Ski Gezocht HELP!

Na jaren ski’s te hebben gehuurd is het nu tijd om zelf wat aan te gaan schaffen. Hier wat info over mij!

Geslacht: Man
Lengte: 192 cm
Gewicht: 83.5 kg (ik heb een gespierde lichaamsbouw en sterke benen)
Leeftijd: 19 jaar
Niveau: 9 on-piste, weinig echte off-piste ervaring enkel een beetje poeder pakken naast de piste en onder de lift.
Tempo: Snel (ik ga vrijwel iedereen voorbij)
Terrein: 75% on-piste, 25% off-piste
Bochtenvoorkeur: korte bochten (slalom)
Stijl: afwisselend krachtig en agressief en speels

Overig:

  • Ik wil een ski die ook kan presteren als de piste condities niet ideaal zijn (lees veel hopen).
  • Ik wil een ski die niet alleen maar loeisnel wil, maar wel loeisnel kan als ik dat wil. Ik heb Fischer RC4 WORDLCUP RC PRO geprobeerd en die wil werkelijk alleen maar knallen. Is erg vervelend skiën als het druk is op de piste sinds je dan simpelweg niet kunt knallen met zo een grote radius.
  • Ik wil een ski die off-piste ook iets kan. Met de Fischer RC4 WORLDCUP RC PRO liep ik gewoon vast als ik wilde draaien.
  • Ik wil een ski waarop ik mij kan in spannen, ik vind het leuk om het gevoel te hebben dat ik wat aan het doen ben als ik daar zin in heb (ook rebound vind ik leuk, dat is dynamischer skiën).
  • Ik wil een ski die grip heeft, ik heb de Rossignol Pursuit 200 ski geprobeerd maar die heeft weinig grip als ik een beetje door ski. Hij was wel helemaal prima off-piste.
  • Budget: 450 euro.

Kunnen jullie mij misschien helpen? Een overjarig model lijkt mij de beste oplossing.
Als je nog info mist, vraag maar raak!

Als je toevallig iets hebt liggen kan ik het misschien van u kopen voor een goede prijs!

Mitchel

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 16 jan 2018 20:04

1.92, 83 kg en enorm gespierd? 😉

Shane op 16 jan 2018 20:03

dat kan prima als je heel sportief bent en niet aan het bier en chips zit.

On topic: Ik denk aan een sportieve slalom ski met een niet al te smalle taillering.

1.92, 83 kg en enorm gespierd? 😉

Shane op 16 jan 2018 20:03

dat kan prima als je heel sportief bent en niet aan het bier en chips zit.

On topic: Ik denk aan een sportieve slalom ski met een niet al te smalle taillering.

ericmaaskant op 16 jan 2018 20:18

Nee, je kan wel heel pezig zijn of fit en slank, maar enorm gespierd vraagt toch iets meer gewicht.

OT, ik zou een Salomon Xdrive 8.0 pakken of als je echt power wilt een 8.8.

*bericht bewerkt door Shane op 16 jan 2018 20:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk aan een sportieve slalom ski met een niet al te smalle taillering.

ericmaaskant op 16 jan 2018 20:18

Dat is dan niet meer een slalomski… maar een allmountain, zoals @Shane noemt. Er zijn heel veel gegadigden, maar bij bijna allemaal moet je voor wat drijfvermogen wat ‘snappy’ korte gesneden bochten opgeven vrees ik.

Ik zou met het Pro-niveau (9) kijken voor twee paar skies. En 25% off piste is ruim 12 uur per week, Mischien toch iets minder ?

May the ski force be with you !!

Hehe Shane :P

Maar alle gekheid op een stokkie. Ik denk dat je ongeveer hetzelfde vraagt als wat ik vroeg: https://www.wintersport.nl/forum/topic/389412

Je zou daar even kunnen kijken!

Ik zou met het Pro-niveau (9) kijken voor twee paar skies. En 25% off piste is ruim 12 uur per week, Mischien toch iets minder ?

CJAHulskamp op 16 jan 2018 20:24

Ik denk aan een sportieve slalom ski met een niet al te smalle taillering.

ericmaaskant op 16 jan 2018 20:18

Dat is dan niet meer een slalomski… maar een allmountain, zoals @Shane noemt. Er zijn heel veel gegadigden, maar bij bijna allemaal moet je voor wat drijfvermogen wat ‘snappy’ korte gesneden bochten opgeven vrees ik.

GiGi op 16 jan 2018 20:23

Zo een all-mountain ski is volgens mij net niks. Ik heb de Rossignol Pursuit 200 geprobeerd en die ski is niet erg fijn op hoge snelheid. Ik denk dat mijn percentages bij nader inzien meer zullen neigen naar 85% on-piste en 15% off-piste en dat ik inderdaad misschien twee paar skies nodig zal hebben om op elk terrein volledig tot mijn recht te komen. Ik kan volgens mij niet zo hard bochten insnijden met een “alles kunner” die volgens mij alles net niet kan.

Dan zou ik gaan voor een lekkere pisteski en als de condities daar echt om vragen een dagje iets breders huren (of als je vaker de poeder in wil op termijn een tweede paar ski’s kopen). in recente topics is a veel genoemd op dit punt. Hier wat topics die je eens kan doorlezen:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/392327
https://www.wintersport.nl/forum/topic/390699

Die Pursuit 200 is een absolute beginnersski. Die overjarige Salomon’s die ik noemde ga je niet overklassen, zeker de 8.8 niet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja die Pursuit 200 begreep ik ook niet helemaal.

Ja die Pursuit 200 begreep ik ook niet helemaal.

GiGi op 16 jan 2018 20:38

Ja die Pursuit 200 begreep ik ook niet helemaal.

GiGi op 16 jan 2018 20:38

Die kreeg ik oorspronkelijk mee van de skiverhuurder. Off-piste stond hij redelijk zijn mannetje, maar hij verloor snel zijn grip op de piste op hoge snelheid.

Ik denk dat een pure pisteknaller de beste optie is voor mij (mits ik hier ook enkele sporen naast de piste mee kan trekken.).

Ik heb die Pursuit 200 ook omgeruild voor de Fischer RC4 WORLDCUP RC PRO en daar kon ik prima mee knallen, echter was dit niet meer plezierig skiën toen de piste wat drukker werd en ik niet meer bochten over de gehele piste kon trekken. Die ski is lastiger om extreem korte bochten mee te skiën.

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 16 jan 2018 20:53

De Pursuit 200 en de Fischer RC4 Worldcup RC Pro zijn letterlijk de twee uitersten van het piste-spectrum. Daartussen zit echt immens veel. Zie die topics die zijn genoemd.

De Pursuit 200 en de Fischer RC4 Worldcup RC Pro zijn letterlijk de twee uitersten van het piste-spectrum. Daartussen zit echt immens veel. Zie die topics die zijn genoemd.

GiGi op 16 jan 2018 20:50

Kan er met de Salomon Xdrive 8.0 (voorgesteld door Shane!) ook kort bochtenwerk worden gedaan (snel achter elkaar bocht inzetten)? Aangezien ik op GigiSki zijn website zie dat hij vooral goed is in lange bochten…

Ik zou t proberen met een techno pro ski das echt iets wat er bij zou passen goede kwaliteit en rete stabiel vooral als je nivo 9 hebt is dat een echte aanrader

Head Supershape Titan?

Misschien is de alleskunner en betaalbare Fischer Progressor F19 een optie voor je. Knallen op de piste als je de ruimte hebt maar ook goed hanteerbaar op wat lagere snelheid en korter bochtenwerk. Zou hem wel in de langste lengtemaat nemen. Dacht 182…

*bericht bewerkt door winterwonderland op 16 jan 2018 21:25

Aequilater Nubila

De Pursuit 200 en de Fischer RC4 Worldcup RC Pro zijn letterlijk de twee uitersten van het piste-spectrum. Daartussen zit echt immens veel. Zie die topics die zijn genoemd.

GiGi op 16 jan 2018 20:50

Kan er met de Salomon Xdrive 8.0 (voorgesteld door Shane!) ook kort bochtenwerk worden gedaan (snel achter elkaar bocht inzetten)? Aangezien ik op GigiSki zijn website zie dat hij vooral goed is in lange bochten…

MitchelMitchel op 16 jan 2018 20:54

Je kan met iedere ski snelle korte bochten skien. Echter heeft de ene ski meer technische input nodig dan de andere om dat te kunnen. De Fischer RC die je hebt geskied heeft daar bvb veel technische input voor nodig, blijkbaar was dat niet haalbaar. Ik ben het eens met Shane dat de Salomon xdrive 8.0 een uitstekende keuze zou zijn. En als je echt turbobenen hebt een 8.8.

Overigens is het mij een raadsel hoe je zowel uit de voeten kunt met een Pursuit 200 en een Fischer RC?? Dat zijn idd uitersten.

Ik ga iets ongebruikelijks en niet voor de hand liggend voorstellen:
Nordica Enforcer 100. (in 185 voor jou)
Dat is een al aardig brede all mountain ski met 2 lagen titanal.
De Enforcer 93 zou misschien beter zijn voor jouw behoeftes, maar die ken ik zelf niet.
Met stomme verbazing de afgelopen dagen op geskied omdat die dingen echt alles kunnen, behalve misschien echte slalom bochten, dan moet je ze wel heel extreem buigen. Maar voor de rest, overal supergrip, carven als een dolle, geen enkele grens aan topsnelheid, speels, genoeg float voor leuke poeder, kortom een echte all mountain ski.
Misschien zijn deze te breed voor jou, maar kijk ook eens naar de stijve all mountain ski’s met veel metaal daarin, je zult je verbazen. Blizzard heeft er een stel en ik weet dat Völkl stijve all mountains maakt met veel metaal. Ik was stom verbaasd over de veelzijdigheid in elk geval. Kan de rest van mijn quiver de deur wel uit doen nou :-)
https://www.snowcountry.nl/nordica-enforcer-100.html…

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 17 jan 2018 15:04

De Pursuit 200 en de Fischer RC4 Worldcup RC Pro zijn letterlijk de twee uitersten van het piste-spectrum. Daartussen zit echt immens veel. Zie die topics die zijn genoemd.

GiGi op 16 jan 2018 20:50

Kan er met de Salomon Xdrive 8.0 (voorgesteld door Shane!) ook kort bochtenwerk worden gedaan (snel achter elkaar bocht inzetten)? Aangezien ik op GigiSki zijn website zie dat hij vooral goed is in lange bochten…

MitchelMitchel op 16 jan 2018 20:54

Als je je een beetje inzet kan ‘kort’ bochtenwerk wel met de Xdrive 8.0 FS. Let wel op de radius van 17 meter bij 182 lengte. Dus echt slalomwerk zal het nooit worden maar dat is logisch. Maar het is wel een superski die zowel op de piste zeer stabiel ligt ook op snelheid, lekker carvt en het ook uitstekend doet als de piste verspoord erbij ligt. Buiten de piste ook oke is als je af en toe een uitstapje poederhappen doet.

Ik vind de X-drive 8.0 persoonlijk een bizar trage kantenwissel hebben.

Ik vind de X-drive 8.0 persoonlijk een bizar trage kantenwissel hebben.

DrPhil op 17 jan 2018 15:28

Goed dat je het zegt.

Ik vind een snelle kantenwissel fijn. Rebound vind ik juist fijn! Extra kracht leveren is voor mij niet echt het probleem.

Als ik op zoek ben naar een wat meer pisteknaller (90% piste, 10% off-piste) wat raden jullie mij dan aan?

Dit soort dingen wil ik onder anderen op de ski kunnen doen:
https://youtu.be/vCL3XU78GDA

Ik vind de X-drive 8.0 persoonlijk een bizar trage kantenwissel hebben.

DrPhil op 17 jan 2018 15:28

Goed dat je het zegt.

Ik vind een snelle kantenwissel fijn. Rebound vind ik juist fijn! Extra kracht leveren is voor mij niet echt het probleem.

Als ik op zoek ben naar een wat meer pisteknaller (90% piste, 10% off-piste) wat raden jullie mij dan aan?

Dit soort dingen wil ik onder anderen op de ski kunnen doen:
https://youtu.be/vCL3XU78GDA

MitchelMitchel op 17 jan 2018 15:39

Als je dit wilt doen, koop dan een echte SL ski en stap af van allmountain want een allmountain haalt dit werk niet vanwege de grotere radius. Maar als je serieus skiniveau 9 hebt, dan zou je dat allang weten… en dan had je ook niet op de pursuit 200 geskied want dat is een echte beginnersski.

Misschien toch een idee om nog even een weekje wat ski’s te huren en naar SL types te vragen die je kunt testen tijdens die week. Dan weet je of het echt wat is voor je.
Succes met je zoektocht.

Kijk Reilly op een 25 meter GS :). Echte runs van 1.20.

https://youtu.be/n8v8ZZi2znU

*bericht bewerkt door Shane op 17 jan 2018 16:01

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kijk. Dát is niveau 9!

Kijk. Dát is niveau 9!

GiGi op 17 jan 2018 16:03

Inderdaad. Nouja, Reilly voldoet wel aan deze niveau 10 eisen ;):

“demonstratieteamleden, coaches en trainers van het hoogste niveau”

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik op zoek ben naar een wat meer pisteknaller (90% piste, 10% off-piste) wat raden jullie mij dan aan?

MitchelMitchel op 17 jan 2018 15:39

Dit is niet een specifieke SL, GS of allmountain, maar je kunt hier op carven als een dolle: https://www.amplid.com/outlet/skis/307/alter-ego-16/17?numbe…

Met jouw lengte, gewicht en niveau moet deze in 185cm prima te temmen zijn. Oh ja, ik heb ze zelf ook in 185 en ben 11cm korter, maar wel 10kg zwaarder :-)

When life gets too complicated.... SKI

Kijk Reilly op een 25 meter GS :). Echte runs van 1.20.

https://youtu.be/n8v8ZZi2znU

Shane op 17 jan 2018 15:58

Dit oogt minder soepel te gaan dan het filmpje ervoor. Heb ik met een allround ski (als de Salomon X-Drive) wel genoeg grip op de piste om zo mijn bochten te kunnen maken? Ik wil mijn techniek perfectioneren.

*bericht bewerkt door MitchelMitchel op 17 jan 2018 16:36

De bochtvorm is logischerwijs anders en dit vraagt heel veel meer technisch kunnen, maar indien je vergelijkt met de derde vorm uit jouw eerste filmpje valt het verschil bij hem best mee. Daarbij, als je dit niveau van Reilly op de GS als (vakantie)skiër op een slalomski weet te halen ben je al de absolute ster van de piste hoor.
De X-drive heeft echt een bijzonder goede grip voor een ski in die categorie, ze laten echt niet los, zijn stijf genoeg voor alles wat je wil, maar het zijn geen slalomski’s. Maar je knalt ze dan wel weer overal makkelijk op machspeed doorheen. Je zult echt zelf het verschil moeten voelen en dan kijken, waar je de meeste waarde aan hecht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Kijk. Dát is niveau 9!

GiGi op 17 jan 2018 16:03

Inderdaad. Nouja, Reilly voldoet wel aan deze niveau 10 eisen ;):

“demonstratieteamleden, coaches en trainers van het hoogste niveau”

Shane op 17 jan 2018 16:05

Eens. Een 10!

Head Supershape Titan?

DrPhil op 16 jan 2018 21:14

Goede tip, is gewoon een hardcore slalomlat met 80mm onder de voet.

Heb hem zelf ook, super tevreden mee.

Slush en slechte pistes gaan goed, poeder is alsnog bagger.

Kijk Reilly op een 25 meter GS :). Echte runs van 1.20.

https://youtu.be/n8v8ZZi2znU

Shane op 17 jan 2018 15:58

Dit oogt minder soepel te gaan dan het filmpje ervoor. Heb ik met een allround ski (als de Salomon X-Drive) wel genoeg grip op de piste om zo mijn bochten te kunnen maken? Ik wil mijn techniek perfectioneren.

MitchelMitchel op 17 jan 2018 16:25

kom anderd een keer op zondag ochtend naar snowworld zoetermeer daar kun je diverse ski’s uitproberen en er zijn er zat van wintersporterst.nl die je kunnen helpen met tips of tricks ps wij zijn ook wel benieuwd naar je skikunsten👌

Plaats een reactie