nieuwe skischoenen voor bijna 16 jarige zoon?

Wij zitten een beetje met een dilemma. Onze zoon (6 jaar ski-ervaring, komt goed van een zwarte piste, steeds meer off-piste) heeft andere skischoenen nodig.
Eerst hebben we een paar jaar gehuurd en de laaste 2 jaar had hij een gekregen paar van vrienden.
Deze zijn te klein geworden.
Hij moet dus andere schoenen.
Op zich vinden we het prima om een nieuw paar voor hem te kopen, als hij daar een jaar of 8 mee kan doen; maar ik vraag me af of zijn voeten (nu een klein jaartje maat 43) al uitgegroeid zijn.

Ik vind het ook zonde als hij over een half jaar nog wat groeit in de voeten en hij volgend jaar zijn nieuwe skischoenen niet meer past.
Hebben mensen hier ervaring mee?
Een jaartje huren kan ook een optie zijn.
Marktplaats lijkt me lastig; hij heeft nogal moeilijke voeten.

de prijzen van skischoenen zijn ook flink duurder geworden zijn we wel al achter gekomen.
Bij de skiwinkel vragen ze gewoon 200 euro voor een 2e hands paar en vanaf 400 euro voor nieuwe.

Mijn voeten zijn gegroeid tot ik 20 was. Van een 42 op m’n 16 naar een 44 nu. De meeste jongens die ik ken zaten op de leeftijd van je zoon midden in hun groeispurt.

Als je een beetje zoekt dan schrijven ze dat een jongens voet na ca. 16/17 jaar stopt met groeien maar dat kan natuurlijk per persoon anders zijn…
Dus denk dat je veilig een paar goede skischoenen kan kopen voor je zoon:), heb ik ook gedaan voor mijn 16 jarige zoon…

Hoe lang gaan ze mee? Zie; https://www.skischoenopmaat.nl/nieuws/hoelang-gaat-een-skisc…

Gemiddeld gezien zijn jongens voeten rond de 15-17 jaar volgroeid. Afhankelijk van de leeftijd van je zoon hoef je je daar dan wel of geen zorgen over te maken.

Qua levensduur van de schoenen: dat hangt heel erg af van hoe ze gebruikt worden en hoe vaak evenals het niveauverschil van je zoon van nu en de komende jaren. Als je zoon echt veel meer progressie gaat maken kan een stijvere schoen wel uitkomst bieden. Ook als jullie vaak gaan skiën per jaar en je zoon bijvoorbeeld veel off piste skiet of hobbels pakt en veel springt etc komt er veel meer druk op de schoenen en is de flex er sneller uit. Als je maar 1 weekje per jaar gaat skiën kan je misschien wel die 8 jaar volmaken , maar de stijfheid neemt wel af als je de schoen lang en veel gebruikt hebt.

*bericht bewerkt door DaphneK op 09 okt 2023 18:09

Wat je zeker niet mag vergeten bij het kiezen van een schoen is de flex. Voor iemand van 16 jaar is een flex van bv.130 wel extreem zwaar, zeker met ‘slechts’ 6 jaar ervaring… Langs de andere kant zou minder dan 80 te licht zijn voor iemand die vlot van een zwarte piste komt. Zeker als je schrijft dat er meer en meer Off-piste gegaan wordt, is dit echt wel iets belangrijks om mee te nemen in het kiezen van een schoen. De invloed van een juiste of slechte schoen is dikwijls groter dan mensen denken…

There is no bad snow, only bad skiers!

bedankt voor de tips en meer tips zijn welkom.
In de winkel adviseerden ze een flex van 100 en daar kan ik mij wel in vinden.

Snap wel wat Seppe zegt over flex! Wat ik er wel nog bij wilde zeggen is dat flex geen universele standaard is. Flex 100 verschilt nog al per merk schoen. Bijv een atomic flex 100 is zeker niet hetzelfde als een salomon flex 100 om maar iets te noemen. Daarnaast is flex ook niet alleen relevant bij het ski niveau maar ook het gewicht en of er evt hypermobiliteit is om maar iets te noemen :) maar daar kan een winkel natuurlijk als het goed is prima in adviseren! Succes! :D

Naast de flex nog iets om rekening meet te houden is dat veel merken grip walk schoenen verkopen die wat comfortabeler lopen. De niet grip walk (dus vlakke versie) skischoen past in een gripwalk ski binding maar een grip walk skischoen past niet goed in een niet grip walk binding. Dus check goed of de combi ski schoen past op je oude ski’s of nieuwe ski’s (theoretisch kan je ook de zooltjes aanpassen op een skischoen)…
https://www.grip-walk.com/faq/

In mijn eigen zoektocht naar tot wanneer kindervoeten doorgroeien vond ik dit: https://www.researchgate.net/figure/Average-growth-curves-of…

Afkomstig uit dit rapport: https://www.researchgate.net/publication/49770947_The_value_…

Daar kun je zien dat de groei van de voeten eerder stopt dan de lengtegroei.

Over het algemeen wordt er mee gerekend dat jongens t/m hun 17e groeien dus ook de voeten. Maar dat is een statistisch gemiddelde. Het kan dus tot hun 16e maar ook 18e zijn.
Een ander belangrijk punt waarom voeten lijken door te groeien kan ook komen door dat de groeischijven in de middenvoetsbeentjes pas rond het 23e levensjaar zijn volgroeid zijn en dit kan voettype cq. voetlengte ook nog beïnvloeden. Zie ook de post van @MrDoms hierboven.

Marco-Paul
Podoloog

null

Date your skis but marry your boots

Wellicht kijkt je zoon uit naar mooie, eigen nieuwe skischoenen,
maar aan de andere kant:
misschien -zekerheidshalve- toch nog één jaar wachten (= geduld…) om er iets zekerder van te zijn dat zijn voeten dan (bij 17 jaar) niet of nauwelijks meer groeien.

@Daffie, je zegt zelf dat hij moeilijke voeten heeft.
Dan zijn huurschoenen al helemaal geen optie (die zijn sowieso meestal bagger, want goedkoop, met een binnenschoen die op bijna alle plaatsen is platgedrukt waardoor de schoen EN te los zit EN oncomfortabel is).

Dan blijft dus kopen over, en hopen dat zijn voeten niet meer groeien. Als ze dat wel doen zul je die schoenen moeten verkopen en weer nieuwe kopen.

Als je goed verstand hebt van hoe je skischoenen moet passen, zou je eens kunnen kijken of er ergens bij jou een ski materiaal verkoop dag wordt gehouden, vaak door de ski club. Dan zou je daar, met een beetje mazzel, een tweedehands schoen kunnen vinden die redelijk past.
Maar, zoals gezegd, dan moet je wel weten wat je doet.

De beste optie is natuurlijk, zeker voor iemand met moeilijke voeten, om een echte bootfitter te bezoeken en daar iets te kopen.
Als zijn voeten niet meer groeien dan is dat het zeker dubbel en dwars waard. Als je kijkt naar hoeveel geld en tijd een ski vakantie kost, dan is dat kleine beetje extra voor goede schoenen van een bootfitter nog het best besteed.
Maar ja, als hij alsnog groeit dan kun je over 2 jaar weer opnieuw beginnen.

Oh, en wat wel nog kan helpen, qua geruststelling:
als zijn voeten volgend jaar een nog een heel klein beetje groeien, dan is dat bij skischoenen nog aan te passen, in tegenstelling tot wandelschoenen e.d.

Nou we hebben vrijdag nieuwe schoenen voor onze zoon gekocht bij de Daka.

Bij het afstellen op zijn ski’s werden de bindingen getest met zo’n soort machine
als in het filmpje.

Ik had dit nog nooit gezien. testen ze dit ook als je je ski’s voor een grote beurt wegbrengt?
Het resultaat was nog in het goede gebied; maar wat zegt deze test?
Hoelang gaan de bindingen dan nog mee?
Verslijt dit? of is het meer een verkooptruc om nieuwe ski’s te verkopen?

Ik heb zo ook mijn nieuwe bindingen met nieuwe schoenen laten afstellen. Bonnetje goed bewaren voor verzekering.

Hangt er vanaf wat jij afspreekt voor een grote beurt. Maar dit is onderdeel van het opnieuw afstellen van bindingen. Het is wel fijn dat de DIN waarde van beide ski’s gelijk is en afgesteld op jou gewicht en kunnen. Zeker geen verkooptruc maar goed dat ze dit doen.

Ik weet eigenlijk niet hoe vaak dit laten testen verstandig is.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 23 okt 2023 11:42

Plaats een reactie