Hebben jullie een plan B?

Nu de kerstvakantie dichterbij komt, maar Omikron ook, begint het me een beetje te benauwen merk ik. Wat als we toch besmet raken? We zitten met onze familie in een appartementencomplex, maar het grootste deel gaat met de bus. Mocht er iemand besmet raken, wat doen we dan? En hoe groot is de kans? Hoe langer ik erover nadenk hoe groter het in mijn hoofd wordt. Met z’n allen in de cabinelift, in ongetwijfeld drukke restaurants… Ga je met z’n allen in quarantaine? En wat als je dan naar huis moet maar nog niet klachtenvrij bent? De vakantie is al 1,5 jaar geleden geboekt, als ik nu nog zou moeten boeken zou ik het niet doen.

Hoe gaan jullie daarmee om? Hebben jullie een plan als iemand uit je gezelschap corona krijgt? Hoe groot achten jullie die kans?

Ik probeer daar niet aan te denken. Dat de scholen een week eerder dicht gaan, maakt dat de kans gelukkig kleiner is dat er iemand in ons gezin vooraf besmet raakt. Dat ging wel door me heen toen het bericht kwam dat de scholen dicht gingen. Verder zien we het wel. Ik hoop dat we kunnen gaan. Waar wij heen gaan zijn niet veel gondels. Misschien kun je die ook wat vermijden? Als het erg druk is in de restaurants gaan we wel voor een vroege of late lunch. Verder loopt het vast los in de buitenlucht.

Plan B = thuisblijven.

Bla, bla, bla.

Plan B = thuisblijven.

bartvwg op 15 dec 2021 09:07

Dat zou ik ook zeggen. Als je je er niet comfortabel bij voelt, moet je niet gaan.

Geen plan B hier: gewoon hopen dat het goed gaat. En niet té zenuwachtig: wij willen er gewoon van genieten zonder allerlei krampachtige gedragingen. Wel met wat gezond verstand uiteraard. Komt die omikron, dan is dat maar gewoon zo. Denk dat er dan weinig anders op zit als met z’n allen in het zonnetje een boek lezen op het balkon. De kansberekening is lastig om nu al te bepalen en dat heeft voor mij ook niet zoveel zin: of die kans nu 1 of 10% is, straks geld toch: je raakt besmet, of je raakt niet besmet. Gewoon gaan en genieten!

Gewoon gezond verstand gebruiken, draag die mondkapjes waar het moet (of het jou verstandig lijkt), probeer cabineliften en drukte (restaurants rond lunch) zo veel mogelijk te ontlopen.

Dan heb je je best gedaan, verder gewoon een beetje geluk hebben. Dan nog, ervan uitgaande dat de meeste wintersporters voor vaccinatie gekozen hebben: besmetting kan je vakantie bederven, maar ja een flinke val/blessure ook en daar denken we ook niet al te veel bij na.

*bericht bewerkt door evr66 op 15 dec 2021 09:22

Edwin van Riel

Wij hebben eerste week feb geboekt.
Ons plan A is thuisblijven en als we toch mogen is het leuk

Disturbing the peace since 1975

En wat als er alsnog een dringend advies van de regering komt (het wordt al gesuggereerd in het AD) om niet op wintersport te gaan.@bartvwg.Jij hebt plan A toch inmiddels al uitgevoerd. Maar goed, dat is je gegund. Eerst volgende week de booster maar eens halen. Het is hoe dan ook een dilemma. Iedereen op zoek naar pistes met stoeltjesliften. Dat wordt dan weer aanschuiven.

Hen48

@hulst ga er maar vanuit, dat dat dringende advies er komt inderdaad. Als dat het grootste probleem is, zetten wij vermoedelijk gewoon door. Blijf erbij dat je met wat gezond verstand meer bereikt dan met per week wisselende en in meer of mindere mate nageleefde regeltjes.

Edwin van Riel

@evr66. In theorie heb je gelijk, als ook iedereen maar zijn gezond verstand gebruikt. En dat blijkt nu al in de skigebieden te ontbreken, als ik de beelden en verhalen moet geloven.

Hen48

Ik verwacht niet dat ze het reisadvies weer gaan aanscherpen. Nederland was immers het land dat van de hoogste toren schreeuwde toen andere landen dit deden wegens Omicron.

Zou een beetje tegenstrijdig en ongeloofwaardig zijn, gezien Nederland het vrij reizen door de EU landen ten alle tijden wilt behouden.

@bartvwg.Jij hebt plan A toch inmiddels al uitgevoerd. Maar goed, dat is je gegund.

Hulst op 15 dec 2021 10:03

Er staan nog plannen A op het programma @Hulst
Sowies in februari en maart. ;)

Bla, bla, bla.

@evr66. In theorie heb je gelijk, als ook iedereen maar zijn gezond verstand gebruikt. En dat blijkt nu al in de skigebieden te ontbreken, als ik de beelden en verhalen moet geloven.

Hulst op 15 dec 2021 10:36 [@hulst](/profiel/hulst) Ik heb inmiddels dit seizoen een goede 2 weken in de sneeuw erop zitten in verschillende locaties (AT, IT en FR) en moet zeggen dat dat mij enorm is meegevallen. Contacten vrijwel kunnen beperken tot onze eigen groepjes (met voor onszelf zo nu en dan in geval van enige twijfel nog een extra zelftest, gelukkig alles negatief).

Apres ski en dergelijke houden we ons verre van. Wel gewoon de lunch op de berg gebruikt en diner in hotel op gepaste afstand of ons eigen appartement.

Kerstvakantie gebruiken we de caravan, dus hebben alles buiten het skiën zelf ook aardig in de hand.

Verder: je moet uiteindelijk ook een beetje geluk hebben, maar ja met het oversteken van de straat ook. Mochten we toch hier of daar besmet raken, alle 3 gevaccineerd dus statistisch gezien zouden de gevolgen wel beperkt moeten blijven.

Edwin van Riel

Plan B is inderdaad niet gaan en het maar weer een jaar te verschuiven… Helaas. Hebben een groot Chalet geboekt vanaf 19-2-2022 en tja met alle prikken gehad verwacht ik dat we gewoon kunnen/mogen.

@tom.vdlinden. Omicron zal de richting bepalen. In Engeland en Denemarken dachten ze ook alles onder controle te hebben. Niet dus. Laat duidelijk zijn, ik wil ook graag op wintersport en heb geboekt.

Hen48

Tja wij gaan 2 januari naar Oostenrijk maar zijn beide 1x gevaccineerd met Jansen, en komen nu nog niet in aanmerking voor een booster. Het gaat heel spannend worden maar ik hoop dat ik ergens een booster kan krijgen zodat ik 2 januari naar Oostenrijk ga.
Dus mijn plan A is hopen op een booster & lekker skiën.
Plan B is thuis blijven.

Ons Plan A: is skiën in de eerste week van het nieuwe jaar.

Hierbij hopen wij wel dat iedereen zich aan de richtlijnen, maatregelen en uitgangspunten gaan houden in de komende weken, zodat het niet de laatste weken van het seizoen zijn. Zonder opvolging en handhaving gaat het fout en dan zal het seizoen na de kerstvakantie spoedig afgesloten worden.

Wij houden wij rekening met aanvullende beperkingen en aanpassing van de eigen plannen, zodat we ons steentje bijdragen aan het openhouden van de skigebieden voor een langere periode dan de kerstvakantie.

Ons Plan B: uitbreiding van de abonnementen van streamingdiensten ter vermaak tijdens een vakantie op de bank

Plan B is voor ons ook thuis blijven. Dan kunnen we eventueel nog met onze kids naar het vakantiehuisje van mijn ouders en ter plekke de MTB parcours in de omgeving onveilig maken ;)

@Hofstadl Misschien het proberen waard maar kijk in je omgeving of er iemand een afspraak kan maken obv zijn/haar leeftijd. Bij ouderen is het namelijk zo dat als die persoon met iemand mee komt die moet rijden dat die persoon ook de booster mag krijgen.
Aangezien ze zo snel mogelijk het hele land willen doen en verwachten dat voor eind van dit jaar de 40+ geweest zijn doen ze niet zo heel moeilijk als in het begin van dit jaar.
Enige wat nog was is dat de laatst shot 6 maanden geleden was maar ook die vervalt nu naar 3.
Je kan het proberen ;-)
Ontopic. De helft van ons gezin is net ziek geweest dus wij zijn net weer uit quarantaine dus vermoed dat de kans klein is dat wij 2 januari niet kunnen. Anders is idd plan 2 om lekker thuis te genieten van filmpjes van andere hier op de site ;-)

Plan B is heel hard vloeken.
Nu ik er sinds 2 dagen eindelijk vertrouwen in kreeg dat we de 25ste kunnen vertrekken, krijgen die Italianen weer een belachelijk test-plan. De enige reden om niet te gaan is niet mogen gaan door een positieve test.

Dank voor iedereen so far! Relativeert hier en daar, da’s fijn.

Merk dat veel mensen ervan uitgaan dat het goedkomt, wat hopelijk ook zo is. Maar met plan B bedoelde ik eigenlijk vooral ook, wat als je daar besmet raakt? (en er daar achterkomt door klachten of een positieve (zelf)test. Wat is dan het plan? Zelf denk ik dat als één van ons besmet raakt, we die avond de auto volgooien en de nacht over naar huis rijden. Zo min mogelijk plassen en stoppen en dan thuis in isolatie/quarantaine. Maar voor onze familie die o.a. met de bus gaat kan dat dus niet…

Plan b is ook hier thuis blijven.

De kans dat wij daar besmet raken is klein. Ben namelijk nog aan het genezen van infectie vorige week, mijn zoontje ook. Dochter van 14 valt buiten test regeling en is gevaccineerd. Man is 6 weken geleden genezen. Maar man en ik moeten voor de terugweg wel testen in Zwitserland of op dag 6 vertrekken. Ik denk dat we gaan testen. Kans dat we positief zijn is wel heel klein dan. Plan B mocht het gebeuren: boek wel een weekje bij. Plek zat in de week van 8-1. Laptop gaat mee, werken kunnen wij overal en kinderen kunnen online les volgen. Het kan mij eigenlijk al niks meer schelen dat we dan stranden. Werken en leren kan tegenwoordig overal haha

Voor de heenreis verwacht ik gezien onze genezen status geen probleem. Antigeen test doen en gaan! en anders…plan B = uithuilen en de kosten accepteren van annuleren.

Tja wij gaan 2 januari naar Oostenrijk maar zijn beide 1x gevaccineerd met Jansen, en komen nu nog niet in aanmerking voor een booster. Het gaat heel spannend worden maar ik hoop dat ik ergens een booster kan krijgen zodat ik 2 januari naar Oostenrijk ga.
Dus mijn plan A is hopen op een booster & lekker skiën.
Plan B is thuis blijven.

Hofstadl op 15 dec 2021 11:06 Dan ben je al bijna te laat. Die booster geldt pas 14 dgn na t zetten.

We zetten bij aankomst in ieder geval de auto afgetankt op de parkeerplaats voor het hotel. Als iemand van ons besmet raakt en ziek wordt dan kunnen we in het ergste geval in 1 ruk door naar Nederland.

Vooraf positief en/of ziek dan houdt het jammer genoeg op.

Nog even geen plan B. Van plan A krijg ik al flinke hoofdpijn, al kan dat natuurlijk ook vanwege omicron zijn 😵‍💫

Nu de kerstvakantie dichterbij komt, maar Omikron ook, begint het me een beetje te benauwen merk ik. Wat als we toch besmet raken? We zitten met onze familie in een appartementencomplex, maar het grootste deel gaat met de bus. Mocht er iemand besmet raken, wat doen we dan? En hoe groot is de kans? Hoe langer ik erover nadenk hoe groter het in mijn hoofd wordt. Met z’n allen in de cabinelift, in ongetwijfeld drukke restaurants… Ga je met z’n allen in quarantaine? En wat als je dan naar huis moet maar nog niet klachtenvrij bent? De vakantie is al 1,5 jaar geleden geboekt, als ik nu nog zou moeten boeken zou ik het niet doen.

Hoe gaan jullie daarmee om? Hebben jullie een plan als iemand uit je gezelschap corona krijgt? Hoe groot achten jullie die kans?

Mickey-1 op 15 dec 2021 08:57

Ik zou me er niet te druk om maken. Zorg dat iedereen uit je gezelschap zich aan de basisregels houdt en geen gekke dingen doet of bezoekt… Als je gevaccineerd bent, is de kans toch lager en als je het hebt is het nog maar de vraag of je echt ziek wordt. Dit is al de 5e golf of zo en al die tijd heb je het nog niet gehad, waarom nu ineens wel. Vooral zo doorgaan!
Tot gisteren waren er maar 105 gevallen van Omikron, waarvan er 80 in Zuid-Afrika zijn geweest.
Laat je niet gek maken en probeer van de vakantie te genieten.

*bericht bewerkt door Marko2 op 15 dec 2021 16:14

Zorg dat iedereen uit je gezelschap zich aan de basisregels houdt en geen gekke dingen doet of bezoekt… Als je gevaccineerd bent, is de kans toch lager en als je het hebt is het nog maar de vraag of je echt ziek wordt. Dit is al de 5e golf of zo en al die tijd heb je het nog niet gehad, waarom nu ineens wel.

Marko2 op 15 dec 2021 16:13

Tsja, en toch…. ben volledig gevaccineerd (wel > 9 maanden geleden), altijd voorzichtig geweest, alle dansen ontsprongen (werk in de zorg en heb heel veel met coronapatienten gewerkt) maar toch 4 dec jl. besmet via jongste zoon (basisschool) die week eerder positief testte. En flink ziek van geweest, ben nog verre van fit.
Andere twee zoons en man negatief.
Ben toen volledig in isolatie gegaan thuis, om te voorkomen dat we een kettingreactie binnen het gezin zouden krijgen.
Gelukkig met succes, want ook nu dag 11 is de rest van het gezin nog negatief.

Maar goed, onaangename verrassingen kunnen dus helaas gebeuren, ook al ben je gevaccineerd en is het je de eerdere golven bespaard gebleven.

Qua timing bij ons net dusdanig dat ik “hersteld” op reis kan.

Toen er voor Zwitserland nog de 10 dagen quarantaine voor iedereen als maatregel gold, hadden we wel een plan B gemaakt; accommodatie in Frankrijk geboekt. Is gratis te annuleren tot week voor vertrek (18 dec), dus die hebben we nog achter de hand, mochten er in Zwitserland weer dingen veranderen.
2G of 3G is geen punt, zou hooguit aan de orde zijn bij sluiten skigebieden.
Ik heb m’n vaccinaties en herstelbewijs, m’n man heeft zijn booster, jongste heeft herstelbewijs en oudste < 7 maanden gevaccineerd.

Voor nu heb ik in ieder geval heel goede hoop op het doorbrengen van de kerstvakantie in de besneeuwde bergen.

❄️

Indien ernstig ziek terug naar huis, hoeft geen covid te zijn maar bij ziekte is er geen lol aan. Idem indien met partner(s). Spijtig dan maar voor de niet zieke. Maar het moet wel ernstig ziek zijn hè, niet voor een ellendige snotneus, het vliegend sch***, een flinke kater enz.
En mezelf testen op vakantie doe ik niet, waarom zou ik, ik doe het hier ook niet.

Bla, bla, bla.

Tja wij gaan 2 januari naar Oostenrijk maar zijn beide 1x gevaccineerd met Jansen, en komen nu nog niet in aanmerking voor een booster. Het gaat heel spannend worden maar ik hoop dat ik ergens een booster kan krijgen zodat ik 2 januari naar Oostenrijk ga.
Dus mijn plan A is hopen op een booster & lekker skiën.
Plan B is thuis blijven.

Hofstadl op 15 dec 2021 11:06

Gewoon ff naar Duitsland gaan daar heb je zo je booster. Check even andere topic hierover.

*bericht bewerkt door LouisDice op 15 dec 2021 18:48

Wat als? vooral leven in het nu en niet te druk maken om wat evt kan gebeuren. Rekening mee houden kan natuurlijk altijd, maar deze shitzooi gaat nooit meer weg, dus leer er maar mee te leven. Lomper gezegd, je kan morgen ook op een andere manier dood gaan ;).

Not all who wander are lost

Plaats een reactie