Ontwikkeling op snowboard gebied: Burton Step-on

Omdat ik een snowboarder ben, en omdat ik soms het gevoel heb nog maar één van de weinigen te zijn (komende vakantie ben ik de enige boarder), vind ik het leuk als er weer eens wat te discussieren valt op snowboard gebied. Vandaar dat ik onderstaande ontwikkeling met jullie deel, en reuze benieuwd ben naar de meningen:

Burton Step on: dit zou de nieuwste revolutie moeten worden op gebied van snowboard bindingen. Bijna net zo eenvoudig in je board stappen als op skies. https://www.burton.com/us/en/step-on

Als dit het boarden wat relaxter maakt zou dit misschien kunnen zorgen voor meer (oudere) boarders. vaak zie je toch dat mensen gaan skiën als ze eenmaal wat ouder worden, omdat dat nou eenmaal relaxter is: niet de hele tijd zitten enzo. Ik vraag me wel af of dit ooit dezelfde stabiliteit kan bieden als bindingen met straps. Goed voorbeeld is de welbekende flow bindingen: het maakt het allemaal net iets makkelijker, maar ik ben toch weer overstapt naar straps omdat ik het gevoel had dat ik niet strak genoeg op mijn plank kwam te zitten.

Ik ben reuze benieuwd wat de eerste meningen hierover zijn. Brand los :)

Lijkt mij een goede ontwikkeling. Omdat ik wat langer ben krijg ik snel last van mn rug met steeds de straps los en vast te doen.
Een van de reden dat ik gestopt ben met boarden. Op latten is het vaak net wat makkelijker en minder slecht voor mn rug.

Eigenlijk is het een soort tech binding. En sinds ik op kingpins ski, heb ik voor mn gevoel een directer contact met mn ski. En wil eigenlijk niet meer om naar alpine bindingen

echte mannen lopen naar boven,

@Juul toen ik een jaar of 12 geleden mijn eerste bochtjes op een snowboard maakte had mijn gehuurde setje toen al een soorgelijke binding. Naam en merk weet ik niet meer, dat is iets waar ik toen totaal nog geen oog voor had. Maar dat het een volledig revolutionair iets is daar ben ik het dus niet mee eens ;) Het enige verschil met dit is dat de verbinding onderop de schoen zat en niet aan de zijkant, maar wel een zelfde soort hendeltje om de binding los te maken. Het grote nadeel, zeker als het nog een beetje in de kinderschoenen staat is dat je maar 1 of hooguit een paar modellen boots hebt, wat het lastiger maakt om perfect zittende boots te vinden. De laatste keer dat ik boots kocht heb ik 7 verschillende gepast voordat ik pas een boot had die gelijk perfect om mn voet zat.

Edit: http://www.saltypeaks.com/products/18720/K2-Magna-Quick-Rele… dit soort bindingen zaten er toen onder. Ook hier heb je het nadeel dat je een speciale boot nodig hebt, daarnaast heb je ook geen highback bij deze bindingen, wat de Burton dan weer wel heeft.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 06 okt 2017 11:50

Born to Ride

Ik ben er ook zeer benieuwd naar. Whitelines heeft er begin van het jaar al een review over geschreven: https://whitelines.com/snowboard-gear/news-previews/burton-s…

Wat ik zelf jammer vind aan een dergelijk systeem dat het nog meer lock-in veroorzaakt bij Burton. Je hebt dit nu al met hun eigen rail systeem op de snowboards voor de bindingen, met dit systeem is dat helemaal compleet. Naast de innovatie en het beoogde gemak is dit natuurlijk ook één van de redenen om dit te ontwikkelen.

Voor mij nu wel een reden dat ik geen snowboard/bindingen van Burton heb, terwijl ik het merk verder fantastisch vind.

Dubbel Boa systeem op de boots is trouwens ook echt fantastisch, ik heb dat nu ook (van Ride) en wil nooit meer wat anders. De precisie waarmee je de strakheid kan afstellen is ideaal. Ik stel dit ook erg vaak bij, ook tijdens een afdaling kan je snel even je boots wat strakker zetten. Ideaal.

*bericht bewerkt door dennisp op 06 okt 2017 11:48

Ikzelf heb flow bindingen en moet bekennen dat ik geen andere bindingen meer wil… niet meer gaan zitten, instappen boven aan de lift en gaan…

Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om te boarden… (na mijn burton freestyle bindingen…).

Was deze vorig jaar niet al ‘nieuw’. Anyway: wat mij betreft hetzelfde als de vroegere pinnetjes en ander instapbindingen. In theorie heel leuk, maar met was meer sneeuw erg vervelend om in te kunnen stappen (nog even ongeacht de controle die je hebt met de binding). In de praktijk dus alsnog extra tijd kwijt om de bindingen goed sneeuwvrij te maken. Met de oude systemen ook nog weleens gehad dat je ‘vast’ zat, maar ergens halverwege je schoen toch eruit schoot. Heb ik toch liever niet.

Ben erg benieuwd hoe het zit met de druk op je voeten. Je zit maar met 2 haakjes vast aan je softboots.
Alle druk komt dus op je schoen (op 2 plaatsen), Waarbij straps of Flows het wat meer verdelen lijkt me?

Dat was ook een nadeel bij het systeem wat @Matthias123 aanhaalde. Ik heb daar ook m’n eerste meters mee gemaakt.
Kan me ook nog herinneren dat het systeem toen met sneeuw en of ijs er tussen, niet goed klemde. Hoop dat Boerteun daar iets voor gevonden heeft? Maar ik ga met deze niet mee.

Tip, doe je strap vast of los als je nog/weer (langzaam) glijd, scheelt je best wat tijd en je hoeft niet te zitten.

*bericht bewerkt door Jeroen6 op 06 okt 2017 15:00

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik zweer nu gewoon lekker bij mn Flow nexus hybrid. Het gemak van Flow, de controle van strap. Je stapt er al glijdend uit de lift en klikt gelijk je binding vast. Mocht je hem nog niet strak genoeg vinden kan je altijd met de strap hem nog een klikje geven.

Born to Ride

Ik zie weinig tot geen voordeel en vrees voor minder controle en comfort. Daarbij is het zoals gezegd een nieuwe versie van een oud systeem wat alweer een tijdje uitgestorven leek te zijn. Niet echt innoverend dus. In de beginjaren van Snowworld verhuurden ze boards met dat oude klik systeem en ik vond het toen al niets… ik hou het wel bij straps

🏂

Was deze vorig jaar niet al ‘nieuw’. Anyway: wat mij betreft hetzelfde als de vroegere pinnetjes en ander instapbindingen. In theorie heel leuk, maar met was meer sneeuw erg vervelend om in te kunnen stappen (nog even ongeacht de controle die je hebt met de binding). In de praktijk dus alsnog extra tijd kwijt om de bindingen goed sneeuwvrij te maken. Met de oude systemen ook nog weleens gehad dat je ‘vast’ zat, maar ergens halverwege je schoen toch eruit schoot. Heb ik toch liever niet.

Tiny-M op 6 okt 2017 12:58

Precies dat.

Zolang je toch iedere keer je voet uit de binding moet halen blijft het gevoelig voor de sneeuw tussen schoen en binding (met alle gevolgen), waar het bij de ski’s wel werkt…

Ik lees een aantal keer het argument van ‘niet meer hoeven zitten’… Waarom zou je bij vastmaken van straps moeten zitten?

Deze bindingen lijken wel meer stevigheid te garanderen dan de oude step-ins, wat niet meer was dan een klikmechanisme tegen het board aangeschroefd. Dat was inderdaad niet veel soeps uiteindelijk. Mocht je hier goed in vastzitten (ik vraag me af hoe het hielsysteem werkt) dan is het voor pistegeoriënteerde boarders een prima oplossing lijkt me.
Ik ga als ik bij Saalbach in de buurt ben in ieder geval eens kijken of ik een plank met zo’n binding kan testen.

Ikzelf heb flow bindingen en moet bekennen dat ik geen andere bindingen meer wil… niet meer gaan zitten, instappen boven aan de lift en gaan…

Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om te boarden… (na mijn burton freestyle bindingen…).

Miel op 6 okt 2017 12:17

Met ‘normale’ bindingen hoef je ook niet te zitten, dat doe ik ook niet. Misschien op een erg steile helling maar dat lijkt me met flow bindingen niet anders?

Zolang je bij het losmaken alsnog moet bukken, lijkt het me voor mensen die wat beperkt zijn alsnog geen oplossing. Ik ben erg benieuwd of je deze bindingen nog vast kunt krijgen als je tot je middel in de poeder staat, of als er wat ijs/vastgetrapte sneeuw in zit.

Wat mij betreft mogen de fabrikanten pas weer over een ‘revolutionair product’ praten als ze automatisch vergrendelende bindingen met afstandbediening hebben gemaakt :P

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een goede samenvatting van alle reviews staat op wepowder:
http://wepowder.nl/forum/topic/247132
Let wel, niet zelf getest door Dr. Gear.

Het argument dat het nage-aapt is van een oude techniek echt een compleet non argument. Dit gebeurd dagelijks bij alle nieuwe technieken. Er wordt tegenwoordig nog zelden het wiel opnieuw uitgevonden. Iets goed kopiëren en verbeteren is 100x beter dan het wiel opnieuw uitvinden. Zie Apple met de Iphones.

Verder zou ik inderdaad eerst de kat uit de boom kijken, zoals je eigenlijk moet doen bij alle revolutionaire nieuwe producten. Laat ze eerst maar eens alle babyfoutjes eruit halen bij de eerste producten. Zie de beginjaren van de Flows.

Zeg niet dat het nageaapt is. Burton had zelf ook van die instap bindingen, dit is inderdaad een verdere ontwikkeling ervan. Maar reden waarom ik die oude niets vond, zie ik hier niet echt verbetering in.

dubbel post
Aap ik ineens mezelf na

*bericht bewerkt door Tiny-M op 09 okt 2017 20:12

Vendor Lock-in lijkt mee te vallen… De bindingen passen op elk board, niet enkel Burton.

Lijkt me best interessant, al lukken gewone bindingen ook prima. Maar als het echt stijl is, dan is het lastiger ff vast te maken terwijl je blijft staan…
Liefst doe ik gewoon beide bindingen vast in de lift ;-) en dan gewoon door boarden.

*bericht bewerkt door Waah op 10 okt 2017 15:48

Hoe vaak komt het voor dat je op zeer steile pistes je bindingen vast moet maken??

Zelf zie ik dit systeem niet zo zitten omdat het niet te combineren is met andere merken/types. Stel je hebt deze bindingen en burton brengt een nieuw type schoen uit wat jou niet lekker zit kun je de bindingen ook gelijk vervangen. Ook ben ik bang dat als de schoen beschadigd raakt je niet meer in de binding kan. Heb je bij gewone bindingen bijvoorbeeld een gebroken strap dan kun je die vaak vrij simpel vervangen.

Maargoed aangezien je Burton wel een beetje kan vergelijken met Apple maakt het niet uit wat ze verzinnen. Het verkoopt toch wel.

Übung macht den meister!!!

Vanavond de eerste step on bindingen opgehaald die vanaf vandaag in gelimiteerde hoeveelheid worden verkocht. Helaas nog niet kunnen testen maar dit gaat snel gebeuren… 😊

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/c9e73a4e455406a76f5ed812...

*bericht bewerkt door andorverweij op 30 okt 2017 22:00

Vanavond de eerste step on bindingen opgehaald die vanaf vandaag in gelimiteerde hoeveelheid worden verkocht. Helaas nog niet kunnen testen maar dit gaat snel gebeuren… 😊

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/c9e73a4e455406a76f5ed812...

andorverweij op 30 okt 2017 21:59

Houdt ons op de hoogte! Ben vooral ook benieuwd in verschillende condities.

Ik ben na mijn eerste wintersportvakantie met huurmateriaal, als eerste actie direct naar een goeie wintersportzaak gerend om snelle instap-bindingen te halen. Het zijn K2 Cinch CTS bindingen geworden, en deze bevallen me prima! Er zijn wel een paar hele kleine minpunten, maar het voordeel van het snel instappen en met 1 handeling de bindingen te kunnen openen en sluiten zonder diep te moeten bukken of te gaan zitten is voor mij goud waard!

Ondertussen zijn mijn bindingen alweer 6 vakanties oud, en mijn boots ook. Ik was al wat aan het rondkijken naar vervanging toen ik op deze nieuwe Step Ons stuitte. Het belooft heel wat als ik de reviews lees, maar ik wil vooral ook hands-on ervaringen van mede-wintersporters lezen voordat ik de gok neem om 600/700 euro neer te tellen voor een nieuwe set boots + bindingen.

Ik houd deze set absoluut in de gaten, want als het doet wat het belooft, is dit voor mij helemaal perfect!

Dus: kom maar op met de echte ervaringen ;)

…Ik ben erg benieuwd of je deze bindingen nog vast kunt krijgen als je tot je middel in de poeder staat, of als er wat ijs/vastgetrapte sneeuw in zit…

Sneeuwbaard op 9 okt 2017 17:57

Dit inderdaad.

Helaas zijn de meeste maten nagenoeg overal al uitverkocht, meteen na de formele relaese datum al. Goed voor de hype, jammer voor degenen die nu wat langer moeten wachten. Had ze meteen graag besteld bij mijn nieuwe boardje. Hele internet afgestruind (vanaf 4/11)…

*bericht bewerkt door Aurelius op 18 nov 2017 09:57

Ook wel erg benieuwd wat deze nieuwe bindingen gaan brengen. :-)
Ben zelf wat op zoek naar nieuwe bindingen, maar geen om trendsetter te zijn en :p de kinderziektes eruit te halen …
Hoop wel wat comments te lezen en hopelijk alleen maar goeie! Want Click on System is wel goud waard denk ik!

Ben wat nieuw dus weet niet of ik hier ook een ander vraag mag stellen , zoniet verkas ik wel ff naar ander topic …
Ben dus op zoek naar nieuwe bindingen en wat tips…
Ik rij een Burton Custom van paar jaar oud :) nog geerfd van ons aller bekende Seppe maar dat effe terzijde :)
Tis een channel board en dacht aan de Burton Cartel EST bindingen of de Genesis EST … Iemand ervaring met beiden?
Kzou ze wel snel moeten bestellen want binnen 2 weken ben ik de pist in…
Los van dit … als gewoon boarder die niet teveel zottigheden verkoopt … Is er een afstelling waar ik best rekening mee houd op board om als half gevorderde steeds goed te rijden? wijdte van de bindingen en aantal graden? Alle tips zijn welkom!
Muchos Gracias riders ;-)
Grtzzz

Als je gevorderd bent, dan zou je je stance en wijdte toch moeten weten?
Op zen minst je stance.
In het kort, ongeveer je natuurlijke wijdte. Als je een paar keer in de lucht springt, je landing is je natuurlijke stance.

Als het niet helemaal goed aanvoelt, aan elke grote lift staat tegenwoordig wel een tafel met wat schroevendraaiers.

Als je gevorderd bent, dan zou je je stance en wijdte toch moeten weten?
Op zen minst je stance.
In het kort, ongeveer je natuurlijke wijdte. Als je een paar keer in de lucht springt, je landing is je natuurlijke stance.

Als het niet helemaal goed aanvoelt, aan elke grote lift staat tegenwoordig wel een tafel met wat schroevendraaiers.

Brian36 op 8 dec 2017 09:20

Weet ik inderdaad wel ongeveer, maar heb nooit liggen tweaken of zaken aanpassen.
Dacht dat ik met een paar handige tips misschien wel eens wat zaken op punt kon zetten vandaar mijn vraag.

Übung macht den meister!!!

Ik heb ze meteen gekocht toen ze beschikbaar kwamen en op indoor banen getest. Ik wil nu al nooit meer anders!
Hak erin neus erin klik vast. Zelfs met wat sneeuw aan de schoen of binding gaat dit. Hoor je klik. Zit je vast. Kan niet los schieten. Ik heb ze nu bij mijn Channel board. Maar kunnen op elk board /systeem geplaatst. Rijden super direct ook want de base plate is dun.
Ik heb afgelopen 2 jaar geskied vanwege kleine kinderen en korte pistes en kids niet op mij willen wachten etc. Flow bindingen heb ik ook, maar zitten naar mijn smaak te los. Dus toch straps. Tot de Step on. Hoop geld want ook nieuwe boots. Maar is en snel en rijden fijn. De boots met dubbel boa ook zeer fijn. Dus ik wil nu al nooit mee anders. Straks eindelijk weer boarden en de skiers hoeven niet meer te wachten of ik ze in te halen.
En los/uit doen gaat ook makkelijk, maar niet zo makkelijk dat je per ongeluk los schiet.
Ik heb echt geen nadeel gevonden nog.
Beste. Koop. Ever.

[quote]…Ik ben erg benieuwd of je deze bindingen nog vast kunt krijgen als je tot je middel in de poeder staat, of als er wat ijs/vastgetrapte sneeuw in zit…

Sneeuwbaard op 9 okt 2017 17:57

Beetje sneeuw in binding of schoen geen probleem.
Tot je middel… tja . … dan krijg ik mn straps ook niet vast hoor 😉

Ze gaan iig niet zomaar los. Je hoort echt duidelijke klikken en dan zit je muurvast.

Eerste problemen dienen zich al voor. Burton heeft een recall gedaan.
Iets met de heelcup.

Plaats een reactie