Nog zo eentje ;)

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op het forum en ben echt op zoek naar jullie input wbt nieuwe ski’s.

Ik ski al heel lang de Rossignol Temptation 77 met rocker bij 152cm maar heb het gevoel dat ze onder m’n voeten zwabberen. Vooral bij hogere snelheden. Gister ben ik bij Snowworld ski’s gaan testen; het beste (maar niet dat ik dacht: dit is het) was de Atomic X9 bij 1.68cm. Vraag me af of je daar wel goed kunt testen maar dat is achteraf. Ik had gewoon zin om te gaan skiën haha.

Ik ben zelf 168cm bij 60kg. Ik schat mezelf in op niveau 7. Op ijs en hoge snelheid (rennstrecken) voel ik me nu erg onzeker maar dat komt wellicht omdat ik het gevoel heb dat mn ski’s alle kanten op gaan. (of omdat ik misschien niet goed doe kanten, ik weet het niet). ik ben een pisteskier,

Nu las ik in ander forum:
Beter vraag je jezelf:
Wat voor bochten vind ik leuk, wat voor skistijl ski ik het meest, welke omstandigheden tref ik het meest en - als laatste - welk prestatiepotentieel verwacht ik van mijn ski’s (makkelijk, lage instap hoog plafond, all mountain, race-eigenschappen etc).

Ik ski graag middelmatige bochten, soms kleinere (ik hoef niet van links-rechts over hele piste zeg maar). Mijn skistijl is toch wel lekker makkelijk. Het hoeft niet (heel) moeilijk te worden voor mij. Zwart kan ik wel maar ik merk dat ik beetje bang ben en dus pak ik die liever niet. Gedurende de jaren merk ik dat ik beetje bang ben om te vallen. Denk erover nog eens een lesje te nemen voor de techniek. Ik ski sinds mijn 12e iedere carnavalsvak en de laatste jaren gaan we nog paar dagen extra tussendoor.


Hier een kort filmpje, ik hoop dat jullie er iets mee kunnen ;) Ik wacht met spanning af…

Groetjes Jamie

*bericht bewerkt door jamie op 29 okt 2021 19:41

Denk dat je niveau veel te hoog is voor je huidige ski. Que pistes en snelheid die je skiet heb je iets steviger nodig met een carbon of titanal laag die de ski stijver maken. Hierdoor heb je meer grip en stabiliteit op snelheid en stijlere pistes. Die Rossignol heeft alleen een houtkern en daarom zwabbert die ski. Ook is die iets te kort voor je ski stijl. Een wat vriendelijke multi-radius ski met ca. 75 mm onder de voet zou ik durven aanraden en met een radius rond 12m op 160cm lengte. Qua ski lengte zou ik voor ongeveer -10cm lichaamslengte gaan.
Ken toevallig een paar dames met een gelijkaardig niveau die allemaal graag Elan skiën. Die zijn ook ietsje zachter, maar toch nog sportief genoeg. Ben er zelf niet zo in thuis, maar dacht dat het de Wingman 78 was. Hier zijn ook genoeg Elan connaiseurs op het forum.

Ski’s zwabberen wegens te weinig voordruk. Niet vanwege te weinig titanal of zo.
That said, die temptation kan best een upgrade gebruiken. Welke dat moet zijn durf ik niet direct te zeggen. Daar zijn anderen beter in. Wel is je gewicht laag, dus zou ik geen superstijve lat pakken. Misschien is de x9 niet eens zo gek.

Gezien je beschrijving en je filmpje ben je niveau 5.

Welke ski’s heb je allemaal getest en wat waren je bevindingen per ski?
Je zal het gedetailleerder moeten beschrijven wil je een goed advies.

Was het de gewone X9 of de X9WB?
Heb de X9 nog nooit zelf geskied maar die wordt altijd als veel ski weggezet.
Om zo een ski aan te raden zou ik gaan voor de X9WB, dit is een zeer makkelijk te skiën ski waar je op door kunt leren.
En dan les nemen, daar wordt je gelukkig van☃️

LA NORMA😍☃️

Er zit een fors prijsverschil tussen de X9 en bijvoorbeeld de Elan Wingman. Het scheelt meer dan de helft. In het laatste wintersportmagazine vindt je de Wingman 76 met een uitstekend resultaat tussen de comfortski’s. Ik heb zelf de Wingman 78 carbon waar ik uiterst tevreden over ben. Ik ben met de 14ti die ik al langer heb en de 16ti die ik eerder had, gewend aan het Amphibio systeem, vooral een hulp bij het zowel het korte als langere bochtenwerk. En wat ik vooral ervaar is de kwaliteit van de Elan ski’s en hun “mooie verschijning”. Op you tube vindt je heel veel filmpjes van vele merken en types ski’s. En zoals bij meerdere testen opgemerkt, het ontloopt elkaar dikwijls niet zoveel. Het prijsverschil is dikwijls aanzienlijk. Testski’s zijn dan dikwijls nog fors goedkoper. Miin Wingman heb ik ook als testski gekocht. Het verschil met nieuw, niet te zien.

Hen48

Hoi Jamie,
https://www.wintersport.nl/forum/topic/525593

Lees dit topic maar even. Dezelfde ski’s zijn voor jou van toepassing. Je skiet prima, technisch een niveau 6. Niveau 7 vraagt om meer gesneden bochten met iets meer lichaamshoeken. Daar kun je prima naartoe groeien. Met de ski’s die ik noem ga je dat prima kunnen verbeteren. Je skiet inderdaad iets in de backseat, waardoor de ski’s een zwabberend gevoel kunnen geven. Vanuit de heup iets voorwaartser bewegen helpt al een hoop!

De Fischer Curv Ti (of damesvariant My Curv - dezelfde ski) is degene met de beste grip op ijzige pistes en geeft heel veel vertrouwen daar. Iets harder werken in de slush. Wil je vooral een stukje gemak dan zijn die K2 Anthems echt een aanrader. De F18 en SMax vallen er een beetje tussenin.

Allereerst heel dapper van je om een filmpje te plaatsen.
Doen veel mensen niet.
Maakt het wel veel makkelijker om je het juiste advies te geven.

Ik zou eerst veel lessen nemen om je techniek te verbeteren.Je bent er nog lang niet.
Meer actief hoch tief beweging.
Meer druk zetten voor op de ski.(dus meer naar voren staan)
En minder slordig te skiën.
En vergeet niet je stokken op een goede manier te gebruiken.
Je moet in het ideale geval veel actiever zijn op je ski’s (skiën is een sport hè)

En pas daarna wat ski’s testen in de sneeuw.
Niet luk raak wat kopen.
Ik al even een filmpje zoeken om een beginnetje te maken.

Denk dat je niveau veel te hoog is voor je huidige ski. Que pistes en snelheid die je skiet heb je iets steviger nodig met een carbon of titanal laag die de ski stijver maken. Hierdoor heb je meer grip en stabiliteit op snelheid en stijlere pistes. Die Rossignol heeft alleen een houtkern en daarom zwabbert die ski. Ook is die iets te kort voor je ski stijl. Een wat vriendelijke multi-radius ski met ca. 75 mm onder de voet zou ik durven aanraden en met een radius rond 12m op 160cm lengte. Qua ski lengte zou ik voor ongeveer -10cm lichaamslengte gaan.
Ken toevallig een paar dames met een gelijkaardig niveau die allemaal graag Elan skiën. Die zijn ook ietsje zachter, maar toch nog sportief genoeg. Ben er zelf niet zo in thuis, maar dacht dat het de Wingman 78 was. Hier zijn ook genoeg Elan connaiseurs op het forum.

Hupla op 29 okt 2021 22:27

Dankjewel voor je reactie!
Elan ga ik zeker bekijken.

Wat bedoel je met:
… een radius rond 12m op 160cm lengte…
Ik ben daar niet thuis in.

Gezien je beschrijving en je filmpje ben je niveau 5.

Welke ski’s heb je allemaal getest en wat waren je bevindingen per ski?
Je zal het gedetailleerder moeten beschrijven wil je een goed advies.

Was het de gewone X9 of de X9WB?
Heb de X9 nog nooit zelf geskied maar die wordt altijd als veel ski weggezet.
Om zo een ski aan te raden zou ik gaan voor de X9WB, dit is een zeer makkelijk te skiën ski waar je op door kunt leren.
En dan les nemen, daar wordt je gelukkig van☃️

Piefke op 30 okt 2021 09:01

Halloo,

het was idd de X9 WB.
De andere waren S/Max 1947 en S/Max Blast.
Ik vond het niet uitblinken, had niet zoiets van waaaaauw. Ff wennen aan de lengte bij 1.68cm. Maar ging best. Wellicht carve ik ook niet voldoende om echt verschil te kunnen voelen?

Lesje nemen staat echt op de planning. Ga het komende vakantie ook echt doen. .Maar steeds uitgesteld omdat het toch ook wel best duur is. En zoals we allemaal weten kost wintersport met gezin al zoveel…

Er zit een fors prijsverschil tussen de X9 en bijvoorbeeld de Elan Wingman. Het scheelt meer dan de helft. In het laatste wintersportmagazine vindt je de Wingman 76 met een uitstekend resultaat tussen de comfortski’s. Ik heb zelf de Wingman 78 carbon waar ik uiterst tevreden over ben. Ik ben met de 14ti die ik al langer heb en de 16ti die ik eerder had, gewend aan het Amphibio systeem, vooral een hulp bij het zowel het korte als langere bochtenwerk. En wat ik vooral ervaar is de kwaliteit van de Elan ski’s en hun “mooie verschijning”. Op you tube vindt je heel veel filmpjes van vele merken en types ski’s. En zoals bij meerdere testen opgemerkt, het ontloopt elkaar dikwijls niet zoveel. Het prijsverschil is dikwijls aanzienlijk. Testski’s zijn dan dikwijls nog fors goedkoper. Miin Wingman heb ik ook als testski gekocht. Het verschil met nieuw, niet te zien.

Hulst op 30 okt 2021 10:52

Dat klinkt wel positief! Ga ik zeker heen kijken.

Wat is dit voor systeem dan?
Amphibio systeem, vooral een hulp bij het zowel het korte als langere bochtenwerk

Hoe de ski’s eruit zien maakt mij niet zoveel uit, ik wil gewoon van het ’ niet controleerbaar’ gevoel af.
En je betaald waarschijnlijk/uiteraard ook voor een merk. Duurder hoeft niet altijd beter te zijn.

Hoi Jamie,
https://www.wintersport.nl/forum/topic/525593

Lees dit topic maar even. Dezelfde ski’s zijn voor jou van toepassing. Je skiet prima, technisch een niveau 6. Niveau 7 vraagt om meer gesneden bochten met iets meer lichaamshoeken. Daar kun je prima naartoe groeien. Met de ski’s die ik noem ga je dat prima kunnen verbeteren. Je skiet inderdaad iets in de backseat, waardoor de ski’s een zwabberend gevoel kunnen geven. Vanuit de heup iets voorwaartser bewegen helpt al een hoop!

De Fischer Curv Ti (of damesvariant My Curv - dezelfde ski) is degene met de beste grip op ijzige pistes en geeft heel veel vertrouwen daar. Iets harder werken in de slush. Wil je vooral een stukje gemak dan zijn die K2 Anthems echt een aanrader. De F18 en SMax vallen er een beetje tussenin.

elisabeth101 op 30 okt 2021 12:26

Klopt Elisabeth, super bedankt voor het linkje en je tips. Heb het forum gelezen.
De Fischer K2 spreekt me aan, vooral door de rocker en grip bij hogere snelheden en middel bochten en niet te vergeten: makkelijk. Niet snel tè makkelijk?
De Fischer Curve lijkt ook fijn ivm meer grip. Afwegen waar je meer aan hebt: meer grip bij ijs of makkelijker skiën in slush.
Een vriendin heeft de Atomic Cloud 9 gekocht, ze skiet iets beter dan ik en is er zeer tevreden over.

Al die ski’s lijken goed op papier haha. Ik zou het zo zonde vinden om nieuwe ski’s aan te schaffen en dan erachter te komen dat mijn ‘probleem’ er nog steeds is. (ik heb dat wellicht iets meer dan andere mensen)

Ik ben me ervan bewust dat ik iets te veel naar achter leun. Probeer er tijdens skiën echt op te letten en meer naar voren te leunen. En niet te knijpen in mijn tenen. (daarom lesje nemen). En met heupen naar voor bewegen ga ik zeker uitproberen!

Allereerst heel dapper van je om een filmpje te plaatsen.
Doen veel mensen niet.
Maakt het wel veel makkelijker om je het juiste advies te geven.

Ik zou eerst veel lessen nemen om je techniek te verbeteren.Je bent er nog lang niet.
Meer actief hoch tief beweging.
Meer druk zetten voor op de ski.(dus meer naar voren staan)
En minder slordig te skiën.
En vergeet niet je stokken op een goede manier te gebruiken.
Je moet in het ideale geval veel actiever zijn op je ski’s (skiën is een sport hè)

En pas daarna wat ski’s testen in de sneeuw.
Niet luk raak wat kopen.
Ik al even een filmpje zoeken om een beginnetje te maken.

Hooykaas op 30 okt 2021 14:41

Hoiii,
Super bedankt voor je compliment, tips en het duidelijke filmpje. hier heb ik echt wat aan. Krijg meteen al zin om naar Snowworld te gaan en te gaan oefenen haha.

Ik moet wel zeggen, hier ski ik idd slordig. Was niet echt aan het sporten meer aan het relaxen (of genieten;)) Maar mijn gevoel zit dan toch goed: de techniek moet gewoon beter. Voor mijn gevoel kan ik op een of andere manier niet heel ver door mn knieën zakken.
Dus je zou me aanraden met m’n eigen ski’s te gaan oefenen eerst?

Kan zijn dat je achillespees of kuitspier niet zo flexibel is en dat je daarom niet zo makkelijk door de knieen kunt. Vooral niet te stijve skishoenen gebruiken dan. Atomic cloud 9 ook n mooie ski, vooral voor een stukje gemak. Het eindbereik is wel lager dan bijv. Fischer Curv ti of de K2. Misschien mag je die atomic wel een keer proberen.

@elisabeth101: ik voel wel direct na het aantrekken van de skischoenen mijn kuiten en beetje scheenbenen. heb nu ook meteen onder knieholte veel spierpijn. was van plan om oefeningen te gaan doen.

Hoi @jamie, leuk dat je een filmpje plaatst! Je ziet aan de reacties dat inschatten van niveau zelfs met een filmpje nog een gevarieerd beeld geeft. Voor alle geventileerde meningen valt wel wat te zeggen.

Mijn idee is dat je eerst bepaalt wat je wilt bereiken. Aangezien de bomen nu eenmaal niet tot in de hemel groeien zijn er wellicht voor nu 2 voor de hand liggende routes om je budget te spenderen:

  1. vervang de ski’s: zonder meer gewoon LEUK en met een goede selectie vind je wel een paar latten die het leven op bepaalde gebieden iets eenvoudiger maakt (slingeren ga je niet oplossen zoals anderen al aangaven, da’s vooral een kwestie van techniek). Het Setje dat je nu gebruikt heeft best wat beperkingen alhoewel ik niet denk, dat je daar nu al tegen aan hikt.
  2. probeer iets van lessen te organiseren. En dan niet een incidenteel uurtje maar structureel over een wat langere tijd. Alles wat je verteld gaat worden kost gewoon moeite om aan te
    Leren en tijd om in te slijten. Even een uurtje lessen en daar echt wat mee opschieten is maar weinigen gegund. Vervolgens heb je er natuurlijk de rest van je ski-carrière baat bij, dat dan weer wel.
Edwin van Riel

Dankjewel @evr66 voor je reactie. Het is ook lastig om op deze manier advies te geven!

We hebben in het verleden eens gedacht aan een abo bij Snowworld Landgraaf maar het is niet goedkoop en we vinden het snel saai. Maarrrrr om je techniek echt te oefenen is het perfect dus toch nog eens over nadenken. Ik kan om te beginnen met mijn eigen ski’s (of die van vriendin lenen) gaan oefenen en kijken of het ‘probleem’ minder wordt. Het liefst neem ik les in Oostenrijk (of ander skigebied, je snapt wat ik bedoel), heb gevoel dat ik daar meer leer.

Jij verwacht dus dat een nieuwe set ski’s me niet gaat brengen wat ik ervan verwacht. Dan heb ik het dus over het zwabberen bij bv rennstrecke of meer grip (in ijzige situaties.) Maar dat het wellicht iets beter voelt bij andere ski/lengte.

Nee, inderdaad, zowel zwabberen als grip op ijs zijn (je moet natuurlijk wel fatsoenlijk geslepen ski’s hebben) voornamelijk een kwestie van techniek. Wel biedt bv de ene ski meer grip dan de andere, maar je zult altijd zelf de juiste druk op ongeveer het goede moment moeten zetten daarvoor.

Lessen in sw hoeven zeker niet saai te zijn en werken wellicht zeker zo goed als incidenteel in Oostenrijk m. Mss kun je sw benaderen voor een proefles?

Edwin van Riel

Dank voor je reactie 👍
Ik denk dat je de bovenste schnal van je skischoen te vast hebt staan.
Moet zo los mogelijk zodat je wel de ruimte hebt om naar voren en naar achter te bewegen met je scheenbeen in je schoen.Ik neem even aan dat je goede schoenen hebt en nergens knelpunten hebt.

Als je skilessen te saai zijn heb je geen goede leraar.Zo eenvoudig is dat 😄

Je kan altijd nieuwe ski’s kopen natuurlijk maar koop ze dan nieuw van het jaar ervoor.
Niets mis mee.En goedkoper.

“Inschatting van ski niveau geeft gevarieerd beeld”
Voor mij niet hoor @evr66 😄😄
Ik weet precies wat het niveau is en wat er moet gebeuren.

Hier en daar een lesje in SnowWorld heeft geen zin.Spaar dat geld op en
ga met een paar vrienden een lang weekend naar de echte sneeuw.
Ski je veel meer uren en leg je meer kilometers af en is nog veel leuker ook.

Ik lees de ene ski geeft meer vertrouwen.
Kan wel zo zijn maar als je techniek te kort schiet geeft geen enkele ski vertrouwen.
Zelfs niet als die 8000 euro kost.
Ga ervoor @jamie

GrotenDeels met je eens , maar niet dat je in een weekend met vrienden meer gaat opsteken dan met een serie (opbouwende) lessen hier, of dat nou sw, een borstelbaan of een tapijt is. Ben van mening dat voor een flinke verbetering een onderliggend (les)plan en tijd nodig zijn.

Edwin van Riel

Uiteraard @evr66 Ook een lesplan en uren maken.
Blijft open de ervaring met het hoogteverschil in de bergen zodat de technieken vaak spontaan vergeten worden.

Da’s een ander dingetje, om ze te vergeten moet je ze wel eerst beheersen 😉

Denk dat we het in grote lijn wel eens zijn.

Nou @jamie , overwegingen genoeg. Denk er eens over na en laat ons weten hoe dit verder gaat 👍🏻

Edwin van Riel

Olympische Winterspelen 2026 Livigno @evr66

Olympische Winterspelen 2026 Livigno @evr66

Hooykaas op 30 okt 2021 19:51

Eind weg (in tijd), maar zou wel tof zijn!!

Edwin van Riel

@jamie
Lessen zijn altijd een goed idee. Maar als je enkel op het advies van @Hooykaas af zou gaan, ga je de rest van je leven op Zai ski’s achter een privéleraar in St Anton/Lech aan.

Ook in Snowworld of een borstelbaan kun je prima aan techniek werken. En doe daarbij je bovenste schnallen gewoon vast. Niet zo strak dat je je onderbeen amputeert, maar wel gewoon vast. En vervolgens klik je je mooie nieuwe latjes eronder, welke dat ook worden gaan.

Ski materiaal vraagstukken durven hier al eens afglijden naar techniek en lessen en dat is waarschijnlijk nog een understatement 😉 Lessen zijn altijd goed, maar gaat de TS meer ski plezier hebben als de beginner ski vervangen wordt? Tuurlijk wel en misschien is dat gewoon voldoende voor de recreatieve skiër die 1x per jaar op de latten staat.

Het grootste issue hier dat ts zelf aangeeft is zwabberen van de ski’s. Dat los je op met techniek, niet met materiaal. Da’s de kern van het verhaal. Anders geef je veel geld uit asn nieuwe latten, waar je echt niet minder op gaat glibberen zonder de manier van skiën aanbrengen.

Edwin van Riel

*aanbrengen=aan te passen

Edwin van Riel

@hupla “maar gaat de TS meer ski plezier hebben als de beginner ski vervangen wordt? Tuurlijk wel…”

Want?

Ok die Rossi’s zijn een 5-7 jaar oud, dus zeg Max 10 weken gebruikt. Volgens div reviews gewoon een fatsoenlijke lat tot intermediate niveau. Waarom zou deze totaal niet deugen voor ts?

Zie bv https://www.skis.com/2016-rossignol-temptation-77-ski-review…
https://www.inthesnow.com/gear/rossignol-temptation-77/…

The Rossignol Temptation 77 will allow you to bring your skiing to the next level, and is a ski that will develop with you, allowing you to do more as your confidence grows. It is a great ski for someone who enjoys all areas of the mountain but doesn’t quite feel fully confident yet.

Edwin van Riel

@Hessel bedankt voor je opbouwende kritiek. Top
Maar je zit er helemaal naast.

@hupla “maar gaat de TS meer ski plezier hebben als de beginner ski vervangen wordt? Tuurlijk wel…”

Want?

Ok die Rossi’s zijn een 5-7 jaar oud, dus zeg Max 10 weken gebruikt. Volgens div reviews gewoon een fatsoenlijke lat tot intermediate niveau. Waarom zou deze totaal niet deugen voor ts?

Zie bv https://www.skis.com/2016-rossignol-temptation-77-ski-review…
https://www.inthesnow.com/gear/rossignol-temptation-77/…

The Rossignol Temptation 77 will allow you to bring your skiing to the next level, and is a ski that will develop with you, allowing you to do more as your confidence grows. It is a great ski for someone who enjoys all areas of the mountain but doesn’t quite feel fully confident yet.

evr66 op 31 okt 2021 12:19

evr66, met die beschrijvingen moeten we toch opletten, heb daar zelf ook niet zo’n goede ervaringen mee. Wat is een intermediate volgens Rossignol? Ze maken er maar wat van, denk ik, om vaker ski’s te verkopen. Anderzijds is dat ook wel het plafond van die ski en daar lijkt de TS toch al voorbij te zijn imho. Er wordt over rode en zware pistes gesproken, maar dit is toch eerder een ski voor de groene en blauwe pistes, beginner tot licht gevorderde.
Dingen zoals te weinig grip en daardoor onzeker op de latten staan of te weinig sturing / controle, had ik ook ooit met een veel te lichte ski. Ik kon er als een schansspringer gaan inhangen, maar dan nog klapperden ze als een gek op snelheid. Als je daar dan mee blijft skiën, blijf je op je niveau hangen en maak je echt geen vooruitgang meer. Daarom zou ik eerst de ski vervangen en dan naar lessen uitkijken, want ik vermoed dat de TS met een meer gevorderde ski vanzelf al een stuk beter gaat skiën.

Plaats een reactie