Aansprakelijkheidsverzekering Italie

Hi allen,

zijn er al ervarigen van mensen die in Italie zijn gaan wintersporten nadat de nieuwe regel over de aansprakelijkheidsverzekering actief is geworden?
Ik kan niet echt goed terugvinden wat je bij je moet hebben anders dan, “je moet je polis bij je hebben”.
Maar geen italiaan die nederlands kan lezen op die pistes:p

mvg,
MafkACE

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 09 feb 2022 11:05

Net terug van twee weken Dolomieten: Er wordt niet op gecontroleerd zover ik heb gezien of gemerkt. Wel heb ik het op de informatie borden gezien. Lijkt me ook niet te doen om voor skiticket beambte de polisvoorwaarden in de lokale taal te ontcijferen.

Maar owee als je een ongeluk veroorzaakt en je geen aansprakelijkheidsverzekering hebt… Maar dat is in Oostenrijk en Frankrijk niet anders.

Wij zijn eind januari naar Livigno geweest, bij de verkoop van de skipas werd er bij ons wel gevraagd of wij een aansprakelijkheidsverzekering hadden. Er is verder niet gecheckt of dit echt zo was…

@MafkACE
Je kunt gratis een europese zorgverzekeringspas opvragen bij je zorgverzekeraar.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/ehic

@MafkACE
Je kunt gratis een europese zorgverzekeringspas opvragen bij je zorgverzekeraar.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/ehic

Hakke op 08 feb 2022 13:46

Wat heeft dat met je aansprakelijkheidsverzekering te maken?

@MafkACE
Je kunt gratis een europese zorgverzekeringspas opvragen bij je zorgverzekeraar.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/ehic

Hakke op 08 feb 2022 13:46

Wat heeft dat met je aansprakelijkheidsverzekering te maken?

DrPhil op 08 feb 2022 14:18

Het gaat inderdaad om de aansprakelijkheid voor schade die jij een ander aandoet.

In België valt dit onder de “familiale verzekering” = Burgerlijke Aansprakelijkheid.
Bij voorbeeld als je een ladder op de auto van de buurman zou laten vallen.
Mijn verzekeraar stuurde me een Engelstalig document op ter bevestiging dat wij een aansprakelijkheidsverzekering hadden en daarmee was de kous af.
Ter plaatse heeft natuurlijk niemand ernaar gevraagd en je kan het ook bijbetalen bij de skipas.

Glide on!

In ValGardena werd er bij aankoop van de skipas ook nadrukkelijk naar gevraagd. Je hoeft verder niets bijzonders bij je te hebben, je moet wel verzekerd zijn. Ben je dat niet kan je ter plekke alsnog een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.

In België valt dit onder de “familiale verzekering” = Burgerlijke Aansprakelijkheid.
Bij voorbeeld als je een ladder op de auto van de buurman zou laten vallen.
Mijn verzekeraar stuurde me een Engelstalig document op ter bevestiging dat wij een aansprakelijkheidsverzekering hadden en daarmee was de kous af.
Ter plaatse heeft natuurlijk niemand ernaar gevraagd en je kan het ook bijbetalen bij de skipas.

Vivace op 08 feb 2022 20:02

In Nederland valt het ook onder de normale en verplichte persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering, in de volksmond (foutief) WA genoemd.
Maar de vraag is dus of ik m’n verzekeringspersoon hiermee lastig moet vallen en wat ik ze dan precies moet vragen.

In NL is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht. Was het maar zo.

Ik denk dat je in de war bent met de verplichte WA verzekering van je auto. @mafkACE

*bericht bewerkt door NSprotoFR op 08 feb 2022 20:41

In Nederland is er geen verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP), alleen de verplicht W(ettelijke) A(aansprakelijkheid) verzekering voor auto’s. Die laatste heb je, in dit geval, niets aan (je zit namelijk niet in de auto.

Die eerste moet je hebben. De meesten hebben dat wel, maar niet iedereen. Dit wil je wel als je skiet. Ook voor de verplichting er was in Italië. Die verplichting zorgt voor mogelijke boetes, maar dat is echt niet je grootste probleem als je er een nodig hebt en er geen hebt.

Bij ski ongelukken heb je vaak met letselschade te maken. Dat is branche waarin door belangenbehartigers enorm veel geld geclaimd wordt (en aan de strijkstok blijft hangen, maar goed). Dat gaat over smartengeld, vergoedingen voor gemiste inkomsten, vergoedingen voor hulp in de huishouding, vergoedingen voor gemaakte kosten, etc.

De AVP is de verkeerde verzekering om op te besparen. Open dan echt liever een topic over tol stickers vermijden, skipassen wisselen of al die besparingen, maar neem die AVP (en niet bij de skipas koop, dat is volgens mij vrij duur).

*bericht bewerkt door Roy83 op 08 feb 2022 20:44

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat je in de war bent met de verplichte WA verzekering van je auto. @mafkACE

NSprotoFR op 08 feb 2022 20:40

Ik ben niet in de war, daarom schrijf ik ook, foutief in de volksmond genoemd WA, doeleinde op de AVP, die de meeste mensen niet kennen aan de hand van die afkorting.

Ik ben prima verzekerd, vroeg me alleen af of het de moeite waard is om daar iets van op papier bij je te hebben. Maar naar wat ik lees niet dus.

Het kost je 1 telefoontje of een mailtje naar je verzekeraar en daarna krijg je een ondertekend document in je mailbox, dus waarom het niet aanvragen (als je de verzekering hebt thuis).

Glide on!

Ik ga toch echt geen print vaan mijn AVP meenemen. Ik log gewoon ter plekke in. In welk jaar leven jullie 😜

Ik ga toch echt geen print vaan mijn AVP meenemen. Ik log gewoon ter plekke in. In welk jaar leven jullie 😜

DrPhil op 08 feb 2022 23:54

Ik doe dat niet dagelijks, aangezien ik in geval van een ongelukje ook even een belletje pleeg.
Dus ja, het zal vast digitaal makkelijk zijn, als je weet hoe het moet ;)

Bij een ongeluk komt de ellende (en het nut van je AVP) vooral wat later, maar als je gewoon je verzekeraar of tussenpersoon belt komt dat dan goed. Zeker de niet budget verzekeraars zijn echt wel klantgericht (vergeet aub die borrelpraat over dat verzekeraars geld verdienen door niet uit te keren). Praktisch altijd krijg je je polis in je mail, dus zoeken in je mailbox en je vindt alle (contact) gegevens.

Bij controle is er minder stress (neem ik aan), dus ook dan zoek je het gewoon rustig in je mail op. Ik denk echter niet dat je controle krijgt, maar vooral de lul bent als je hem nodig hebt, maar niet hebt.

En dus ff voor de duidelijkheid: je hebt een AVP nodig. Die is niet verplicht in Nederland, maar de meeste mensen hebben hem wel. Alleen WA is verplicht, maar da’s voor in de auto.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En dus ff voor de duidelijkheid: je hebt een AVP nodig. Die is niet verplicht in Nederland, maar de meeste mensen hebben hem wel. Alleen WA is verplicht, maar da’s voor in de auto.

Roy83 op 09 feb 2022 08:23

Voor wie zeg je dit nou? Dit is onderhande al ene paar keer gemeld… 😅

Ik heb gisteren even gebeld met de verzekeraar en ik moest in de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) wel nog de wintersport module aanzetten. Dus misschien dat nog even checken ;-)

In NL is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht. Was het maar zo.

DrPhil op 08 feb 2022 20:36

In België ook niet, maar gezien de beperkte premie (zo’n 60€ in mijn geval voor het hele gezin) en de bedragen die het dekt (30 miljoen € voor lichamelijke schade en 10 miljoen € voor materiële schade), moet je al serieus wat skiërs een letsel bezorgen en al heel wat skiliften om zeep helpen. Ik dacht dat zo’n 80% van de gezinnen een familiale verzekering heeft.

Ik heb ook even gecheckt bij mijn makelaar, ze geven op (tijdig) verzoek een attest in het Engels. De dame had onmiddellijk haar antwoord klaar, dus ik denk niet dat ik de eerste ben die dit vraagt.

Ik heb gisteren even gebeld met de verzekeraar en ik moest in de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) wel nog de wintersport module aanzetten. Dus misschien dat nog even checken ;-)

Feekie070 op 09 feb 2022 11:27

Hè? Dat klinkt meer als een reisverzekering…
Maar als dat zo is, loont het wel de moeite om even te checken bij de avp of stupiditeiten van eigen kant tijdens wintersport gedekt zijn.

*bericht bewerkt door Boule_de_neige op 24 jan 2023 11:52

Toch net maar even gebeld, abnamro verzekeringen.
De aansprakelijkheidsverzekering heeft wereld dekking en is incl wintersport activiteiten.
Polis op papier en digitaal meegenomen, vertrek vannacht naar Obereggen.
Ow ja, ben overgestapt naar een andere zorgverzekering, en ook maar even de nieuwe polis aan de app gekoppeld. Kwam nog een oud pasje tegen in het mapje met de pasjes… had 22 jaar bij de vorige zorgverzekeraar gezeten en was dat straal vergeten!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik heb gisteren even gebeld met de verzekeraar en ik moest in de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) wel nog de wintersport module aanzetten. Dus misschien dat nog even checken ;-)

Feekie070 op 09 feb 2022 11:27

Hè? Dat klinkt meer als een reisverzekering…
Maar als dat zo is, loont het wel de moeite om even te checken bij de avp of stupiditeiten van eigen kant tijdens wintersport gedekt zijn.

Boule_de_neige op 24 jan 2023 11:38

Nee, het is geen reisverzekering. Familiale verzekering zeggen ze hier in België. Da’s voor stommiteiten die jij, of je kinderen, iemand anders aandoen.
Een ski tegen iemands auto schuren bijvoorbeeld. Of iemand ondersteboven skiën.

*bericht bewerkt door bartvwg op 24 jan 2023 11:59

Bla, bla, bla.

Wij gaan dit voorjaar skiën in Italië.
Ik woon in Amerika.
Hier in Amerika bestaan geen persoonlijke aansprakelijkheids verzekeringen, behalve wat onder je huis eigendoms verzekering valt. Maar ja, daar heb je op de piste weinig aan ;-).

Gelukkig is iedereen die lid wordt van de Oostenrijkste Alpen Vereniging verzekerd. In tegenstelling tot de Nederlandse Alpen Vereniging, waar de verzekering alleen geldt als je in NL woont.

En kennelijk speelt de vraag van dit topic ook op andere plekken, want wat zie ik op de hulp pagina van de verzekering:
Die link opent een document in het Duits en een versie in het Italiaans. Dus die hebben daar duidelijk over nagedacht.

null

*bericht bewerkt door Slim op 24 jan 2023 16:56

Wij betalen als lid van de CAI bergsport club (onze skiclub is ook een CAI bergsport club) 12 € voor 2 personen voor het hele seizoen aansprakelijkheid. Dat breekt dus echt de bank niet (Anglicism).

Ik heb gisteren even gebeld met de verzekeraar en ik moest in de aansprakelijkheidsverzekering (AVP) wel nog de wintersport module aanzetten. Dus misschien dat nog even checken ;-)

Feekie070 op 09 feb 2022 11:27

Hè? Dat klinkt meer als een reisverzekering…
Maar als dat zo is, loont het wel de moeite om even te checken bij de avp of stupiditeiten van eigen kant tijdens wintersport gedekt zijn.

Boule_de_neige op 24 jan 2023 11:38

Nee, het is geen reisverzekering. Familiale verzekering zeggen ze hier in België. Da’s voor stommiteiten die jij, of je kinderen, iemand anders aandoen.
Een ski tegen iemands auto schuren bijvoorbeeld. Of iemand ondersteboven skiën.

bartvwg op 24 jan 2023 11:58

Ah, kijk, dat zal misschien ook een verschil zijn tussen Nederlandse en Belgische verzekeringen. De meeste aansprakelijkheidsverzekeringen hier werken hetzelfde binnen NL en in het vakantieland. Al zullen er best wat kleine lettertjes zijn waar je nog op moet letten.

Wij gaan dit voorjaar skiën in Italië.
Ik woon in Amerika.
Hier in Amerika bestaan geen persoonlijke aansprakelijkheids verzekeringen, behalve wat onder je huis eigendoms verzekering valt. Maar ja, daar heb je op de piste weinig aan ;-).

Gelukkig is iedereen die lid wordt van de Oostenrijkste Alpen Vereniging verzekerd. In tegenstelling tot de Nederlandse Alpen Vereniging, waar de verzekering alleen geldt als je in NL woont.

En kennelijk speelt de vraag van dit topic ook op andere plekken, want wat zie ik op de hulp pagina van de verzekering:
Die link opent een document in het Duits en een versie in het Italiaans. Dus die hebben daar duidelijk over nagedacht.

null

Slim op 24 jan 2023 16:49

@Slim
Ben je hier zeker van? Ik ben aangesloten bij de Alpenverein Südtirol en daar geldt deze Haftpflichtversicherung enkel tijdens hun activiteiten.

Zo staat het er letterlijk:
AVS-Mitglieder sind weltweit gegenüber Schadensersatzver-
pflichtungen für Personen- und Sachschäden bis zu 15.000.000 €
versichert, wenn der Vorwurf aus der Vereinstätigkeit entsteht.

Best mogelijk natuurlijk dat de Oostenrijkse vereniging andere voordelen heeft.

Op zich geen probleem, ik ben door omstandigheden hiervoor zo al dubbel familiaal verzekerd.

Bla, bla, bla.

@bartvwg, ja bij de ÖAV gelukkig voor alles in Europa:

null

@bartvwg, ja bij de ÖAV gelukkig voor alles in Europa:

Slim op 25 jan 2023 14:25

Goed zo @Slim
Zal het eens tegen hun Zuid-Tiroolse collega’s zeggen. ;)

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie