Nieuwe ski's voor vriendin

Als je toch huurt en mag omruilen, zou ik beginnen met de langste en ruilen als het echt niet gaat (wat ik niet verwacht).

GiGi op 21 dec 2017 00:47

@GiGi , Het is een nieuw gekochte ski. Dadelijk na het ontbijt vertrek ik weer naar België, rechtstreeks naar de shop (als het verkeer een beetje mee wil ).

Er worden ski’s teruggenomen (die uiteindelijk wel in de verhuur zullen terechtkomen) maar ik zal er dus moeten bij inschieten. Helaas valt er in BE weinig te testen en dagelijks in de Alpen (huur-)skiwinkels binnenlopen is mijn ding niet zo. Mss toch maar een keer een test-event bijwonen komend najaar.

Voor ik de atomics kocht had ik een zwak voor de K2 iKonic 80 ti, maar mijn gevoel zegt me dat de 84 me beter past. De lengte… moeilijk, ik had 170 x-drive’s, nu dus 175 atomic. Misschien nog een suggestie waarom de 80 dan wel de 84?

*bericht bewerkt door T5-SnowCamper op 21 dec 2017 07:31

@Henrike , ik ski sinds dit seizoen ook de atomic vantage x (83 cti). Bij mij willen ze vooral bochten draaien (gesneden en geslipt) en dat gaat echt lekker, ook op hoge snelheid, met name op geprepareerde pistes. Het grootste probleem vind ik dat deze ski moeilijk overweg kan met wisselende sneeuwtoestanden wat op hoog tempo tot benarde situaties kan leiden. Ook vreemd aan deze ski is dat ze niet rechtdoor te skiën valt, zelfs bij de meest lichtblauwe verbindingsstukjes naar bv een lift lijkt het of ik spaghetti benen heb en beginnen ze te zwabberen. Vreemd want buiten al deze issues vond ik het carven best lekker, maar het soms onberekenbare gedrag voelt niet bepaald geruststellend.
( @GiGi ik ben 1.74 en heb de atomics op 175cm, kan ik best naar 170cm gaan bij K2, want 177 lijkt me wel écht lang… ?)

T5-SnowCamper op 21 dec 2017 00:11

Hmm… dat staat deels haaks op wat ik voel… met name bij iets lagere snelheid en korte bochtjes vind ik het niet prettig.
Hard rechtdoor en op snelheid gaan ze prima.

Ik denk dat ik zelf met een flex 90 schoen veel verschil ga merken.
Op voorhand heb ik geen nieuwe schoenen gekocht… ik ga denk ik ter plekke een schoen laten aanmeten.
(Kan ook zijn dat ik het doorschuif tot na deze vakantie en over een paar weken de overstap maak. Eind februari gaan we weer).

It is an amazing world

@Henrike dat is inderdaad erg vreemd en totaal tegenovergesteld. Maar als ik de review(s) op de site van GiGi lees dan herken ik zeker deze eigenschappen, vooral het instabiele, zwabberige en enge gevoel op hoger tempo). Ik ski met een flex 110 atomic hawk x schoen, maar dat kan niet alles verklaren. Welke vantage X heb jij? Ik de 83 cti.

@Henrike dat is inderdaad erg vreemd en totaal tegenovergesteld. Maar als ik de review(s) op de site van GiGi lees dan herken ik zeker deze eigenschappen, vooral het instabiele, zwabberige en enge gevoel op hoger tempo). Ik ski met een flex 110 atomic hawk x schoen, maar dat kan niet alles verklaren. Welke vantage X heb jij? Ik de 83 cti.

T5-SnowCamper op 21 dec 2017 08:02

Ik zal vanavond eens kijken… ik kan wel gokken, maar dat is niet handig…ze liggen toch al beneden in de garage… ready to go.

It is an amazing world

Als je toch huurt en mag omruilen, zou ik beginnen met de langste en ruilen als het echt niet gaat (wat ik niet verwacht).

GiGi op 21 dec 2017 00:47

@GiGi , Het is een nieuw gekochte ski. Dadelijk na het ontbijt vertrek ik weer naar België, rechtstreeks naar de shop (als het verkeer een beetje mee wil ).

Er worden ski’s teruggenomen (die uiteindelijk wel in de verhuur zullen terechtkomen) maar ik zal er dus moeten bij inschieten. Helaas valt er in BE weinig te testen en dagelijks in de Alpen (huur-)skiwinkels binnenlopen is mijn ding niet zo. Mss toch maar een keer een test-event bijwonen komend najaar.

Voor ik de atomics kocht had ik een zwak voor de K2 iKonic 80 ti, maar mijn gevoel zegt me dat de 84 me beter past. De lengte… moeilijk, ik had 170 x-drive’s, nu dus 175 atomic. Misschien nog een suggestie waarom de 80 dan wel de 84?

T5-SnowCamper op 21 dec 2017 07:28

Uit een andere post in een ander topic:
“2018 K2 iKonic 80 TI: bijna even goed op harde als in zachte sneeuw, maar toch nog een voorkeur voor harde sneeuw. Wat minder een precisie-ski, maar hij cruist des te lekkerder… (let op: oudere jaargangen van deze ski hebben een heel ander karakter en zijn niet erg stabiel)
2018 K2 iKonic 84 TI: als de 80, maar dan iets meer zachte sneeuw-georiënteerd”

^^de 80 is ietsje vlotter en heeft voor mijn gevoel net iets meer peper. De 84 is heerlijk relaxed en rustig maar knalt gewoon overal doorheen.

Potver…ik zit ook helemaal fout…
Ik heb de Atomic Varioflex 166.
Blijkbaar lijkt het allemaal wat teveel op elkaar (voor mij).

It is an amazing world

Potver…ik zit ook helemaal fout…
Ik heb de Atomic Varioflex 166.
Blijkbaar lijkt het allemaal wat teveel op elkaar (voor mij).

Henrike op 21 dec 2017 15:47

Dat verklaart een heleboel :-)

^^de 80 is ietsje vlotter en heeft voor mijn gevoel net iets meer peper. De 84 is heerlijk relaxed en rustig maar knalt gewoon overal doorheen.

elisabeth101 op 21 dec 2017 15:46

Dat gaat een moeilijke keuze worden. Om de zware natte slush in maart/april te trotseren en de sneeuwhopen waar de atomic nu al voor situaties zorgde zal de 84 TI waarschijnlijk net iets fijner zijn. Op extreem hoge snelheid ski ik zelden, dus dat beetje extra peper van de 80 TI zal waarschijnlijk niet noodzakelijk zijn. Alvast bedankt allen!

^^als je veel slush moet trotseren is de 84 de betere keuze. De 80 neigt meer naar technischer skien.

@GiGi @elisabeth101 , na lang overwegen heb ik zonet de 2018 iKonic 80 ti gekocht. Als hoofdzakelijk geprepareerde piste-skier die technisch alsmaar verder wil evolueren onder diverse omstandigheden leek me dit uiteindelijk toch de betere keuze.

Hartelijk dank voor het advies!

Wat de teruggave van de Atomics betreft heb ik 70% cashback gekregen, wat neerkomt op in totaal 200 euro ‘verlies’. Geen ervaring met huurprijzen, maar komt dit dan ongeveer op hetzelfde neer? Totaal 8 dagen op splinternieuwe vantage x geskied.

Anyway, erg tevreden, en alweer sterke heimwee naar de Alpen :-)

Plaats een reactie