Nieuwe ski's voor vriendin

Goedemorgen mensen,

Alweer de zoveelste vraag over nieuwe ski’s :). Dit keer ben ik niet opzoek voor mijzelf maar voor mijn vriendin. Mijn vriendin is 1,75 / 75 kg en zit ongeveer op level 5. Heeft op dit moment 6 weken ervaring en neemt elk jaar trouw 2 a 3 dagen les. Techniek is prima vertrouwen nog wat minder. PS ze skiet alleen op piste.

Op dit moment skiet ze op K2 supersmooth skies in 1,60. Opzich een prima ski, alleen vermoed ik dat deze wat te slap gaan worden voor de techniek. Daarom zoek ik eigenlijk een ski die gemakkelijk te huren is (dit jaar naar Gerlos) om mee te testen. Ik vermoed dat een wat stevigere ski meer vertrouwen geeft. Of zit ik er compleet naast?

Ik heb al behoorlijk wat topics doorgelezen maar daar is men opzoek naar een ski voor een stukje hoger dan waarna ik opzoek ben! Zouden jullie mij verder kunnen helpen met mijn zoektocht?

Alvast bedankt!

Ik weet zelf niet heel veel van damesski’s, maar heb wel een soortgelijke zoektocht voor mijn vriendin (skiet wellicht iets beter dan de jouwe, level 6 en is wat lichter, ze weegt ca 60 kg). Tot nu toe lijken de head super joy en fischer progressor f18 goede kanshebbers, maar we gaan nog testen.
@elisabeth101 heeft mij toen goed geholpen dus wellicht heeft ze hier ook tips?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een steviger ski betekent veelal meer houvast en dus een moeilijker bochtinzet en moeilijker loskomen uit de bocht bij geslipte bochten. Het tegenovergestelde van waar mensen met wat minder vertrouwen en niveau 5 naar op zoek zijn denk ik.

Ik denk dat ze je bij de verhuur overal prima aan de juiste ski’s kunnen helpen en laat je verder vooral niet gek maken. Met een te stijve ski bovenaan een lastige rode piste staan gaat het vertrouwen geen goed doen, is mijn ervaring ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Maar een ski die stabiel is en goede grip heeft geeft wel weer vertrouwen. En dat hoeft echt niet per se een stijve of minder vergevingsgezinde ski te zijn. Een Fischer Progressor F17 of Elan Amphibio 10 of 12 (of een damesequivalent ervan, de Interra dacht ik?) zou dan een prima optie zijn.

Ik vind dat de meeste verhuurders je maar wat in handen duwen. Dus je moet eigenlijk precies weten wat je wil hebben.
En ze hebben vaak een zeer beperkt assortiment.

Hi,

Ja de K2 ski van je vriendin is inderdaad een beginnersski. Geen slecht idee om eens naar wat anders te kijken. Een brave ski die makkelijk draait met goede kantengrip zou ik zeggen. En eentje waar ze wat op kan doorgroeien, want anders kun je over 2 jaar weer andere kopen. Lengte 165+.
Fischer Progressor F17
Dynastar Speed Zone 7 (damesversie is Intense 10)

Damesski:
Salomon Wmax 8
Elan Insomnia

Alleen de Fischer is niet te testen in Zoetermeer helaas.

Doe jezelf een plezier en pak geen Atomic. De Clouds zijn bijna niet te slippen en de Vantage X modellen zijn nerveus en slecht gedempt.

probeer dynastar intensa 10 eens.

Edwin van Riel

Iedereen super bedankt voor de tips, we gaan eens kijken voor de F17, deze is redelijk scherpe prijs te krijgen!

Atomic could 9? Vind ik een hele fijne ski persoonlijk en heb ik ook aangeschaft inmiddels!

Hi, mijn vrouw heeft Atomic Cloud 9 gekocht toen ze ong. evenveel ervaring had als jouw partner. Heeft ze nog geen seconde spijt van gehad. Is - dacht ik - een van de meest verkochte ski’s wereldwijd.

Hi, mijn vrouw heeft Atomic Cloud 9 gekocht toen ze ong. evenveel ervaring had als jouw partner. Heeft ze nog geen seconde spijt van gehad. Is - dacht ik - een van de meest verkochte ski’s wereldwijd.

Snow70 op 29 nov 2017 10:59

Dat klopt, maar wel met zeer gespreide meningen. Ik ken ook veel dames met het niveau van de TS die - na een en ander testen - bijna elke andere ski een verademing vonden. Dat ie veel wordt verkocht zegt ook niet zo veel in dat opzicht: in nog altijd de meeste gevallen wordt iets gekocht zonder te hebben vergeleken met alternatieven.

Ik wilde eens een keer de cloud serie niet afbranden in een topic, maar het klopt wat @GiGi zegt.
Vindt de hele cloud lijn vreselijk! Echt een van de mindere ski’s in het damessegment.

Hmmm… ik ski zelf op de Atomic Vantage X… Ik vind hem eerlijk gezegd niet soepeltjes draaien in de bochten.
Kan dat kloppen dat ik dat zo voel?
Op tempo vind ik hem trouwens prima.

Ik ben wel op zoek naar een alternatief… kleurstelling maakt met allemaal niet zoveel uit. Uit kostenoverwegingen accepteer ik best een kleur die er uit gaat. Ik ski ongeveer niveau 6, maar zwart pak ik mee als het er oke bij ligt. Off piste slechts zelden en dan een klein stukje.
Ik ben 1,83 meter…

*bericht bewerkt door Henrike op 29 nov 2017 15:43

It is an amazing world

Helaas maakt atomic naast goede ski’s ook Kliko-ski’s… @GiGi weer een nieuwe term hahaha…
@Henrike kijk anders eens naar de k2 ikonic 80ti. Top all mountain ski. Wel die van 2018.

Evt nieuwe vriendin als een nieuwe ski vinden niet lukt?

echte mannen lopen naar boven,

Topicstarter, is het gelukt? ;)

En ik heb vorig jaar ook de Head Absolut Joys geskied. Die vond ik erg leuk: niet te zwaar maar ook niet te nerveus. Ik weet alleen niet wat het groeipotentieel is van deze ski.

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Evt nieuwe vriendin als een nieuwe ski vinden niet lukt?

martijnuiterwijk op 29 nov 2017 21:31

Verander dan de topic-titel even: nieuwe vriendin voor ski’s of zo

Edwin van Riel

Helaas maakt atomic naast goede ski’s ook Kliko-ski’s… @GiGi weer een nieuwe term hahaha…

@Henrike kijk anders eens naar de k2 ikonic 80ti. Top all mountain ski. Wel die van 2018.

elisabeth101 op 29 nov 2017 20:27

Bedankt… ik denk dat ik over een paar weekjes in Konigsleiten maar eens bij Unterwurzacher een paar ski’s ga lenen.
Eens kijken of ik iets kan vinden dat wat fijner skiet. Ik ben eigenlijk niet zo’n wisselaar, ik ben gehecht aan wat ik heb, maar techniek blijft zich ontwikkelen en ik heb het gevoel dat het fijner kan.

It is an amazing world

Da’s sowieso de beste manier. Je hebt een aantal mooie suggesties staan. Even zien wat er daar beschikbaar is.

Edwin van Riel

Goedemiddag, we zijn nog bezig! We hebben de F18 nu ook voordelig gezien, echter is deze ski misschien net te pittig. Daarom gaan we hem proberen te testen! Iedereen bedankt voor de ideeën!

*bericht bewerkt door MarkoR op 03 dec 2017 12:59

Goedemorgen nog een even een vraag, wij zijn hier bij de lokale sportzaak geweest en deze hadden nog een paar ski’s staan voor een zeer zacht prijsje. Dit zijn de Head Absolute Joy skis. Maar is zoiets te vergelijken met de F17?

Ik weet het niet precies, maar volgens mij gaan de head ski’s voor vrouwen van makkelijk(er) naar moeilijk(er) als volgt: pure, absolute en de super joy, en volgens mij in diezelfde volgorde F17, F18 en F19? Als ik wat lees zit ie mooi tussen de pure joy en super joy in, iets breder dan de pure joy maar iets minder agressief dan de super joy…

De pure joy is overigens bij de decathlon ook zeer goedkoop (denk iets van € 250,-) te krijgen. Da’s 2x huren (maar misschien ontgroeit ze die ski ook wel wat snel? Daar ben ik bij mijn vriendin wat bang voor).

Overigens: als je die F18 op de een of andere manier kan testen houd ik me ook aanbevolen!

En gelijk een disclaimer: ik weet er absoluut niet zoveel van als een aantal mensen hierboven maar vind het wel rete interessant :)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die Joy ski’s hebben volgens mij wel een kleine radius wat ze wat onrustiger maakt dan de Fischers. Heeft @Elisabeth101 niet een van die Joys?

Een vriendin van ons had vorig jaar de absoluyte joy gehuurd. Skiet technisch netjes parallel, op redelijke snelheid, alleen piste. Zij was er op harde pistes erg gelukkig mee in ieder geval.

Edwin van Riel

Hallo, mijn ervaringen met de verhuur bij de ‘oude’ dallift (links ernaast, in de kelder) zijn uitstekend. Ik zou daar haar vraag voorleggen en een ski (of verschillende ski’s) enkele dagen uitproberen en als ze bevallen, kopen. Was zeer kundig personeel die genoeg tijd vrijmaakte om ons te helpen.

Succes!

Helaas maakt atomic naast goede ski’s ook Kliko-ski’s… @GiGi weer een nieuwe term hahaha…

@Henrike kijk anders eens naar de k2 ikonic 80ti. Top all mountain ski. Wel die van 2018.

elisabeth101 op 29 nov 2017 20:27

Ik ga het nog anders doen… ik ga voor andere schoenen.
Wat ik bijna vergat is dat ik op oudere schoenen ski en die hebben flex 60!
Kortom… ik haal denk ik voorlopig meer uit een nieuwe schoen met flex 90 oid.

It is an amazing world

Wat betreft de Joy lijn van Head:

De Pure en Absolute Joy zijn vrijwel gelijk in constructie (foam kern met Graphene). De Absolute is iets breder (79 vs 73) en onder de voet ietsje steviger. Dit zijn ski’s voor beginners tot lichtgevorden. Ik zou deze ski’s zelf niet kopen i.v.m foam kern. Dan kun je beter een Fischer F17 kopen.

De Super en de Total Joy zijn ook vrijwel gelijk in constructie (koroyd en carbon met Graphene). De Total is breder onder de voet (85 vs 75) en iets meer allmountain gericht, de Super is meer piste gericht. Bedoeld voor de gevorderde skiester.

Ik heb een enkele keren op de Super Joy geskied en was echt onder de indruk dat een lichte ski zo goed kan carven. De kantengrip is uitstekend en het is een goede ski om beter op te leren carven, lekker energiek ook. Slalombochten uitstekend, langere bochten wat onrustig. Een ski die ook gewoon rustig geskied kan worden maar hoe meer je erin stopt hoe meer je eruit haalt. Vanwege het lichte gewicht alleen niet zo geschikt voor zwaardere dames. Eén nadeel is dat ie wat stuiterig kan worden op de buckels, maar als je iemand bent die liever over de buckels heen skiet dan er doorheen heb je er weinig last van. Maar echt een leuke ski voor een dame met ambitie en sportief aangelegd. PS. Mijn bijna nieuwe Super Joy 163 is nog steeds te koop voor een leuk prijsje ;)

Als we deze ski vergelijken met een Fischer Progressor dan is dat een totaal andere ski. Qua skiniveau echter vergelijkbaar. De constructie is hout met wat carbon. Deze ski weegt iets meer waardoor ie sowieso rustiger aanvoelt. Echt beduidend minder energiek maar heel goed te sturen en doet alles wat je vraagt. Wel een heel brave ski maar voor mij geen fun factor. Ook heel geschikt om beter op te worden maar meer voor iemand die dat in een rustig tempo wil doen en meer een cruiser is.

Helaas maakt atomic naast goede ski’s ook Kliko-ski’s… @GiGi weer een nieuwe term hahaha…

@Henrike kijk anders eens naar de k2 ikonic 80ti. Top all mountain ski. Wel die van 2018.

elisabeth101 op 29 nov 2017 20:27

Ik ga het nog anders doen… ik ga voor andere schoenen.
Wat ik bijna vergat is dat ik op oudere schoenen ski en die hebben flex 60!
Kortom… ik haal denk ik voorlopig meer uit een nieuwe schoen met flex 90 oid.

Henrike op 5 dec 2017 10:44

Lijkt mij een goed idee! Het begint toch altijd met goede schoenen en dikke kans dat je je ski ineens beter kan besturen.

@Henrike , ik ski sinds dit seizoen ook de atomic vantage x (83 cti). Begin december 3 dagen, en momenteel 5 dagen in Oostenrijk geskied. Moeilijk te omschrijven. Bij mij willen ze vooral bochten draaien (gesneden en geslipt) en dat gaat echt lekker, ook op hoge snelheid, met name op geprepareerde pistes. Het grootste probleem vind ik dat deze ski moeilijk overweg kan met wisselende sneeuwtoestanden wat op hoog tempo tot benarde situaties kan leiden. Ook vreemd aan deze ski is dat ze niet rechtdoor te skiën valt, zelfs bij de meest lichtblauwe verbindingsstukjes naar bv een lift lijkt het of ik spaghetti benen heb en beginnen ze te zwabberen. Vreemd want buiten al deze issues vond ik het carven best lekker, maar het soms onberekenbare gedrag voelt niet bepaald geruststellend.

Desalnietemin gaan ze morgen weer terug naar de winkel en komt er een paar K2 iKonic 84 TI voor in de plaats.

( @GiGi ik ben 1.74 en heb de atomics op 175cm, kan ik best naar 170cm gaan bij K2, want 177 lijkt me wel écht lang… ?)

*bericht bewerkt door T5-SnowCamper op 21 dec 2017 00:41

Helaas maakt atomic naast goede ski’s ook Kliko-ski’s… @GiGi weer een nieuwe term hahaha…

@Henrike kijk anders eens naar de k2 ikonic 80ti. Top all mountain ski. Wel die van 2018.

elisabeth101 op 29 nov 2017 20:27

Toch vreemd (en jammer) dat een ski uit dat prijssegment als een Kliko-ski kan bestempeld worden eigenlijk.

*bericht bewerkt door T5-SnowCamper op 21 dec 2017 00:16

Als je toch huurt en mag omruilen, zou ik beginnen met de langste en ruilen als het echt niet gaat (wat ik niet verwacht).

Plaats een reactie