Snowboarden op borstelbaan

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met snowboarden op een borstelbaan?

Ik ben beginnend snowboarder 2 weken op wintersport geweest en enkele lessen gehad. Nu wil ik graag mijn techniek verbeteren voordat we in januari weer op wintersport gaan. Maar ik vraag me af ofdat je als beginner beter leert snowboarden op een borstelbaan.

Ga op een rollerbaan lessen.

Voor skitechniek is het heel effectief is mijn ervaring.

borstelbaan lijkt meer op echt skiën. Rollerbaan kost (zeker met een snowboard) veel lessen voordat je gewend bent aan de rollerbaan. dure grap

*bericht bewerkt door yoguido op 08 nov 2023 21:47

Eens met de bovenstaande reacties, rollerbaan is beter.

Ik kan je er toevallig sinds kort wat over vertellen uit 1 les ervaring, ik snowboard al bijna 25 jaar lang…nooit les gehad maar ik ben ver gevorderd door veel uit te proberen tot in de funpark aan toe en later flimpjes gekeken over techniek verbetering.
Maar toen ik afgelopen september voor het eerst op een rolband stond omdat ik het ook wel eens wilde ervaren viel het me vies tegen.
Met name de constructie dat je met 2 op de band staat is gewoon heel irritant, de band loopt langzaam waardoor je niet echt een momenten kan pakken voor goed te sturen en er werd een stang gebruikt voorin en halverwege de band wat ik ook heel irritant vond.
Als je je board recht moet houden om vervolgens naar links te sturen ga je zo hard vooruit dat je snel op de balk afvliegt en daardoor lukt het mij telkens niet om in te sturen…was te gefocust dat ik niet op die balk af vloog.
Hoewel het een leuke ervaring was ga ik het nooit meer doen, het is duur en zonde van mijn tijd omdat ik het al lang en breed kan ;-)

Hoewel ik denk als je echt gewend aan de baan raakt en je echt om de 10 min. meters kunt maken het een stuk leuker zal zijn dan dat ik het heb ervaren maar ik vind lessen in meer vrijheid prettiger, mijn mening over de rolband blijft overigens wel dat je echt heel goed aan techniek kan werken en er zeker beter van word, mijn vrouw had een paar lessen gevolgd en zij is sindsdien echt van een hoger niveau!

*bericht bewerkt door Freerider op 09 nov 2023 06:36

En sowieso moet het ook leuk zijn…Het is immers geen verplichting om een mooie rollerbandtechniek te hebben…

Goede keuze dus Freerider.

Iets dergelijks heb ik ook meegemaakt. Ik geloof best dat je beter wordt van een rollenband; maar ik vond het gewoon niet leuk om op een doordeweekse avond in een halletje te “skien”
Dan ga ik liever zwemmen of hardlopen oid.

Totales Vollidiot

Of lekker snowboarden, buiten op de borstelbaan 😉

Ik heb ook ooit een paar lessen gedaan op een tapijt na het ooit te hebben geleerd op een borstelbaan. Heb best wat ervaring op een snowboard in de sneeuw, maar kon echt niet wennen aan de combi tapijt en snowboard. Misschien als je het van meet af aan als echte beginner doet dat het anders is, maar ik vond het niets. Borstelbaan daarentegen vind ik voor Nederlandse begrippen een prima alternatief en mooie plek om het te leren. En je bent ook nog eens lekker buiten bezig.

Beiden zijn prima opties.

Wat betreft 1 lesje op de band: ik snap dat het niet direct als positief wordt ervaren. Vaak duurt het een les of 2 a 3 totdat je het goed gewend bent. Daarmee leer je heel precies sturen, wat het in de sneeuw en stuk beter maakt. Wat betreft de snelheid van zo’n band: die kan ook gewoon flink omhoog.
En alsnog kun je het gewoon niet leuk vinden. Heb 2x een serie van een stuk of 10 lessen gedaan. Nu hoeft het voor mij niet meer zo.

Als je de mogelijkheid in de buurt hebt zou ik altijd een borstelbaan adviseren. Als je redelijk goed kunt skiën/boarden kan een rolband misschien prima zijn om heel specifiek aan bepaalde punten van je techniek te werken, maar ik heb beide gedaan en het gevoel van ‘naar beneden gaan’ en je snelheid en richting aanpassen aan het verloop van de afdaling leer je in mijn optiek veel beter op een borstelbaan.

Maar, het zoals met alles: zoveel mensen… zoveel wensen. :)

*bericht bewerkt door rcpk op 09 nov 2023 12:44

De topicstarter vraagt niets over rollerbanen, dus om antwoord te geven op wat hij wel vraagt: Ja je leert zeker beter snowboarden op een borstelbaan. Zeker voor Nederlanders is dit een goede manier om je techniek te verbeteren. Op een borstelbaan worden je verkeerde bewegingen eerder afgestraft dan in sneeuw, dus je leert er echt beter van snowboarden. Wekelijks lessen voor je in januari op wintersport gaat heeft zeker zin, dan zal je merken dat je met sprongen vooruit bent gegaan.

Wil je dat je je zelf kunt redden op de piste dan kun je een borstelbaan proberen . Wil je eerst de techniek goed beheersen, dan adviseer ik toch de rollenbaan.

Ik kan je er toevallig sinds kort wat over vertellen uit 1 les ervaring, ik snowboard al bijna 25 jaar lang…nooit les gehad maar ik ben ver gevorderd door veel uit te proberen tot in de funpark aan toe en later flimpjes gekeken over techniek verbetering.
Maar toen ik afgelopen september voor het eerst op een rolband stond omdat ik het ook wel eens wilde ervaren viel het me vies tegen.
Met name de constructie dat je met 2 op de band staat is gewoon heel irritant, de band loopt langzaam waardoor je niet echt een momenten kan pakken voor goed te sturen en er werd een stang gebruikt voorin en halverwege de band wat ik ook heel irritant vond.
Als je je board recht moet houden om vervolgens naar links te sturen ga je zo hard vooruit dat je snel op de balk afvliegt en daardoor lukt het mij telkens niet om in te sturen…was te gefocust dat ik niet op die balk af vloog.
Hoewel het een leuke ervaring was ga ik het nooit meer doen, het is duur en zonde van mijn tijd omdat ik het al lang en breed kan ;-)

Hoewel ik denk als je echt gewend aan de baan raakt en je echt om de 10 min. meters kunt maken het een stuk leuker zal zijn dan dat ik het heb ervaren maar ik vind lessen in meer vrijheid prettiger, mijn mening over de rolband blijft overigens wel dat je echt heel goed aan techniek kan werken en er zeker beter van word, mijn vrouw had een paar lessen gevolgd en zij is sindsdien echt van een hoger niveau!

Freerider op 09 nov 2023 06:32

Misschien ben je dan toch niet zo gevorderd als je denkt ;)

Ik kan je er toevallig sinds kort wat over vertellen uit 1 les ervaring, ik snowboard al bijna 25 jaar lang…nooit les gehad maar ik ben ver gevorderd door veel uit te proberen tot in de funpark aan toe en later flimpjes gekeken over techniek verbetering.
Maar toen ik afgelopen september voor het eerst op een rolband stond omdat ik het ook wel eens wilde ervaren viel het me vies tegen.
Met name de constructie dat je met 2 op de band staat is gewoon heel irritant, de band loopt langzaam waardoor je niet echt een momenten kan pakken voor goed te sturen en er werd een stang gebruikt voorin en halverwege de band wat ik ook heel irritant vond.
Als je je board recht moet houden om vervolgens naar links te sturen ga je zo hard vooruit dat je snel op de balk afvliegt en daardoor lukt het mij telkens niet om in te sturen…was te gefocust dat ik niet op die balk af vloog.
Hoewel het een leuke ervaring was ga ik het nooit meer doen, het is duur en zonde van mijn tijd omdat ik het al lang en breed kan ;-)

Hoewel ik denk als je echt gewend aan de baan raakt en je echt om de 10 min. meters kunt maken het een stuk leuker zal zijn dan dat ik het heb ervaren maar ik vind lessen in meer vrijheid prettiger, mijn mening over de rolband blijft overigens wel dat je echt heel goed aan techniek kan werken en er zeker beter van word, mijn vrouw had een paar lessen gevolgd en zij is sindsdien echt van een hoger niveau!

Freerider op 09 nov 2023 06:32

Misschien ben je dan toch niet zo gevorderd als je denkt ;)

VBas op 09 nov 2023 15:37

Hahaha, zeg nou niet dat Freerider zijn kunsten op het snowboard onder de maat zijn want hij heeft al stress genoeg of de sneeuw tijdens zijn vakantie wel wit is, appartement keuze, dochter wel of niet op skiles doen, welke skischool als ze er toch voor kiezen ervoor te gaan en dan ga jij nog in z’n hoofd aanpraten of hij wel gevorderd is op het snowboard…🫣😂🤣

LA NORMA😍☃️

@piefke sommigen zijn niet kapot te krijgen, dat weet je hè. Maar je leeft nog, leuk dat je er weer bent. Missen een beetje demo’s normaal promo’s hier 😂😂

Edwin van Riel

Ik heb mijn eerste 7 snowboard lessen op mijn 46ste op een borstel gehad. Viel wel tegen. Fout maken wordt sneller afgestraft dan in de sneeuw. Toch een aanrader maar denk wel dat meer lessen beter is.

Oostenrijk heb ik nog 3 dagen les gehad omdat ik angst had omdat het steiler af ging. Dit was top want was meestal 1 op 1 les.

Pat.

Ik kan je er toevallig sinds kort wat over vertellen uit 1 les ervaring, ik snowboard al bijna 25 jaar lang…nooit les gehad maar ik ben ver gevorderd door veel uit te proberen tot in de funpark aan toe en later flimpjes gekeken over techniek verbetering.
Maar toen ik afgelopen september voor het eerst op een rolband stond omdat ik het ook wel eens wilde ervaren viel het me vies tegen.
Met name de constructie dat je met 2 op de band staat is gewoon heel irritant, de band loopt langzaam waardoor je niet echt een momenten kan pakken voor goed te sturen en er werd een stang gebruikt voorin en halverwege de band wat ik ook heel irritant vond.
Als je je board recht moet houden om vervolgens naar links te sturen ga je zo hard vooruit dat je snel op de balk afvliegt en daardoor lukt het mij telkens niet om in te sturen…was te gefocust dat ik niet op die balk af vloog.
Hoewel het een leuke ervaring was ga ik het nooit meer doen, het is duur en zonde van mijn tijd omdat ik het al lang en breed kan ;-)

Hoewel ik denk als je echt gewend aan de baan raakt en je echt om de 10 min. meters kunt maken het een stuk leuker zal zijn dan dat ik het heb ervaren maar ik vind lessen in meer vrijheid prettiger, mijn mening over de rolband blijft overigens wel dat je echt heel goed aan techniek kan werken en er zeker beter van word, mijn vrouw had een paar lessen gevolgd en zij is sindsdien echt van een hoger niveau!

Freerider op 09 nov 2023 06:32

Misschien ben je dan toch niet zo gevorderd als je denkt ;)

VBas op 09 nov 2023 15:37

Ik heb leren skiën op een rollerbaan, evenals mijn man en kinderen. Nog steeds ga ik ieder jaar voor de vakantie een paar lessen nemen ter voorbereiding.
Regelmatig zie ik mensen komen die al “kunnen” skiën en dan voor het eerst de rollerbaan opgaan. Die schrikken zich rot. Beginnen zo ongeveer weer bij het begin, maar meestal met les 2 of 3 komen ze weer in de buurt van hun “oude” niveau, met dat verschil dat hun techniek sterk verbeterd is. Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik zweer echt bij een rollerbaan.

*bericht bewerkt door Noblesse op 13 nov 2023 13:01

Over snowboarden kan ik niets zeggen, wel over skiën op de rollerbaan. Ik zou t iedereen aanraden. Ik ski nu een jaartje of 16 en kom goed en veilig beneden. Heb controle, maar qua techniek vind ik t jammer dat ik niet eerder les heb gehad op de rollerbaan. In 2021 voor t eerst en vanmorgen weer les 2 van 6 gehad voordat de wintersport begint. Echt een aanrader voor je techniek, je maakt in de tijd op de baan, 3x10 minuten ontzettend veel bochten en je wordt door de leraar / lerares direct gecorrigeerd, zodat je t juiste direct opnieuw kan uitproberen. Ook kan jezelf zien in de spiegel. Ik zeg….doen!

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

@Tiny-M Ik deel je mening, vandaar dat ik aangaf als je er gewend aan bent dat het dan zeker leuker gaat worden, zeker als je met de andere persoon vlot over de rollerband kunt gaan en ook meer snelheid hebt dan aan loopsnelheid…
Mijn plezier was gewoon ver te zoeken omdat ik met een milde beginner op de band moest en de snelheid gewoon te laag lag om echt een momenten te creëren waarbij je, je heup en gewicht het werk kunt laten doen…plus die irritante stang voor je neus.
Grappig genoeg als ik mijn hand ligt tegen de stang aan hield en daarmee het probleem van de stang elimineerde ik wel vlotter van links naar recht kon boarden…alsnog met zon trage snelheid vloeit het gewoon voor geen meter

Als je langzaam op de piste gaat kun je immers ook niet volledig sturen nog carven…:)

Beetje gelijk niveau is wel een must, geldt voor skiën ook. Die stang is tegen de tijd dat die band harder gaat ook geen issue meer. Al kun je langzame bochten ook zonder hand erop doen, maar dat vind ik ook het meest moeilijk. Precies goed je evenwicht houden en heel geleidelijk je bochten maken.

Beetje gelijk niveau is wel een must, geldt voor skiën ook. Die stang is tegen de tijd dat die band harder gaat ook geen issue meer. Al kun je langzame bochten ook zonder hand erop doen, maar dat vind ik ook het meest moeilijk. Precies goed je evenwicht houden en heel geleidelijk je bochten maken.

Tiny-M op 13 nov 2023 14:29

Inderdaad moet het niveau wel ongeveer gelijk zijn. Maar omdat jij voor het eerst kwam was dat natuurlijk moeilijk in te schatten. Ik denk dat bij een 2de het beter klopt.

@Piefke bedankt voor de lach btw :-P, groot voorstander van humor! ook als het om mij gaat ;-) @Vbas laat ik je reactie maar met een korreltje zout nemen ;-)

Plaats een reactie