Zoek nieuwe ski's maar welke...

Komende winter hoop ik weer naar mijn geliefde Sölden te kunnen gaan. Ben er nu een paar jaar uit als skileraar en ga nu lekker voor m’n plezier de berg af.

Ik heb voorheen o.a. de volgende ski’s en schoenen gehad: Kneissl White Star Pro, Atomic Redster Double Deck, Kästle MX, Salomon SX91, Atomic Hawx (Die waren geweldig!).

Welke ski’s en schoenen zal ik nu eens nemen? Ook voor mijn partner zoek ik wat leuks maar die is een absolute beginner.

Skiën. What else.

Hoe het met schoenen werkt weet jij best, naar de winkel en passen☃️
Ski’s is afhankelijk wat je zelf wilt, gewoon een piste ski of juist een specifieke ski voor een bepaald onderdeel van het skiën? Als je dit meld dan zullen er vast specifieke ski’s voor je opgesomd worden😉

Wat betreft de absolute beginner beter huren wellicht?!
Ook gezien je vorige post over skiën en snowboarden is dat wel heel veel van het goede wil je beide op voorhand nieuw kopen zonder te weten wat je wilt lijkt mij.

LA NORMA😍☃️

Waren de Double Decks SL of GS ski’s? Verder heb je uiteenlopende middenradiusski’s gehad.

Beter vraag je jezelf:
Wat voor bochten vind ik leuk, wat voor skistijl ski ik het meest, welke omstandigheden tref ik het meest en - als laatste - welk prestatiepotentieel verwacht ik van mijn ski’s (makkelijk, lage instap hoog plafond, all mountain, race-eigenschappen etc).

Ga vanuit deze uitgangspunten eens op zoek en vraag dan opnieuw.

Als je geen @SkileraarJohn meer bent.
Dan is nu het moment gekomen om jezelf te verwennen.
Koop een ZAI Spada ski van Simon Jacomet
Eenvoud ten top zonder felle kleuren
Handgemaakt in Zwitserland
Nee nu weer even serieus 😄😄

@Hooykaas Ik heb niet eens Google geraadpleegd voor de prijs van die handmade ski’s… Ik verwen me sowieso al met 4 weken daar en het mag ook wel wat kosten. Dit jaar voor het eerst sinds 1980 niet in de sneeuw, dat is wel afzien hoor.

Ik ga zeker niks huren, heb sowieso het geboekte appartement voor de komende 5 winters een maand vastgelegd en kan dan meteen alles daar laten. Scheelt me al 80€ per vlucht!

Ik ben er al even uit vwb kennis en updates van materiaal en hoopte op wat goede tips hier. Een collega skileraar adviseerde me Head Worldcup Rebel te nemen. Samen met de HawX een leuke set denk ik wel.

Skiën. What else.

@Skileraarjohn Je noemt bovenstaande vooral serienamen. HawX en Redster zijn de namen voor de Atomic schoenen.
Wordcup Rebels heten alle race-gerelateerde ski’s van Head. Maar dat is dus alle radii en van vrij relaxed tot totaal hardcore.

Ik zou zeker geen race-gerelateerde ski’s en schoenen nemen.
Je bent kapot aan het einde van de dag. @SkileraarJohn @Bennie weet vast wel een leuke allrounder voor je.

@Bennie De laatste ski’s die ik had waren de SL, gewoon een goede ski op alle terreinen en handig voor alle lessen en leerlingen. De laatste schoenen die ik had waren de Atomic HawX 130. Ik ben nog steeds erg oldskool, dus geen carven maar wedelen en parallel skiën. Zou graag weer eens een setje Kneissl White Star willen hebben.
@Hooykaas Kapot? Dat was ik pas aan het eind vh seizoen na 6 maanden op de berg met erg weinig vrije dagen. Maar wel elke dag viel spass! Ik hou wel van een erg stijve schoen, doe ze ook nooit los tussen 9 en 4. Ooit eens een wedstrijdje hardlopen op skischoenen gewonnen. Those were the days…
@Piefke Een berg is een berg en sneeuw is sneeuw. Ik zoek een allround ski voor alle terreinen en alle omstandigheden. Ik weet precies mijn maat en gun me na aankomst echt geen tijd om veel te passen in een winkel. Dus meteen de berg op, ook met een jetlag,

Skiën. What else.

SL en niet carven kan ik niet direct rijmen, maar ik geef gelijk toe dat ik ook heerlijk kan slippen op mijn consumenten SL. Mijn pisteski voor nagenoeg alle omstandigheden.

Goede wedelski: Atomic Redster G7
Ski’s om eens over na te denken: Blizzard Firebird WRC, Nordica Dobermann Spitfire 72 RB, Käslte MX75, Stöckli Laser SL, Fischer RC4 Worldcup RC.

Head raad ik niet direct aan ivm een voorkeur tot carven, maar misschien vind je een Worldcup Rebels iSpeed (evt pro, als stijfheid onder de voet echt belangrijk is) wel wat.

Outsider is de Blizzard Quattro S of RS 70 (RS is met versteviging onder de voet).
@Elisabeth101 Kom maar op met de aanvullingen.

@elisabeth101 wil na afgelopen weekend alleen nog maar de Rossi Experience 88 denk ik, hahaha

Edwin van Riel


Deze dan

“Kneissl White Star Pro” me like…

Qua schoen de Nieuwe Fischer Podium GT. Best of both worlds…

Date your skis but marry your boots

@elisabeth101 wil na afgelopen weekend alleen nog maar de Rossi Experience 88 denk ik, hahaha

evr66 op 09 jul 2021 13:57

Mwah geen stoeptegels hoor, maar een grote sterke mannenski is het wel 😄

@elisabeth101 wil na afgelopen weekend alleen nog maar de Rossi Experience 88 denk ik, hahaha

evr66 op 09 jul 2021 13:57

Mwah geen stoeptegels hoor, maar een grote sterke mannenski is het wel 😄

elisabeth101 op 09 jul 2021 22:53

Zijn we dat in ieder geval helemaal met elkaar eens ;) . Je zou ze eigenlijk eens moeten proberen einde dag als alles echt verrot geskied is, zijn ze echt top in. Gebruik ze in het algemeen vooral als we voor een dag geen duidelijke plannen hebben 😂. Er zijn veel skis die op een specifiek gebied uitblinken, maar een stuk minderwaardig je gewoon overal goed mee wegkomt.

Edwin van Riel

Bizzard heb ik voor het laatst onder gehad ergens eind jaren 80, ik noemde ze toen zwabberski’s. Rossignol en Fischer nooit geprobeerd maar zal komend seizoen eens kijken of ik die een dag kan huren en of ze dan bevallen.

Skiën. What else.

@Skileraarjohn Dat huren en testen is het beste. Volgens mij ben je er op een rustig moment. Maak een afspraak met de verhuur dat je in een aantal huurdagen tussendoor wat ski’s kan wisselen en probeer wat je fijn vind. Zo kun je in korte tijd een paar of 8 proberen. Bij de shop kunnen ze ook advies meegeven, die je evt. hier kan cross-referencen.

Nou ben ik wel benieuwd hoe lang die SL’s dan waren?

Ik zat vanmorgen te denken.
Dat het alweer lang geleden was dat ik een skileraar ski’s moest adviseren en zijn houding moest verbeteren.

null

In 1920 of zo 😄😄

@Hooykaas Doet me denken aan mijn eerste lessen in de sneeuw. Leuke foto wel.

Skiën. What else.

Vandaag mijn keuze gemaakt en aangekocht. Terug gevallen op oud en vertrouwd.

Ski: Head Worldcup Rebels Ispeed Pro
Schoenen: Atomic Hawx 130S Ultra

Op maar Solden van 29 November tot 10 December en van 10 Maart tot 10 April

Skiën. What else.

Plaats een reactie