Afname snowboarden?

2 weken geleden nog eens wezen skien in Zillertal. Het viel me dit jaar enorm dat er best weinig snowboarders waren. In mijn vriendenkring zie ik dit ook meer en meer terugkeren, hoewel ik vroeger de enigste skier was is ondertussen iedereen terug overgeschakeld, veelal als gevolg dat ze willen kunnen meeskieen met de kindjes. Vandaag vond ik onderstaand artikel terug:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180215_03358396

Zowel ski als snowboard is de laatste jaren enorm geevolueerd, benieuwd wat de toekomst geeft. Misschien meer telemarkers in de toekomst, zelf 2 jaar geleden geprobeerd, topervaring.

better to be off piste, then to be pisted off

Een veelgehoord grapje is dat een snowboarder altijd te gast is in het skigebied.
Maar je bevindingen kan ik mij volledig bij aansluiten, snowboarden lijkt absoluut op zijn retour.

Ik denk ook dat het gehannes met straps etc. best een gedoe is op een bepaald moment. Alleen al de ongemakken in de lift dat las ik ook met de sleepliften. Geen enkel probleem natuurlijk wat mensen allemaal willen doen maar je bent dus niet de enige die de afname heeft opgemerkt.

En dan zijn de meeste snowboarders die je ziet ook nog eens Nederlander ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane, die opmerking heb ik effectief ter plekke gehoord

better to be off piste, then to be pisted off

Afgelopen januari naar Whistler geweest. Daar waren enorm veel snowboarders! Ligt misschien dus ook wel aan het gebied?

Mornings are for coffee and contemplation

Ja, het lijkt me handig om Noord-Amerika buiten beschouwing te laten, daar zie je bijvoorbeeld ook veel meer brede ski’s @dafne82. Maar ook daar neemt het af.

Maar het valt mij serieus op @Wim7. Ik heb dat al eens in een topic van GiGi gezegd, toen als grapje over Winterberg. Maar ook in meer Duits georiënteerde gebieden zijn boarders opvallend vaak Nederlanders, in mijn ervaring natuurlijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

[Knuppel]
Er zijn tegenwoordig gewoon te weinig fitte mensen die snowboarden aankunnen. Als je een beetje begint af te takelen ga je maar skiën.
[/knuppel]

Dat hierboven.

Van @Tiny-M wil ik best geloven dat ze topfit is… echter van jou @Taan 😜

I can stick uphill ice, on my saucer...

Aan de ene kant lopen de skiërs altijd te zeiken over die k#tsnowboarders op de piste maar maken ze zich schijnbaar ook heel erg druk over het afnemende aantal snowboarders.
Zijn jullie (skiërs) bang dat er niks meer te zeiken is als er geen snowboarders meer zijn?? In dat geval blijf ik lekker snowboarden.

Übung macht den meister!!!

[Knuppel]
Er zijn tegenwoordig gewoon te weinig fitte mensen die snowboarden aankunnen. Als je een beetje begint af te takelen ga je maar skiën.
[/knuppel]

Taan op 15 feb 2018 23:59

bedum tsssssssss :p

Van @Tiny-M wil ik best geloven dat ze topfit is… echter van jou @Taan 😜

Shane op 16 feb 2018 00:23

😂
Geen idee waar je dat nou weer vandaan haalt…

Aan de ene kant lopen de skiërs altijd te zeiken over die k#tsnowboarders op de piste maar maken ze zich schijnbaar ook heel erg druk over het afnemende aantal snowboarders.
Zijn jullie (skiërs) bang dat er niks meer te zeiken is als er geen snowboarders meer zijn?? In dat geval blijf ik lekker snowboarden.

RFKANGOO op 16 feb 2018 06:39

Druk maken? Nee hoor… feestje plannen! 😉

Van @Tiny-M wil ik best geloven dat ze topfit is… echter van jou @Taan 😜

Shane op 16 feb 2018 00:23

😂
Geen idee waar je dat nou weer vandaan haalt…

Tiny-M op 16 feb 2018 08:26

Dat vraag ik me ook af. :p

Übung macht den meister!!!

Aan de ene kant lopen de skiërs altijd te zeiken over die k#tsnowboarders op de piste maar maken ze zich schijnbaar ook heel erg druk over het afnemende aantal snowboarders.

Zijn jullie (skiërs) bang dat er niks meer te zeiken is als er geen snowboarders meer zijn?? In dat geval blijf ik lekker snowboarden.

RFKANGOO op 16 feb 2018 06:39

Druk maken? Nee hoor… feestje plannen! 😉

GiGi op 16 feb 2018 08:32

Klinkt goed!!

Übung macht den meister!!!

Dit is een paar jaar geleden al ingezet. Dit komt ook door de opkomst van de twintips etc. Daardoor hoeft “de jeugd” (nu voel ik me echt oud) niet per se op een snowboard te stappen om het park in te kunnen en te spelen op de piste.

Uiteraard verschilt het nog wel per land / gebied.

Overigens hou ik het skiën ook nog altijd bij, omdat ik in de toekomst ook nog weer terug ga naar het skiën. Als je oud en versleten bent is het skiën toch net wat praktischer. Maar tot nu toe heb ik nog te veel plezier aan het snowboarden.

Edit: misschien had ik eerst even het artikel moeten lezen… Dat dus :)

*bericht bewerkt door RonnyBravo op 16 feb 2018 08:52

Een veelgehoord grapje is dat een snowboarder altijd te gast is in het skigebied.

Mirel020 op 15 feb 2018 22:16

Na 25jr+ op het snowboard die “grap” echt nog nooit gehoord…

“Als je ouder wordt, ga je minder risico’s nemen en bij ski’s sta je nu eenmaal stabieler.”
Dus skiën is voor ouwe lullen en de stijve harken, hahahahahahaha
Dit onderwerp komt regelmatig weer bovendrijven en het zijn toch vaak weer skiërs die het oprakelen, waar zijn jullie toch bang voor?

Ik denk dat jullie angst verwarren met hoop @Marijnt :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

Skiërs hebben hoop voor wat? Dat ze niet als ouwe lullen worden gezien? De skistokken met skiën is hetzelfde als de rollator voor het wandelen toch? ;)

Als jullie allemaal stoppen met snowboarden is er niemand meer die ons voor ouwe lul kan uitmaken inderdaad @Marijnt … :)
Kun je je dat artikeltje van die midlife crisis en gaan snowboarden trouwens nog herinneren? :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Die was geschreven door een jaloerse skier ;)
En voor mij is er weinig mid-life crisis aan hoor, was er vroeg bij!

Het is alleen jammer voor die enthousiaste Snowboard leraren die er bijna geen werk meer in kunnen vinden .

Toch altijd bijzonder hoe een vrij neutraal topic met een vraag van de TS dat hij het gevoel heeft dat er minder snowboarders zijn direct uitmond in een aantal boarders die meteen weer gek gaan doen, en vervolgens zeggen dat skiërs weer eens lopen te zeiken :-S

Overigens vond ik t in Konigsleiten (ook Zillertal natuurlijk) wel mee vallen eigenlijk, ja, je ziet al een aantal jaar dat snowboarden wat afneemt, maar ik had juist het idee dat ik er relatief gezien meer gezien heb, maar volgens mij is t Zillertal Arena gebied ook wel aardig snowboard vriendelijk (heb t al een tijdje niet meer gedaan) dus snap wel dat t meer uitnodigt dan gebieden met veel vlakke stukken.

Toch altijd bijzonder hoe een vrij neutraal topic met een vraag van de TS dat hij het gevoel heeft dat er minder snowboarders zijn direct uitmond in een aantal boarders die meteen weer gek gaan doen, en vervolgens zeggen dat skiërs weer eens lopen te zeiken :-S

Powermage op 16 feb 2018 10:27

Daar zijn we toch boarders voor??

Übung macht den meister!!!

Ben vorig jaar niet geweest, maar het viel mij wel op dat het per gebied erg verschilt. In Nauders zag je behoorlijk wat Boarders. Het Italiaanse deel zelfs erg veel. Gebieden lenen zich er opkwel behoorlijk voor, heel brede pistes en bijna nergens vlak. Dat was wel heerlijk en een groot verschil met sommige andere gebieden. Zou er zo weer naar toe kunnen gaan :)

Ot. Het kan zomaar zijn dat er minder zijn, het skiën heeft zich de laatste jaren flink ontwikkelt en verbreedt waardoor mensen die twijfelen misschien nu juist voor skiën kiezen en vroeger voor boarden hadden gekozen. Kan zomaar zijn dat dat over een aantal jaren weer anders is.

*bericht bewerkt door Waalzicht op 16 feb 2018 11:04

Die stokken met skien zijn niet als “rollator” bedoeld, maar gewoon om boarder-saté mee te maken.

Dat gezegd hebbende: enkele jaren geleden kwam dit ook al ter sprake bij een locale (oud)skileraar in oostenrijk. Daar was de tendens toen al flink merkbaar. De reden voor de locals om niet over te stappen van ski’s naar board (want dat deden ze meestal op een jaar of 13/14, skien blijft heilig, uiteraard) was een kostenplaatje: om goed te leren boarden moest er in de buidel gegraaid worden voor lessen, materiaal en tijd. En met de heersende crisis was vooral dat geld er niet, dus bleef met gewoon trouw aan de ski’s. En als je dan op je 18e, platzak als een neet, wil gaan switchen dan gaat dat veelal ook al niet.

[Knuppel]
Er zijn tegenwoordig gewoon te weinig fitte mensen die snowboarden aankunnen. Als je een beetje begint af te takelen ga je maar skiën.
[/knuppel]

Taan op 15 feb 2018 23:59

En daarom zitten ze halverwege de piste (liefst net achter een heuveltje) even uit te rusten?

Uh-huh.

Tja, jullie skiërs hebben de stokken om je evenwicht te bewaren ;)

@Marijnt iedere keer het excuus even je straps vast te moeten maken. Dat eeuwige gestep alleen al bij een lift in en uitstappen.

Vervolgen even zitten, dan ratelen, hele pistes wegschrapen met die verschrikkelijke schraapgeluiden 😉 omdat de boarder zijn evenwicht even kwijt bleek te zijn. 😄

Tja, jullie skiërs hebben de stokken om je evenwicht te bewaren ;)

Marijnt op 16 feb 2018 15:16

Skiërs hebben gewoon geen smoesjes nodig. ;)

Plaats een reactie