Welke ski kiezen - advies gevraagd

Hola,

Ik ben op zoek naar een ski die me gaat helpen om technisch beter te worden.

Uiteindelijke doel is goede ski techniek onder alle omstandigheden, op en naast de piste. Maar voordat ik techniek en ervaring voor skien in terrein serieus ontwikkel, wil ik eerst onder alle omstandigheden op de piste goed zijn. En zover is het nog niet. Helaas :)

Een aantal adviezen zag ik voorbijkomen, maar ben er niet voldoende zeker van of deze ook opgaan voor mij.

Ik hoop dat jullie tips hebben voor in welke richting ik moet kijken en evt. ervaring willen delen.

Over mij als skier:

Man
39 jaar
76 Kilo
1,77 meter

15 weken ski ervaring
Ik ski op blauwe en rode pistes goed en gecontroleerd
Maar zoek op zwarte pistes, grote buckels en in terrein nog naar controle
vooral als ik tempo maak en aan een stuk door de berg af ski

Ik hou van vlot bewegen met energie en speelsheid
Ik focus en oefen graag op techniek
hou ervan om agressie te leggen in het korte bochten werk
Op hogere snelheid en met langere bochten laat ik agressie iets varen en stuur aan op meer controle

Ski die ik zoek is voor buiten op de berg, in principe voor alleen op de piste
Voor geplande trainingen indoor/ rollerbaan gebruik ik huurmateriaal

Thx for sharing!

*bericht bewerkt door JeroenPIZS op 21 feb 2018 23:31

Hoi @JeroenPIZS,

Een ski die ik laatst heb geskied en erg bij je omschrijving vind passen is de Volkl Racetiger GS.
Ik vond het een heel zeker aanvoelende, precieze pisteski waar toch genoeg leven inzit om er niet alleen lange bochten mee te maken.
Ik vond de racetigers heerlijk op glooiend terrein waar je ze op hun staart kan trappen, maar veel zekerheid bieden door hun precisie op pittige rode/zwarte hellingen.

Als ik me niet vergis zijn het veelzijdige ski’s met een hoog plafond: je kunt er dus nog veel op leren.

Helaas heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal, daarvoor moet je bij @GiGi zijn. Die kan je miss meer vertellen :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Er zijn genoeg ski’s waar je op kan doen wat jij wil. De Völkl GS zou er een kunnen zijn, maar die vergen al meer techniek dan je nu continu kan leveren. Als ik zo je eigen beschrijving van je niveau lees, is dat misschien voor nu te hoog gegrepen.

Een ski als de Head Worldcup Rebels i.GSR in 175 of de Dynastar Speedzone 12 TI in 174 zou denk ik een goede optie zijn. De K2 Speed Charger in 175 misschien ook wel, al is die wat onnauwkeuriger (maar wel heel allround).

Ok bedankt @Quisa2! Klinkt als een fijne ervaring met racetigers over glooiende heuvels.
@GiGi: zeer bedankt voor het advies!

Als ik lees over de Head wc rebels i.gsr dan raak ik zeer enthousiast over de beschreven souplesse waarmee deze ski door allerlei condities heen snijdt. Ik vroeg me wel af of je ervaring hebt in hoe de ski’s voelen en je ze gebruikt in korte bochtenwerk.

Over de Dynastar lees ik veel speelsheid en grip, wat me aanspreekt. Schijnt erg uitnodigend te zijn om hard te gaan lees ik terugkerend. Wat niet perse altijd handig is :) Ook hier benieuwd naar ervaringen kortebochtenwerk.

Maak ook uit reviewteksten op dat de Dynastar overkomt alsof deze minder technisch skiet, maar weer wel vrij goede techniek vereist om mee uit de voeten te kunnen.

De K2 als laatste dan spreekt aan op z’n allround-heid maar komt ook over als niet veel energie gevend in de sneeuw.

Mijn Voorlopige voorkeur gaat uit naar de Dynastar.

Thx nogmaals voor de effort die hierin gestoken wordt!

*bericht bewerkt door JeroenPIZS op 22 feb 2018 23:11

Voor al deze skis (en andere ski’s met vergelijkbare radius en flex) zijn de korte bochten wat harder werken dan op bijvoorbeeld een slalomski. Maar een stuk minder hard werken dan op een steviger GS ski. Best logisch eigenlijk.

Het hangt af van de hoeveelheid techniek die je erin kan stoppen en de flexibiliteit en beweeglijkheid van je lichaam. Ikzelf ben vrij stijf en ik krijg het niet klaar om bewegingen op heel hoge frequentie te maken. Dus erg korte bochten is niet mijn ding, ook niet op slalomski’s. Op mijn GS’sen kan ik exact even korte bochten maken als op de SL ski’s die ik ooit had. De beperking lag in mijn geval dus bij de skiër, niet bij de ski.

Helder Gigi, thx nogmaals!

Plaats een reactie