Niet door knieën: skiën of snowboarden?

Hallo allen,

Ik kan door een spieraandoening niet goed/ver genoeg door de knieën zakken. Ik kan bijvoorbeeld ook niet op mijn hurken zitten. Nu snowboard al flink wat jaartjes en dat gaat aardig (al blijft het commentaar van de leraar als ik af en toe een privé lesje neem “bend your knees!!”). Ik merk bij het remmen vooral op de teenzijde en bij het proberen te maken van korte bochtjes dat ik beperkt wordt. Daar kan ik rekening mee houden (niet te hard gaan en korte bochtjes proberen te vermijden), maar ik wordt dus niet beter in snowboarden.

Nu vraag ik me af, zou ik met skiën minder beperkt worden als ik niet goed door mijn knieën kan buigen? Als dat zo is, is het het overwegen waard om over te stappen.

Ik hoor graag jullie ervaringen/ideeën hierover :)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 09 feb 2023 14:44

Bij skiën krijg je waarschijnlijk hetzelfde te horen, daar is het ook belangrijk goed door je knieën te gaan. Op paadjes een vlakkere pistes kun je wel weer wat rechterop skiën, maar met snowboarden is dat hetzelfde.

Bedenk me wel dat je voeten met skiën in een andere hoek staan dan snowboarden. Maakt het verschil voor jou of je met je voet naar buiten meer of minder kan buigen dan met voeten naar voren?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 08 feb 2023 12:42

Bij skiën krijg je waarschijnlijk hetzelfde te horen, daar is het ook belangrijk goed door je knieën te gaan. Op paadjes een vlakkere pistes kun je wel weer wat rechterop skiën, maar met snowboarden is dat hetzelfde.

Bedenk me wel dat je voeten met skiën in een andere hoek staan dan snowboarden. Maakt het verschil voor jou of je met je voet naar buiten meer of minder kan buigen dan met voeten naar voren?

Tiny-M op 08 feb 2023 12:40

Thanks voor je input. Goede vraag ook! Zelf helemaal niet aan gedacht. Dat maakt uit ja. Met mijn voeten strak naast elkaar kan ik nog minder goed door mijn knieën. Ik bedenk me nu ook dat ik mijn bindingen van mijn snowboard iets verder uit elkaar heb gezet + duck zodat ik zo ver mogelijk door mijn knieën kan.

Dus tenzij je met skiën (veel) minder door je knieën zou hoeven gaan dan bij snowboarden, ben ik bang dat hiermee het antwoord op mijn vraag ook wel direct duidelijk is. Overigens heb ik ooit een ski-les gehad en dat was op z’n zachts gezegd geen succes. Een pizzapunt lukte me al niet (ski’s schoven over elkaar en daar lag ik, meerdere keren).

Als je - voor zover jouw mogelijkheden reiken - door een spieraandoening bepaalde bewegingen niet (goed) kunt maken zou ik bij snowboarden blijven. Je zult misschien geen expert worden, maar kunt relatief rechtopstaand en met vrij weinig ‘effort’ toch best aardig in de rondte. Skiën lijkt mij een stuk intensiever voor de spieren, zeker als je weer vanaf nul moet beginnen.

boarden zonder door de knieen te gaan is wel mogelijk er zijn ook mensen die zittend/ ondersteund( boarden )
ook zijn er een aantal verenigingen die hiervoor lessen aanbieden die gericht zijn op mensen met een uitdaging.

je mag me gerust een pb sturen zodat ik je meer informatie kan geven

Als je - voor zover jouw mogelijkheden reiken - door een spieraandoening bepaalde bewegingen niet (goed) kunt maken zou ik bij snowboarden blijven. Je zult misschien geen expert worden, maar kunt relatief rechtopstaand en met vrij weinig ‘effort’ toch best aardig in de rondte. Skiën lijkt mij een stuk intensiever voor de spieren, zeker als je weer vanaf nul moet beginnen.

rcpk op 08 feb 2023 14:30

Dat is ook wat er in de praktijk gebeurt. Ik kan vrij redelijk een rode piste af, maar ik moet opletten dat ik niet te snel ga. Op de stukjes dat het echt stijl is, en ik verder door m’n knieën moet, rutsch ik een stukje. Het doet overigens geen pijn aan mijn spieren ofzo en ik hoef ook niet te herstellen na sporten.

boarden zonder door de knieen te gaan is wel mogelijk er zijn ook mensen die zittend/ ondersteund( boarden )
ook zijn er een aantal verenigingen die hiervoor lessen aanbieden die gericht zijn op mensen met een uitdaging.

je mag me gerust een pb sturen zodat ik je meer informatie kan geven

franky82 op 08 feb 2023 14:45

Dat is wel interessant, wellicht hebben die tips voor me. Ik stuur je een bericht!

Misschien is een ski-mojo wel iets voor jou? Kan ook perfect voor een snowboarder (althans dat blijkt volgens filmpjes op YT :-) )
Huur eens eentje en ga eens indoor testen. Het kan zomaar de oplossing zijn voor jou.
https://www.wintersport.be/zoeken?q=ski%20mojo

*bericht bewerkt door JeBo83 op 08 feb 2023 15:17

Misschien is een ski-mojo wel iets voor jou? Kan ook perfect voor een snowboarder (althans dat blijkt volgens filmpjes op YT :-) )
Huur eens eentje en ga eens indoor testen. Het kan zomaar de oplossing zijn voor jou.
https://www.wintersport.be/zoeken?q=ski%20mojo

JeBo83 op 08 feb 2023 15:16

Ziet er heel cool uit, maar lijkt op het eerste oog bedoeld voor mensen met zwakke knieën/te weinig kracht. Daar zit mijn probleem echter niet. Ik kan simpelweg niet verder buigen (zie het als een limitering door te korte spieren/pezen) en het lijkt me niet dat zo’n exo-skelet dat wel kan ;) maar ik ga er zeker even naar kijken.

Ik zie best veel skiërs rechtopstaand een beetje cruisen.

Als je maar niet de intentie hebt flink te gaan carven of lekker te knallen zou dat best een optie zijn?

Totales Vollidiot

Hallo allen,

Ik kan door een spieraandoening niet goed/ver genoeg door de knieën zakken. Ik kan bijvoorbeeld ook niet op mijn hurken zitten. Nu snowboard al flink wat jaartjes en dat gaat aardig (al blijft het commentaar van de leraar als ik af en toe een privé lesje neem “bend your knees!!”). Ik merk bij het remmen vooral op de teenzijde en bij het proberen te maken van korte bochtjes dat ik beperkt wordt. Daar kan ik rekening mee houden (niet te hard gaan en korte bochtjes proberen te vermijden), maar ik wordt dus niet beter in snowboarden.

Nu vraag ik me af, zou ik met skiën minder beperkt worden als ik niet goed door mijn knieën kan buigen? Als dat zo is, is het het overwegen waard om over te stappen.

Ik hoor graag jullie ervaringen/ideeën hierover :)

Vallend_blaadje op 08 feb 2023 12:31

Heeft geen zin. Met skiën moet je ook je knieën buigen.

Heeft geen zin. Met skiën moet je ook je knieën buigen.

Vinci69_ op 08 feb 2023 20:30

Dat snap ik, maar de vraag is: net zoveel, of meer/minder?

Heeft geen zin. Met skiën moet je ook je knieën buigen.

Vinci69_ op 08 feb 2023 20:30

Dat snap ik, maar de vraag is: net zoveel, of meer/minder?

Vallend_blaadje op 08 feb 2023 20:34

Hoe groot is je bewegingsuitslag? Je vertelt dat je niet op je hurken kan zitten, maar wat kun je wel? Kun je alleen langzaam hurken of ook snel? Hoe zit het met binnen -en buitenwaartse rotatie? Bij skiën heb je natuurlijk wel meer individuele klappen die je knieën moeten opvangen dan bij snowboarden en je hebt ook sneller rotatiemogelijkeden omdat je ‘los’ zit. Een nieuw leerproces aangaan als je wilt leren skiën is natuurlijk ook belastender dan iets doen waar je al bekend mee bent. Ik denk dat het slim is om hierover mee te overleggen met een (sport)fysiotherapeut

🚌 PisteBunny 🐰

Hallo allen,

Ik kan door een spieraandoening niet goed/ver genoeg door de knieën zakken. Ik kan bijvoorbeeld ook niet op mijn hurken zitten. Nu snowboard al flink wat jaartjes en dat gaat aardig (al blijft het commentaar van de leraar als ik af en toe een privé lesje neem “bend your knees!!”). Ik merk bij het remmen vooral op de teenzijde en bij het proberen te maken van korte bochtjes dat ik beperkt wordt. Daar kan ik rekening mee houden (niet te hard gaan en korte bochtjes proberen te vermijden), maar ik wordt dus niet beter in snowboarden.

Nu vraag ik me af, zou ik met skiën minder beperkt worden als ik niet goed door mijn knieën kan buigen? Als dat zo is, is het het overwegen waard om over te stappen.

Ik hoor graag jullie ervaringen/ideeën hierover :)

Vallend_blaadje op 08 feb 2023 12:31

Neem een skiles en je hebt je antwoord. Heb je pijn tijdens de les, dan blijft dat. Als je een indoor les neemt op een rollerbaan, kan je zonder sneeuwbulten proberen, dus dat is de minste belasting voor je probleem en kan je vaststellen of het gaat of niet. In de sneeuw is het dus wel een stuk erger. Tis maar zelden een gladde snelweg van boven tot onder, maar dat weet je al door je snowboard ervaring.
Ik denk wel dat het kan. Met skiën buig je je enkels. Je knieën buigen mee om je balans op dezelfde plaats te houden. En slechts zover als je skischoenen toestaan, dus dat is niet zo heel ver. Helaas zal je wel wat jaartjes moeten oefenen voordat je dit kan.
Om te weten of dit gaat zou je het volgende moeten kunnen: ga voor een deur of muur staan met gestrekte armen tegen de muur. Buig je armen zodat je hoofd niet tegen de muur komt. (Dit is de gestrekte skihouding). Buig je enkels naar voren en je knieën naar achteren, zodat je een hoofdlengte zakt. Dit is het eindpunt van de buiging die je zou moeten kunnen hebben. Als je dat probleemloos kan, kan je zeker die skiles boeken. Zo niet, lekker blijven boarden.

Je kan die vraag het best voorleggen aan een sportarts (met kennis van ski en snowboard) of bij een afdeling sportwetenschappen op een universiteit. Daar heb je mensen die deze sporten door-en-door kennen en voldoende kennis hebben van anatomie om hierop een zinnig antwoord te geven.

Heeft geen zin. Met skiën moet je ook je knieën buigen.

Vinci69_ op 08 feb 2023 20:30

Dat snap ik, maar de vraag is: net zoveel, of meer/minder?

Vallend_blaadje op 08 feb 2023 20:34

Hoe groot is je bewegingsuitslag? Je vertelt dat je niet op je hurken kan zitten, maar wat kun je wel? Kun je alleen langzaam hurken of ook snel? Hoe zit het met binnen -en buitenwaartse rotatie? Bij skiën heb je natuurlijk wel meer individuele klappen die je knieën moeten opvangen dan bij snowboarden en je hebt ook sneller rotatiemogelijkeden omdat je ‘los’ zit. Een nieuw leerproces aangaan als je wilt leren skiën is natuurlijk ook belastender dan iets doen waar je al bekend mee bent. Ik denk dat het slim is om hierover mee te overleggen met een (sport)fysiotherapeut

ElineK op 08 feb 2023 21:47

Ik zie dat ik het eea moet verduidelijken. Met mijn knieën is niets mis; ik kan die gewoon normaal en volledig buigen. Ook klappen opvangen is voor zover ik weet geen issue. De crux zit hem bij mijn enkels. De pezen/spieren daar zijn te kort, waardoor ik niet door mijn knieën kan (aldus de revalidatiearts). Ik kan wel volledig door mijn hurken, maar niet zonder dat mijn hielen loskomen van de grond. En tja, dat is met skieen/snowboarden geen optie want dan til je je ski/board op ;)

Neem een skiles en je hebt je antwoord. Heb je pijn tijdens de les, dan blijft dat. Als je een indoor les neemt op een rollerbaan, kan je zonder sneeuwbulten proberen, dus dat is de minste belasting voor je probleem en kan je vaststellen of het gaat of niet. In de sneeuw is het dus wel een stuk erger. Tis maar zelden een gladde snelweg van boven tot onder, maar dat weet je al door je snowboard ervaring.
Ik denk wel dat het kan. Met skiën buig je je enkels. Je knieën buigen mee om je balans op dezelfde plaats te houden. En slechts zover als je skischoenen toestaan, dus dat is niet zo heel ver. Helaas zal je wel wat jaartjes moeten oefenen voordat je dit kan.
Om te weten of dit gaat zou je het volgende moeten kunnen: ga voor een deur of muur staan met gestrekte armen tegen de muur. Buig je armen zodat je hoofd niet tegen de muur komt. (Dit is de gestrekte skihouding). Buig je enkels naar voren en je knieën naar achteren, zodat je een hoofdlengte zakt. Dit is het eindpunt van de buiging die je zou moeten kunnen hebben. Als je dat probleemloos kan, kan je zeker die skiles boeken. Zo niet, lekker blijven boarden.

Vinci69_ op 09 feb 2023 13:26

Ik schat in dat ik dat niet kan ;) Het issue is juist mijn enkels. En je zou inderdaad denken dat een schoen je bewegingsruimte op dat punt zeer beperkt, maar kennelijk maakt het wel degelijk uit. Neemt niet weg dat alle tips hier zeer bruikbaar zijn. Heb inmiddels adresjes van verenigingen die hier wat in kunnen betekenen en ook ervaring hebben. Skilesje bij zo’n verenging zal ook veel duidelijkheid geven.

Je kan die vraag het best voorleggen aan een sportarts (met kennis van ski en snowboard) of bij een afdeling sportwetenschappen op een universiteit. Daar heb je mensen die deze sporten door-en-door kennen en voldoende kennis hebben van anatomie om hierop een zinnig antwoord te geven.

Errant op 09 feb 2023 16:16

Ik denk dat dat inderdaad is wat ik moet gaan doen. De reacties hier hebben me in ieder geval goed geholpen!

De crux zit hem bij mijn enkels. De pezen/spieren daar zijn te kort, waardoor ik niet door mijn knieën kan (aldus de revalidatiearts). Ik kan wel volledig door mijn hurken, maar niet zonder dat mijn hielen loskomen van de grond. En tja, dat is met skieen/snowboarden geen optie want dan til je je ski/board op ;)

Als ik hurk komen mijn hielen ook los van de grond. Kan niet maximaal hurken met hak op grond. Nog nooit last van gehad en wist niet eens dat je pezen zo rekbaar zouden moeten zijn 😊.
Skiën is bij lange na geen hurken. Je zakt geleidelijk 20 - 30 cm en je strekt pittig, alsof je net niet wil springen.

En je zou inderdaad denken dat een schoen je bewegingsruimte op dat punt zeer beperkt, maar kennelijk maakt het wel degelijk uit.

Als enkels buigen lastig gaat, dat is wel wat je de hele tijd aan het doen bent met skiën. Maar… ik zie genoeg mensen die heupgestuurde bochten maken, dus hun heup opzij gooien waardoor de bocht ‘lukt’. Die doen nauwelijks enkel buigingen en hebben toch plezier blijkbaar.
Maar ik zou gewoon blijven boarden als ik zo je reactie lees. Je kan keer skischoenen passen en kijken of de ruimte die je hebt met enkelbuigen binnen je mogelijkheden ligt.

Ik denk dat skieën voor jou perfekt mogelijk is.
Skiën heeft alles te maken met druk zetten op de juiste plaats en het constant verplaatsen van die druk bij het maken van bochten. Je moet de druk vanuit je schoen/scheenbeen overbrengen op de ski. Die druk komt hoofdzakelijk op de voorkant en de zijkanten van de ski terecht.
In een skischoen zitten je voeten en enkel min of meer gefixeerd onder een vaste hoek van zowat 75° (15° naar voor). Afhankelijk van de FLEX (stijfheid) van je schoen kan je jouw scheenbeen meer of minder makkelijk naar voor plooien. Maar veel verder dan pakweg een hoek 65-60° kan je niet geraken.
Door met je scheenbeen te drukken tegen de schacht van de schoen verhoog je de druk op de voorkant van de ski. Je gaat dus vooroverhangen in je schoenen met bijna gestrekt lichaam vanaf de knie. Het plooien van de kieen is vooral nodig om de skies te kunnen ‘kanten’. De knieën komen dan meer schuin achter elkaar te staan omdat de bergski naar voor verschoven ligt tov de dalski.
Beklijk maar enkele fillpjes

*bericht bewerkt door DannyW op 15 feb 2023 12:38

OPvangen van buckels etc. gaat het probleem worden.

Totales Vollidiot

Plaats een reactie