hoe ski's vastmaken in skibox

Hallo,

Ik heb sinds dit jaar pas mijn eigen skis en nu moet ik deze natuurlijk proberen op een veilige manier tot aan het skigebied te krijgen.

Om hier naar Landgraaf te gaan, zitten ze gewoon in een skitas in de binneruimte van de auto (skiluikje op achterbank open).

null

Om volgeladen richting de Alpen te rijden is dit natuurlijk niet handig, dus dacht ik om ze ik mijn dakkoffer te plaatsen (ATU Jetbag 310, lang genoeg voor mijn skis).

Nu is mijn vraag: hoe vervoeren jullie jullie skis in de dakkoffer? gewoon de skitas erin en vasttrekken met de sjorbanden (ik heb schrik dat de skitas dan beschadigd zal raken door het schuren met de zijkanten van de skis) of zonder skitas en met speciale houders in de skibox?

null

Ter plaatse denk ik dat de skitas toch nooit gebruikt zal worden (ski-in ski-out + s’snachts moeten de skis toch een beetje drogen in de skilocker).

Graag jullie advies hiervoer.
Bedankt.

Glide on!

Ik heb de ski’s niet in een skitas in de skikoffer, ook niet op van die balkjes, maar gewoon ‘los’. Dan wel goed vastgezet met die sjorbanden, zodat de boel niet gaat schuiven.

Hier ook. verder opgevuld met skischoenen en kleding

Edwin van Riel

Gewoon in ski hoezen in de dak koffer goed vast gesjord ,ook de stokken.Nog nooit beschadigd .

in de tassen en dan in de koffer (zonder speciale balken) en dan vast sjorren.
Door de tassen voorkom je ook dat de zijkanten van je skies andere bagage kan beschadiggen. Wel is het meer puzzelen om de bindingen goed in elkaar te laten passen zodat het wat minder ruimte inneemt.
Skischoenen vervoer ik ook gewoon in hun eigen tassen. Alleen dan passen ze niet altijd in de koffer en liggen ze achterin de auto.
In de dakkoffer heb ik vaak de slees, speelgoed voor de kids, eten voor daar (kaas, nasi mix etc (ben Nederlander ;-) ).
Kleding heb ik liever in de auto.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk de bagage die in de dakkoffer gaat in sporttassen te vervoeren en zo weinig mogelijk los.
Het pakt makkelijker uit op locatie en je kan het steviger vastzetten (is mijn ervaring)

Als oma er bovenop ligt, blijven ze netjes liggen hoor…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb het net gevraagd, maar oma wil niet meer mee.

Glide on!

Aanvullend op bovengenoemde tips. Op bodem van koffer een deken (verhuisdeken o.i.d.) leggen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik gebruik de speciale houders tot volle tevredenheid. Voor mij is het voor dagelijks transport.

Click. Click. Peace

Ik heb ondertussen mijn dakkoffer eventjes onder handen genomen en zelf een interne skihouder gebouwd.
Zoals ik het nu gebouwd heb kan er natuurlijk maar 1 paar skis mee, maar dit was voor mij het snelste om in elkaar te steken en je kan makkelijk varianten bedenken die meer skis aankunnen.

Hieronder het bouwverloop:
Originele binnenkant:

null

null

Na aanpassingen:

null

null

De skis zitten echt muurvast door de 2 handmoeren lichtjes aan te draaien.

Ik heb wel nog enkele pinnetjes moeten maken om de “parkeerremmen” van de skis in de opgetrokken stand te blokkeren

null

Glide on!

Ik vind het oprecht schitterend gemaakt, en dat is geen cynisme. Maar maak je er niet te druk om. Ik gooi de ski’s in skitassen los in de dakkoffer en vul het ding helemaal op met licht spul incl. skischoenen. Gewoon vol stampen met lichte, volumineuze spullen en het komt allemaal goed aan.

Nice. Heeft zo’n oude lattenbodem toch nog nut ;-).

Wel opletten dat het gladde (indeukbare?) hout het niet makkelijker maakt voor je beugels om te lossen met al het getril van onderweg. Ook bescherm je nu de topsheet van je ski’s, terwijl het eigenlijk het belag en de kanten is die je moet beschermen tijdens de rit. Ik zou misschien eerder daar een stukje rubber onder leggen.

Voor de skistoppers omhoog te houden zou ik gewoon de oversized elastieken gebruiken die je daarvoor ook gebruikt tijdens waxen/slijpen. Weet niet of ik er aan zou denken om die pinnen er terug uit te halen, je ziet ze bijna niet zitten.

@HN65 zoek eens op dachbox crashtest op youtube:
Als je geen noodstop moet maken past alles, maar als je in een noodsituatie komt, heb ik toch nog liever een hele motorkap.

(dit geldt ook voor skischoenen/helmen en andere harde projectielen binnenin je auto trouwens: zachte dingen mogen los, harde dingen moeten vast of achter een stevige barrière zitten zoals achter de achterbank).

Glide on!

@Morzel
Goed gezien dat dit plankjes van een lattenbodem waren (= lekker stevig gelamineerd hout).

Ik ga de pennetjes nog van een rood vlaggetje voorzien, een beetje zoals deze

null

maar dan van gewone rode electriciteitstape

De rubber voor onder de skis kon ik nog niet monteren omdat mijn boutjes net te kort waren.
Maandag even naar de doe-het-zelfwinkel en daarna zal het wel lukken.

*bericht bewerkt door Vivace op 17 dec 2017 00:09

Glide on!

Ik heb zo’n voorhistorische gele, dus heel oude, Thule skibox met 2 dragers met rubberen strip erop. Gewoon de ski’s per paar tegen elkaar op de dragers en vastzetten met de bijbehorende bandjes. Zo kan er 4 paar ski’s in de box en blijft er voldoende ruimte boven de ski’s voor 4 paar schoenen, stokken en nog wat klein spul. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn ski’s daar niet tegen kunnen. De kans op beschadiging tijdens skiën is gigantisch veel groter. Het zijn gebruikvoorwerpen hoor!

met 2 volwassenen en 2 kids heb ik genoeg spul bij me om de hele koffer vol te leggen… dus snowboards in de tassen, skis in de tassen en dat lekker bovenin. Dan reserve kleding, schoenen, enz enz lekker boven er bij en dan zit de koffer zo vol dat er niks kan gaan schuiven…

Ik twijfel al poosje, er gaat maar één paar ski’s mee (de rest huurt), maar deze past alleen diagonaal in de dakkoffer. Dat lukt ook, maar eigenlijk zou ik dat ene paar op de dakdragers náást de koffer willen. Heeft daar nog iemand een goede én betaalbare oplossing voor?

evt gewoon in skihoes? niet ideaal, t wordt allemaal smerig, vooral pekel zal de spullen geen goed doen lijkt me

Edwin van Riel

eten voor daar (kaas, nasi mix etc (ben Nederlander ;-) ).

Togi op 16 dec 2017 16:43

Praat voor jezelf… Er zijn genoeg Nederlaners die wel genieten van de lokale specialiteiten.

Piste riderrrrr

Heb de skies altijd in de tas en vast gesjord met de bandjes, voor de rest ligt de koffer vol met licht spul plus de helmen en schoenen. De schoenen en helmen liggen in het midden, de kussens voorin de koffer.
Overige licht spul zit in een tas en achterin de koffer, schoenen zitten ook in de tas hetzelfde met de helmen.

*bericht bewerkt door michelr op 17 dec 2017 23:12

Ik leg de skies in de box en zet dan de twee spanbanden vast. Zitten dan verrassend vast moet ik zeggen.

Als ik meer skies mee wilt nemen, dan zet ik er nog een set skiklemmen naast de skibox op de dakdragers.

Wij leggen ze altijd los in de dakkoffer. Met nog wat andere spullen erbij zoals een platte slee en skischoenen ligt het er wel stabiel in.

Ik doe altijd de ski’s + stokken in skizakken (in ons geval 2 paar volwassenen ski’s en 2 paar kinder ski’s) en zet deze vast met de geïntegreerde spanbanden van de dakkoffer. Naast dat de ski’s hiermee goed zijn gezekerd, voorkom ik hiermee dat andere bagage door de scherpe kanten van de ski’s (die bij mij uiteraard vlijmscherp zijn omdat ik zelf slijp) en andere uitstekende delen worden beschadigd.

Op de bestemming zelf zitten alleen de ski’s en stokken in de dakkoffer, waarbij ik de ski’s met de spanbanden fixeer.

Voor de terugreis hetzelfde als op de heenreis, met als voordeel dat mocht er nog wat ijs/sneeuw in de bindingen van de ski’s zitten deze in de skitas blijven en de rest van de bagage niet (onnodig) nat maakt. Thuis gekomen betekent dit uiteraard de skizakken en ski’s goed drogen en direct een wax beurt geven etc.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie