Zijn sneeuwkettingen verplicht in Oostenrijk als je winterbanden hebt?

Volgens mij, ben je verplicht ze bij je te hebben. Koop geen troep, breken snel, teveel ruimte tussen de schakels. Vrienden hadden ooit sneeuwkettingen van Karwei , gevolg bijna de afgrond in. Beide kettingen gebroken. Te weinig grip, hele dunne schakels, en te veel ruimte tussen.

Beste reageerdeers…TS komt met het VLIEGTUIG. Natuurlijk neem je dan geen sneeuwkettingen mee voor je huurauto. En je gaat ook geen dure kettingen kopen om ze na een week al dan niet gebruikt in de achterbak te laten liggen van je huurauto…

Dus: indien nodig (check het weerbericht en eventueel de weginformatie) een goedkoop setje scoren, de rest van de adviezen vergeten.

@Hessel behalve dan dat ik dacht dat het verplicht is om ze bij je te hebben.
Zal eens even googlen.
edit: het blijkt slechts verplicht te zijn om ze om te leggen als de verkeersdiensten het eisen.
Maar dat kun je er dus niet op gokken en moet je ze bij je hebben voor het geval dat

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 27 nov 2017 15:00

Volgens mij, als je overdag landt, kan je ook prima als plan b wachten tot ze de weg geschoond hebben.

Ik heb overigens wel van die goedkope kettingen (inmiddels 2 setjes en heb weer nieuwe nodig), die hielpen me prima in Italië afgelopen jaar. Het is echt niet zo dat die dingen continu knappen of kapot gaan (maar misschien wel als je ze niet droog maakt voor je ze opruimt?)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Togi wij komen om 18:05 aan, het is een uurtje rijden maar het zal wel al donker zijn.
Ik vind de optie van om bij een supermarkt te stoppen wel een goede, ik denk dat we daar dus ook voor gaan. En bedankt voor je aanvullende tips

Gr Pattry

Pattry op 27 nov 2017 09:55

Als je om 18.00 uur landt ben je al gauw 1.5 uur verder voordat je met je huurauto onderweg bent. Zijn er dan nog supermarkten / bouwmarkten op je route die na 19.30 uur geopend zijn ?

In oostenrijk goedkoop setje scoren. Uit ervaring gaat je dat niet lukken. Tot heden geen spijt van de thule kettingen. Wel van dat 3 tientjes setje van heuts.

echte mannen lopen naar boven,

In oostenrijk goedkoop setje scoren. Uit ervaring gaat je dat niet lukken.

martijnuiterwijk op 27 nov 2017 18:45

Kans is zeer klein dat je ze nodig hebt.

Als je ze nodig hebt dan is kopen van een dure set waarschijnlijk alsnog goedkoper dan huren.

Met betrekking tot de route: Er dient nagenoeg niet geklommen te worden tot aan de afrit het Brixental in. Op de snelweg heeft de ASFINAG liever niet dat je kettingen gebruikt, tenzij het ijzelt. Regent het dus bij een bevroren grond zou ik nog wel direct na het verkrijgen van de auto een set kettingen proberen te bemachtigen. Je komt meteen een industrieterrein met diverse bouwmarkten tegen. Een Lagerhaus heeft best ruime openingstijden bijvoorbeeld. En anders de Interspar of vergelijkbaar. Hoewel men op zaterdag vaak nog stipt om 18u sluit.

Beste tip: Mocht de weersverwachting kort van tevoren heel slecht zijn, bestel dan een taxi. Geen gedoe met kettingen. In vrijwel alle andere gevallen zullen alleen winterbanden voor de geplande route geen probleem zijn. Westendorf ligt toch echt in een ruim en vlak dal. Vanaf de snelweg klim je volgens google maps in totaal 300hm. Dat is inclusief alle viaducten en tunnels. Peanuts dus. Daarnaast is het een belangrijke route die zeer goed sneeuwvrij gehouden wordt. En als het gaat zoals afgelopen jaren hoef je je eind januari geen zorgen meer te maken over sneeuwval tot in het dal :(

*bericht bewerkt door Bennie op 27 nov 2017 22:23

In oostenrijk goedkoop setje scoren. Uit ervaring gaat je dat niet lukken.

martijnuiterwijk op 27 nov 2017 18:45

Kans is zeer klein dat je ze nodig hebt.

Als je ze nodig hebt dan is kopen van een dure set waarschijnlijk alsnog goedkoper dan huren.

RRski op 27 nov 2017 21:56

Als je ze nodig hebt en je hebt ze niet bij je, ben ik bang dat je ook geen gelegenheid hebt om ze te kopen.
Ik als je ze al kunt kopen, denk ik dat je (1) de hoofdprijs mag betalen en (2) een grote kans hebt nog een fikse boete aan je broek te hebben ook.

In de wetenschap in herhalingen te vallen:
1: Een non discussie
2: Typisch voorbeeld van Hollandse zuinigheid
3: Zonder kettingen de bergen in, het idee alleen al

Degene die ooit in dit soort situaties zonder kettingen schade bij mij maakt wens ik een goede rechtsbijstandverzekering toe.

Rob

In oostenrijk goedkoop setje scoren. Uit ervaring gaat je dat niet lukken.

martijnuiterwijk op 27 nov 2017 18:45

Kans is zeer klein dat je ze nodig hebt.

Als je ze nodig hebt dan is kopen van een dure set waarschijnlijk alsnog goedkoper dan huren.

RRski op 27 nov 2017 21:56

Waar baseer jij die kans op? Wat is klein?
Zelfs onze Roel kan vrijwel nooit met zekerheid een week vooruit voorspellen.

En wat is duur? Heb zelf een setje voor € 30 de afgelopen 5 keer twee keer met veel plezier moeten gebruiken.

Als je ze nodig hebt en je hebt ze niet bij je, ben ik bang dat je ook geen gelegenheid hebt om ze te kopen.
Ik als je ze al kunt kopen, denk ik dat je (1) de hoofdprijs mag betalen en (2) een grote kans hebt nog een fikse boete aan je broek te hebben ook.

In de wetenschap in herhalingen te vallen:
1: Een non discussie
2: Typisch voorbeeld van Hollandse zuinigheid
3: Zonder kettingen de bergen in, het idee alleen al

Degene die ooit in dit soort situaties zonder kettingen schade bij mij maakt wens ik een goede rechtsbijstandverzekering toe.

RCGrootveld op 27 nov 2017 22:59

begin februari afgelopen winter opweg naar Tignes met hevige sneeuwval, stonden ze mooi te schrijven!

En knieperds die goedkope sneeuwkettingen al te duur vinden, hebben ook vast geen rechtsbijstandverzekering :P

*bericht bewerkt door Auke83 op 27 nov 2017 23:44

In oostenrijk goedkoop setje scoren. Uit ervaring gaat je dat niet lukken.

martijnuiterwijk op 27 nov 2017 18:45

Kans is zeer klein dat je ze nodig hebt.

Als je ze nodig hebt dan is kopen van een dure set waarschijnlijk alsnog goedkoper dan huren.

RRski op 27 nov 2017 21:56

Als je ze nodig hebt en je hebt ze niet bij je, ben ik bang dat je ook geen gelegenheid hebt om ze te kopen.
Ik als je ze al kunt kopen, denk ik dat je (1) de hoofdprijs mag betalen en (2) een grote kans hebt nog een fikse boete aan je broek te hebben ook.

In de wetenschap in herhalingen te vallen:
1: Een non discussie
2: Typisch voorbeeld van Hollandse zuinigheid
3: Zonder kettingen de bergen in, het idee alleen al

Degene die ooit in dit soort situaties zonder kettingen schade bij mij maakt wens ik een goede rechtsbijstandverzekering toe.

RCGrootveld op 27 nov 2017 22:59

Zucht.

*bericht bewerkt door RRski op 27 nov 2017 23:57

Want een optie is ook om de auto tot beneden Westendorf te rijden en de bus omhoog te nemen naar het dorp.
Mvg Pattry

Pattry op 26 nov 2017 21:24

Opgelost.

Zucht.

RRski op 27 nov 2017 23:56

Zucht …

Rob

Of een transfer Innsbruck - Westendorf nemen. Afstand is iets van 85km. Bus/Trein/Bus kan ook nog, ben je met 2 uur ook in Westendorf. Ga ik er even vanuit dat je de auto verder niet nodig hebt die week. Zal goedkoper zijn dan autohuur (en wel/geen boete voor het ontbreken van kettingen).

Ik was toen rond de 180 euro kwijt dacht ik. (Wel zelfspanners) tientje meer of minder boeide me toen niet. Mn acco lag boven op de berg. En ik wilde een warme douche. Kon kiezen uit thule thule en of thule. Soms heeft t niks met hollandse zuinigheid te maken @rcgrootveld, niet iedereen rijd hier in een dikke awd bak en kan uitgeven wat die wilt. Stoor ik mij soms mateloos aan. Hoe makkelijk men soms over geld spreekt hier op t forum. Of is wintersport echt voor de elite? Ik kan gelukkig doen wat ik wil. Maar kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn waarbij dat niet even 123 gaat

echte mannen lopen naar boven,

Ik zie nu pas dat we hier een hele discussie hebben over…30 fokking euro! Dat kost het extra om kettingen bij te huren… #slotje?

Ik zie nu pas dat we hier een hele discussie hebben over…30 fokking euro! Dat kost het extra om kettingen bij te huren… #slotje?

HN65 op 28 nov 2017 10:35

30 euri voor een setje billige kettingen ging ik vanuit en een flink hoge huurprijs bij de autoverhuurders…

Maar je blijkt gelijk te hebben @HN65
Hertz rekent inderdaad €36.36 en Avis €32 voor het huren van die krengen, ik zou zeggen mik maar in de achterbak en geen gedoe met bouwmarkten, openingstijden en juiste bandenmaat zoeken en zo.

Ik zie nu pas dat we hier een hele discussie hebben over…30 fokking euro! Dat kost het extra om kettingen bij te huren… #slotje?

HN65 op 28 nov 2017 10:35

Helemaal mee eens maar zolang er hier ieder jaar opnieuw een hele rits topics geopend wordt hoe het beste een Oostenrijkvignet te vermijden is, kan je je hier toch nauwelijks over verbazen? ;)

Ik moet wel zeggen: de huurprijs voor kettingen verschilt sterk per land:
Oostenrijk dus iets meer dan 30 euro
Frankrijk ca 60
Duitsland €100
(bron:Hertz)

Eigen ervaring aantal jaar terug was dat Italie ook erg duur was. Uieindelijk heb ik zelf kettingen voor mijn auto (met zomerbandjes, Italië) gekocht voor ca 70 euri (bij de lokale benzinepomp in het skigebied) maar dat was voordeliger dan huren.

De kettingen heb ik na veel discussie met de grondstewards van Ryanair mee kunnen nemen naar huis zonder bij te hoeven betalen (probleem zat niet in de kilo’s maar in het apart verpakken van skischoenen en ski’s en dus meer bagageitems, op de heenweg had ik al een discussie over een te zware koffer omdat mijn schoenen juist niet apart waren verpakt :) )

*bericht bewerkt door Hessel op 28 nov 2017 11:36

Niet meer, Italie is intussen idioot goedkoop geworden. Voorbeeldje: Fiat Panda met kettingen en alle risico afgekocht…nog geen 130 euro voor de hele week.

https://www.easyterra.nl/q/f35567c7f8a945a96ec7d7f116aa3509/…

@Pattry je ziet het, er is een hele discussie ontstaan. Het is verplicht als het wordt aangegeven middels verkeersborden op de weg. Bij hevige sneeuwval kan dit het geval zijn, of als je een besneeuwde bergweg op moet rijden. Door de keuze van Westendorf als bestemming (dat in een dal ligt, en niet op hoogte) lijkt het niet heel waarschijnlijk dat je ze nodig hebt.

Toch kun je ze maar beter erbij huren (of kopen bij lokale bouwmarkt zoals werd geopperd). Je wil natuurlijk voorkomen dat je onderweg strand, mocht slechte weersomstandigheden je verplichten de sneeuwkettingen om te leggen. Want dan ben je nog veel verder van huis.

Wel stel ik vraagtekens bij de genoemde huurkosten voor deze sneeuwkettingen. Mogelijk loont het om nog even wat aanbieders te vergelijken op autohuur + sneeuwkettingen, want verschillende forumbezoekers hebben aangegeven dat dit soms al voor 32 euro te doen is.

Succes en alvast een goede reis!

Bergen + Sneeuw = ❤

@Pattry je ziet het, er is een hele discussie ontstaan. Het is verplicht als het wordt aangegeven middels verkeersborden op de weg. Bij hevige sneeuwval kan dit het geval zijn, of als je een besneeuwde bergweg op moet rijden. Door de keuze van Westendorf als bestemming (dat in een dal ligt, en niet op hoogte) lijkt het niet heel waarschijnlijk dat je ze nodig hebt.

Nelis op 28 nov 2017 12:10

Nou… het laatste stukje vanaf de B170 tot aan Westendorf kom je echt niet op zonder ketting bij slecht weer…
Dat is best wel een korte maar steile klim.

Ik moet wel zeggen: de huurprijs voor kettingen verschilt sterk per land:
Oostenrijk dus iets meer dan 30 euro
Frankrijk ca 60
Duitsland €100
(bron:Hertz)

Hessel op 28 nov 2017 11:33

Toen ik begin dit jaar een auto huurde bij Europcar in Grenoble zaten de kettingen er gewoon bij. Hoorde bij de standaarduitrusting in de winter werd mij daar verteld. De website gaf echter een ander beeld door te impliceren dat je de kettingen erbij moest huren bovenop de standaardhuurprijs.

When life gets too complicated.... SKI

Ik was toen rond de 180 euro kwijt dacht ik. (Wel zelfspanners) tientje meer of minder boeide me toen niet. Mn acco lag boven op de berg. En ik wilde een warme douche. Kon kiezen uit thule thule en of thule. Soms heeft t niks met hollandse zuinigheid te maken @rcgrootveld, niet iedereen rijd hier in een dikke awd bak en kan uitgeven wat die wilt. Stoor ik mij soms mateloos aan. Hoe makkelijk men soms over geld spreekt hier op t forum. Of is wintersport echt voor de elite? Ik kan gelukkig doen wat ik wil. Maar kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn waarbij dat niet even 123 gaat

martijnuiterwijk op 28 nov 2017 09:54

Als je wel op wintersport kunt, maar moet/wil bezuinigen op een paar kettingen die notabene voor je eigen en andermans veiligheid zijn, moet je je toch eens achter je oren krabbelen of je wel goed bezig bent. Dat heeft niets met elite of welke auto dan ook te maken, maar alles met waar je je geld aan uit geeft.

Dat heeft alles te maken met je verantwoordelijkheid nemen; het V-woord waar we regelmatig onze mond van vol hebben als er weer eens een paar regels worden bedacht cq door anderen worden voorgesteld waarbij het doen en laten een beetje wordt ingeperkt.
Helaas laat dit soort voorbeelden weer eens overduidelijk zien, dat het met dat V-woord belabberd gesteld is als we die echt moeten nemen.

Rob

Toen ik begin dit jaar een auto huurde bij Europcar in Grenoble zaten de kettingen er gewoon bij. Hoorde bij de standaarduitrusting in de winter werd mij daar verteld. De website gaf echter een ander beeld door te impliceren dat je de kettingen erbij moest huren bovenop de standaardhuurprijs.

Alex op 28 nov 2017 13:11

Gebeurt wel vaker.
Ik huurde laatst een auto waarvoor ik een behoorlijke toeslag moest betalen voor een navigatie systeem.
Onder het motto: Met de telefoon lukt het ook, niet gedaan.
Wat krijg ik: Een auto met ingebouwd navigatie systeem …

Rob

Ik was toen rond de 180 euro kwijt dacht ik. (Wel zelfspanners) tientje meer of minder boeide me toen niet. Mn acco lag boven op de berg. En ik wilde een warme douche. Kon kiezen uit thule thule en of thule. Soms heeft t niks met hollandse zuinigheid te maken @rcgrootveld, niet iedereen rijd hier in een dikke awd bak en kan uitgeven wat die wilt. Stoor ik mij soms mateloos aan. Hoe makkelijk men soms over geld spreekt hier op t forum. Of is wintersport echt voor de elite? Ik kan gelukkig doen wat ik wil. Maar kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zijn waarbij dat niet even 123 gaat

martijnuiterwijk op 28 nov 2017 09:54

Als je wel op wintersport kunt, maar moet/wil bezuinigen op een paar kettingen die notabene voor je eigen en andermans veiligheid zijn, moet je je toch eens achter je oren krabbelen of je wel goed bezig bent. Dat heeft niets met elite of welke auto dan ook te maken, maar alles met waar je je geld aan uit geeft.

Dat heeft alles te maken met je verantwoordelijkheid nemen; het V-woord waar we regelmatig onze mond van vol hebben als er weer eens een paar regels worden bedacht cq door anderen worden voorgesteld waarbij het doen en laten een beetje wordt ingeperkt.
Helaas laat dit soort voorbeelden weer eens overduidelijk zien, dat het met dat V-woord belabberd gesteld is als we die echt moeten nemen.

RCGrootveld op 28 nov 2017 14:00

Maar gelukkig neem jij ten alle tijde je verantwoordelijkheid. Maakt de wereld toch weer een stukje beter.

echte mannen lopen naar boven,

Als je wel op…edit: Bla Bla Bla et cetera …echt moeten nemen.

RCGrootveld op 28 nov 2017 14:00

Waarde lezers,
Dank voor het wederom tot u nemen van de preek van de dag.

Als je wel op…edit: Bla Bla Bla et cetera …echt moeten nemen.

RCGrootveld op 28 nov 2017 14:00

Waarde lezers,
Dank voor het wederom tot u nemen van de preek van de dag.

Hessel op 28 nov 2017 14:15

Het is wat ‘heilig’ gebracht idd, zoals gebruikelijk, maar het achterliggende punt klopt wel imo, je zou niet eens moeten overwegen om zonder kettingen te gaan ‘omdat je al winterbanden hebt’. Dan heb je het idd niet helemaal begrepen.

Ik ontken dat ook niet. Maar kan me goed voorstellen dat het soms hard kan gaan met vakantiekosten. En als je t goed kunt gebruiken kan het een overweging zijn. Zeker als de auto huur 2x zo hoog is daardoor en je amper bergop moet. Dat was mijn hele punt. Veiligheid oid even buiten beschouwing. Maargoed.

echte mannen lopen naar boven,

Ik ontken dat ook niet. Maar kan me goed voorstellen dat het soms hard kan gaan met vakantiekosten. En als je t goed kunt gebruiken kan het een overweging zijn. Zeker als de auto huur 2x zo hoog is daardoor en je amper bergop moet. Dat was mijn hele punt. Veiligheid oid even buiten beschouwing. Maargoed.

martijnuiterwijk op 28 nov 2017 14:33

Ik snap je punt, het was dan ook niet meteen een reactie op jouw tegel. Wintersport is duur en er zijn genoeg mogelijkheden om daar wat op te besparen, geen kettingen meenemen bijv is er daar alleen geen van ;)

Plaats een reactie