Zijn sneeuwkettingen verplicht in Oostenrijk als je winterbanden hebt?

Ik ga op 25 januari naar Oostenrijk met het vliegtuig. Ik ben aan het oriënteren om evt een auto te huren om naar Westendorf te rijden. Nu zie ik dat de auto’s die ze aanbieden wel winterbanden heeft, echter als ik sneeuwkettingen erbij wil huren ben ik meer huur voor de kettingen kwijt dan voor de auto. Nu is mijn vraag, is dit verplicht? Want een optie is ook om de auto tot beneden Westendorf te rijden en de bus omhoog te nemen naar het dorp. Wie heeft hier verstand van?

Mvg Pattry

Rij gewoon langs de eerste de beste bouwmarkt/supermarkt voor een paar billige sneeuwkettingen als het echt nodig is.
Autoverhuur is daar schofterig duur mee.

En ja, als de omstandigheden erom vragen zijn de kettingen wel verplicht.

Westendorf ligt niet bepaald ‘hoog’. Het is niet zo dat je 24 haardspeldbochten moet overwinnen hoor…
Als het dik sneeuwt op het moment dat je aan het rijden bent dan heb je per definitie sneeuwkettingen nodig, of je moet wachten tot de wegen schoon zijn :)

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik koop altijd kettingen bij supermarkt of benzinepomp in dal voor ik naar boven ga. Als ik ze niet heb gebruikt dan lever ik ze op de weg terug weer in en krijg ik m’n geld terug.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

@Roko 4WD aan en gaan!
Westendorf ligt gewoon lekker laag in het dal. Als het gaat sneeuwen zijn ze vlot met ruimen. Met goede winterbanden zijn kettingen vrijwel nergens nodig, tenzij je steile hellingen op moet. En dan kunnen ze inderdaad verplicht zijn. Zolang je niet van plan bent in een flinke sneeuwbui naar Pass Thurn te rijden is er niets aan de hand.

Ja altijd meenemen. Einde discussie

echte mannen lopen naar boven,

Ik heb er altijd bij maar weet in godsnaam niet hoe ik die dingen moet omleggen. Ik heb ze in een speciaalzaak gekocht (met demonstratie) :-)

@Roko 4WD aan en gaan!
Westendorf ligt gewoon lekker laag in het dal. Als het gaat sneeuwen zijn ze vlot met ruimen. Met goede winterbanden zijn kettingen vrijwel nergens nodig, tenzij je steile hellingen op moet. En dan kunnen ze inderdaad verplicht zijn. Zolang je niet van plan bent in een flinke sneeuwbui naar Pass Thurn te rijden is er niets aan de hand.

Bennie op 26 nov 2017 21:44

Ik schreef toch ook ‘dik sneeuwen’ ;-)
Volgens mij stelt dit dal niets voor. Laatste keer dat ik er was pakte ik de trein vanaf Wörgl maar had niet de indruk dat ik in een tandradbaantje zat, haha.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik heb er altijd bij maar weet in godsnaam niet hoe ik die dingen moet omleggen. Ik heb ze in een speciaalzaak gekocht (met demonstratie) :-)

hanss op 26 nov 2017 21:48

Youtube is your best friend!

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik koop altijd kettingen bij supermarkt of benzinepomp in dal voor ik naar boven ga. Als ik ze niet heb gebruikt dan lever ik ze op de weg terug weer in en krijg ik m’n geld terug.

iorusroos op 26 nov 2017 21:41

En maar klagen dat de retail kapot gaat ;-)

Ontopic,

Het is toch in Oostenrijk ( net als andere alpen landen ) het geval dat als je een bord passeert met een band met kettingen erop dat ze verplicht zijn bij je te hebben …?
volgens mij kun je dit op de meeste ANWB of Mechlin wegenkaarten wel terug vinden.

Heb de pech dat de bmw achterwielaandrijving heeft plus wat veel vermogen voor zn gewicht. Moet bergop al gauw met kettingen rijden

echte mannen lopen naar boven,

Ik heb er altijd bij maar weet in godsnaam niet hoe ik die dingen moet omleggen. Ik heb ze in een speciaalzaak gekocht (met demonstratie) :-)

hanss op 26 nov 2017 21:48

Misschien een keer oefenen?

Rob

Ik koop altijd kettingen bij supermarkt of benzinepomp in dal voor ik naar boven ga. Als ik ze niet heb gebruikt dan lever ik ze op de weg terug weer in en krijg ik m’n geld terug.

iorusroos op 26 nov 2017 21:41

Dat is wel erg Hollands…

‘t Gaat toch ook over Westendorf ;)?

In geval van dikke sneeuwval kan je misschien wel kettingen nodig hebben, maar in mijn ervaring (die zich wel grotendeels tot Italië beperkt) zijn de doorgaande wegen ook zo weer sneeuwvrij, dus is wachten ook echt wel een optie. Voor het laatste stukje naar je hotel is dat misschien anders…

Als t nodig is (zie de borden) dan zou ik in ieder geval niet doorrijden zonder de kettingen, kettingen om of wachten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wachten is in mijn optiek geen optie… ze gaan best snel met de wegen aan de gang, maar als je tegen de avond komt heb je op een gegeven moment wel pech.

Dan kan je zomaar twee uur staan te blauwbekken terwijl je naar je appartement wil.

Inmiddels hebben we zelf redelijke handigheid met het omleggen van kettingen.
En een voorraad verschillende maten in de kast.
En aangezien er volgende week weer een andere auto komt (en nu wel 4WD) zal er wel weer een paar kettingen bij komen.

It is an amazing world

@Pattry, Wat zijn je vluchttijden?
Kom je overdag aan of begin van de avond?
Maw heb je voldoende speling (bij daglicht) om een alternative optie te nemen, en kom je overdag aan en heb je dus nog voldoende tijd om evt onderweg bij een supermarkt te stoppen (bijv in Worgl) dan zal ik voor die optie gaan (ipv meehuren).
De wegen naar Westendorf worden altijd goed bijgehouden aangezien het een vrij drukke route is naar Kirchberg, Kitzbuhel en verder.
Bekijk voor vertrek het lokale weer en webcams en je kan een goede inschatting maken of je ze nodig zal hebben.
Bereidt je er natuurlijk wel op voor dat het kan omslaan en dat je mogelijk 2 uur vast zit ;-)
En hou er natuurlijk ook rekening mee dat je weer terug moet dus doordeweeks ook het weer in de gaten houden en evt je vertrek daar op afstemmen

@Togi wij komen om 18:05 aan, het is een uurtje rijden maar het zal wel al donker zijn.
Ik vind de optie van om bij een supermarkt te stoppen wel een goede, ik denk dat we daar dus ook voor gaan. En bedankt voor je aanvullende tips

Gr Pattry

iorusroos op 26 nov 2017 21:41[/post]

En maar klagen dat de retail kapot gaat ;-)

Ontopic,

Het is toch in Oostenrijk ( net als andere alpen landen ) het geval dat als je een bord passeert met een band met kettingen erop dat ze verplicht zijn bij je te hebben …?
volgens mij kun je dit op de meeste ANWB of Mechlin wegenkaarten wel terug vinden.[post]Jobbert op 26 nov 2017 22:24

@Jobbert Klopt.

Zie:
https://www.oeamtc.at/thema/vorschriften-strafen/schneekette…

Roko op 26 nov 2017 23:12

Klopt niet, na dat bord moet je ze niet bij je hebben maar verplicht omleggen. Ook met winterbanden, 4wd enz tenzij je voldoet aan specifieke uitzondering maar dat gaat voor de meeste toeristen niet op.

*bericht bewerkt door Userd op 27 nov 2017 10:06

@Userd, dat is niet waar… als de wegen goed begaanbaar zijn hoef je ze dat na dat bord niet om te leggen.
Dat bord halen ze echt niet weg als de weg schoon is.

It is an amazing world

Ja altijd meenemen. Einde discussie

martijnuiterwijk op 26 nov 2017 21:45

Ik heb ze zelf ook altijd mee, maar ik kan me goed voorstellen dat je ze niet meehuurt.

De afgelopen 30 wintersportvakanties heb ik ze niet nodig gehad (maar we kiezen onze accomodaties wel bewust (niet afgelegen en niet op hellingen).

Jouw “einde discussie” opmerking vind ik erg vreemd.

@Henrike Deze borden zijn vaak open en dichtklapbaar.

Click. Click. Peace

@Henrike Deze borden zijn vaak open en dichtklapbaar.

Rogier op 27 nov 2017 12:51

Klopt… echter ze grijpen niet constant in… .zou wat zijn…

It is an amazing world

@Userd, dat is niet waar… als de wegen goed begaanbaar zijn hoef je ze dat na dat bord niet om te leggen.
Dat bord halen ze echt niet weg als de weg schoon is.

Henrike op 27 nov 2017 12:41

jeuj, welles-nietus!
Oke dan; Dat is wél waar en zo’n bord wordt of dichtgeklapt of weggedraaid op de momenten dat er geen Kettenplicht geldt. Zo’n bord kan ook aan het begin van een behoorlijke helling staan waarbij er later geen omlegmogelijkheden meer zijn maar wel kettingen nodig zijn een stukje verderop. Om te voorkomen dat je als eigenwijze NL’er halverwege strandt en daarmee de boel nog verder ophoudt, staat zo’n bord dan soms wat vroeger bij een omlegplaats, parkeerplaats oid.

@Henrike Deze borden zijn vaak open en dichtklapbaar.

Rogier op 27 nov 2017 12:51

Klopt… echter ze grijpen niet constant in… .zou wat zijn…

Henrike op 27 nov 2017 12:53

Dat doen ze in Frankrijk zelfs, dus in oostenrijk zullen ze dit wel helemaal doen. Er rijden continu (echt continu) mensen rond die de wegen in de gaten houden. En dit soort borden al dan niet openen en sluiten.

Click. Click. Peace

Ik meen ooit gelezen te hebben dat het verplicht is om kettingen bij je te hebben, hoe dan ook?
Of je ze nou gebruikt of niet. Als het verplicht wordt om ze om te leggen met dat beroemde bord, moet je er zeker aan geloven.
Afgezien daarvan heb ik ze altijd bij me en heb ze verschillende keren ook nodig gehad, ik zou dus nooit zonder kettingen de bergen inrijden.

Wat een non-discussie, ingegeven door de overbekende Hollandse zuinigheid …

In de winter de Alpen in zonder sneeuwkettingen …

Het idee alleen al

Rob

Je zou maar net met hevige sneeuwval naar Westendorf moeten rijden, er zit een heel leuk stukje in de weg net na Hopfgarten richting Westendorf… Dit kan leuk zijn met heel veel sneeuw en geen sneeuwkettingen :P

Tja, en zeg nooit … “nooit”.
Een keer had ik ze graag bij me gehad, maar lagen ze “al” in de kelder.
Medio april in het Zwarte Woud …
Sindsdien liggen ze altijd in de auto … omdat ik te laks ben om ze er uit te halen en in de winterberging te leggen.

Rob

@RCgrootveld

Ben het met je eens hoor maar de bedragen die ze bij auto verhuurbedrijven vragen zijn gewoon diefstal (ik ken ze van 5 euro per dag maar ken ze ook waar ik meer dan 100 euro moest betalen voor een week, en als het dan ook hele goede kettingen waren, ok, maar het waren gewoon modelletje bouwmarkt zeg maar)
En als je dan kijk waar ie heen moet, op dat traject heb ik nog nooit kettingen nodig gehad.
Hooguit zal ie ze denk ik de laatste meters vanaf de grote weg naar zijn appartement nodig kunnen hebben maar daar gaf ie zelf al aan om evt de bus te pakken of zoiets.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat het verplicht is om kettingen bij je te hebben, hoe dan ook?

Een verplichting om ze bij je te hebben is er naar mijn weten, behoudens het Aostadal (I) nergens.
Alleen geldt in de meeste landen: Als je ze nodig hebt en je hebt ze niet bij je, dan heb je een probleem.

Rob

Plaats een reactie