Vervanging Salomon Xdrive 8.0 FS

Afgelopen weekend heerlijk wezen skieen in Kirchberg. Toch even de schrik, toen bij een gezellig rondje apres ski’s mijn ski’s verdwenen waren. Waarschijnlijk iemand die per ongeluk de verkeerde meegenomen had, want de volgende ochtend stonden ze er weer netjes gelukkig. Maar heeft me wel een nacht malen gekost om eventuele probleem van te vervangen ski’s op te lossen.

Ik ben dus al jaren heel erg blij en tevreden met mijn Salomon Xdrive 8.0 FS skies (175) en wil ze ook helemaal niet vervangen. Maar door dit incident toch beetje proberen te verdiepen en vroeg me af welke ski in huidige markt het dichts bij mijn ski in de buurt komt?

Zelf geen ervaring met deze ski’s, maar als je bij Salomon wil blijven zou je volgens mij in de S-Force serie moeten zoeken.

Bijvoorbeeld S-Force Fx.80

De s/force ski’s voelen heel anders. Die missen het speelse karakter van de Xdrives.
Zoek het eerder in een Atomic Redster Q9.8 of een Blizzard Brahma 82

Leuke vraag. Ik stelde mijzelf onlangs dezelfde vraag. Heb ook de xDrive 8.0 FS en die bevallen prima. Maar na 5 jaar gaat het kriebelen. Wat komt in de buurt van deze alleskunners?

*bericht bewerkt door RemkoZ op 14 feb 2023 21:20

De s/force ski’s voelen heel anders. Die missen het speelse karakter van de Xdrives.
Zoek het eerder in een Atomic Redster Q9.8 of een Blizzard Brahma 82

Bennie op 14 feb 2023 18:26

Ik kwam met t googlen ook op de Q9.8 uit, maar heb een zwak voor atomic. Zal ook eens naar de Blizzard kijken. T is natuurlijk puur hypothetisch, maar vind t ook leuk om up to date te blijven qua materialen en kennis.

@rupertwt : Ik ben dit jaar de van de Xdrive 8.0 FS overgegaan naar de Salomon S Force 7 . Deze is wat minder stabiel en geeft wat minder rebound , maar skiet zoveel makkelijker aan lagere snelheden. T’is maar wat je wilt doen hè… Ik ben afgestapt van de meer stijvere ski’s om heel de week kunnen door te skiën. Ik was vroeger B-trainer met nu versleten knietjes en beklaag me dit niet om puur recreatief ( toch hoog tempo) te kunnen carven en wedelen. Indien ik nog eens echt wil gas geven huur ik wel even een topski.

Ik vind dus vooral het vertrouwen op hogere snelheid en ijs/ harde sneeuw grip top van de xdrives. Plus het cruisen zonder schijnbare moeite. Denk dat die Sforce 7 juist die zaken minder maken. Op lage snelheden iets beter je best doen vind ik persoonlijk niet zo’n punt

Nu, ja , wat zijn hogere snelheden ? 60 - 100 km /u is wat mij betreft op pistes al snel genoeg en ik heb daar met die 7 reeks geen enkele moeite mee . Harde sneeuw is ook OK, ijzige pistes is wat minder, maar hangt ook af van het lef en de techniek van de skiër om in de hellingslijn te blijven. Helaas vind ik dat we altijd het duurdere gamma ski’s willen, maar dat we er niet alles kunnen uithalen. Veel succes in alle geval met de aankoop van uw nieuwe latten.

Ik heb nu ook Salomon Xdrive 8.0 FS en ben gegaan voor BLACK CROWS VERTIS. De reviews hebben mij overgehaald, nu afwachten of ik de goede keuze heb gemaakt over 1 1/2 week…

Ik ben ook nog steeds zeer tevreden met de Salomon Xdrive 8.0 FS maar ook deze zal een keer vervangen moeten worden maar eerlijk gezegd bij deze ski nog nooit gedacht dat ze het plafond bereikt hebben, Ski ervaring inmiddels ruim 83 weken en de laatste jaren ruim 60x op de indoor rollerbaan mijn ski niveau beter gemaakt. zeer recent de Stockli laser AX aangeschaft ben benieuwd hoe deze gaan bevallen, eind feb naar de Dolomieten om ze uit te testen.

Leon Roelofsen

😁 klinkt meer alsof het rondje apres-ski iets té gezellig was 😉

Heb een vergelijkbare ervaring. Jarenlang op Xdrive 8.0 geskied totdat ze gestolen werden op de Stubaier gletscher. Toen overgestapt op XDR84. Voor mijn gevoel vergelijkbare latten waarmee je vooral heerlijk door verspoorde sneeuw en slush kunt skiën, maar die je ook prima kunt carven, heel allround eigenlijk. Weet alleen niet of deze nog verkocht worden. Model is ook alweer wat jaartjes oud dacht ik. Ik ga dit topic dus ook met belangstelling volgen 😁

De s/force ski’s voelen heel anders. Die missen het speelse karakter van de Xdrives.
Zoek het eerder in een Atomic Redster Q9.8 of een Blizzard Brahma 82

Bennie op 14 feb 2023 18:26

Ik kwam met t googlen ook op de Q9.8 uit, maar heb een zwak voor atomic. Zal ook eens naar de Blizzard kijken. T is natuurlijk puur hypothetisch, maar vind t ook leuk om up to date te blijven qua materialen en kennis.

Ruperwt op 15 feb 2023 08:57

Als je bij 't googlen ook uitkomt op de Redster Q9.8 én je hebt een zwak voor Atomic, dan is het toch geregeld? 😁

😁 klinkt meer alsof het rondje apres-ski iets té gezellig was 😉

Patrick1980 op 16 feb 2023 23:01

Nou zou je denken? :D Was zeker gezellig…

Thanks voor de input, dit is natuurlijk vooral een hypothetische vraag, want pretendeer zeker niet het plafond te hebben bereikt van de salomons, vind 60+ km per uur idd hogere snelheid op de piste (waar ook anderen zijn) en ga zeker niet direct de salomons vervangen nu ze weer bij t baasje zijn…Was zoals in de OP aangegeven vooral benieuwd naar wat er te koop is dat vergelijkbaar is, en probeerde uit de Atomic tunnelvisie te komen. Maar ga volgende week wel weer skieën, Trois Vallees dit keer, dus wie weet dat ik ga kijken of ik eens wat kan uittesten daar…

Ik heb nu ook Salomon Xdrive 8.0 FS en ben gegaan voor BLACK CROWS VERTIS. De reviews hebben mij overgehaald, nu afwachten of ik de goede keuze heb gemaakt over 1 1/2 week…

mdissel op 16 feb 2023 16:12

Die zijn qua looks en specs wel sexy iig! Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb nu ook Salomon Xdrive 8.0 FS en ben gegaan voor BLACK CROWS VERTIS. De reviews hebben mij overgehaald, nu afwachten of ik de goede keuze heb gemaakt over 1 1/2 week…

mdissel op 16 feb 2023 16:12

Die zijn qua looks en specs wel sexy iig! Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ruperwt op 17 feb 2023 10:09

Ik ben heel tevreden, tot nu toe alle soorten sneeuw gehad met alle snelheden. Stabiel, carven gaat prima, snelle bochten is ook geen probleem en losse sneeuw/bulten ook niet. Of te wel een echte allrounder

Bump: uiteindelijk gekozen voor de Volkl Deacon 76 lengte 1.76, seizoen 2024.

Prima keuze. Heb die ski als opvolger van de X drives gekocht gehad om hun sportieve maar frivole karakter. Iets sportiever dan de 8.0fs. Ze moeten wat meer op de kant voor fijne carvebochten. Wel een nog hoger plafond, dus tempo gegarandeerd. Langzaam skiën dat dejen ze nooit, dat vonden ze toch moar tied verknooid.

*bericht bewerkt door Bennie op 25 mrt 2024 13:35

Bennie; waarom de 76 ipv de 72?
Toch meer behoefte aan langere bochten?

Totales Vollidiot

@KdtL Dat was toen de 76 net uit was. Die weer ingeruild voor de Firebird SRC. Die heb ik nog steeds en bevallen erg goed.

Mocht er iemand interesse hebben om toch ook nog even door te skiën op de Salomon Xdrive 8.0 FS dan heb ik een paar in prima staat op mijn zolder liggen die ik graag wil verkopen. Stuur maar een PB bij interesse.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie