2x een uur privéles als beginnend skiër nuttig?

We zitten momenteel nog 2 dagen in Frankrijk. Maar de sneeuw is niet super (maar goed genoeg op groen) en mijn vriendin snowboard al 8 jaar.

Echter hadden we het idee dat ze misschien ook wel wil leren skiën. Met de gedachte dat ons zoontje ook aan het skiën is en groene paadjes en mindere omstandigheden wat makkelijker zijn op ski’s (is mijn eigen ervaring).

Echter zijn we hier dus nog maar 2 dagen, dus kunnen we maar 2x 1 uur privéles doen. Is dat voor een absolute beginner überhaupt zinvol?

We wonen helaas vrij ver van een zoetermeer of landgraaf. Dus daar lessen is niet echt een optie.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 09 feb 2023 14:44

Dat is zeker zinvol. In twee keer een uur privéles kun je al een heleboel leren. Omdat je een op een lest gaat het sneller dan in een groep.

Echter zijn we hier dus nog maar 2 dagen, dus kunnen we maar 2x 1 uur privéles doen. Is dat voor een absolute beginner überhaupt zinvol?

Waah op 06 jan 2023 09:03

Baat het niet dan schaadt het ook niet.
Denk dat je op die 2 uurtjes makkelijk een basis kan leggen voor later.

Bla, bla, bla.

Echter zijn we hier dus nog maar 2 dagen, dus kunnen we maar 2x 1 uur privéles doen. Is dat voor een absolute beginner überhaupt zinvol?

Waah op 06 jan 2023 09:03

Baat het niet dan schaadt het ook niet.
Denk dat je op die 2 uurtjes makkelijk een basis kan leggen voor later.

bartvwg op 06 jan 2023 09:09

Behalve de portemonnee ;-) maar zeker waar.

Idee is om in Februari dan een week les te nemen. Met het idee dat ze zich nu die 2 dagen niet hoeft te vervelen en dat ze dan niet vanaf 0 hoeft te beginnen

Ik ben dom zonder les begonnen, later toch besloten dat les wel handig was en toen nog een dagje les gehad op de berg. Daarna 2 uur priveles in de hal gehad, maar ik heb zelf niet het idee dat ik daar toen veel van geleerd heb.

Voor mijn gevoel ben ik zelf het meeste opgeschoten met lessen op de rolband, omdat je voor een spiegel staat en de band vrij hard afstraft als je het fout doet. Die banden zijn door heel nederland te vinden dus is misschien een optie.

Ik ben dom zonder les begonnen, later toch besloten dat les wel handig was en toen nog een dagje les gehad op de berg. Daarna 2 uur priveles in de hal gehad, maar ik heb zelf niet het idee dat ik daar toen veel van geleerd heb.

Voor mijn gevoel ben ik zelf het meeste opgeschoten met lessen op de rolband, omdat je voor een spiegel staat en de band vrij hard afstraft als je het fout doet. Die banden zijn door heel nederland te vinden dus is misschien een optie.

Thehenk op 06 jan 2023 09:32

Ik denk dat we die combi gaan doen.

Eerst hier 2x privéles om de absolute basis onder de knie te krijgen. Dan in Nederland 6 lessen op de rollerband, en dan kan ze eind februari op skiles. Dan zal ze ongeveer op hetzelfde niveau zitten als mijn zoontje hoop ik die dan voor zijn Flocon gaat (is nu ourson)

Om te leren skiën of het niveau te verbeteren is het mijn inziens beter enkele uren privé les te nemen dat bv een week met een groep. In een groep ski je op een rijtje achter de leraar en de eerste maakt nog bochten en ziet wat de leraar doet, maar de laatste snijdt alles af. Meestal ook weing persoonlijke feedback van de leraar. Soms laten ze de leerlingen één voor één een stuk skiën en geven dan feedback. Maar als de groep bv uit tien personen bestaat, sta je 90% niets te doen.

Dirk - LIVE unITed

Ik ben ‘pas’ drie jaar geleden begonnen met skieen en ik vind privé les in de sneeuw zeer zinvol. Zeker als beginner is dat een vlugge manier om het te leren. Mijn aller eerste les was privé bij Snoworld. Prima. Daarna heb ik een aantal lessen gehad op de rollerbaan. Zodat ik de eerste basics van draaien en remmen onder de knie had en daardoor in de sneeuw niet meer op het kinderweitje hoefde te starten. De rollerbaan is zeer effectief om de techniek goed te leren. Je bent geen tijd kwijt met de liften en foutjes worden streng bestraft op de baan. Geen gesmokkel. De eerste keer in Oostenrijk heb ik les gehad in een groep. Los van dat dat wel veiliger is dan zelf aan het klungelen gaan, vond ik dat niet echt zinvol. De meeste tijd ski je in een rijtje achter de leraar aan die totaal niet ziet wat je doet. Ik had niet het idee dat ik qua techniek veel verder kwam. Ik ben terug in NL verder gegaan met lessen op de rollerbaan. De tweede keer in Oostenrijk heb ik privéles genomen 3x 2 uur. Dat was echt super! Veel van geleerd.
De derde week in de sneeuw bevielen de lessen wat minder goed. Je moet ook een beetje geluk hebben met je skileraar. Maar altijd nog effectiever dan groepslessen vind ik.
Intussen fanatiek doorgegaan met lessen op de rollerbaan. Ik ben benieuwd als ik straks weer in de sneeuw sta, hoe ver ik echt vooruit ben gekomen :-) Ook dan neem ik weer privé les op de eerste dag. Gewoon om weer even te wennen aan de echte sneeuw en hopelijk ook om wat dingen bij te schaven.

*bericht bewerkt door IreneIrene op 06 jan 2023 21:16

ondertussen heeft ze gisteren de eerste les gehad. In een uurtje veel geleerd, maar ze had volgens de lerares ook wel sneeuwgevoel. Dat is op zich niet vreemd na 10 weken snowboarden…

Nog even afwachten vandaag hoe het gaat. Ze mag in ieder geval de berg op vandaag voor les 2. Zodra ze die gehad heeft meld ik het resultaat wel even aan het eind van deze dag.

Ze is in ieder geval al erg enthousiast over het skiën zelf. Niet dat ze stopt met snowboarden (dat wil ze nog niet) maar wel als afwisseling voor als we lange tochten gaan maken met skiënde vrienden met lange paadjes.

En ja, had liever wat langere privéles gehad. Maar op zulke korte termijn was er enkel een uurtje les beschikbaar. Maar gezien de progressie in dit geval geen ramp. Bedankt voor de tips alvast in ieder geval. Ze is er zelf erg blij mee dat ze gegaan is.

Blauw nog eng, maar op groen ski’t ze al bochtjes,

Zoals beloofd:
2e dag was de piste erg hard en ijzig. De lerares sprak nauwelijks Engels. Dus veel heeft ze er niet aan gehad helaas. Daarna ook niet meer geskied. Dus dat is wel jammer. Wel een goede les voor volgende keer: slechte omstandigheden gewoon niet lessen.

Nu de rollerband regelen en dan volgende vakantie eind februari kijken voor een paar privélessen om de geleerde lessen op de rollerbaan om te zetten in sneeuwgevoel.

Ze vind het nog steeds leuk, maar snowboarden zal ze wel.blijven doen. Maar we hebben dan in ieder geval opties.

Bedankt voor de tips!

Zoals beloofd:
2e dag was de piste erg hard en ijzig. De lerares sprak nauwelijks Engels. Dus veel heeft ze er niet aan gehad helaas. Daarna ook niet meer geskied. Dus dat is wel jammer. Wel een goede les voor volgende keer: slechte omstandigheden gewoon niet lessen.

Bedankt voor de tips!

Waah op 08 jan 2023 10:24

Hier ben ik het niet mee eens. Juist met slechte condities is lessen nuttig. Misschien voelt het zelf niet alsof je er mee opschiet maar in slechte condities leer je meer en heb je minder ‘recht’ op fouten. Je krijgt wel iets minder beloning voor je werk, dus het voelt vaak slechter. Maar als je in slechte condities leert skiën dan haal je dat er dubbel en dwars uit als de condities super zijn.

Click. Click. Peace

De oefeningen die je hier op website kunt vinden haar laten uitvoeren kan ook handig zijn ipv dat uurtje les, mits jijzelf een beetje kan skiën en haar helpt

De oefeningen die je hier op website kunt vinden haar laten uitvoeren kan ook handig zijn ipv dat uurtje les, mits jijzelf een beetje kan skiën en haar helpt

Somedude op 08 jan 2023 10:56

Vriendin les geven…
Weet waar je aan begint 😂

Zoals beloofd:
2e dag was de piste erg hard en ijzig. De lerares sprak nauwelijks Engels. Dus veel heeft ze er niet aan gehad helaas. Daarna ook niet meer geskied. Dus dat is wel jammer. Wel een goede les voor volgende keer: slechte omstandigheden gewoon niet lessen.

Bedankt voor de tips!

Waah op 08 jan 2023 10:24

Hier ben ik het niet mee eens. Juist met slechte condities is lessen nuttig. Misschien voelt het zelf niet alsof je er mee opschiet maar in slechte condities leer je meer en heb je minder ‘recht’ op fouten. Je krijgt wel iets minder beloning voor je werk, dus het voelt vaak slechter. Maar als je in slechte condities leert skiën dan haal je dat er dubbel en dwars uit als de condities super zijn.

Rogier op 08 jan 2023 10:50

late reactie maar:
Ja, je leert er vast beter van. Maar voor de motivatie, zeker voor een absolute beginner op ski’s, die op een snowboard vrij angstig is als het ijzig is… Is het niet een hele geweldige combinatie gebleken. En met ijzig bedoel ik niet harde compacte sneeuw, maar daadwerkelijk ijsplaten. Die dag gingen zelfs de die-hard fransozen gewoon op hoge snelheid onderuit door de dikke ijslaag. Eind december was gewoon een drama kwa condities.
Maar uitzonderlijke situatie, normaal heb je natuurlijk volledig een punt.

De eerste dag wel een positief gevoel aan over gehouden omdat de lerares engels sprak, en de condities beter waren.

Ondertussen zijn we een paar weken verder, heeft ze 4 lessen op de rollerbaan achter de rug en voor we weer gaan eind Februari zal ze totaal 6 lessen hebben gehad op de rollerbaan.

Voor eind februari hebben we al ski’s gehuurd voor de hele week. Niet dat ze elke dag zal skien, maar ze wil wel wat oefenen.

Enige dilemma nu: Ben te laat met regelen skiles voor mijn zoontje, en nu zijn er geen groepslessen meer voor die week in Avoriaz. Alle skischolen al aangeschreven maar nergens meer plek. Enige opties die we hebben:

  • Elke dag naar van Avoriaz naar Morzine skien, van 11:15 tot 13:15 les (breekt onze dag nogal) en dan terug naar Avoriaz. Helaas kun je niet de vroege les pakken (want de liften draaien pas 9 uur, en 9 uur moet je er zijn en je moet met de lift) of de late (zelfde reden). Kosten: 170 euro
  • 3 dagen priveles van een uurtje einde dag (16:30-17:30). Is maar een uurtje, is maar 3 dagen. En weet niet of mijn zoontje (6 jaar, Flocon-niveau) echt veel baat heeft bij die priveles van een uur. Voordeel is dat Miss Waah dan mee kan, want die zal op ongeveer hetzelfde niveau zitten hoop ik/verwacht ik. Kosten: 255 euro.

*bericht bewerkt door Waah op 09 feb 2023 11:51

De oefeningen die je hier op website kunt vinden haar laten uitvoeren kan ook handig zijn ipv dat uurtje les, mits jijzelf een beetje kan skiën en haar helpt

Somedude op 08 jan 2023 10:56

Vriendin les geven…
Weet waar je aan begint 😂

Hessel op 08 jan 2023 11:15

Pas maar op, volgens de mensen hier kan dat echt niet hoor, tenzij je expert bent met 100 jaar ervaring. 😂

Stormchasen is mijn grote passie. Happystormchaser op facebook. 😄 Fan van Valloire. 😄

Prive-les aan het begin van de dag geen optie meer?
Op zich is priveles een goede optie, maar mijn kind is na een dag op de ski’s rond 15 uur al compleet afgedraafd en te moe om op de ski’s te staan, laat staan nog iets te leren.
Kinderen leren volgens mij ook anders dan volwassenen, omdat hun zwaartepunt anders ligt.
Ik zou in dit geval dus toch voor de groepsles gaan, of kijken of je helemaal kunt omboeken naar een andere bestemming waar nog wel plaats is. In Morzine nog een acco te vinden misschien ?

De oefeningen die je hier op website kunt vinden haar laten uitvoeren kan ook handig zijn ipv dat uurtje les, mits jijzelf een beetje kan skiën en haar helpt

Somedude op 08 jan 2023 10:56

Vriendin les geven…
Weet waar je aan begint 😂

Hessel op 08 jan 2023 11:15

Pas maar op, volgens de mensen hier kan dat echt niet hoor, tenzij je expert bent met 100 jaar ervaring. 😂

Jools op 09 feb 2023 11:55

Je mist de grap @Jools … Geeft niet hoor.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben je niet op tijd in Morzine als je via Prodains gaat ?
Het is natuurlijk de vraag wat er nog van het vakantie gevoel overblijft als je je aan een strakke timing moet houden.
Privéles lijkt met beter dan groepsles, maar aan het eind van de dag hou je er waarschijnlijk niet veel aan over.
Verder hangt het natuurlijk af van wat miss Waah en Waah junior leuk vinden.
Het is tenslotte vakantie.

Prive-les aan het begin van de dag geen optie meer?
Op zich is priveles een goede optie, maar mijn kind is na een dag op de ski’s rond 15 uur al compleet afgedraafd en te moe om op de ski’s te staan, laat staan nog iets te leren.
Kinderen leren volgens mij ook anders dan volwassenen, omdat hun zwaartepunt anders ligt.
Ik zou in dit geval dus toch voor de groepsles gaan, of kijken of je helemaal kunt omboeken naar een andere bestemming waar nog wel plaats is. In Morzine nog een acco te vinden misschien ?

Suuski op 09 feb 2023 12:14

Omboeken zal geen optie zijn helaas. Eens dat een dag skien lang is voor kinderen. De enige reden dat ik er wel naar kijk, is omdat hij tot nu toe hele dagen al aan het skien is, en eigenlijk nooit wil stoppen. Eventueel eerder stoppen, en laten nog een uurtje lessen zou ook een optie zijn.

Ben er nog niet uit in ieder geval. Houd beide opties voor nu nog open. Maar ideaal is het allemaal niet. Maar goed, had ik eerder moeten boeken.

Andere tijden priveles kan, maar dan is het 2 tot 2,5 uur. En dan vind ik 180-225 euro best een klap geld. Als je dan meerdere dagen dat doet helemaal. Heb nog 2 “lijntjes” uitgegooid naar 2 skischolen, kijken of dat nog iets oplevert. Maar ben weinig hoopvol ;-)

Gelukkig kan die al wat skien. Groene pistes gaan goed, licht-blauwe gaan ook dikke prima. De steile stukjes til ik hem gewoon op en snowboard ik dat stukje even… Maar les heeft wel de voorkeur

*bericht bewerkt door Waah op 09 feb 2023 12:55

De oefeningen die je hier op website kunt vinden haar laten uitvoeren kan ook handig zijn ipv dat uurtje les, mits jijzelf een beetje kan skiën en haar helpt

Somedude op 08 jan 2023 10:56

Vriendin les geven…
Weet waar je aan begint 😂

Hessel op 08 jan 2023 11:15

Pas maar op, volgens de mensen hier kan dat echt niet hoor, tenzij je expert bent met 100 jaar ervaring. 😂

Jools op 09 feb 2023 11:55

Al heb je 200 jaar ervaring en drie Staatlich diploma’s. Je vriendin skiles geven kun je bijna altijd beter door iemand anders laten doen…

De oefeningen die je hier op website kunt vinden haar laten uitvoeren kan ook handig zijn ipv dat uurtje les, mits jijzelf een beetje kan skiën en haar helpt

Somedude op 08 jan 2023 10:56

Vriendin les geven…
Weet waar je aan begint 😂

Hessel op 08 jan 2023 11:15

Pas maar op, volgens de mensen hier kan dat echt niet hoor, tenzij je expert bent met 100 jaar ervaring. 😂

Jools op 09 feb 2023 11:55

Al heb je 200 jaar ervaring en drie Staatlich diploma’s. Je vriendin skiles geven kun je bijna altijd beter door iemand anders laten doen…

Hessel op 09 feb 2023 12:26

Misschien ligt dat aan jezelf ;-)
Maar nee, klopt. Heb vaak genoeg mensen elkaar “les” zien geven op de piste. Eindigt meestal toch in tranen of slecht aangeleerde techniek. Vaak een combi.

Dat gezegd hebbende: Mijn vriendin wilde na een slechte ervaring met een snowboardleraar enkel les van mij. Dat is niet heel slecht gegaan. Al ben ik er van overtuigd dat ze meer profijt had gehad van een echte leraar.

Zoals beloofd:
2e dag was de piste erg hard en ijzig. De lerares sprak nauwelijks Engels. Dus veel heeft ze er niet aan gehad helaas. Daarna ook niet meer geskied. Dus dat is wel jammer. Wel een goede les voor volgende keer: slechte omstandigheden gewoon niet lessen.

Bedankt voor de tips!

Waah op 08 jan 2023 10:24

Hier ben ik het niet mee eens. Juist met slechte condities is lessen nuttig. Misschien voelt het zelf niet alsof je er mee opschiet maar in slechte condities leer je meer en heb je minder ‘recht’ op fouten. Je krijgt wel iets minder beloning voor je werk, dus het voelt vaak slechter. Maar als je in slechte condities leert skiën dan haal je dat er dubbel en dwars uit als de condities super zijn.

Rogier op 08 jan 2023 10:50

Mij hebben ze in het begin aangeraden om bijvoorbeeld niet enkel de lessen in de ochtend te nemen als de pistes mooi gestreken liggen; maar ook les nemen in de namiddag en vragen hoe je die heuveltjes over geraakt bij als beginner ;-).

Ben je niet op tijd in Morzine als je via Prodains gaat ?
Het is natuurlijk de vraag wat er nog van het vakantie gevoel overblijft als je je aan een strakke timing moet houden.
Privéles lijkt met beter dan groepsles, maar aan het eind van de dag hou je er waarschijnlijk niet veel aan over.
Verder hangt het natuurlijk af van wat miss Waah en Waah junior leuk vinden.
Het is tenslotte vakantie.

Errant op 09 feb 2023 12:24

Da’s een goed plan! Alleen is het nogal onduidelijk of de Prodains express nu om 7 uur al gaat… Of pas kwart voor 9. Voor wandelaars is het 7 uur, voor skiërs kwart voor 9. Dus zal morgen even bellen naar de VVV hoe dat nu exact zit. Want dat geeft de mogelijkheid in sochtends zoontje te laten lessen (9-11), of smiddags (3-5:30).

Heb zelf weinig ervaring in PDS dus weet ook niet goed hoe makkelijk je bijvoorbeeld naar Le Crozets kan met iemand die lichtblauw prima kan, maar steile blauwe stukken nog te spannend vind.

Maar het is inderdaad vakantie. Misschien niet te druk over maken kwa les.

Zoals beloofd:
2e dag was de piste erg hard en ijzig. De lerares sprak nauwelijks Engels. Dus veel heeft ze er niet aan gehad helaas. Daarna ook niet meer geskied. Dus dat is wel jammer. Wel een goede les voor volgende keer: slechte omstandigheden gewoon niet lessen.

Bedankt voor de tips!

Waah op 08 jan 2023 10:24

Hier ben ik het niet mee eens. Juist met slechte condities is lessen nuttig. Misschien voelt het zelf niet alsof je er mee opschiet maar in slechte condities leer je meer en heb je minder ‘recht’ op fouten. Je krijgt wel iets minder beloning voor je werk, dus het voelt vaak slechter. Maar als je in slechte condities leert skiën dan haal je dat er dubbel en dwars uit als de condities super zijn.

Rogier op 08 jan 2023 10:50

Mij hebben ze in het begin aangeraden om bijvoorbeeld niet enkel de lessen in de ochtend te nemen als de pistes mooi gestreken liggen; maar ook les nemen in de namiddag en vragen hoe je die heuveltjes over geraakt bij als beginner ;-).

Gast100 op 09 feb 2023 18:41

Goed punt ook ;-) maar kan altijd ff met het gezin Le Mur Suisse pakken voor de buckels oefenen X-D

Plaats een reactie