Snowboard wax

Beste forumleden,

Pas mijn eerste eigen (tweedehands) board aangeschaft. Mijn
Kennis is dus nog zeer beperkt.
Ik heb het board na aankoop door een shop laten waxen en slijpen. Nu ben ik gisteren 3 uur gaan indoor boarden en merk ik al heel wat droge (witte) zones aan de zijkanten van het board. Is dit normaal na zo korte tijd boarden met een pas gewaxt board?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Crocky op 19 mrt 2018 20:24

Ik heb vorige week het board van een vriend gewaxt, met de hand. Ook een tweedehands board van marktplaats. Ook dit board sloeg snel wit uit en vooral aan de randen. Ik denk dat dit board al heel lang niet gewaxt is en dus erg uitgedroogd. Board glee overigens prima.

Hoi Crocky.

Vragen die bij mij opkomen…
Wat is het voor een board? Wat voor belag zit eronder?

Is het board ook gevlakt bij die beurt?

Op zich zou t wel kunnen, als een board bijvoorbeeld zeer uitgedroogd was, een machinale zachte wax krijgt, en vervolgens met agressieve indoor sneeuw in aanraking komt.

Soms is t echter viezigheid. Als je met je vinger over dat witte krabt, wordt t dan donkerder?

Tijd voor een uitpakparty?!

Hoi Crocky.

Vragen die bij mij opkomen…
Wat is het voor een board? Wat voor belag zit eronder?

Is het board ook gevlakt bij die beurt?

Op zich zou t wel kunnen, als een board bijvoorbeeld zeer uitgedroogd was, een machinale zachte wax krijgt, en vervolgens met agressieve indoor sneeuw in aanraking komt.

Soms is t echter viezigheid. Als je met je vinger over dat witte krabt, wordt t dan donkerder?

Gaston op 19 mrt 2018 22:42

Het is een Burton Clash. Exacte details van het belag weet ik niet.
Board was zeer weinig gebruikt (wel droog), vlakken e.d. was dus niet nodig.
Board is met de hand gewaxt aangezien ze enkel machinaal ski’s konden doen.
Als ik erover krab, dan verdwijnt het witte. Board is wel duidelijk droog in de zones waar alles wit ziet. Na 1,5 uur boarden begon ik ook sterk te merken dat het glijvermogen begon af te nemen.

*bericht bewerkt door Crocky op 19 mrt 2018 23:03

Ik heb geen verstand van boards maar een paar review sites zeggen dat het een board is met extruded base.

Een extruded base neemt veel minder wax op. In combi met die indoorsneeuw kan t hard gaan. Er bestaat niet voor niets indoorwax.

Ik had t ook met de ski’s van mn vriendin indoor, buiten veel minder last van. Denk combinatie van veel vuil op t belag en de verkeerde wax.

Dit was bij ons na 3 uurtjes indoor.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/85cfda2df5a4084fdc79c329...

Tijd voor een uitpakparty?!

Mijn nieuw board had er ook last van, na 3 keer met de hand gewaxt te hebben staat die te glanzen in de zon. Dus nog 1 a 2 keer goed laten waxen, liefst door jezelf. Op die manier gaan je poriën terug helemaal vol wax komen te zitten. Waarschijnlijk stond hij heel droog en dan heeft 1 keer waxen in combinatie met indoor sneeuw weinig resultaat.

Het is een extruded base hè… dan gaat de wax amper de poriën in is mij verteld.

Tijd voor een uitpakparty?!

Wat @gaston zegt. Extruded neemt weinig op. Je kan dus beter 1x waxen en dan een paar dagen boarden(of een paar uur indoor) om vervolgens nog eens te waxen dan dat je dat een paar keer achter elkaar doet.

Voordeel van die extruded base is dat het nog redelijk glijdt als de wax eraf is, in tegenstelling tot een sintered base.

verder je board gewaxt opslaan als je het een tijdje niet gaat gebruiken. Dat helpt tegen het uitdrogen.

Het is een extruded base hè… dan gaat de wax amper de poriën in is mij verteld.

Gaston op 20 mrt 2018 09:49

Bij extruded base worden plastic bolletjes samengesmolten tot een plaat plastic en dat is niet poreus en neemt dus ook geen wax op. Je kan er net zo goed zo’n smeerbare wax uit een tube op smeren elke dag. Zal net zo goed werken als warm waxen.

De sintered base bestaat uit de zelfde bolletjes plastic maar dan worden ze tegen elkaar gedrukt tot een plaat plastic. Dit is wel poreus en neemt dus heel goed wax op. (uiteraard heb je veel verschillende samenstellingen van sintered base en zal het ene beter wax opnemen en sneller glijden dan het andere)

Übung macht den meister!!!

Bedankt voor de info allemaal.

Als het normaal is dat de wax zo snel verdwijnt bij indoor boarden, ben ik aan het denken om zelf te gaan waxen. Enkele vragen hierbij:

  • Is een waxijzer écht nodig of is een droogstrijkijzer zoals dit ook goed: https://www.bol.com/nl/p/tefal-fs4020-droogstrijkijzer/92000…?
  • Aangezien ik voorlopig vooral indoor board, kan ik dan beter een bepaald type wax gebruiken dat beter bestand is tegen indoor sneeuw?
  • Ik lees zeer veel verschillende meningen over base cleaners, do or don’t?
  • Is een nylon borstel voor het naborstelen na het schrapen voldoende of heb ik nog een andere borstel nodig?

Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door Crocky op 21 mrt 2018 18:23

Dat strijkijzer voldoet prima. Misschien gaat het met een waxijzer iets sneller of handiger, maar dat verschil maakt alleen wat uit als je beroepsmatig waxt.
Wat betreft het naborstelen, voldoet een simpele nylon borstel ook wel. Ik gebruik al jaren een harde kleine rechthoekige borstel van de supermarkt en dat gaat prima. Sommigen zweren bij een paardenhaar borstel, maar sowieso vraag ik me af of er iemand is die in een blinde test geborstelde ski’s kan onderscheiden van niet-geborstelde ski’s. Zeker na de eerste afdaling.

Dat strijkijzer voldoet prima. Misschien gaat het met een waxijzer iets sneller of handiger, maar dat verschil maakt alleen wat uit als je beroepsmatig waxt.
Wat betreft het naborstelen, voldoet een simpele nylon borstel ook wel. Ik gebruik al jaren een harde kleine rechthoekige borstel van de supermarkt en dat gaat prima. Sommigen zweren bij een paardenhaar borstel, maar sowieso vraag ik me af of er iemand is die in een blinde test geborstelde ski’s kan onderscheiden van niet-geborstelde ski’s. Zeker na de eerste afdaling.

Martin7182 op 21 mrt 2018 19:00

Toch een tegengeluid, het bovenstaande is namelijk een mening.

Martin is overduidelijk onze wax cheapskate van t forum😉

Ik vind wél dat een waxijzer veel beter voldoet, het schommelt veel minder qua temperatuur , een strijkijzer heeft sowieso geen temperatuur aanduiding, hoe warm is Katoenstand Martin??

Digitaal waxijzer schommelt max 5 graden, analoog waxijzer schommelt 10 graden,strijkijzer zit daar stuk boven. Skiwax is temperatuurgevoelig bij het aanbrengen, je belag nog meer!! Denk juist met weinig ervaring dat je snel te heet zit, en dan loopt je ski dus risico op schade. Trek je eigen conclusie daaruit

Daarnaast zitten er nog meer voordelen aan een waxijzer qua vorm en plooien in het ijzer om de wax te verdelen.

Ja voor indoorsneeuw indoorwax gebruiken of in ieder geval een hardere wax.

Base cleaner trekt al je wax eruit. Wanneer wil je dat? Bij een board reparatie. Alle andere omstandigheden wil je dat juist niet. Wel wil je het vuil uit je belag halen. Dat doe je met een zachte wax /paraffine wax.

Tja over borstelen. Ik zou er wel meerdere nemen, vooral een harde. Je begint voor het waxen met een staalborstel /bronsborstel het vuil uit te borstelen.

Een heel andere mening dus, die ook wat meer kost. Vooral een hoger gebruiksgemak, denk zelf ook betere resultaten. Hoor t wel waar je op uitgekomen bent?

*bericht bewerkt door Gaston op 21 mrt 2018 20:27

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik deel wel de mening van Gaston, zelfs op ons niveau merken we het verschil zeer goed in glijvermogen. Er is trouwens een setje van Holmenkol te vinden voor 160 euro waar zowat alles inzit.
https://www.duijvestein-wintersport.nl/holmenkol-skiwaxset.h…

Ik heb laatst dit setje aangeschaft, ook omdat ik mijn nieuwe board zelf wilde gaan onderhouden:
https://skinstar.de/set-angebote/3895/skinstar-skiwax-set-sk…

Werkte prima! Al zal een het waxen waarschijnlijk makkelijker/vlotter gaan als je een duurder ijzer gebruikt. Maar voor mij werkte dit ook prima, al helemaal voor die paar tientjes.

Mijn board gleed significant beter dan een board dat mijn vriend bij Snowworld had gehuurd, maar goed dit zegt denk ik eerder iets over het slecht onderhouden materiaal van Snowworld haha.

*bericht bewerkt door bartzijlstra op 22 mrt 2018 09:28

Ik vind wél dat een waxijzer veel beter voldoet, het schommelt veel minder qua temperatuur , een strijkijzer heeft sowieso geen temperatuur aanduiding, hoe warm is Katoenstand Martin??

Gaston op 21 mrt 2018 20:24

Katoen: 204°C

[https://nl.wikipedia.org/wiki/Strijkijzer](https://nl.wikipedia.org/wiki/Strijkijzer "https://nl.wikipedia.org/wiki/Strijkijzer")

Veel te warm om mee te waxen. Gelukkig kan een strijkijzer ook veel lager ingesteld worden. Ik gebruik altijd stand 2; niet te heet (wax gaat roken) en niet te koud (wax smelt niet goed). Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Na een week skiën glij ik nog steeds iedereen voorbij :)

Het is uiteindelijk een waxijzer van Decathlon geworden. 30 euro van het merk Vola. Dat leek mij nu ook niet het geld dus heb het maar meteen goed gedaan. Ook meteen een schraper meegenomen.

Dan rest mij enkel nog de wax en borstel. In een paar DIY’s gebruiken ze gewoon een standaard nylon borstel uit de doe-het-zelf. Het enige verschil dat ik merk is dat deze gewoon langere haren hebben. Is dit oké of best gewoon een waxborstel halen?

*bericht bewerkt door Crocky op 24 mrt 2018 22:24

Ik deel wel de mening van Gaston, zelfs op ons niveau merken we het verschil zeer goed in glijvermogen. Er is trouwens een setje van Holmenkol te vinden voor 160 euro waar zowat alles inzit.
https://www.duijvestein-wintersport.nl/holmenkol-skiwaxset.h…

Sidinic op 22 mrt 2018 09:15

Volgens mij is dit dezelfde set:

https://www.funktionelles.de/Ausruestung/Wintersportausruest…

Niet lullen, skiën!!!

Ik ben tegenwoordig helemaal overgeschakeld naar het gebruik van Fiberlene doek. Scheelt enorm veel werk. Na het hot waxen gelijk met het waxijzer met een stuk fiberlene ertussen het overtollige wax door het doek laten opzuigen, is gelijk je belag schoon en hoef je niet meer te schrapen. Alleen nog even borstelen met de nylon borstel en klaar! Ideaal en erg gemakkelijk.

Plaats een reactie