Tocht plannen, hoe dan?

Ik ben als n beetje voorpret al aan het kijken welke pistes me leuk lijken.
Maar nu kom ik er op dat ik eigenlijk geen idee heb hoeveel km ik kan skieen op een dag.
Hoe kom je daar achter in een gebied wat je nog jiet kent.
En hoe plan ik een rondje en kom ik toch optijd weer bij de skiles van m’n dochter😅

Ik wil deze winter naar Uderns.
Fügen en Hoch Fügen wil ik gaan ontdekken.
En ga ik er niet op gokken dat ik alle dagen met een ervaren groepje mee ben.
Maar m’n vraag geldt net zo goed voor een ander skigebied.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 04 sep 2023 18:54

Begin eens met het kijken naar tochtjes die je al wel hebt geskied. Pistelengte vind je bij het skigebied vaak onder het kopje geopende pistes of sneeuw en piste-info. Er zijn ook kaartjes/apps die dit voor je uitrekenen.
Zo kun je bepalen wat je normaal doet. Kies dan 20% minder voor een nieuw gebied en je weet zeker dat je dan rond komt. En elke dag een stukje verder uitbouwen of ander stuk verkennen is ook een beproefde methode.

Ik ga vaak ergens heen (zeg maar eerste knooppunt), en afhankelijk van hoe lang dat duurt kan ik al inschatten of ik 2 of 3 knooppunten verder kan voor ik terug moet of juist nog veel verder kan. Niet in te grote stukken denken iig.

Ik ski pas 2 jaar. Dus ik heb geen ervaring met tochten en hoe lang je over iets doet.
Ik denk, afgaand op wat ik terugkijk op skiline, zo’n 30 pistekm kan maken.

Ik zit niet echt heel erg aan tijd gebonden, dus zoek van tevoren niet heel veel uit. Ik zie vanzelf wel een beetje hoe lang ik over pistes doe. Ik hou dit wel een beetje bij om in te schatten hoe lang ik over de terugweg doe.
Je kunt in ieder geval starten met pistes waar je weer redelijk snel terug kunt en je rondje telkens wat uitbreiden.

Fügen is heel klein, daar ben je binnen no-time weer terug op een centrale plek in het gebied. Hochfügen is verbonden met Kaltenbach en daarmee een stuk groter, maar nog steeds heel compact. Met hooguit twee of drie liften ben je altijd weer terug bij je startpunt.

In fugen hoef je jezelf naar mijn idee geen zorgen te maken om te laat bij een bepaald punt aan te komen. Daar is het gebied echt te klein voor. Een noemenswaardige tocht maken gaat hier ook niet echt.

Hochfugen is iets groter. Verbonden met kaltenbach en vind die kant ook het meest overzichtelijk. Aan deze kant worden ook de meeste skilessen gegeven volgens mij.

Ik track mijn skidag altijd op strava om een idee te krijgen hoeveel km haalbaal is in een bepaald gebied. Weet je dat gelijk voor dag 2,3,4… Kijk dan in de lift even op hoeveel de teller staat en of het nog de moeite is om een bepaalde richting in de skiën. ik heb ze beide al gelogd voor je 😁 weet niet of je er iets mee kan maar dit is dagje skieen in hochfugen en fugen

null

null

*bericht bewerkt door Verschuuren op 05 sep 2023 00:04

Het beste vergelijk je meer in hoogtemeters die je skiet. Daar zit compensatie in voor de moeilijkheidsgraad van een piste (op blauw ski je veel gemakkelijker 30 km dan op rood).

Verder is de simpele rekensom: ga net voor de helft v/d verstreken skitijd terug. Ben je iig. ruim op tijd. Aan het eind kan je dan altijd nog een extra piste meepakken als het meezit.

Heeft het skigebied een eigen app? Ik weet dat wij in Hinterglemm tochtjes konden plannen via de App van het skicircus. En volgens mij heb ik dit bij Val Cenis ook gezien! Je zou ook naar FatMap kunnen kijken, die doen dat misschien ook wel.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Veel tips zijn al gegeven hierboven.
Wat Fügen en Hochfügen betreft: je kan een soort van rondje maken als je de skibus die beide gebieden met elkaar verbindt. Vanuit Fügen (Spieljoch) onderaan de Geolsalm Bahn naar Hochfügen en weer terug.

Aftellen maar!

Een tocht plannen op papier en ver van te voren, theoretisch leuk, maar in praktijk spelen toch echt andere zaken mee: hoe is het weer, hoe is de sneeuw en hoe is je eigen conditie op dat moment?. Heb je spierpijn, is het zicht slecht en de sneeuw slecht dan kom je beter weg met een klein rondje en een paar keer delfde piste doen. Een eind verder weg zitten en dan terug moeten terwijl het helemaal niet meer gaat kan je pret als mindere skiër aardig verknallen.

Life is what happens while you were checking your phone

Plaats een reactie