Ervaringen Frankrijk en Oostenrijk

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar recente ervaringen van Frankrijk en Oostenrijk i.c.m. alle huidig geldende regels

  • Oostenrijk heeft de FFP2 mondkapjes plicht. Ik zag BUFFs met een FFP2 filter. Echter maken die het controleren onmogelijk. Ik vraag me dus af hoe de controle eruit ziet?

  • Wie heeft wat recente ervaringen van Oostenrijk en Frankrijk? Draaien liften op volle capaciteit?

  • In Oostenrijk staat dat apres ski gesloten is met staan plaatsen. Zijn die kroegen nu overgegaan naar zit plaatsen of zijn ze dicht?

Bovenaan de pagina staat een vakje met de tekst “zoeken” en een vergrootglas ernaast.
Leef je uit! 😉

Disturbing the peace since 1975

Bovenaan de pagina staat een vakje met de tekst “zoeken” en een vergrootglas ernaast.
Leef je uit! 😉

Supergrover op 10 jan 2022 13:54

Als ik bijvoorbeeld zoek op FFP2 kom ik niet veel verder dan mensen die ideeën uitwisselen over hoe je het mondkapje makkelijk kan dragen of clips die verkocht worden. Wel geprobeerd dus, maar niet mijn antwoorden gevonden

*bericht bewerkt door QuickH op 10 jan 2022 14:01

Ik denk dat je die zoekfunctie niet eens nodig hebt. Klik een paar willekeurige topics aan en binnen een paar klikken komen al je antwoorden voorbij.
Het is tegenwoordig een stuk lastiger om te vinden of je een vignet nodig hebt of hoeveel sneeuw er ergens in maart ligt.

Annoying skiers since 2003

Mijn ervaring met Les Arcs was vrij positief. Bij drukke liften werd er streng gecontroleerd dat je een mondkapje of buff op had. Was het rustig en zat je alleen met je gezin in de lift was er niemand die moeilijk deed dat je hem af deed.
In restaurants had iedereen die rondliep iets voor. Vergat je het een keer dan werd je daar op een vriendelijke manier aan herinnerd.
Verder was er soms bij de lift een controle op je QR code. Ging je expres voorbij de controleur dan werd je wat minder vriendelijk aangesproken (was in dit geval terecht aangezien de persoon er echt blind voorbij ging terwijl de rest netjes met hun telefoon of met een papiertje in hun hand stond te wachten).
Voor mijn gevoel werdt er prima mee omgegaan en voelde ik mij veilig. Al heb je er natuurlijk altijd wel een enkeling tussen zitten die snel ervoor glipt en de afstandsregels wat minder nauw neemt.

Als ik dan verhalen hoor van collega’s hoe druk het was in Oostenrijk (Zillertal en Ischl) en dat daar de enige controle de QR check was bij aanschaf van de skipas. Verder wel strikt in de liften op de ffp2 maskers maar daarbuiten niets heb ik het gevoel dat ze in Les Arcs het wel goed voor elkaar hadden (had ik van te voren niet verwacht dat de Fransen het beter zouden regelen dan de Oostenrijkers ;) )
Met betrekking tot de strenge regels voor Nederlanders heeft collega heeft nog lopen zoeken naar een agent, aangezien ie zoveel moest doen om de papieren rond te krijgen om te mogen gaan en hij niet gecontroleerd werd, maar helaas ;)

*bericht bewerkt door Togi op 10 jan 2022 14:23

Flauwe reacties weer. Ik snap best dat mensen door de bomen het bos niet meer zien met continu veranderende regels en je niet een topic van 100+ berichten wilt doorspitten. Ondanks dat er al veel gezegd is op het forum hier mijn ervaringen vanuit Oostenrijk;

Gondels waren ze vrij streng op ffp2, ene gondel wat meer dan de andere (gebied Skicircus Saalbach en alle omliggende dorpen). Bij de stoeltjesliften buiten doen ze niet zo moeilijk, een buff voor je neus (welke ook), is al snel goed. Hoe dat nu is weet ik niet, gezien de buitenplicht met ffp2 maskers nu nog verder aangescherpt is. Echter je opmerking is wel kloppend, aan een buff kan je niet zien of je aan de ffp2 regel voldoet, dus dat maakt het voor liftmedewerkers ook moeilijk. Ze spreken mensen dan ook sneller aan en dan moet je echt even de rij uit om je masker op te doen. Maar het is ook niet zo dat je iedere minuut overal gecontroleerd wordt. Iedereen doet het ook gewoon netjes op dus je valt al snel op als je het niet doet. Vrienden waren in Val thorens, daar zijn ze iets minder streng op buffs ed omdat daar andere masker regels gelden.

Maar als je met een clipje aan je helm of knoopjes gewoon je ffp2 op en af doet bij de lift is het prima te doen verder!! Alles draait op volle capaciteit en wat mij verbaasde is dat mensen echt weer staan te dringen bij een rij… dat vond ik best bijzonder! Vorig jaar stonden overal borden met 2m afstand houden bij liften, nu niet meer of nauwelijks.

En meeste kroegen in Oostenrijk zijn open, maar idd met 2G, zitplaatsen, controle en soms reserveren. Maar je kan prima na het skien op diverse plaatsen lekker je drankje doen! Frankrijk idem volgens mij! Tipl ga even de social media pagina’s af van de plaatselijke tentjes, dan weet je snel meer!

Overigens vond ik in tegenstelling tot bovenstaande reactie het wel goed geregeld in Oostenrijk. De geldigheidsduur van je QR code wordt gekoppeld aan je liftpas, zo scheelt het juist dat je iedere dag, overal gechecked wordt. Dit is gekoppeld aan de liftpoortjes. Wij hebben een jaarpas sinds mei 2021 en daar kwam ik nu de eerste lift niet mee in, moest eerst langs de kassa voor de 2G check. Vond ik slim geregeld! Maar dat hoeft dus niet dagelijks. En daardoor hoeven berghutten bovenop de berg niet nog eens extra personeel in te zetten hiervoor. Beneden aan de pistes / dorp is wel overal de check en buiten barren die te voet toegankelijk zijn zoals de bekende GaoBstal zijn afgezet met hekwerk. En ja, overal is men vriendelijk hoor, ze zijn blij dat je er weer bent en we moeten er samen maar het beste van maken binnen die gestelde regels!

*bericht bewerkt door Cassiej op 10 jan 2022 14:32

Work less || Board more

Onze ervaring in Oostenrijk met kerst:

  • Vrij strenge controle bij de (dal)gondels op FFP2-masker; buff volstaat niet (alleen voor 6-13 jarigen, staat ook op de borden daar).
  • Ook niet buff met FFP2 filter, daar doen ze niet aan; controle idd niet te doen, ze willen gewoon FFP2-masker zien.
  • Bij stoeltjesliften weinig controle; FFP2-masker of buff werden daar geaccepteerd, al geldt ook hier dezelfde regel als bovenstaand!
  • Liften gewoon op volle capaciteit, beetje onzinnig ook om dit te reduceren. Bijna altijd wel met ‘eigen’ bubbel de liften in.
  • Apres ski was zittend, muziek stond wat zachter dan normaal. Eerste 2 dagen was het te druk (en werd het te gezellig :)), daarna hadden ze een waarschuwing te pakken. De overige dagen was het gewoon alleen zitten, nog steeds wel gezellig.

bedankt voor de reacties waar ik wel iets mee kon ;)

bedankt voor de reacties waar ik wel iets mee kon ;)

QuickH op 10 jan 2022 16:10

Geen dank.

Annoying skiers since 2003

Best nuttige info voor diegene die nog overwegen op wintersport te gaan, zou ik zeggen.
Juist die lekkere frisse berglucht is een goeie reden om weer op wintersport gegaan. Zelf werk ik al 2 jaar met een mondkapje op 40uur per week. Dus daar ben ik inmiddels wel bekend mee. Wel fijn als het dragen ervan goed gecontroleerd wordt en verder ben je in de lift toch een beetje afhankelijk van het fatsoen van de medemens. Ik neem aan dat mijn booster en FFP2-masker me zoiezo beschermen, onafhankelijk van het gedrag van andere wintersporters🤞.

Ik ben gisteren teruggekomen na 10 dagen Val Thorens;

  • Alle liften draaien, buff of mondkapje verplicht en je wordt erop aangesproken als je niks voor hebt.
  • Restaurants zijn gewoon geopend, QR wordt bij de meeste gescand maar je hoeft verder geen ID of iets te laten zien.
  • Ik heb één keer meegemaakt dat ik bij een lift mijn QR code moest laten zien. (Steekproeven)
  • Aprés ski is geopend, maar enkel met zitplek en je moet ook echt blijven zitten. Je wordt erop aangesproken als je (te lang) blijft staan. Bij 360, La Folie Douce etc. staat vanaf 1400/1500 al een lange rij. Le Monde werkt met een reserveringssysteem en die plekken zijn binnen 10 seconden uitverkocht. (Zal nu wel weer rustiger zijn, denk ik)

Het was erg goed te doen en ik heb een hele fijne tijd gehad!

Voor La Clusaz en Le Grand Bornand geldt precies wat @Tesski hierboven zegt (m.u.v. de après ski natuurlijk, die is daar (bijna) niet). Wij hebben drie keer de pass sanitaire moeten laten zien bij de lift (wel steeds bij dezelfde lift).

Waarom zouden de controles zo belangrijk zijn? Als je je zaakjes voor elkaar hebt is dat toch geen probleem? Of is het juist gewenst dat er goed gecontroleerd wordt om het gevoel te krijgen dat het wel goed zit.
Ik kies mijn bestemming in ieder geval niet uit op de mate van of hoe er wordt gecontroleerd. Ben nu in Oostenrijk en de controles zijn er alleen visueel waar ik zit. Ze kijken naar je code en that’s it.
Mondkapje draagt iedereen braaf en in de hutten gaan ze af zodra men zit.
Horeca zit wel vol. Dat is 2G maar dat geeft ook geen garanties. Vind ik het zelf te vol dan zoek ik iets anders.
Op andere plaatsen in Oostenrijk kan het weer anders zijn.
Ben in ieder geval blij dat ik er ben.

*bericht bewerkt door Matthieu op 10 jan 2022 18:11

Aftellen maar!

Waarom zouden de controles zo belangrijk zijn? Als je je zaakjes voor elkaar hebt is dat toch geen probleem? Of is het juist gewenst dat er goed gecontroleerd wordt om het gevoel te krijgen dat het wel goed zit.
Ik kies mijn bestemming in ieder geval niet uit op de mate van of hoe er wordt gecontroleerd. Ben nu in Oostenrijk en de controles zijn er alleen visueel waar ik zit. Ze kijken naar je code en that’s it.
Mondkapje draagt iedereen braaf en in de hutten gaan ze af zodra men zit.
Horeca zit wel vol. Dat is 2G maar dat geeft ook geen garanties. Vind ik het zelf te vol dan zoek ik iets anders.
Op andere plaatsen in Oostenrijk kan het weer anders zijn.
Ben in ieder geval blij dat ik er ben.

Matthieu op 10 jan 2022 18:07

De vraag tav controles zijn voor mijn voornamelijk dat ik weet of de aanschaf van een buff met PPF2 filter nut heeft. Zonde om nu te kopen en daar niet te mogen gebruiken.

Waarom zouden de controles zo belangrijk zijn? Als je je zaakjes voor elkaar hebt is dat toch geen probleem? Of is het juist gewenst dat er goed gecontroleerd wordt om het gevoel te krijgen dat het wel goed zit.
Ik kies mijn bestemming in ieder geval niet uit op de mate van of hoe er wordt gecontroleerd. Ben nu in Oostenrijk en de controles zijn er alleen visueel waar ik zit. Ze kijken naar je code en that’s it.

Matthieu op 10 jan 2022 18:07

Controles kunnen ook voor wachtrijen zorgen. Een paar weken geleden, nog voor de kerstvakantie, wilden we in Sölden even wat drinken bij het zelfbedieningsrestaurant onderaan de Tiefenbachgletscher en daar stond een hele lange rij bij de ingang omdat iedereen gescand moest worden en zichzelf moest registreren. Dat vond ik een beetje overdreven. Je kan daar alleen maar komen met een skipas, dus iedereen heeft een geldige QR-code en het registreren voor bron en contactonderzoek op zo’n grote locatie is ook onzinnig.

Sorry, ik zie dat het gaat om controles op mondkapjes. Dat zorgt niet voor rijen.

*bericht bewerkt door sterko op 10 jan 2022 18:32

Annoying skiers since 2003

“Controles kunnen ook voor wachtrijen zorgen. Een paar weken geleden, nog voor de kerstvakantie, wilden we in Sölden even wat drinken bij het zelfbedieningsrestaurant onderaan de Tiefenbachgletscher en daar stond een hele lange rij bij de ingang omdat iedereen gescand moest worden en zichzelf moest registreren. Dat vond ik een beetje overdreven. Je kan daar alleen maar komen met een skipas, dus iedereen heeft een geldige QR-code en het registreren voor bron en contactonderzoek op zo’n grote locatie is ook onzinnig.”

Ik kan me dat in Oostenrijk wel voorstellen, gelet op de uitbraak daar twee jaar geleden (en recent de skileraren met het virus).
Opnieuw veel gedoe door besmettingen kan forse reputatieschade en daardoor omzetverlies in volgende jaren betekenen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik kan me dat in Oostenrijk wel voorstellen, gelet op de uitbraak daar twee jaar geleden (en recent de skileraren met het virus).
Opnieuw veel gedoe door besmettingen kan forse reputatieschade en daardoor omzetverlies in volgende jaren betekenen.

Frank op 11 jan 2022 00:06

We hebben het over een restaurant zo groot als een concertzaal met tafels op ruime afstand van elkaar en schotten tussen de tafels en ook nog een groot buitenterras. Als daar iemand 10 minuten voor- of na mij zou zijn binnengekomen en op 50 meter afstand van mij zou zijn gaan zitten en achteraf besmet zou blijken te zijn (en het ook bij het restaurant zou melden), zou ik daar een melding van hebben gekregen. Die melding zou ik gewoon genegeerd hebben, want de kans dat het iemand zou betreffen die daadwerkelijk bij mij in de buurt zou zijn geweest, zou bijzonder klein zijn. De wachtrij was overigens de grootste potentiele besmettingshaard. Totale waanzin om al je gasten eerst in een gang achter elkaar te laten staan. Ook mensen die binnen eten of drinken wilden halen om mee naar het buitenterras te nemen.
Volgende week zit ik in Ischgl. Benieuwd hoe het daar zal zijn, gezien hun beschadigde reputatie.

Annoying skiers since 2003

Net terug uit Saint François Longchamp; bij 1 lift werd stelselmatig gecontroleerd. Dit was niet de meest drukke. Ik heb de indruk dat ze die juist niet deden om rijen te voorkomen. Het viel me op dat m.n. Nederlanders vaak geen mondkapje/buff op hebben. Daar werd ook niets van gezegd door medewerkers. Persoonlijk vind ik dat jammer, want juist als je dicht op elkaar staat vind ik het wel prettig. Kleine moeite toch…

In restaurants/cafés werd 2 op 3 keer gevraagd om de QR-code. Op straat geen mondkapjes gezien, hoewel dat wettelijk nu verplicht is in de wintersportplaatsen. Maar goed, het is zo rustig op straat dat ik me daar geen seconde druk over maak.

Vorige week heerlijk geskied in St. Anton

  • Een fuik aan marechaussee op vliegveld Innsbruck, controle van booster en PCR test.
  • Controle van ditzelfde bij aanschaf lift pas.
  • Vaak QR code laten zien in restaurants
  • Vrij strenge controle van het goede masker. Mijn man heeft buff met filter, hij werd er vaak op aangesproken en heeft uiteindelijk
    gewoon het goede masker hieronder gedaan.
  • Restaurants en apres ski gewoon open maar zittend (dus minder plek) en muziek zachtjes, nergens live muziek.
  • Kwart voor 10 laatste ronde en om 10 uur moet je echt buiten staan.
  • Iedereen is inderdaad vriendelijk en blij dat we er waren maar ze zijn (denk ik terecht) bang dat de boel weer op slot moet als het uit de hand loopt.
  • Zoals ook in Nederland blijft het zelf bekijken waar je je prettig bij voelt, in de ene tent nemen ze het serieuzer dan in de andere. we hebben een meisje van de bediening van schoot naar schoot zien gaan, masker op, masker af
  • Doordat de regels vrij strak en duidelijk zijn is er weinig discussie, dat is prettig. Er was alleen een keer en groep Nederlanders in een restaurant die zelf hun regels bedachten en dit standvastig ventileerden. Jammer, op het moment dat je besluit om naar Oostenrijk gaat zou je de regels moeten accepteren
    Ondanks dat we onze nog niet geboosterde jong volwassen kinderen thuis moesten laten hebben we zo genoten van elke bocht die we hebben geskied!

23 tot 30 december in het Zillertal 3000 geweest. Alle zaakjes op orde qua tests, codes en maskers. Dit was mijn ervaring:

  • Bij inreizen van Oostenrijk 0 controles gezien.
  • Bij kopen van skipas wel QR code scannen, geen ID controle erbij.
  • Bij gondels draagt iedereen uiteraard het FFP2 masker. Ik vergat hem een keer op te doen en werd meteen aangesproken. Bij alle andere liften is het officieel ook verplicht, maar wordt er niet echt gehandhaafd. Mensen houden hier zelf 50/50 aan de regels, het is ook een beetje eigen verantwoordelijkheid. Het was die periode niet druk, en als je met mensen buiten je eigen groep in de lift stapt doe je hem wel op. Bij de eenpersoons sleeplift droeg niemand hem.
  • Bij restaurants op de berg geen QR-controles, aangezien je daar niet kan komen zonder skipas. Wel maskers op bij het rondlopen naar de zelfbediening of zitplek.
  • Bij restaurants in het dal wel QR-controles. We zaten voor het eerst in Vorderlanersbach en ik weet niet hoe de après-ski daar normaal is, maar nu was het zitten aan tafel en de muziek was nauwelijks hoorbaar.
  • Op de terugweg bij de Duitse grens wel door een fuik gemoeten. Alle Nederlandse kentekens mochten volgens mij gewoon doorrijden.

Vorige week heerlijk geskied in St. Anton

  • en fuik aan marechaussee op vliegveld Innsbruck, controle van booster en PCR test. § magda op 11 jan 2022 11:48

Bedankt voor je input, ik vlieg volgende week op innsbruck en lees meerdere malen op doorreizen mogelijk is. Maar maak hieruit op dat een PCR wel degelijk nodig is?

Net terug uit Saint François Longchamp; bij 1 lift werd stelselmatig gecontroleerd. Dit was niet de meest drukke. Ik heb de indruk dat ze die juist niet deden om rijen te voorkomen. Het viel me op dat m.n. Nederlanders vaak geen mondkapje/buff op hebben. Daar werd ook niets van gezegd door medewerkers. Persoonlijk vind ik dat jammer, want juist als je dicht op elkaar staat vind ik het wel prettig. Kleine moeite toch…

In restaurants/cafés werd 2 op 3 keer gevraagd om de QR-code. Op straat geen mondkapjes gezien, hoewel dat wettelijk nu verplicht is in de wintersportplaatsen. Maar goed, het is zo rustig op straat dat ik me daar geen seconde druk over maak.

Boule_de_neige op 11 jan 2022 11:02

Dit kan ik beamen voor Saint Francois. de laagste lift werd soms gecontroleerd (en vrij streng). 1x de hoofdlift een controle gezien, maar niet zo strak gecontroleerd. In restaurants wel vaak QR check.
Op straat is het volgens mij optioneel om dit verplicht te stellen, en dat is iets wat gemeenten zelf mogen invoeren of niet.

*bericht bewerkt door Waah op 11 jan 2022 15:20

Op dit moment in de ski juwel. Masker moet op, tenzij je alleen met je eigen groep bent. Nergens nog gewacht en altijd samen in een lift gezeten zonder anderen. Zit je met meerderen, dan wordt je erop aangesproken als je het masker niet op hebt. In de berghutten geen controle op 2G (wel op masker), maar daar kom je alleen met ski pas. Registratie is met een QR code op de tafel. Bij aankoop skipas werd je 2G bewijs gecontroleerd. In het dorp wel controle van 2G bij de restaurants. Heb het nog nooit zo leeg gezien hier!

null
null

Net terug uit Saint François Longchamp; bij 1 lift werd stelselmatig gecontroleerd. Dit was niet de meest drukke. Ik heb de indruk dat ze die juist niet deden om rijen te voorkomen. Het viel me op dat m.n. Nederlanders vaak geen mondkapje/buff op hebben. Daar werd ook niets van gezegd door medewerkers. Persoonlijk vind ik dat jammer, want juist als je dicht op elkaar staat vind ik het wel prettig. Kleine moeite toch…

Boule_de_neige op 11 jan 2022 11:02

Het is inderdaad jammer dat het met name de Nederlanders zijn die zich niet lekker aan de regels houden. Die constatering heb ik ook (al gaat het overgrote deel wel goed).
Dat de Fransen er niets van zeggen. Ik denk dat je er op den duur spuugzat van wordt om als kinderoppas te fungeren.
Je ziet die types hier toch ook in de supermarkt lopen zonder mondkapje?

It is an amazing world

Net terug uit skigebied Areches-Beaufort, Frankrijk. Relatief klein gebied, onbekend in NL.
Doodrustig op de piste doordat de Franse kerstvakantie al ten einde was. Britten waren er niet, Duitsers komen er niet, 4 NL-nummerborden gezien.
Controle van QR-code bij aankoop skipas, daarna bij liften nooit hoeven laten zien. Wel bij buitenterras van restaurant. Bij alle liften stond bord “masker op”, maar noch het liftpersoneel, noch de weinige liftgebruikers hielden zich eraan. Het liftpersoneel bleef wel echt op afstand. Gezien de enorme rust hebben wij het masker ook niet op gehad in en bij de liften.
In de plaatsen zelf (Beaufort en Albertville bezocht) gold ook maskerplicht en die werd wel gehandhaafd door gendarmes. In winkels altijd masker op. 1 x koffie buiten bij pisterestaurant gedronken, verder alle maaltijden in de huuracco gebruikt.
Voor ons gevoel meeste kans op besmetting bij bezoek wegrestaurant en toiletten onderweg; daar drukte niet goed te vermijden. Al met al heerlijke vakantie gehad, wel anders dan anders door vermijden restaurants ter plaatse. Nu even soort van zelfquarantaine, donderdag zelftest doen en daarna weer “gewoon” verder.

Vorige week heerlijk geskied in St. Anton

  • en fuik aan marechaussee op vliegveld Innsbruck, controle van booster en PCR test. § magda op 11 jan 2022 11:48

Bedankt voor je input, ik vlieg volgende week op innsbruck en lees meerdere malen op doorreizen mogelijk is. Maar maak hieruit op dat een PCR wel degelijk nodig is?

a, er werd zowel op vaccinaties als op PCR test en uiteraard ID gecontroleerd. Van Belgen die vanuit Eindhoven vlogen hoorde ik dat ze er uiteindelijk zonder PCR door mochten. § Sneeuwplank op 11 jan 2022 14:25

Net terug uit Saint François Longchamp; bij 1 lift werd stelselmatig gecontroleerd. Dit was niet de meest drukke. Ik heb de indruk dat ze die juist niet deden om rijen te voorkomen. Het viel me op dat m.n. Nederlanders vaak geen mondkapje/buff op hebben. Daar werd ook niets van gezegd door medewerkers. Persoonlijk vind ik dat jammer, want juist als je dicht op elkaar staat vind ik het wel prettig. Kleine moeite toch…

In restaurants/cafés werd 2 op 3 keer gevraagd om de QR-code. Op straat geen mondkapjes gezien, hoewel dat wettelijk nu verplicht is in de wintersportplaatsen. Maar goed, het is zo rustig op straat dat ik me daar geen seconde druk over maak.

Boule_de_neige op 11 jan 2022 11:02

Dit kan ik beamen voor Saint Francois. de laagste lift werd soms gecontroleerd (en vrij streng). 1x de hoofdlift een controle gezien, maar niet zo strak gecontroleerd. In restaurants wel vaak QR check.
Op straat is het volgens mij optioneel om dit verplicht te stellen, en dat is iets wat gemeenten zelf mogen invoeren of niet.

Waah op 11 jan 2022 15:20

Idd af en toe een paniekerige dame die stond te controleren. Bij skipassen kopen geen QR code gevraagd. Hadden trouwens een mooie familie korting actie. In sommige restaurants hoefde ook geen QR te laten zien. Of liep zelfs personeel zonder mondkapje rond.

May the ski force be with you !!

Net terug uit Espace San Bernardo - Frankrijk.
Mondkapjes, buff, sjaal of iets dergelijks standaard voor/op. Hand voor de mond, of in trui gedoken werd niet geaccepteerd. Dit werd overigens structureel vriendelijk gecommuniceerd.
QR code bij overnachtingshotel - niet gecontroleerd (relatief groot hotel).
QR code bij hotel - niet gecontroleerd (relatief groot hotel).
Skipassen aangeschaft via hotel - QR niet gecontroleerd.
QR code bij skiliften - Regelmatig gecontroleerd, uitsluitend 's ochtends en bij de skiliften vanuit het dorp, op de berg geen controle. Dit zorgde wel voor een beetje vertraging, maar niet erg veel (was geen vakantieweek meer voor de fransen, dus dat zal echt wel verschil maken). Als je wilde, kon je er langs glippen, maar dat ging je echt geen hele week lukken. Niet op gokken dus (voor diegene die dat überhaupt willen doen).
QR Code in restaurant of terras - bijna overal moeten laten zien, mondkapjes op het terras, van en naar je tafeltje, bleven bij 50% af.
Zittend eten en drinken - nauwelijks controle. restaurants sowieso geen probleem, en bij een drankje bleef iedereen sowieso wel bij de tafel (evt staan).
Mondkapjes vanaf 6 jaar - geen controle, ook niet bij skiles. Mogelijk alleen bij kinderen die duidelijk groot en ouder zijn.

Italië - Fanatieke controle op QR en P2 masker. Echter na controle QR code en je had een verkeerd masker op, moest je even uit de rij, maar kon je er heel gemakkelijk weer doorheen glippen. In Italië zie je ook heel veel mensen die continu hun masker op houden tijdens het skiën (weet niet of dit verplicht is), maar denk zo’n 50%. Ze werkten daar (die dag) met groene evenement-bandjes, deze lagen trouwens boven op de piste voor het oprapen. Weet niet of ze andere dagen, met andere kleuren werkten.

Al met al, een goed werkbare situatie. Kon het beter, Ja absoluut! Maar dat moet wel van 2 kanten komen, zowel van de gast als van de mensen die controleren.

Daarnaast nog een reactie wat hierboven soms nog wordt benoemd. Nederlanders doen inderdaad wel eens moeilijk, en trekken bijvoorbeeld meteen het mondmasker naar beneden in de lift, Fransen zag ik eerder de QR code ontwijken en hebben mondmaskers zelden over hun neus. En de Italianen staan erg compact bij de lift, bang dat ze een minuutje langer moeten wachten.

Grootste risico wat we die week hebben gelopen was bij de McD. Daar doken alle bezorgers over elkaar en de andere klanten heen en was afstand houden praktisch onmogelijk.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Vorige week in la plagne geskiet. Was heel rustig nagenoeg geen wachtrijen bij de liften. Officieel zou je mondkapje op moeten in de rij maar daar werd sporadisch op gelet (waarschijnlijk omdat er eigenlijk geen rijen waren). In de hele week 1 keer code moeten laten zien. In het gebouw had wel iedereen een mondkapje op maar in de kroeg werd weinig aan 1,5m gedaan en geen mondkapjes dus die zijn we niet in gegaan.

Net terug uit Saint François Longchamp; bij 1 lift werd stelselmatig gecontroleerd. Dit was niet de meest drukke. Ik heb de indruk dat ze die juist niet deden om rijen te voorkomen. Het viel me op dat m.n. Nederlanders vaak geen mondkapje/buff op hebben. Daar werd ook niets van gezegd door medewerkers. Persoonlijk vind ik dat jammer, want juist als je dicht op elkaar staat vind ik het wel prettig. Kleine moeite toch…

In restaurants/cafés werd 2 op 3 keer gevraagd om de QR-code. Op straat geen mondkapjes gezien, hoewel dat wettelijk nu verplicht is in de wintersportplaatsen. Maar goed, het is zo rustig op straat dat ik me daar geen seconde druk over maak.

Boule_de_neige op 11 jan 2022 11:02

Dit kan ik beamen voor Saint Francois. de laagste lift werd soms gecontroleerd (en vrij streng). 1x de hoofdlift een controle gezien, maar niet zo strak gecontroleerd. In restaurants wel vaak QR check.
Op straat is het volgens mij optioneel om dit verplicht te stellen, en dat is iets wat gemeenten zelf mogen invoeren of niet.

Waah op 11 jan 2022 15:20

Idd af en toe een paniekerige dame die stond te controleren. Bij skipassen kopen geen QR code gevraagd. Hadden trouwens een mooie familie korting actie. In sommige restaurants hoefde ook geen QR te laten zien. Of liep zelfs personeel zonder mondkapje rond.

CJAHulskamp op 12 jan 2022 08:28

In St Francois wordt nu bij de liften in het dorp af en toe gecontroleerd. Je krijgt een “mot de passe” die je kunt noemen bij een volgende controle ipv je QR. In alle horeca wel ook op terras. Aan de kant van Valmorel hebben we nog nergens controle gehad of gezien. In het hele gebied is het mega rustig dus dat zal meespelen

*bericht bewerkt door Leonmvd op 12 jan 2022 22:25

Zonet terug van een week La Plagne.
Wij hebben bij het kopen van de skipas géén QR moeten scannen, dus dit was niet gelinkt of te traceren.

Wél zijn we meermaals in La Plagne Centre, bij de liften daar, gecontroleerd op de QR-code alsook aangemaand om het mondmasker aan te zetten. Dit zowel in gondel Grande Rochette, als TS Colorada / Lovatière / Bécoin.

Andere groep die we daar kenden is geen enkele keer gecontroleerd op 6d ski.
Mondmaskers werden door sommigen goed nageleefd in de wachtrijen en télécabines, maar het grote deel van de mensen droeg een gewone Buff (trok deze soms wat voor de mond, soms tot over de neus) als “masker”.
Veel Britten, veel Franstaligen.
Beperkt aantal Belgen & NL’ers gehoord.

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie