Ski Gezocht HELP!

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik denk dat er geen ski bestaat die mij het volgende biedt: snelle kantenwissel, goede rebound, goede stabiliteit en grip op hoge snelheid, geschikt voor korte bochten, een ski die ook in de poeder kan. Daarom wil ik de eis dat hij goed in de poeder moet presteren naar de achtergrond verplaatsen (ofwel laten vervallen).

Ik wil een ski waar ik echt heel erg veel uit haal indien ik perfecte techniek gebruik, zodat ik mijn techniek skiënderwijs verder kan perfectioneren.

Waar zal ik nu op uit komen?

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 17 jan 2018 21:48

Dan zou ik denken aan den consumenten race ski (een ski afgeleid van de echte worldcup ski’s dus, maar dan teruggebracht naar menselijke proporties qua radius en stijfheid).

Daarin zijn grofweg twee smaken: Slalom (SL) en Giant Slalom (Reuzenslalom, GS). SL heeft een korte radius (12-13 m bij een ski van standaard 165); goed voor korte gesneden bochten op hoge frequentie. Langere bochten kan hij ook, maar vergen focus, techniek en de ski kan wat zoekerig worden als die focus verzwakt. GS heeft een wat langere radius (17-20 meter bij een ski typisch op lichaamslengte); lange gesneden bochten ideaal, kortere bochten vergen meer en beter input.

Hier een heel topic over die keuze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/392244

Check het lijstje high performance slalomski’s op Gigiski. Uiteraard niet de snelheid van een GS, maar perfect voor je korte bochten 👍.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kijk even op de websites van de fabrikanten.

Zoek korte radius (tot ± 13m), korte lengte(163-170cm), wat breedte onder de voet (74-80mm), houten kern en eventueel metaal erin of raceplaat. Moet een sportieve en stijve ski zijn.

Nieuwprijzen liggen dan tussen 600 en 900euro. Overjarig moet je ze dan wel (net) binnen je budget kunnen vinden.

Dan zou ik denken aan den consumenten race ski (een ski afgeleid van de echte worldcup ski’s dus, maar dan teruggebracht naar menselijke proporties qua radius en stijfheid).

Daarin zijn grofweg twee smaken: Slalom (SL) en Giant Slalom (Reuzenslalom, GS). SL heeft een korte radius (12-13 m bij een ski van standaard 165); goed voor korte gesneden bochten op hoge frequentie. Langere bochten kan hij ook, maar vergen focus, techniek en de ski kan wat zoekerig worden als die focus verzwakt. GS heeft een wat langere radius (17-20 meter bij een ski typisch op lichaamslengte); lange gesneden bochten ideaal, kortere bochten vergen meer en beter input.

Hier een heel topic over die keuze: https://www.wintersport.nl/forum/topic/392244

GiGi op 17 jan 2018 22:11

Is een radius van 13-15 met lengte = lichaamslengte - 10 cm de ideale compromis? Waar lever ik dan op in? Ik snap dat het keuzes maken is, maar ik snap niet waar ik op inlever als ik bepaalde keuzes maak. Is die 165 (ik weet dat dit standaardmaten zijn) niet heel kort voor mijn lengte?

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 17 jan 2018 22:19

Zoek korte radius (tot ± 13m), korte lengte(163-170cm), wat breedte onder de voet (74-80mm), houten kern en eventueel metaal erin of raceplaat. Moet een sportieve en stijve ski zijn.

RRski op 17 jan 2018 22:14

Als je in die breedte-range zoekt kom je denk ik alleen bij de Head Supershape-lijn uit. Op zich niet verkeerd, maar als je zoekt tussen 66 en 80 mm breedte krijg je alle consumenten slalomski’s in je selectie erbij. Bovendien kan je grofweg aannemen dat hoe smaller de ski, hoe sneller die kan omkanten (is heel erg gesimplificeerd, maar breedte is wel een belangrijke factor).

En dan zijn er natuurlijk nog de consumenten GS-ski’s dus.

Is een radius van 13-15 met lengte = lichaamslengte - 10 cm de ideale compromis? Waar lever ik dan op in? Ik snap dat het keuzes maken is, maar ik snap niet waar ik op inlever als ik bepaalde keuzes maak. Is die 165 niet heel kort voor mijn lengte?

MitchelMitchel op 17 jan 2018 22:17

Hoe kleiner de radius, des te groter het zelfsturend vermogen van de ski. Dat betekent dat je als skiër minder hoeft te doen om een kleine bocht te carven dan op een ski met een grotere radius. Dat betekent dus ook dan je op flauwere hellingen (of bijvoorbeeld indoor) minder vaart hoeft te maken om een relatief korte bocht te carven. Als je dat probeert op een ski met een grotere radius, moet je daarvoor veel harder werken en een stuk hoger tempo skiën. Niet altijd ideaal.
De andere kant van het verhaal: een ski met een kleine radius kan ook als onrustig worden ervaren, kost veel energie om te skiën (gewoon heel veel bochten op een hogere frequentie). Als je die energie hebt: vooral doen. Wil je ook wel eens wat anders, dan is een langere radius daarin wat rustiger skiën (maar dus harder werken voor het korte werk). Dat is dus denk ik de keus. En een ski die qua radius en lengte er tussenin zit, zal ook in al deze opzichten ‘er tussenin’ zitten. Kan een perfect compromis zijn; een ander ervaart dat als een ‘vlees noch vis’ situatie.

Dat een SL ski in 165 of 170 kort is… die zijn stabiel genoeg als dat je vrees is.

*bericht bewerkt door GiGi op 17 jan 2018 22:25

Maar één manier om er achter te komen: verschillende modellen testen. Bij Duijvestein in Zoetermeer hangt volgens mij de Atomic S9 (SL), de G9 (GS) en de X9 (‘er tussenin’). Allemaal dezeflde constructie, alleen de radius is echt anders.

Zoek korte radius (tot ± 13m), korte lengte(163-170cm), wat breedte onder de voet (74-80mm), houten kern en eventueel metaal erin of raceplaat. Moet een sportieve en stijve ski zijn.

RRski op 17 jan 2018 22:14

Als je in die breedte-range zoekt kom je denk ik alleen bij de Head Supershape-lijn uit. Op zich niet verkeerd, maar als je zoekt tussen 66 en 80 mm breedte krijg je alle consumenten slalomski’s in je selectie erbij. Bovendien kan je grofweg aannemen dat hoe smaller de ski, hoe sneller die kan omkanten (is heel erg gesimplificeerd, maar breedte is wel een belangrijke factor).

En dan zijn er natuurlijk nog de consumenten GS-ski’s dus.

GiGi op 17 jan 2018 22:19

TS wilt toch juist een allmountain met slalomeigenschappen? Met 66mm heb je een pure pisteski.

Blizzard heeft de RC TI met 71mm of de SRC (met zonder raceplaat) met 70mm.

Als je nergens op wilt inleveren leer dan beter skiën of koop meerdere ski’s. Je kan op elke ski alles doen wat je maar wilt als je techniek het toelaat. Poeder skiën, buckels, snelle kantenwissel, korte bochten, lange bochten, het kan op elke ski.

Daarbij, hoe goed wil je leren skien? Waar ga je de ski gebruiken?
Wil je bijvoorbeeld Landes gaan halen binnen afzienbare tijd en maximaal één ski aanschaffen? Dan zou ik voor een consumenten gs met radius 18 gaan. Ongeacht of je een lerarendiploma wilt halen of niet, als je echt serieus wilt leren skiën zou ik je in ieder geval altijd een setje lange ski’s met een grote radius aanraden. Slalom ski’s zijn zo belachelijk makkelijk te skiën en daar ga je niet alle nodige fundamentals op leren om een topper te worden.

Zoek korte radius (tot ± 13m), korte lengte(163-170cm), wat breedte onder de voet (74-80mm), houten kern en eventueel metaal erin of raceplaat. Moet een sportieve en stijve ski zijn.

RRski op 17 jan 2018 22:14

Als je in die breedte-range zoekt kom je denk ik alleen bij de Head Supershape-lijn uit. Op zich niet verkeerd, maar als je zoekt tussen 66 en 80 mm breedte krijg je alle consumenten slalomski’s in je selectie erbij. Bovendien kan je grofweg aannemen dat hoe smaller de ski, hoe sneller die kan omkanten (is heel erg gesimplificeerd, maar breedte is wel een belangrijke factor).

En dan zijn er natuurlijk nog de consumenten GS-ski’s dus.

GiGi op 17 jan 2018 22:19

TS wilt toch juist een allmountain met slalomeigenschappen? Met 66mm heb je een pure pisteski.

Blizzard heeft de RC TI met 71mm of de SRC (met zonder raceplaat) met 70mm.

RRski op 17 jan 2018 22:34

@RRski,
TS heeft net aangegeven de allmountain-eigenschappen los te laten en voor een pure pisteski te gaan. Lees maar even terug op deze 2e pagina (ongeveer een half uur voor jouw post waar ik naar verwijs).

*bericht bewerkt door GiGi op 17 jan 2018 22:45

Daarbij, hoe goed wil je leren skien? Waar ga je de ski gebruiken?
Wil je bijvoorbeeld Landes gaan halen binnen afzienbare tijd en maximaal één ski aanschaffen? Dan zou ik voor een consumenten gs met radius 18 gaan. Ongeacht of je een lerarendiploma wilt halen of niet, als je echt serieus wilt leren skiën zou ik je in ieder geval altijd een setje lange ski’s met een grote radius aanraden. Slalom ski’s zijn zo belachelijk makkelijk te skiën en daar ga je niet alle nodige fundamentals op leren om een topper te worden.

IkBakErNiksVan op 17 jan 2018 22:35

TS geeft aan dat ie een topskiër en dus nauwelijks nog iets wil leren. En dat hij een voorkeur voor korte bochten heeft.

Ja, een amateur kan makkelijker overweg met een SL, omdat je die makkelijker op kracht de bocht om kunt wringen. Maar op techniek verschilt de moeilijkheidsgraad niet of nauwelijks met een GS.

Nu ben ik helemaal de weg kwijt!

Ik wil mijn techniek perfectioneren en ski nu eenmaal vaker kortere bochten (omdat de piste vaak drukker is na 11 uur). Ik wil dus echt serieus goed gaan skiën.

Kan ik dit nu beter doen op een GS of een SL ski of maakt dit eigenlijk niet zo veel uit?

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 17 jan 2018 22:52

Zoek korte radius (tot ± 13m), korte lengte(163-170cm), wat breedte onder de voet (74-80mm), houten kern en eventueel metaal erin of raceplaat. Moet een sportieve en stijve ski zijn.

RRski op 17 jan 2018 22:14

Als je in die breedte-range zoekt kom je denk ik alleen bij de Head Supershape-lijn uit. Op zich niet verkeerd, maar als je zoekt tussen 66 en 80 mm breedte krijg je alle consumenten slalomski’s in je selectie erbij. Bovendien kan je grofweg aannemen dat hoe smaller de ski, hoe sneller die kan omkanten (is heel erg gesimplificeerd, maar breedte is wel een belangrijke factor).

En dan zijn er natuurlijk nog de consumenten GS-ski’s dus.

GiGi op 17 jan 2018 22:19

TS wilt toch juist een allmountain met slalomeigenschappen? Met 66mm heb je een pure pisteski.

Blizzard heeft de RC TI met 71mm of de SRC (met zonder raceplaat) met 70mm.

RRski op 17 jan 2018 22:34

TS heeft net aangegeven de allmountain-eigenschappen los te laten en voor een pure pisteski te gaan. Lees maar even terug op deze 2e pagina.

GiGi op 17 jan 2018 22:41

Dan gewoon een SL in 165cm nemen.

Diverse modellen proefskiën en die pakken die jouw het beste gevoel.

Gewoon hardcore bochten rijgen op techniek.

Stabiliteit bij cruisen en hoge snelheid zou ik geen zorgen over maken. Het is minder stabiel dan een GS, maar je kan er ook gewoon loeihard mee.

Ik denk dat je op een GS meer leert dan op een SL-ski, tenzij je daadwerkelijk zo snel mogelijk een slalom wil skiën. Gewoon omdat je meer moet doen/betere/effectiever techniek moet toepassen voor het gewenste resultaat dan op een SL ski (die, zoals uitgelegd, een groter zelfsturend vermogen heeft).

Nu mag je kiezen tussen wat RRski zegt en wat een aantal anderen zeggen. Over het zelf testen zijn we het tenminste eens.

Head Monster.

TS geeft aan dat ie een snelle kantenwissel en korte bochten wil.

Dan kom je bij een SL uit.

Vanaf 0:55. Kort genoeg?

Haha Phil!

Mitchel, als je hard wilt trainen dan ga je net als met gewichtheffen zo zwaar mogelijk om progressie te boeken. Dat is in dit geval een GS.

Het resultaat van deze training toon je dan weer het beste op de SL, omdat deze korte bochten makkelijker maken. Na het droogtrainen met meer en lichtere reps de beste podiumperformance neerzetten dus.

Als je gewoon lekker op vakantie wilt skien en daar aan je techniek werken zou ik een SL doen. Een GS is je immers al niet bevallen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Haha Phil!

Mitchel, als je hard wilt trainen dan ga je net als met gewichtheffen zo zwaar mogelijk om progressie te boeken. Dat is in dit geval een GS.

Het resultaat van deze training toon je dan weer het beste op de SL, omdat deze korte bochten makkelijker maken. Na het droogtrainen met meer en lichtere reps de beste podiumperformance neerzetten dus.

Als je gewoon lekker op vakantie wilt skien en daar aan je techniek werken zou ik een SL doen. Een GS is je immers al niet bevallen.

Shane op 17 jan 2018 23:06

Mooie analogie Shane!

Wil dit alles zeggen dat ik op een SL veel minder technische progressie kan boeken dan op een GS?

Haha Phil!

Mitchel, als je hard wilt trainen dan ga je net als met gewichtheffen zo zwaar mogelijk om progressie te boeken. Dat is in dit geval een GS.

Het resultaat van deze training toon je dan weer het beste op de SL, omdat deze korte bochten makkelijker maken. Na het droogtrainen met meer en lichtere reps de beste podiumperformance neerzetten dus.

Als je gewoon lekker op vakantie wilt skien en daar aan je techniek werken zou ik een SL doen. Een GS is je immers al niet bevallen.

Shane op 17 jan 2018 23:06

Mooie analogie Shane!

Wil dit alles zeggen dat ik op een SL veel minder technische progressie kan boeken dan op een GS?

Nee, alleen maakt een SL het iets makkelijker om fouten toe te laten in je techniek. Een GS straft dat sneller af.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vanaf 0:55. Kort genoeg?

GiGi op 17 jan 2018 23:04

Die korte bochten worden niet meer volledig gecarved.

Een GS is confronterender denk ik; met een SL kan je meer smokkelen. Of je op de een of op de ander ‘meer’ leert durf ik niet te zeggen.

Die korte bochten worden niet meer volledig gecarved.

RRski op 17 jan 2018 23:13

Ik heb ook nergens gelezen dat dat een vereiste was voor iets om een ‘korte’ bocht te heten… Maar nu dwalen we af.

Vanaf 0:55. Kort genoeg?

GiGi op 17 jan 2018 23:04

Die korte bochten worden niet meer volledig gecarved.

RRski op 17 jan 2018 23:13

Dat bedoel ik. Dit had ik precies op de GS die ik geskied heb. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling als je technisch perfect omlaag wilt komen (aangezien je dan ook afhankelijk bent van waar de ski voor gemaakt is). Reilly McGlashan komt er wel netjes op naar beneden, dus misschien ligt het toch aan de techniek (hoewel zijn helling minder steil is). Voor mijn gevoel ging ik tegen de natuur van de ski in skiën.

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 17 jan 2018 23:19

Vanaf 0:55. Kort genoeg?

GiGi op 17 jan 2018 23:04

Die korte bochten worden niet meer volledig gecarved.

RRski op 17 jan 2018 23:13

Is gewoon een heel kort drukpunt, maar de bochtjes zijn mooi rond… kijk ook even het filmpje van Reilly hier eerder op de GS vanaf 1.20. Voor mij zijn dat gewoon carvebochten en geen Kurzschwung.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op een SL kan je eerder/makkelijker (korte) bochten volledig carven dan op een GS (vanwege dat grotere zelfsturend effect). Als je dat - zoals Reilly - ook op GS kan, dan ben je wel een echte eindbaas. En als je dat wil worden, moet je de lat ook wel zo hoog leggen natuurlijk… ;)

*bericht bewerkt door GiGi op 17 jan 2018 23:22

@MitchelMitchel

Je kan op elke ski technisch goed leren skiën. Ik train ook vaak genoeg op huurski’s, werkt perfect.
Als je een advies vraagt krijg je een ski die bij je past. Tuurlijk zullen, afhankelijk van je niveau, sommige ski’s je progressie iets meer bevorderen dan de anderen, maar je moet geen wonderen verwachten. Een beweging trainen is een beweging trainen, op wat voor materiaal dan ook. Het enige wat niet zo best werkt is om materiaal te nemen dat echt ver boven je niveau ligt.

Dat een sl ski technisch even makkelijk te skiën is als een gs ski ben ik het zeer mee oneens, zeker op ons (lage/recreatieve) niveau. Hoe groter de radius, hoe zuiverder je vanuit onder zult moeten skiën om überhaupt op die ski te kunnen blijven staan. Veel wedstrijdskiertjes trainen bijvoorbeeld SL en GS en die hebben dan een week per jaar speedcamp (Super G, afdaling). Dan staan ze voor het eerst sinds tijden weer op latten met radius jumbojet en de eerste bocht vallen ze zo goed als allemaal. Puur omdat ze niet zuiver vanuit onder skiën. Hoe groter je radius is, hoe beter je voelt of je skibeweging technisch klopt.

Nu moet je niet denken dat je in een keer batshit crazy moet gaan met je radius, want een ski die te moeilijk is werkt dus niet super voor je progressie, maar een iets langere ski hebben kan echter nooit kwaad voor je techniek. Alles wat niet lukt op die ski ligt in ieder geval per definitie aan je techniek en niet aan de ski.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 17 jan 2018 23:50

Plaats een reactie