Kick off van mijn winterseizoen - weekendje Kronplatz

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kronplatz

Dit weekend vanuit Feltre richting Kronplatz gereden. 't oorspronkelijk idee was om de kleine bij de grootouders te laten en met een bevriend koppel een weekendje te skieen. Covid stak een stok tss dit plan, dus de kleine terrorist maar meegenomen.

We kwamen pas rond een uur of 11 aan op zaterdag, en 't actie plan was 't volgende. Even seizoenspas scoren voor mijn zoontje (krijgt ie gratis omdat ik een seizoenskaart heb), ski gerief aan en dan met hebben en houden naar het top station. Daar iets eten, waarna ik met mijn zoon het magisch tapijt onveilig zouden maken en mijn vriendin met het bevriend koppel de eerste ski meters zou maken van 't seizoen.

Anderhalf uurtje later moest ik mijn vriendin al bellen om effe terug te komen, want met wat klungelen met de pas geslepen ski’s van mijn zoontje had ik me aardig in mijn hand gesneden. Naar het eerste hulp station, waar de ski patrol geen drukke dag had. Een paar draadjes in mijn hand en we konden weer verder.

Ik heb wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om de "ski patrol " wat te bevragen. Het hoogseizoen start voor hun vanaf 't weekend v 17-18 dec. Tot dan zitten ze er maar met 5 man (op het top station), vanaf 17 dec met 10-12 man verdeeld over 3 stations. Ik vroeg hoeveel “zware gevallen” ze hebben per dag (ok definieer dan een zwaar geval als = richting ziekenhuis) en toch 4 tot 5 per dag, waar opname in 't ziekenhuis nodig is. Die jongens hebben dus wel hun werk!

Zaterdag dus niet veel meters kunnen maken. Het laatste uurtje snel snel snel, en ik moet zeggen dat ik mijn benen wel voelde…

Vandaag was 't weer niet bijster goed. Plan aangepast, vriendin met zoon en bevriend koppel gingen een wandeling maken en daarna de kerstmarkt in Brunico bezoeken, terwijl ik wat meters ging maken op de ski’s (brufen voor de hand ;-) ). Met het slechte weer besloten om lager te blijven en richting San Vigilio te trekken. Auto geparkeerd aan de Furcia pas en dan richting het dorpje. In 't begin sneeuwde het lichtjes tot in 't dal en was het leuk cruisen. andere kant op om een paar keer de Erta piste te pakken (vrouwen downhill worldcup piste). Was me geadviseerd door mijn vriend, want was zelf nog nooit in Kronplatz geweest). Erg leuk om een paar keer te pakken. De zwarte aan de andere kant (piccelin??) was dicht. Na een uurtje begon het te regenen in 't dal, dus terug de andere kant op richting passo Furcia. Pas vanaf circa 1400m begon het terug te sneeuwen. Een paar keer nog de dalafdaling naar San Vigilio genomen maar 't begon me echt te bar te worden met de regen, dus 1x de lift gepakt naar de top van de Kronplatz. Echt bar boven, veel wind en sneeuw en pak 10m zicht. Sportler had een grote stand op de top om ski’s te testen maar ik geloof dat iedereen aan 't schuilen was. Dalafdaling was niet fijn tot je terug tss de bomen zit.

Rond 1 u er een eind aangemaakt en na een hapje en drankje op de kerstmarkt terug de auto in om naar huis te rijden, via Cortina. Eenmaal we 't dal aan Dobbiaco uitreden en richting Cortina gingen begon het echt goed door te sneeuwen. Zo zeer zelfs dat ik op een bepaald moment dacht kettingen op te leggen.

Ook grappig (en een beetje een running joke voor de inwoners van Belluno/Veneto) was dat het aan de alto adige kant de weg al schoon was terwijl aan de belluno kant de sneeuwruimers precies nog niet uitgereden waren ;-) Op de weg naar huis er wel nog een stuk of 6 tegen gekomen en mijn vriendin en zoon dan telkens aan 't juichen voor Belluno! ;-)

Dalafdaling richting San Vigilio

null

Erta piste

null

Zoon in de lift… regen op de achtergrond.

null

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 05 dec 2022 09:17

Vanuit Feltre nog wel een redelijk eindje rijden, uurtje of 3 onderweg?
Toch lekker om al de eerste meters te maken, al heb je weinig zicht gehad. In ieder geval valt er aardig wat sneeuw.

Vanuit Feltre nog wel een redelijk eindje rijden, uurtje of 3 onderweg?
Toch lekker om al de eerste meters te maken, al heb je weinig zicht gehad. In ieder geval valt er aardig wat sneeuw.

Tiny-M op 05 dec 2022 00:07

Yup 3 uur, Via Alleghe en dan over de Falzarego pas (bekend van Laguazuoi/Armentarola) en dan verder door Alta Badia. Wou eens gaan omdat 1) ze daar sneller aan 't seizoen beginnen en ik nog nooit was gaan skieen op Kronplatz. Viel me ondanks het slechte weer echt mee. Wel iets minder het “dolomieten” gevoel qua uitzicht.

Ben eind september een weekje in Kronplatz geweest, inderdaad minder het dolomieten uitzicht wel een heel klein laagje sneeuw toen. Wil er nog wel een keertje in de winter heen. De week erop hebben we in Arabba gezeten. Vanwege het weer 1 dag een uitstapje gemaakt naar Feltre. Ook weer een hele andere omgeving vind ik.

De kop is er weer af. Seizoen begonnen! Leuk Asterino.

Aftellen maar!

Plaats een reactie