Dunste warme skisok

Beste mede-wintersporters,

Mijn verhaal: enkele jaren terug skischoenen gekocht, voeten wat uitgezakt. Skischoenen laten aanpassen (maximaal vgls bootfitter) en nu zitten ze fijn!
Maar: als ik iets padding heb in mijn skischoen rondom te teen komen de tenen toch wat klem te zitten.
Ik heb nu geskied met dunne synthetische compressiekousen (niet perse skisokken dus) maar daarmee helaas wel koude tenen. De Falke SK4/SK5 die ik heb zijn qua padding bij de tenen eigenlijk net iets te dik.
Heeft iemand een goede tip voor warme (merino of anderszins) maar vooral bij de voorvoet dunne skisokken?

Dank voor het meedenken!

ik vind deze wel lekker… nooit koude voeten in,
https://www.burton.com/be/en/p/mens-performance–lightweight…

Oh kleine aanvulling: dame met flinke kuiten.
Dank voor je reactie flap20, maar ben bang dat mijn kuitomvang dat niet toelaat…

Beetje een gelijkaardig verhaal en sindsdien de SK6. Heb niet snel koude voeten, dus dat kan wel schelen.

Beste mede-wintersporters,

Mijn verhaal: enkele jaren terug skischoenen gekocht, voeten wat uitgezakt. Skischoenen laten aanpassen (maximaal vgls bootfitter) en nu zitten ze fijn!
Maar: als ik iets padding heb in mijn skischoen rondom te teen komen de tenen toch wat klem te zitten.
Ik heb nu geskied met dunne synthetische compressiekousen (niet perse skisokken dus) maar daarmee helaas wel koude tenen. De Falke SK4/SK5 die ik heb zijn qua padding bij de tenen eigenlijk net iets te dik.
Heeft iemand een goede tip voor warme (merino of anderszins) maar vooral bij de voorvoet dunne skisokken?

Dank voor het meedenken!

MiDo op 14 feb 2023 13:30

De Falke SK4 heeft merino maar ik denk eerlijk gezegd dat andere sokken je probleem van koude tenen niet gaan oplossen. Ik zou eerder nog eens naar de schoen laten kijken.

Bla, bla, bla.

Ik gebruik zelf Mico X Race skisokken. https://www.wintersport.nl/materiaal/skisokken/product/mico-…

Ik heb Fischer custom fit skischoenen. Bijna alle sokken zijn eigenlijk te dik. De sokken zijn niet per definitie warm. Dat heeft meer met de juiste fit van je skischoenen te maken. Ik heb nooit koude voeten (zelfs niet bij -30C).

Mijn skischoenen zijn ook aan de krappe kant bij de tenen, en heb daardoor mijn goedkope dikke sokken weg kunnen gooien.

Heb 2 paar random dunne sokken zonder padding van de skiwinkel waar ik mijn schoenen gekocht heb(bestaat niet meer), en sinds dit jaar ook een paar Wedze skisokken met merino. Deze hebben vrij weinig padding maar houden mijn voeten beter warm dan de andere sokken. Krijg ze nu niet op internet gevonden maar volgens mij was het de 900 versie voor 20 euro per paar. Was zelf van plan om de Falke’s te gaan zoeken in de uitverkoop dit jaar.

Dank voor alle tips! Ik ga ze allemaal bekijken. Meer nog steeds welkom ook.
Meteen een andere vraag: als meer mensen van die tight fit schoenen hebben: waarom draag je toch sokken? Zou zonder (net als in schaatsen) evt nog een optie zijn?

Ikv: klem zittende tenen hebben het kouder dan tenen die beter doorbloed zijn. Of is dat een rare gedachte?

Smartwool No Cushion (voorheen PhD Ultra Light). Nergens paddings, superdun en voert eventueel zweet prima af. Ik zweer daarbij in mijn strak gefitte schoenen. Ook nog redelijk betaalbaar en behoorlijk slijtvast.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

waarom draag je toch sokken? Zou zonder (net als in schaatsen) evt nog een optie zijn?

MiDo op 14 feb 2023 15:17

Misschien voor mensen die totaal niet zweten een optie, maar persoonlijk heb ik liever een laag tussen voet en liner die wat vocht op neemt, die je kunt wisselen.

Denk ook dat het extra slijtage van de liner op zou leveren.

Ikv: klem zittende tenen hebben het kouder dan tenen die beter doorbloed zijn. Of is dat een rare gedachte?

MiDo op 14 feb 2023 15:17

Nee, da’s geen rare gedachte, eerder een feit.

Bla, bla, bla.

Meteen een andere vraag: als meer mensen van die tight fit schoenen hebben: waarom draag je toch sokken? Zou zonder (net als in schaatsen) evt nog een optie zijn?

MiDo op 14 feb 2023 15:17

Ik vind het altijd wel zo fris om schone sokken elke dag aan te doen in mijn skischoenen.

Blote voeten heb ik een keer geprobeerd: natte voeten gevoel, uitslag op de scheenbenen en een blaar op de voet. Geen aanrader.
Het is nog niet vermeld en waarschijnlijk ook niet nodig gezien je bij een bootfitter bent geweest, maar zet de onderste twee buckles met zo weinig mogelijk spanning dicht en zet ze ook als laatste dicht.
Verder kan ik alleen maar die Falke SK6 aanbevelen. Toch een behoorlijk verschil met de SK4 en 5 in dikte / padding.

Qua tenen; is het in de lengte of de breedte te krap?

Qua tenen; is het in de lengte of de breedte te krap?

SPAM op 14 feb 2023 18:26

Het was in de breedte te krap. Vanmorgen aangepast bij de bootfitter en vanavond heerlijk op de baan kunnen skien! Met mijn dunste compressie (anti spatader/vliegtuigsok, geen skisok) kousjes van Falke. Geen kramp en geen koude tenen meer (maar +10 natuurlijk).
Hopelijk hiermee het lek boven. Heb de falke sok en de smartwool besteld om eens te testen. Dank voor de tips!

Wat bij mij helpt tegen koude voeten (ik heb het fenomeen van Raynaud) is kupfersalbe van Wala of CUPRUM METALLICUM praep.0,4% salbe.
Ik heb deze besteld bij www.arzneiprivat.de
Dit zijn homeopathische zalven die je op je warme voeten smeert voor je je sokken aantrekt. Ik heb door deze zalven geen koude voeten en witte tenen en voeten meer. Is voor mij de uitkomst aangezien verwarmde sokken niet de juiste pasvorm voor mijn balkon kuiten hebben 😜
Misschien ook een goede tip voor jou. Succes.

Maak al jaren gebruik van (dunne) skisokken van BootDoc. Dun en warm (mix van Merino wol) in mijn UPZ RC12 hardboots. Is tevens compressie met zilverdraad.

*bericht bewerkt door HansM op 15 feb 2023 23:08

Ik ben erg tevreden over mijn stox compressie skisokken, met merinowol, geen last van koude voeten en/of vermoeide benen, absoluut niet te dik m.i. (maar een kwestie van proberen, volgens mij mag je ze sws 30 dgn proberen) en geven genoeg compressie. Mocht je bij hun sokken bestellen maar het blijkt toch niet goed te zitten, zelfs na opmeten, is ruilen geen probleem. Het is wel altijd even een gedoe om compressiesokken aan te doen maar ze zitten heerlijk. https://www.stoxenergy.com/nl/skisokken/

Ik heb van het merk Stance de dunste sokken, specifiek voor de sneeuwsport en wel van (merino)wol, oa te koop bij Bever

Plaats een reactie