpen loste het op.

Ik heb ook nog skis waar je de staalkanten kunt vervangen, met schroefjes 😁. Vroeger was alles beter.

Thanks allemaal!

Toevallig laatst zelf bij de hand gehad. Kreeg hem met alleen de zijkant slijpen niet meer lekker. De onderkant laten doen (bij MK) en ze skiën weer als vanouds.

Edwin van Riel

Hoe is dit afgelopen/opgelost ?

Plaats een reactie