Sabbatical in de sneeuw: tips?

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik spelen met het idee om op termijn een sabbatical in de sneeuw te gaan houden. Ik heb voor mijn studententijd een seizoen gedaan en ik zou het heel leuk vinden als dat niet de laatste keer is dat ik een langere periode in de sneeuw heb gezeten. We hebben verder ook geen kinderen en allebei een baan waarbij dit zou moeten kunnen, dus de perfecte kans om zoiets te gaan doen.

Wat ik tot nu toe in mijn hoofd heb is om een maand of 3 zo na kerst (dus jan, feb en maart) in de bergen te verblijven. Daarbij nemen we dan een seizoenspas voor een groot skipasverbond (Tiroler Snow Card, Salzburg SuperSkiCard, Dolomiti Superski) zodat we vanuit een praktische uitvalsbasis semi-eindeloos verschillende gebieden en regio’s kunnen ontdekken. Ook de Snowpass Graubünden lijkt me heel tof, alleen zijn de kosten voor levensonderhoud in Zwitserland natuurlijk tamelijk astronomisch.

Waar ik vooral erg benieuwd naar ben is of hier mensen zijn die tips kunnen geven/ervaring hebben met het vinden van geschikte woonruimte. De appartementen die je normaal voor een weekje wintersport boekt zijn natuurlijk minder geschikt voor een langer verblijf en bovendien wordt het wel een hele kostbare aangelegenheid als je zoiets voor een periode van 3 maanden wilt huren. Het liefste zou je voor die periode iets willen onderhuren, maar ik weet niet hoe je zoiets zou kunnen vinden.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en tips, ook voor andere zaken anders dan de woonruimte! Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 18 okt 2023 08:43

@Amelm heeft zoiets ook gedaan en zit nu op het zuidelijk halfrond

Ik zou sowieso ergens in het dal in een stad(je) gaan zitten en daar wat huren. De huurprijzen liggen daar veel lager als in de skigebieden en het is daar ook makkelijker iets voor langere tijd te vinden. Zeker als je toch van plan bent veel verschillende gebieden te bezoeken scheelt het vaak ook reistijd als je al in het dal zit.

Born to Ride

Ik kan je niet direct tips geven voor langer verblijf, maar wel zeggen Doen doen doen! XD

Voor mij te laat, inmiddels vaste baan, vrouw en kind en we weten de pistes zeker te vinden, maar een sabbatical van 3 maanden zit er niet in helaasch.

Jaloers. Maar ik gun het je van harte!

Ik zie op dit forum berichten langskomen waar mensen gezocht worden om daar voor het seizoen te werken, die zullen wel iets geregeld hebben, als je tenminste wil werken tijdens je sabbatical ;)

En misschien dat je op AirBnb kan kijken, ik heb wel eens gehoord van mensen die daar voor langere tijd een accomodatie huurden

Ik weet dat huisvesting in Oostenrijk een enorm ding is, dus wellicht is uitwijken Italie of Frankrijk ook een optie

@Matthias123, Ja in of bij een plaatsje in de buurt huren lijkt mij ook een stuk praktischer/voordeliger, alleen lijkt het ons wel leuk om ook daadwerkelijk in de sneeuw te zitten voor een flink deel van de tijd. Zoiets als Innsbruck valt daarmee wel af bijvoorbeeld. Onze achtertuin zelf hoeft geen skigebied te zijn natuurlijk, maar het lijkt ons wel leuk als het een beetje in of dichtbij mooie natuur is. Maar je hebt wel gelijk, hogergelegen plaatsen betekenen waarschijnlijk ook wat vaker wat meer reistijd. Imst, Saalfelden, Landeck, dat soort oorden lijken me bijvoorbeeld wel geschikt. Toch 2 a 300 meter hoger dan Innsbruck.
@LoveToBoard, we zijn niet van plan te gaan werken. Thuis flink sparen en daar flink genieten is het plan ;). Eventueel ook ons eigen huis onderverhuren om de kosten te drukken. Goeie van AirBnB, ik zie nu inderdaad dat ze daar ook langere verhuur doen, ik dacht dat het alleen vakantieverhuur was. Frankrijk zie ik wat minder zitten omdat het daar wat minder praktisch is om verschillende gebieden te hoppen. Italië is wel zeker een optie, al bekruipt me daarbij wel zo’n doemscenario dat je zo’n winter hebt waarbij het maandenlang kurkdroog is. Ik hou ook erg van poeder rijden dus in dat opzicht is Italië (in elk geval de Dolomieten) ook wel een groter risico. Vorarlberg lijkt me ook heel geschikt maar daar doet Ski Arlberg niet mee aan de skipas van de regio…

Als seizoenswerker kan ik je alvast vertellen dat vrijwel alle seizoensverhuur al lang verhuurd is aan mensen die het ook echt nodig hebben. Amelman had bijvoorbeeld drie verschillende onderkomens voor tussen de drie en vijf weken gehuurd om zo veel mogelijk van de skipas te gebruiken. Vanuit Saalfelden naar bijvoorbeeld Schladming of Obertauern is een stevig eind rijden. Zo ook naar bijvoorbeeld een skiwelt en Krimml. Als het echt voor het vakantie vieren gaat zou ik die aanpak ook aanraden. Ga dan lekker in plekken als Radstadt, Bischofshofen of St. Johann im Pongau, Saalfelden/Maishofen/Bruck en Mittersill en omgeving wat zoeken. Of Tirol van oost naar west doorkruisen.

Hoi Jelle, tof plan! Afgelopen twee jaar heb ik dit voor een tot twee maanden gedaan. Nog even kijken wat ik komend seizoen doe. Zoals boven gezegd heeft Amelm ook iets vergelijkbaars (met z’n vriendin) gedaan. Na wat wikken en wegen heb ik beide laatste seizoenen gekozen voor de Aosta vallei. Italiaans eten en sfeer, freeride mogelijkheden oa Monte Rosa en Crevacol, maar ook mogelijkheden rondom Mont Blanc richting Frankrijk (oa Courmayeur -> Chamonix, La Thuile -> La Rossiere) en naar Zwitserland (Cervinia -> Zermatt, dagpassen in Verbier). Zo goed bevallen dat ik dit zelfs nu een 3e seizoen overweeg. Nadeel: dure seizoenspas.

In tegenstelling tot andere is het mij juist veel beter bevallen dat ik het tweede seizoen een accomodatie IN een skidorp had (in mijn geval Cervinia) ipv in een centraler dorp van de pistes af (het eerste jaar). Dit was daarmee wel echt de thuisbasis van waaruit ik ~2x per week naar andere gebieden gegaan ben. Ook vond ik het leuk dat dit hele gebied langzaam ook echt als thuis gaat voelen. Ander voordeel dat ik hiervan ervaren heb is dat je op die manier ook meer contact gaat opbouwen met locals (of nou ja, seizoensmedewerkers vooral, of het nou bij favoriete terrasje, de supermarkt of mensen die je blijft tegenkomen in de lift is). Aangezien ik dit alleen heb ondernomen voor mij ook belangrijk, misschien hebben jullie daar minder behoefte aan. Ook vind ik het leuk om af en toe na het skiën een drankje te doen en is (semi) ski-in ski-out toch ook fijner dan élke dag de auto (dan begint het bijna op werken te lijken ;-))

Als je nog meer wil weten of een keer van gedachte wisselen stuur vooral een bericht!

En met betrekking tot woonruimte: mijn ervaring is óf seizoensaccomodatie via makelaar (maar dan moet je vaak concessies doen op bvb locatie), zoek lokale makelaren op waar je naar toe wil. Anders is in Italie iig Airbnb de betere optie.

Tsja, die luxe van direct in een skigebied wonen heb ik niet gehad. Altijd de auto moeten pakken. Nu was dat in Oostenrijk goed te doen. Stond met een kwartier bij de panoramabahn, wat dan ook mijn favoriet was. Of het ritje binnendoor naar de Aberg, onderlangs een berg waar alleen locals kwamen. Dat was al een feestje an sich.
Helaas dus nooit in het skidorp zelf, want dat was te duur voor de organisaties waar ik voor werkte. Zelf wel een appartement gehuurd in hartje Zell am See, maar die heb ik mijn medewerker gegund. Zij werd alleen compleet ongelukkig van de kerkklokken die je 's ochtends vroeg al uit bed rammelden.

En met betrekking tot woonruimte: mijn ervaring is óf seizoensaccomodatie via makelaar (maar dan moet je vaak concessies doen op bvb locatie), zoek lokale makelaren op waar je naar toe wil. Anders is in Italie iig Airbnb de betere optie.

michielr op 16 okt 2023 19:47

In Oostenrijk had ik van armoe maar gewoon wat verhuurders via de VVV aangeschreven of gebeld, en zo via via nog wat weten te vinden. Maar AirBnB zou wel eens goed kunnen werken in jullie geval, omdat het toch een wat kortere periode (na de kerstvakantie) betreft.

Ik zeg zeker doen!
Mijn partner en ik hebben 4 jaar geleden ook een heel seizoen in de sneeuw gezeten.
Elke week een ander gebied aangedaan.
Daar ergens in kleine dorpjes een 2 pers app gehuurd telkens voor een week.
Hadden een salzburgersuperskipass.
Waren per week tussen 4 en 600 kwijt aan app kosten.
Vonden wij goed te doen.

Ons huis hadden we ook verhuurd in die tijd.

Dank voor alle reacties! Het is overigens ook niet voor deze winter. Mogelijk volgende winter maar afhankelijk van het kostenplaatje misschien zelfs die erna. Dus ik ben nog erg op tijd, maar het leek me juist goed om alvast wat informatie in te winnen zodat we ons goed kunnen voorbereiden. Aosta is overigens wel een goeie, daar liggen flink wat gebieden die me heel erg trekken.

Als rust en freeriden belangrijk is, en boodschappen doen wel wat uitdaging mag zijn is Zwitserland echt wel te overwegen. Kijk eens naar de magicpass voor Wallis.

Als rust en freeriden belangrijk is, en boodschappen doen wel wat uitdaging mag zijn is Zwitserland echt wel te overwegen. Kijk eens naar de magicpass voor Wallis.

Bennie op 16 okt 2023 20:35

Ja toch misschien wel he, boodschappen groot inslaan over de grens. Ik vind de verhuur van vakantiehuisjes daar vaak nog wel te overzien (relatief) dus hopelijk geldt dat ook voor de maandverhuur. En dan maar accepteren dat je meer vanuit je rugtas eet en drinkt ;)

Overigens is 2 keer verkassen misschien toch wel een goed plan inderdaad, dan kun je meer zien dan alles vanuit 1 plek. Elke week een ander gebied lijkt me dan wel weer wat veel.

Wij hoeven ook niet per se “locals” te worden omdat we inderdaad niet alleen zijn. Maar freeridebuddies lijkt me dan wel weer wat (mijn niveau ligt hoger dan dat van mijn vriendin en ik ga natuurlijk niet alleen). Al kun je je afvragen in hoeverre dat realistisch is voor toch zo’n korte periode. Maar hiervoor zou ik ook WePowder eens kunnen polsen.

Genoeg overwegingen om te maken in ieder geval, maar de voorpret is in ieder geval al in volle glorie aangewakkerd door alle reacties, dank!

Hi Jelle, zoals al door enkelen aangeven heb ik dit in de winter ‘22 ook gedaan. Exact dezelfde periode als jij wilt: januari tm maart en dan de SuperSkiCard.

Zie onderstaand de link naar het reisverslag wat ik destijds schreef over de skigebieden, hier staat ook wel informatie tussen over de verblijfsplekken. https://www.wintersport.nl/skigebieden/wildkogel/forum/topic…

Ik wilde initieel 3 maanden op 1 centrale plek zitten maar kwam er snel achter dat dit nagenoeg niet te doen is qua accommodatie vinden. Alle verhuurders zijn er bang voor dat ze terugkerende klanten kwijtraken waardoor vooral februari een dealbreaker is. Hierdoor moesten we onze verblijven opsplitsen, iets dat achteraf juist een enorm goede keuze bleek omdat je na een week of 3/4 op 1 plek de omgeving echt wel gezien hebt, zelfs al ben je bereid (zoals wij) om soms een uur te rijden voor de verdere skigebieden.

Wij hadden er bewust voor gekozen om wel altijd in plaatsen te zitten met een ski “feel” om echt het idee te hebben om altijd een thuis gebied te hebben en de sfeer mee te krijgen. Hoef je dit niet dan is de zoektocht wellicht gemakkelijker.

Wij hebben uiteindelijk tientallen verhuurders van appartementen aangeschreven die we gezocht hadden via Google maps gewoon (waar wil je zitten, scrol op de kaart en zoek een website) en 1 via Airbnb (zelf zoeken en aanschrijven want Airbnb kosten lopen erg hoog op bij lange verhuur).

Wij kwamen chronologisch uiteindelijk uit in:
4 weken Sankt Johann in Tirol
1 week Radstadt
1 week Schladming ski in- out
2 weken Filzmoos
3 weken Dorfgastein

Dat was voor ons een goede verdeling om uiteindelijk 46 verschillende skigebieden te bezoeken maar uiteraard zijn er zat andere plaatsen/ opties.

Wij hebben het onwijs naar ons zin gehad en zouden het absoluut aanraden!

Mocht je nog specifieke vragen hebben of appartement namen oid dan hoor ik het wel. Er kan wat vertraging in zitten want we zitten nu 5 maanden in Australië en Nieuw- Zeeland dus groot tijdsverschil.

Mooi plan. Erg leuk ook.

Ik heb dat korter gedaan (maandje) maar dat was al erg leuk. Ik was ongeveer de helft van de tijd alleen. Vriendin kwam na met de trein. Later nog met vrienden afgesproken.

Tips;
-zorg dat je een auto tot je beschikking hebt!
-niet iedere dag hoeft een skidag te zijn. Soms is het lekker om wat anders te doen om niet in de sleur te geraken. Het moet wel een beetje bijzonder blijven om te skien.

*bericht bewerkt door Kdtl op 17 okt 2023 07:40

Totales Vollidiot

Huh? Hoe krijg ik het nu weer voor elkaar om zo hard te schreeuwen?

Sorry.

Totales Vollidiot

Hahaha dat zijn wel hele duidelijke tips zo ;) Verklap die methode maar niet aan sommige andere forumleden hier, dat lijkt me beter.

Maar we hebben inderdaad gewoon een auto en zullen ook wat dagen overslaan. Tijdens mijn seizoen letterlijk 1 dag niet op de piste gestaan (nieuwjaarsdag, want toen was ik pas om iets van 8 uur 's ochtends thuis) maar we zitten ondertussen in een andere levensfase dus we hoeven niet meer zo verschrikkelijk fanatiek te doen.

Zelf ook een seizoen in Ladis doorgebracht, wel werken (chalethost), maar genoeg tijd om op te piste te staan. Ook zeker nog de ambitie om eens een keer twee of drie maanden in de winter de bergen in te gaan…

In Oostenrijk hoef je niet te zijn om ‘leuk contact’ met de lokale bevolking te hebben; ze blijven stug doen alsof je ze niet kennen (volgens mij houden ze niet zo van buitenlandse seizoenswerkers).

Zelf zou ik ook (een deel van) april absoluut blijven. Wat mij betreft de mooiste maand: vaak nog hele prima sneeuw (de mooiste poederdagen heb ik in april beleefd), lekker rustig, lange dagen met veel zon. In het dal al genieten van de lente die zich aandient…

En wat betreft wel of niet Italië met wel of niet sneeuw in de Dolomieten: het jaar dat ik in SFL zat is er het hele seizoen amper verse sneeuw gevallen en sneeuwde de Dolomieten juist helemaal vol. Zelf zou ik voor een wintersport-sabbatical absoluut naar Italië gaan…

Dikke tip: op Air-Bnb kun je bij eigenaren onderhandelen over de prijs. Geef aan dat het gaat om ‘long-stay’ dan krijg je vaak een goed aanbod!

Leuk plan! Ik zou wel mee willen met skiën, maar denk geen vrije tijd genoeg voor een lange periode. Ik kan je wel helpen met accommodatie, maar dat is dan in Zwitserland, 15 a 20 minuten rijden naar Morgin.

Allereerst, goed plan en vooral doen. Ik zie al veel goede tips voorbij komen en hier een wat andere situatie, maar wil je toch onze ervaring delen.
Wij huren voor minimaal 3jr woonruimte via een Oostenrijkse familie in Tirol, dus dit is totaal anders, maar ook deze zoektocht duurde al langere tijd. Woonruimte ligt niet voor het oprapen en er zijn toch altijd bepaalde wensen. Zo wilde wij bv in Tirol zitten. Daarnaast bij “langverhuur” is er ook nog een soort van sollicitatiegesprek met de verhuurders. Geen match, is geen overeenkomst.
Maar er is dus best wat mogelijk, maar op tijd beginnen is zeker een advies.
Bewust gekozen om niet in t midden van een (groot) skigebied te zitten, maar wel in de buurt van meerdere skigebieden.(en een leuk, sportief zomerseizoen). Wij zitten er meerdere weken in zomer/winter.
Dit scheelt je zeker in de kosten en het houdt t m.i. leuk om niet maanden in hetzelfde (kleinere) gebied te zijn. Wij zitten in Kaunerberg en kunnen eenvoudig naar SFL, Fendels, Nauders en Kaunertaler gletsjer. Hier hebben we dan ook de skipas Ski6 voor. Maar bv Samnaun is ook nog binnen 45min en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Wil je naar Oostenrijk dan is Tirol en Voralberg meer een uitdaging dan bv Salzburgerland. Hier is het aanbod beduidend groter.
Er zijn Oostenrijkse verhuursites waar naast makelaars ook particulieren hun woning aanbieden. Hier zou ik zeker eens in gaan speuren…wie weet.
Wij hebben de onze via immobilienscout24 gevonden. www.immobilienscout24.at. Maar er zijn uiteraard meerdere sites, aanbieders. Nog 2, www.immodirekt.at/haeuser-mieten/oesterreich www.immosuchmaschine.at
In Pians (Landeck) worden geregeld kleinere appartementen aangeboden door dezelfde verhuurder. En volgens mij heeft deze verhuurder ook een aantal appartementen in Landeck zelf. Wie weet is dit wat….het zal misschien een uitdaging worden qua woonruimte, maar op tijd beginnen, dan weet Ik zeker dat t goed komt. Succes!

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Nog een kleine tip, let bij huren via een makelaar goed op de eventuele provisiekosten. Meestal zijn deze kosten er niet bij een particulier

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Als je wel graag echt in een skidorp wil zitten, zou je kunnen overwegen januari te gaan, februari terug naar huis te gaan en dan vanaf begin maart tot einde seizoen te blijven. Voor die periode zou je voor een redelijke prijs een appartement in een skidorp moeten vinden. De eigenaar kan dan immers het hoogseizoen aan volle prijs verhuren. Laagseizoen is vaak niet constant te verhuren. Als jullie dan het volledige laagseizoen blijven moet een speciale prijs wel mogelijk zijn.

Prachtig idee Jelle! Ik heb hetzelfde plan dus ik lees even mee. Zelf vroeg ik mij af of iemand dit wel eens met een camper heeft gedaan. Daar kan ik ook over beschikken dus dat lijkt mij ook een mooie optie. Zie echter wel wat haken en ogen daarbij dus ben benieuwd of iemand daar nog iets over kan vertellen. Zo zal je vanwege verschillende kampeerverboden wel gebonden zijn aan campings. En dan is de kostenbesparing natuurlijk beperkt terwijl je wel duidelijk in comfort inlevert.

Plaats een reactie