Te koop: sneeuwsokken voor de wagen

Sneeuwsokken (ideaal alternatief voor sneeuwkettingen)
Nieuwstaat, nooit gebruikt
Size 62 (zie op de foto voor welke velgen en bandenmaten deze geschikt is)

Reden van verkoop: nieuwe bedrijfswagen met andere maat van velgen.

Prijs: 40 euro (nieuwprijs is 59,9 euro)

https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/autoacce…

Het is geen alternatief voor de sneeuwketting. Het werkt in de sneeuw (maar daar ben je met een winterband ook prima af), maar op ijs in het geheel niet.

Op mijn Audi A3 was er niet voldoende ruimte in de wielkas om nog kettingen te gebruiken zonder dat deze beschadigingen zouden aanbrengen aan de wagen. In mijn geval waren deze sokken dus wel een alternatief voor kettingen.

Op mijn Audi A3 was er niet voldoende ruimte in de wielkas om nog kettingen te gebruiken zonder dat deze beschadigingen zouden aanbrengen aan de wagen. In mijn geval waren deze sokken dus wel een alternatief voor kettingen.

stijn85 op 27 nov 2017 13:48

Rud Centrax of vergelijkbaar is dan de beste optie.

Wat ik er mee wil aangeven is dat de sneeuwsok op ijs simpelweg geen grip heeft. Lijkt mij lullig om daarachter te komen als je bergafwaarts rijdend een haarspeldbocht treft met ijsplaat.

Ik heb ze ooit meer dan 10 jaar geleden gebruikt naar Les Menuires en ze functioneerden naar behoren. Ik kan me wel herinneren dat ze toen in Frankrijk waren toegestaan maar in bijv. Oostenrijk niet. Ik weet niet hoe de regels nu zijn.

Hen48

In mijn geval was het ‘beter dan niks’. Uiteindelijk heb ik ze nooit moeten gebruiken…

Ik heb ze ooit meer dan 10 jaar geleden gebruikt naar Les Menuires en ze functioneerden naar behoren. Ik kan me wel herinneren dat ze toen in Frankrijk waren toegestaan maar in bijv. Oostenrijk niet. Ik weet niet hoe de regels nu zijn.

Hulst op 27 nov 2017 14:02

Ik heb ze nooit gebruikt, maar in alle tests die ik er van heb gezien staat dat ze op ijs niet functioneren. De hamvraag is dan: reed jij op ijs, of op sneeuw?

Ik reed op een recent besneeuwd wegdek. Mijn boodschap is dat je ze waarschijnlijk in bijv. Oostenrijk helemaal niet als alternatief voor sneeuwkettingen mag gebruiken. Ik zie er overigens de laatste jaren helemaal geen reclames meer voor, ook niet van de ANWB die zo vroeger wel aanbood.

Hen48

Naar boven gaat het wrs nog best aardig op sneeuwsokken. Naar beneden, das de uitdaging…

Of het lukt maakt niet uit, is niet toegestaan als alternatief voor sneeuwkettingen waar die verplicht zijn. Heb je geen ruimte moet je of loopvlakkettingen kopen of als winterwiel de kleinst geleverde wielmaat voor jouw model kiezen voortaan.

@Userd : dat is waar, maar niet bij elke weg staat zo’n sneeuwkettingenbord. Ik ken genoeg landweggetjes naar pensionnetjes waar ze die borden niet hebben en het aan het gezond verstand van de bestuurder over laten. In dat geval denk ik dat je met sokken nog best aardig omhoog komt bij ijs. Maar naar beneden, daar twijfel ik over.

Zelfs met kleinst mogelijke maat kun je met sommige modellen nog altijd geen gewone ketting om. Maar dan dus van die maggitrak dingen, sok is inderdaad geen vervanging van ketting en telt ook niet als je ketting plicht hebt.

Voor alle duidelijkheid, ik ben er toen circa 10 van de 18 km. vanaf Les Menuires mee naar beneden gereden met een, dacht in in die tijd, Honda Accord. Je had in elk geval het gevoel dat het veiliger was dan zonder.

Hen48

Zelfs met kleinst mogelijke maat kun je met sommige modellen nog altijd geen gewone ketting om. Maar dan dus van die maggitrak dingen, sok is inderdaad geen vervanging van ketting en telt ook niet als je ketting plicht hebt.

Tiny-M op 27 nov 2017 16:24

Zoals al eerder aangehaald: RUD Centrax. Kost wat, maar dat past toch echt, en een heel verschil met sneeuwsokken. Heb de sneeuwokken een keertje uitgeprobeerd op m’n verlaagde Alfa 159 op brede 19"-ers, en dat was nu niet bepaald veel beter dan met de winterbanden die er op lagen.

Voor de Civic Type R (Waar er met de 255/35R19 winterbanden toch echt niet veel plaats in de wielkasten is) dan toch wat geld uitgegeven aan een setje RUD-Centrax. Liggen er in 2 minuten op, en je hebt effectief maar 4mm ruimte nodig.

In Januari met twee Type-R’s door de sneeuw naar La Rosiere gereden, de beklimming in deze omstandigheden was door vrije baan en goede winterbanden geen probleem (Gewoon de snelheid er in houden ;) maar uiteindelijk toch nog de kettingen moeten omleggen voor het lullige kleine hellinkje om in de parkeergarage te raken.

null

null

null

Plaats een reactie