Skischoenen pijn aan de tenen

Ik heb dit in mijn vorige schoenen ook gehad, die constante pijn onder de bal van mijn voet. Inmiddels heb ik dat niet meer. Hier mijn eigen analyse (tot stand gekomen samen met Dutch Bootfitter):

  • De vorige skischoen had een voorwaartse hoek (van de schacht) van 17 graden
  • Mijn enkels zijn niet zo flexibel
  • Normaal wordt de druk van de schacht verwerkt in je enkelgewricht, dat dan simpelweg wat verder flext
  • In mijn geval was de flexmogelijkheid in het gewricht te beperkt, en kwam die druk via mijn voet onder de bal van mijn voet

Nu heb ik schoenen waar ik met een spoiler kan regelen dat ik 14 of 17 graden voorwaarts sta. Als ik hem op 14 graden zet is er niks aan de hand; zodra ik hem in de race-stand zet, krijg ik weer pijn (of ik nou ski of zit of wat dan ook). Voor mij bleek die oude schoen dus qua voorwaartse stand van de schacht te agressief. Dat kon mijn enkelgewricht niet opvangen, dus werd het grotere druk onder de bal van mijn voet.

Oh wow, dat klinkt logisch! Een vriendin van mij is fysio en die heeft gekeken naar mijn voorwaartse flex mogelijkheden. Dit omdat ik na het skien altijd een beetje last heb van mijn achillespezen. Ze zei dat ik niet zo ver naar voren kon komen en dat ik die pezen en kuiten zou kunnen gaan rekken om dit te verbeteren.

Mijn schoen heeft ook de mogelijkheid die stand aan te passen. Ik dacht altijd, hoe verder voorwaarts hoe sportiever, hoe lekkerder. Maar ik ga ze zo direct aanpassen. Morgen eens kijken of ik er iets van merk. Thanks!

@Eva84
Een aanvulling over Strolz schoenen.
Wat jij zegt was eventueel zo een jaar of 6 geleden. De buitenschoen was toen zwart.Ze hebben nu nieuwe schoenen die wel technisch van deze tijd zijn.( ze hebben nu ook een andere kleur.Strolz moet natuurlijk ook mee met de nieuwe ontwikkelingen .

Plaats een reactie