Welke piste ski voor 75+

Ik wordt dit jaar 75 en wil graag nog op een rustig tempo blijven skiën.
Mijn lengte 182 cm, gewicht 77 kg, en redelijk sportief.
Ik houd van korte en middellange bochten met lekker carven waar dat kan.
Welke ski en ski lengte adviseert u mij.
Ik dacht zelf aan een lengte van ca. 160 cm en radius van ca. 13.
Wie wil mij adviseren ?
Bedankt

Heerlijk dit BendeWit, radius 13…heb je een filmpje van je skikunsten? Zou graag eens willen zien hoe kort jouw gecarvde bochten zijn. Ik gok dat ze in een speciaalzaak vast een lekkere ski kunnen adviseren.

Carven kan volgens mij overal alleen is dat in de poeder wat lastiger.

Beste Jeroenlap,
Bedankt voor de snelle reactie.
Volgens testrapporten zijn er skis die aan al mijn wensen zouden voldoen, maar nergens wordt aandacht geschonken aan mijn leeftijdsgroep.
Na zo’n 50 jaar skiën (1 week per jaar) wordt je strammer en voorzichtiger maar wil ik zeker nog een aantal jaren blijven gaan. Vandaar mijn vraag over lengte en type ski.

De Elan Wingman is een vrij populaire ski hier onder skiers die graag een ski willen met veel comfort en gemak. Misschien is dat een optie.

Een ski met een radius van 13 is een ski die vaak wat nerveuzer zal zijn. Ik zou naar een wat meer gemiddelde, dan wel zelfs hogere radius kijken.

Hoe korter de radius, hoe actiever je moet skiën (zeer algemeen gesteld, zijn weer een hoop mitsen en maren bij).

Ik heb dezelfde leeftijd en ben vorig jaar “teruggegaan” naar de Elan Wingman 78c. Ik heb ook nog de Amphibio 12ti. Beide zijn uitermate geschikt voor het (korte) bochtenwerk. Heb er inmiddels 2 jaar voornamelijk rood en blauw in de hele Trois Vallees mee geskied, zij het de afgelopen maand beperkt door een vori jaar nieuw geplaatste heup.De Wingman 82ti krijgt ook goede recensies. Van de 78c zijn goede reviews die ik enkel kan 9nderschrijven. De skies hebben een linker en rechter ski maar dat is enkel bij het aanklikken even opletten.

Hen48

Hallo Ben ik ben zelf 65 en hou mij nog op slalom skieen echter als je ouder wordt wil je een wat langere rustige bocht nemen en zou ik dan eerder een RS reuzenslalom dan een SL slalomski kiezen . Verschil zit hem in de lengte en voorzijde van de ski.
De SL kies je korte bij mij 1.83 is dat 165 voor SL en 175 of 180 bij RS daarbij is de SL ski zacht in de voorzijde en de RS hard in de voorzijde.
De RS geeft meer demping bij hogere snelheid echter is voor langere bochten de SL is voor kortere bochten en wat agressiever.
Lengte 160 zou ik te nerveus vinden en geeft een zwaardere belasting in je knieen en terwijl iedereen denkt dat een kortere ski makkelijker skiet is dit maat ten dele waar want hij is ook nerveuzer en geeft minder demping.
Bij beide skies wil ik een goede rebound in de achterzijde van de ski hebben dus moet hij achter de binding knalhart zijn wat je grip verbeterd.

*bericht bewerkt door Richardus op 05 mrt 2023 20:16

Beste Richard is,
Hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijving.
Uit alle informatie lijkt mij de Elan Wingman 78Ti een goede keuze; of zou een 82Ti nog geschikter zijn.
IK blijf op geprepareerde pistes.
Met vriendelijke groet
Ben de Wit

Hallo Ben,
Als je het toch over merken heb ik een beter advies voor je de Atomic S9 en als je wat goedkoper uit wil zijn de servo van een jaar eerder de nieuwere is wat stugger , daar lengte 165
Kies je voor de Reuzenslalom versie dan de G9 lengte 171
Succes met de aankoop .
Met vriendelijke groet ,
Richard den Oudsten

*bericht bewerkt door Richardus op 06 mrt 2023 12:05

Rossignol Hero Elite Multi lijkt mij zeker een kandidaat, plus kan ook maar ik vind de Multi nog makkelijker skiën. Al veel over geschreven hier op het forum.

Hallo Ben,
Als je het toch over merken heb ik een beter advies voor je de Atomic S9 en als je wat goedkoper uit wil zijn de servo van een jaar eerder de nieuwere is wat stugger , daar lengte 165
Kies je voor de Reuzenslalom versie dan de G9 lengte 171
Succes met de aankoop .
Met vriendelijke groet ,
Richard den Oudsten

Richardus op 06 mrt 2023 12:00

Waarom adviseer je nou in ieder topic een Atomic S9 of G9? Dat is toch totaal geen geschikte ski voor TS. Die breekt zn nek (of heup) dadelijk nog.

De genoemde Elan en Rossignol zijn beide goede keuzes.

Beste mensen,
Allemaal bedankt voor de bestede tijd en gegeven adviezen.
Bij de eerstvolgende skivakantie ga ik de Elan Wingman testen.
Met vriendelijke groet
Ben de Wit

Plaats een reactie