Tweede skivakantie met mijn dochters: gebroken week januari 2024

Beste allemaal,

Mede dankzij jullie tips heb ik met Carnaval en fantastische tijd gehad in Seefeld met mijn dochters Olivia (nu 8) en Charlotte (nu 6). Ze hebben 10 lessen op zo’n rolpiste gehad in Nederland en na 4 dagen 4 uur per dag met een priveleraar konden de aapjes echt goed skiën. We hebben daadwerkelijk met z’n 3en kunnen skiën en alle kleuren pistes gedaan. Ze vonden het (het allerbelangrijkst) nog super leuk ook!

Nu kan ik in verband met verdeling van de omgang komend jaar niet met carnaval en met kerst heb ik de meiden alleen van maandag 1 januari 12.00 uur tot zondag 7 januari. Dit jaar vertrok ik vrijdagavond en stonden we in Seefeld zaterdagochtend om 9 uur op de piste. Dat wil ik met kerst ook doen ( dus 1 januari 's avonds vertrekken en dinsdag 2 januari 2024 op de piste staan). Ik kan alleen dus geen standaard week skivakantie boeken, omdat dat altijd van zaterdag-zaterdag is en mijn ex weigert een paar extra dagen te geven voor het skiën.

Kort en goed ben ik op zoek naar een gebied dat groter is dan Seefeld (zelfs de meiden hadden de pistes na 4 dagen wel gezien), dat wat hoger ligt (want vroeg in het seizoen), liefst waar ik kan slapen op de piste of in ieder geval mn hotel kan inskien en waar ik ook een gebroken week kan boeken.

Ik kreeg de tip Serfaus van een vriendin, maar daar is niets te boeken deze week. Volgens mij ligt Oostenrijk wel (qua afstand) meest voor de hand, maar misschien Zwitserland? Frankrijk vind ik erg ver rijden (tenminste trois valies). Het hoeft geen 250 km piste te zijn, maar vanaf 50 km zouden we al blij zijn. Prijs is minder belangrijk.

Alvast heel veel dank voor jullie hulp! Ik vertrek vandaag lekker nog even naar Behrwald met een vriend en over twee weken naar Saalbach, maar dan zonder mijn dochters. Ook leuk ;)

*bericht bewerkt door Wouter85 op 08 mrt 2023 06:16

Misschien de gebieden in het Paznaun tal. See, Kappl, Ischgl en Galtur. Ligt behoorlijk hoog. Rijdt goed aan. Bij hotels kun je vaak nog wel eea regelen met gebroken weken, zeker omdat de week na de vakantie wat minder druk is.

Misschien kun je gewoon een week boeken za-za of zo-zo. Rij je om exact 12.00 uur weg en ben je voor middernacht in je acco (afhankelijk van waar vandaan je vertrekt).Meestal is er wel wat te regelen dat je laat aankomt op de maandag. Dan kun je di wo do vr za skien en za na t skien stukje terugrijden voor overnachting onderweg en zo weer thuis.
Als je week al vast hebt staan kun je met de acco later finetunen of ze nog iemand anders hebben voor de za en zo nacht.
Waar je wilt zitten ligt natuurlijk ook aan je budget. Aan de piste in de hooggelegen gebieden in Oostenrijk betaal je de hoofdprijs. In bijv het Pasnauntal, hoog en sneeuwzeker in die periode heb je legio mogelijkheden om buiten ischgl voor een nette prijs te verblijven en kun je met de bus of auto prima aanrijden. (Let op dat je aan de silvrettastrasse zit, heb je de snelste busverbinding).
Wil je tips stuur ff een dm.

In Zwitserland en Frankrijk komt zo-zo ook vaak voor om te boeken. Dat heb je eigenlijk maar 1 dagje dat je ‘teveel’ betaalt, maar ik denk dat dit nog makkelijker te boeken is dan de losse dagen.

Qua gebieden niet direct tips. Dat weten anderen veel beter. Maar als je een gebied kiest zou ik gewoon zelf enkele hotels/appartementen benaderen (even kijken op de site van de lokale vvv). Wij hebben ook al geboekt voor volgend jaar (voorjaarsvakantie) maar de hotels die ik benaderde hadden nog niet eens de prijzen vanaf 1-1-24 online staan. Ik heb nu geboekt van zondag tot zondag (onze kids zijn de maandag na de voorjaarsvakantie ook vrij) en dat was bij geen enkele accommodatie een probleem. Er kan vaak meer dan je denkt bij de hotels zelf.

Dank voor alle tips, er zijn in ieder geval twee hotels die positief reageren en een aanbod doen, een ligt in Maria Alm (heb ooit in dat gebied geskied, maar is lang geleden) de ander ligt in Sankt Anton. Beide mooie hotels dichtbij of zelfs aan de piste. Zou het gebied van de een of andere nog iets uit moeten maken zo vroeg in het seizoen (qua sneeuw)?

Als ik hier niet uit kom: dan zeker een goede tip om van zondag tot zondag te boeken. Ik kan echter pas maandagavond vertrekken (krijg de meiden pas om 12 uur op maandag). Heb wel besloten net als dit jaar 's nachts te rijden zodat we 2 januari vast kunnen skiën ;).

Ik denk dat Hochkonig wel iets minder druk zal zijn. Als je dochters overal kunnen skiën dan is dat een heel leuk gebied en het staat bomvol sneeuwkanonnen en is denk ik sowieso vaak wel tot in de dorpen wit in die periode @elly3 @peterpos?

Ik ben nooit in st Anton geweest maar denk dat Hochkonig iets familievriendelijker is, zeker Maria alm is daar echt op gericht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 In die week is het ook in Hochkonig behoorlijk druk. Nou is het wel zo dat als ik 3 minuten moet wachten ik het al druk vind (daarom ben ik er in die week ook nooit ;-) ). Het is overigens niet de drukte zoals ik in SFL, of in Zillertal gewend was. De gasten die er deze winter in die week waren hebben zich goed vermaakt, vertelden ze.

Met twee jonge kinderen zit je in Maria Alm wel goed als je lekker samen wil skiën. In Sankt Anton ben ik zelf ook nog nooit geweest. Dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou trouwens op zondag 7 januari 's morgens nog even gaan skiën. En dan rond de middag pas in de auto stappen. Op die manier kom je nog aan genoeg skidagen !!!

Peter Pos

Hallo @wouter85. Zoals Peter Pos al schrijft is het hier in Hochkönig ook drukker geworden de laatste jaren. Met Carnaval nog iets drukker dan het Noorden van NL. Onze gasten met kinderen zijn het gewend en vonden het meevallen. Ik ben gaan wandelen en skiën om en om. Vooral de eerste lift nemen. Maria Alm is het over het algemeen iets drukker dan in Dienten. Wat de acco betreft als je in een hotel zit maakt het niet zoveel uit en is iets boeken daar wat flexibeler dan een appartement. En anders idd iets van zo tot zo boeken en vragen of je maandagavond nog aan kan komen. Dienten ligt laag maar is vrij sneeuwzeker. Dit Seizoen was wel heel bijzonder qua sneeuw maar nog steeds kunnen skiën. Bijgaand een foto van gisteren van Saalbach en een filmpje van Dienten 😁 ook van gisteren. Ik hoop dat Roel nog wat sneeuw kan melden maar anders succes in Saalbach.

null

Dienten Die Alte schule

Filmpje lukt niet

null
null

Dienten Die Alte schule

Alta badia in de Dolomieten. Mooi gebied naast de sella ronde. Boeken via altabadia.org

Ik zit op fb in een eenoudervakantie groep. Misschien kan je daar tips en medevakantiegangers vinden.

Dag
Kijk eens naar montafon gargellen of evt hotel garfrescha is met skilift ( auto beneden) leuk v de meiden aan de piste en de rodelbaan

Bedankt voor alle reacties. Saalbach over 2 weken boek ik pas als ik weet dat er sneeuw ligt. Deze week hebben we in Zugspitze prima kunnen skiën.

De vakantie met mijn dochters is geboekt. We gaan naar St. Christoph am Arlberg in het Alepnhotel Christoph. Daar konden we goed terecht en ski-in ski-out is erg fijn met de meiden. Dank voor alle tips. Ik ga zo hier zo de piste weer op :).

Heb trouwens voor het eerst zo’n insta 360 camera mee, dat is echt leuk! Heb m op verschillende manieren gemonteerd, maar zo in je rugzaak aan die stick is eigenlijk het tofst. Aan mn skistok vond ik het best pittig.

@wouter85: wat ik met die camera het beste vind werken: op een stick (mag kort, gebruik hier 70 cm). Stick in je mouw schuiven voor extra stabiliteit. Als je met bandjes aan je stokken skiet kun je die er nog omheen slaan voor extra stabiliteit.

null
null

Edwin van Riel

Plaats een reactie