Leuk dorp in de Franse Alpen tijdens de zomervakantie

Hallo,
We hebben geen ervaring met de Alpen in de zomer maar overwegen in augustus met onze drie kinderen naar de Franse Alpen te gaan. Wie kan ons hiermee helpen?

  • Wat zijn de leuke dorpen waar in de zomer ook een leuke sfeer hangt.
  • Behalve wandelen wat zijn nog meer activiteiten om met onze kinderen van 4, 7 en 9 te doen?
  • Mijn voorkeur gaat uit naar een authentiek dorp als Megeve of Chamonix: is dat terecht of zijn de nieuwere dorpen als Valmorel, Tignes of Avoriaz ook leuk (en mooi) in de zomer?

Chamonix!!! Wandelen zonder extreem hoogte verschil, spectaculaire liften, mooi dorp, musea en vele outdoor activiteiten. Los nog van de extreem fraaie uitzichten vanuit dal maar zeker ook vanaf de berg.
Check ook de treintjes en de zomer liftpassen.

Chamonix is fantastisch, ook in de zomer. Fantastische omgeving met al die 4000’ers en het centrum heeft veel leuke winkels. En een vezoek aan de Aiguille du Midi mag je niet missen, neem dan ook de kabel naar de Helbronner.

Winter is coming

Vergeet niet de hautes alpes, buitensport mekka en scoort op al jouw vinkjes.
Embrun en omgeving als je combinatie van berg- en watersport wilt. Guillestre als je vlakbij de Queyras wilt zitten (authentiek met hoofdletter A). Briancon ook leuke stad.
Rafting, kano, windsurf met goede thermiekwind, canyoning, paragliden, mountainbike… het houdt niet op.
Plus veel vaker mooi weer dan in de noordalpen, dat scheelt echt enorm.

*bericht bewerkt door Onnem op 30 jun 2017 22:14

The older I get, the better I was

La Clusaz is ook een aanrader. Authentiek, hele jaar bewoond, wandelen, wat vermaak in dorp. Annecy (en het meer van …) i n de buurt

Wat @Onnem zegt! Wij hebben daar met ons gezin 2 heerlijke zomervakanties gevierd. 1x met basis camping croque loisirs in puy st vincent en 1x met basis hotel saint-roch in puy. Heerlijke omgeving!

mama on a mission in the snow

Hautes Alpes!!! Denk aan Vallouise. Chamonix is mooi maar te druk wat mij betreft. Om wat @Onnem zegt! Heerlijk wandelen spelen klimmen zwemmen en ga maar door!

Click. Click. Peace

@kapitein, Chamonix is natuurlijk geweldig mooi en er is ook in vele richtingen genoeg te doen, maar wellicht is het voor kinderen leuker om ook eens te kijken in en rond Annecy. Aan het meer van Annecy is het echt prima toeven. Je kan het water op of in, de bergen in, de stad Annecy in en La Clusaz en Chamonix zijn prima te bezoeken voor een dag. Wel een tikkeltje toeristisch, maar ik heb me er nooit aan gestoord en de rust is makkelijk op te zoeken of heb je op de camping wel. Mocht je het eerste weekend van augustus daar zijn dan heb je natuurlijk het http://www.annecy.fr/553-fete-du-lac-2017-annecy-billetterie…

*bericht bewerkt door Edwin. op 01 jul 2017 09:00

Not all who wander are lost

Fotootje van vorige week bij wandeling boven Vallouise

null

Click. Click. Peace

Als je echt in een dorpje wilt zitten kan ik Samoens tippen. Authentiek dorpje, gemeentelijk zwembad (naast de camping), mooie wandelingen in en om sixt fer-a-cheval (enorme watervallen, riviertjes, boulderstenen).

Verder in de buurt van Vallouise: camping Ailefroide, pure bergervaring. Geen zwembad, maar wel een klein riviertje (en een grote maar die is niet toegankelijk). Wel mooie wandelingen, boulders, klimmen van klimtuin tot lange routes. Een dal verder: Freissinieres, (redelijk eenvoudige) camping met een klein (fris) meertje/riviertje, mooie wandelingen.

Voor beide laatste: zwemmen in het meer van Serre Ponçon (stukje rijden), Briançon als wat grotere stad in de buurt.

Val d’Isère misschien nog een optie? Is een prachtig dorp en de winter en ik denk ook wel in de zomer!

Ontzettend bedankt voor al deze tips en ik ben ze nu aan het uitpluizen.
Een andere vraag: wat zijn jullie ervaring qua weer?

Ontzettend bedankt voor al deze tips en ik ben ze nu aan het uitpluizen.
Een andere vraag: wat zijn jullie ervaring qua weer?

kapitein op 1 jul 2017 11:26

Dat heb je niet in de hand ;)

Maar over het algemeen is alles ten zuiden van geneve over het algemeen beter/stabieler dan hier in Nederland, vind ik. Maar de bergen zin de bergen :)

Not all who wander are lost

Camping in Freissinières die @Hessel noemt hebben wij ook eens gestaan, ik geloof dat je er tegenwoordig ook een hutje kan huren. We hadden een rubberbootje mee en stonden direct aan het meertje. De kids hebben zich er fantastisch vermaakt. Als je naar dat gebied mocht gaan: vergeet niet de wandeling naar de hut in Dormillouse te maken (evt met een overnachting op die hut).
Qua weer hebben wij het in de hautes alpes altijd prima gehad in juli. Soms een paar daagjes wat regenbuitjes maar we zijn nooit weggespoeld.

*bericht bewerkt door Skimams op 01 jul 2017 11:45

mama on a mission in the snow

Als je voor het weer gaat en in de Franse Alpen wilt zitten, ga dan zeker ten zuiden van de Lautaret… Hier is het zomers eigenlijk altijd mooi weer… (af en toe wat onweer, maar that’s it)

Click. Click. Peace

Foto’s van afgelopen weekend

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/358506/fotoreport-…

Al wil je ook graag water, en alpen, dan kun je denken aan een van de dorpen bij Serre Poncon meer.

Click. Click. Peace

Wellicht wat off-topic, maar weten jullie of het mogelijk is of of hebben jullie tips om, (met een gids) te wandelen/klimmen in het hooggebergte van de Ecrins of in de buurt van Embrun? Deze zomer daar in de buurt, erg benieuwd na de enthousiaste reacties!

Wellicht wat off-topic, maar weten jullie of het mogelijk is of of hebben jullie tips om, (met een gids) te wandelen/klimmen in het hooggebergte van de Ecrins of in de buurt van Embrun? Deze zomer daar in de buurt, erg benieuwd na de enthousiaste reacties!

Chris. op 4 jul 2017 21:19

Da’s een beetje de core business in de Ecrins :D
Kan @Rogier je alles over vertellen

Natuurlijk is dat mogelijk want dat is hier inderdaad de core-business ;-)

Als je het hooggebergte in gaat dan kun je heleboel leuke beklimmingen doen. (Wandelen/klimmen: Dome des Ecrins, Roche Faurio, Pic d’Arsine). Je kunt ook gaan klauteren/klimmen op de Arete des cineastes / Aretes Bruyere etc…) Mogelijkheden te over.

Er zijn veel goede gidsen. Mocht je wat namen/telnummers willen stuur me dan even een PM

Click. Click. Peace

Plaats een reactie