Nieuw snowboard en bindingen

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de keuze voor een nieuw board(en bindingen)

Tot nu toe heb ik 3x een week geboard en een paar keer even indoor.
Omdat ik huren zonde vond heb ik gelijk aan het begin een board, schoenen en bindingen op Marktplaats gekocht voor 100 euro.
Inmiddels heb ik de bindingen en schoenen vervangen. De schoenen heb ik nu 1 week gebruikt. En die bevielen goed.
De bindingen heb ik ook weer van Marktplaats. Het zijn flow bindingen. Deze heb ik nu 2 weken gebruikt. Het systeem vind ik ideaal.
Maar helaas zijn ze niet meer zo goed. Dus die moeten weer vervangen worden.

Nu ik dus wat ervaring heb wil ik een nieuw setje kopen.
De schoenen zijn nog perfect. Dus die hoef ik niet.
De bindingen en board dus wel.
Alhoewel ik nu 3 weken geboard heb beschouw ik mezelf toch nog wel als beginner. Ik kan de piste 9 van de 10 keer zonder vallen af komen.
Maar ik merk dat ik er nog steeds wat moeite mee heb.
Dus ik zoek een board die mij hiermee “helpt”.

Zelf heb ik me al een klein beetje ingelezen. En ik zie de term "vergevingsgezind’ geregeld voorbij komen. Waarschijnlijk zal dat betekenen dat foutjes met sturen niet gelijk in resulteren in een val.
Daarnaast kom ik de termen “Rocker”, “Camber” en “Hybride” tegen. Maar ook “Freestyle”, “Freeride” en “All mountain”.

Ik zal alleen van de pistes af gaan. Dus geen off-piste of fun parks. Eigenlijk gewoon van blauwe en groene pistes af. En misschien als ik het iets beter onder de knie krijg een rode piste. Het hoeft niet snel.
Dus zoveel wensen heb ik niet. Wel ben ik opzoek naar een board en bindingen die mij het zo makkelijk mogelijk maken.
Ik ben 175 cm lang, 75 kilo en heb schoenmaat 42. Maar mijn snowboardschoenen zijn maat 44.

Mijn budget is ongeveer 300 Euro.
Ik realiseer me dat het nogal een beperkt budget is. Na wat zoeken ben ik bij Stijlsport uitgekomen. Zij verkopen restpartijen. En daar kan je voor 300 euro prima een board en bindingen kopen.
De bindingen die ik op het ook heb zijn deze:

http://www.stijlsport.nl/pd-26365-7-62714/product/bindings_s…

Dit aangezien het ongeveer zo werkt als de Flow bindingen. Dat vind ik erg fijn.

Alleen nu nog een board.
Gezien mijn budget, lengte en gewicht denk ik een keuze moet maken uit de volgende boards

Shield 154
Hier kon ik niet veel informatie over vinden

Head True 154
http://snowboards.gearsuite.com/l/4195/2016-Head-True…

Head the Good 152
http://snowboards.gearsuite.com/l/4234/2016-Head-The-Good…

Head Daymaker 153
http://snowboards.gearsuite.com/l/4178/2016-Head-Daymaker…

Head Disrupt 152
http://snowboards.gearsuite.com/l/4237/2016-Head-Disrupt…

Head Reveal 153
http://snowboards.gearsuite.com/l/4235/2016-Head-Reveal…

Ik heb linkjes naar Gearsuite erbij gezet. Daar kan je heel veel informatie vinden.

Zelf denk ik een rocker board goed voor mij zal zijn. Dit omdat je hiermee volgens mij makkelijker de bochten door kan.
En dat hij misschien niet zo snel sneeuw schept op vlakkere stukken. Want daar gaat het bij nu nog wel eens mis. Dus als ik snelheid moet maken op een vlakker stuk. Je moet dan recht vooruit boarden. Maar nu heb ik nog weleens dat ik juist dan onderuit ga.

Verder twijfel ik onder welk “Skill level” ik val. Op Gearsuite staan de thermen Rookie en Advanced.
Ik ben nog lang gaan pro. Maar ben ik nou echt een Rookie? Ik weet het niet.
Ik neig een beetje naar de Head Reveal. Dit omdat het een rocker board is. En op dit YouTube filmpje wordt gesproken over een “Framewall”. Volgens mij liggen de zijkanten iets hoger dan de kern van het board. Wat het vallen op de vlakke stukken misschien kan verminderen.
https://youtu.be/HW4vwRjpYfc

Maar op Gearsuite staat dat dit een “Advanced” board is. Maar ben ik wel “Advanced”?

Nou, het is een heel verhaal geworden. Maar je kan maar beter duidelijk zijn toch? ?
Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Alvast bedankt.

Het filmpje geeft al uitleg over de ‘framewall’. Die is voor bescherming en schokdemping. Niet iets waar ik tenminste mijn eerste keus vanaf zou laten hangen. Wil je opstaande randen kom je bij andere merken uit. Recht vooruit boarden doe je ook het best met een lichte kantendruk op een van beide zijden, is mijn ervaring en voorkomt happen van het board. Rocker versies verminderen dit risico ook, maar dan lever je in op andere eigenschappen. Daarnaast is het ook een stuk ervaring wat opgebouwd moet worden. Als ik je zo hoor kun je jezelf als rookie beschouwen, al vind ik dat maar een stomme term en noem het liever beginner, op weg naar gevorderd.

Het beste -mijn inziens- koop je een board wat bij je lengte en gewichtsklasse past. Heb je een beperkt budget en wil je bij Stijlsport kopen kun je kiezen uit een van de Head boards, Anders is er verder in je lokale winkel of online winkel vast ook wel een aanbieding te vinden, al zal die wel wat euro’s duurder zijn.

Persoonlijk geloof ik dat je op alles moet kunnen boarden. Ik heb het ook op een stijve plank geleerd. Je kunt je allerlei snufjes aanmeten, maar het komt toch aan op techniek. Freestyle, freeride of all-mountain lijken mij geen termen waar je jezelf druk over zou moeten maken. Het gaat erom of een board goed de piste afkomt, en dat gaat met de meeste boards uit die diciplines, als je let op de juiste lengte en je gewicht (en breedte! als je schoenmaat 45 of meer hebt is een ‘wide’ model misschien een betere keuze).

Rocker en camber beschrijven de manier waarop spanning in het board is aangebracht. Een hybrid is een vorm waarbij beide manieren samen worden gebruikt.

null

Rocker en hybrid worden aanbevolen voor beginners, al is camber ook zeker een optie en nog steeds (of het meest) gebruikt.

Als je wat meer gevorderd raakt is het ook goed om aandacht te schenken aan de specificaties van je bindingen, en niet alleen van je board. Het beste worden deze op elkaar afgestemd. Dus op wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie ☺️
Zo word ik elke keer weer wat wijzer.
Als beginner is een rocker dus wel een goede keuze. En zijn de Heads boards van Stijlsport wel echte “instap boards”.
Bijvoorbeeld de Head Reveal. Dat is een rocker.
Maar de (Sims) Shield is ook een rocker. En het prijsverschil is zo’n 115 Euro.
Kunnen jullie achterhalen of dat (in mijn geval) nou echt het geld waard is?

Shield:
Snowboard Shield

  • Type snowboard: Allmountain Freestyle
  • Boardbreedte: normaal
  • Lengte: 154 en 156 cm
  • Materiaal: woodcore
  • Bouwwijze: ABS sidewalls
  • Belag: extruded base
  • Een heerlijk allmountain rockerboard (lekker wendbaar voor de easy ride), met lichte cambers onder de bindingen, snowboard om mee te cruisen en te freestylen. Voor de gemiddelde boarder (ook beginner).

Head Reveal:
Snowboard Head Reveal. Model 2016.

  • Type: allmountain FS snowboard
  • Boardbreedte: normaal
  • Lengte: 153 en 156cm
  • Materiaal: woodcore (poplar) met basalt stringers
  • Bouwwijze: framewall (Head’s award winning), voor meer stijfheid en controle, absorbeert schokken en zorgt voor een gelijkmatige druk langs de randen van het board.
  • Belag: extruded base
  • Flex index 6 (boven gemiddeld stijf)
  • Allround true twin rocka. Super wendbaar, ideaal voor in het park en in de poeder.

Ik kan weinig meer toevoegen hier. :)

Op dit punt in je prille snowboardcarrière is het waarschijnlijk nog net iets te vroeg om al echt te weten wat voor boardje goed bij je past. Het belangrijkste is dat je er veel plezier van gaat hebben, dat het board juist niet té geavanceerd is (Een simpel board komt echt niet te kort) en dat je er niet al te veel geld aan uit geeft. Je kunt nu kiezen voor een rockerboard om lekker op te beginnen, die je later dan kunt gaan gebruiken als een tweede (freestyle/speel)board. Zo’n board mist een beetje het echte boardgevoel, maar gaat je helpen niet snel te vallen. Kijk wel bij voorkeur een maatje langer, dus zo rond de 156 of zelfs 159.

Ben je van plan wat in jezelf te investeren door te gaan lessen, dan is een ander, meer allround boardje verstandiger.

De Sims shield is overigens geen rocker, maar een hybride. Ik heb geen ervaring op beide boardjes en het is erg lastig om zo’n board vanaf een plaatje en de beschrijving te beoordelen, maar ten opzichte van een huurboard zal het altijd een verbetering zijn.

Wat betreft bindingen: niet te stijf en goed passend bij je schoenen en verder niet iets om je echt druk over te maken. Je moet ze prettig vinden werken en het is wel handig als ze een beetje robuust gebouwd zijn. Had je je Flow-bindingen al de deur uit gedaan? De meeste bindingen zijn tot in den treure te repareren voor een fractie van wat een nieuw setje kost.

Er gaan bij mij wat betreft je schoenmaat en je snowboardbootsmaat wel alarmbellen rinkelen. Je ziet eerder een maat of zelf twee kleiner, dus grote kans dat die toch niet goed zijn voor je. Wist je dat het de bedoeling is dat bij een goed passend paar schoenen je tenen de voorkant raken?!

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 23 feb 2017 00:39

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik heb nooit begrepen waarom mensen een rocker zouden aanraden als het alleen voor de piste zou zijn.

Voor beginners is het iets makkelijker, dat klopt. Maar 3 weken kan je de meeste zaken wel en zou ik toch voor een camber bord gaan.

Gaat in begin wat lastig zijn maar gaat veel beter zijn voor je techniek omdat je geforceerd gaat worden om het beter te doen.
Mijn is camber (op men achterste voet) en flat op mijn voorste voet. Wat uiteindelijk erna naar een rocker gaat buigen.

Hier is een goed filmpje dat je de voordelen en nadelen gaat vertellen van de 2 soorten.

Voor beginners is het iets makkelijker, dat klopt. Maar 3 weken kan je de meeste zaken wel en zou ik toch voor een camber bord gaan.

Van een camber bord moet je geen soep eten.

*bericht bewerkt door Embee op 23 feb 2017 15:16

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Misschien ga ik dan toch maar voor de Sims Shield. Het is dus een hybride. En waarschijnlijk kan ik er beter nu nog niet zo veel geld aan uit geven. Maar lekker gaan boarden en zorgen dat ik met vertrouwen de berg af kom.

Wat betreft de bindingen;
Ik heb die flow bindingen nog wel. Het probleem was dat de onderste “strap” (of hoe die bevestiging heet) wel eens los ging. Waardoor ik hem weer opnieuw moest vast maken. Geen ramp. Alleen zat m’n schoen er wat losser in. En dat was niet handig.
Waar zou je zoiets (in omgeving Rotterdam) kunnen laten maken?
En is dat echt de moeite waard tov deze bindingen?
http://www.stijlsport.nl/pd-26365-7-62714/product/bindings_s…
Die zijn “maar” 85 euro. En weer helemaal nieuw.

Ik heb net m’n schoenen er nog even bij gepakt. En ik zie dat het zelfs maat 45 2/3 is. Maar ze vallen wel klein.
Normaal heb ik schoenmaat 42 / 43. Ik kan met gemak m’n vingers achter m’n hiel er bij stoppen. En dan pas zit ik met m’n tenen tegen de voorkant.
Zou het dan verstandig zijn om die toch maar te vervangen door nieuwe?
BV één van deze?
http://www.stijlsport.nl/pd-26365-1-6611/product/boots#?MinP…

Sorry dat ik zoveel vraag. Maar ik wil straks (18 maart) weer een lekker weekje kunnen boarden op zo goed mogelijk materiaal voor mijn budget (300 euro) en mijn “skills” ?

*bericht bewerkt door Kitser op 23 feb 2017 15:49

Ik zou eerst op zoek gaan naar fatsoenlijke schoenen en daarvoor daadwerkelijk verschillende exemplaren gaan passen. Is er dan nog budget over, kan je naar een boardje + toebehoren op zoek en anders nu huren en in het voor-/naseizoen een goede deal doen.

Beetje /OT maar misschien dat @Sneeuwbaard of @Boarderline hier wel antwoord op weet: is het een bepaald soort board (flat / rocker?) dat vooral verhuurd wordt zoals in Landgraaf (Burton) bijv? Ik had in IT afgelopen jan een Flow Quantum te pakken en dat voelde later in de week een beetje als ‘te weinig’ en wat te kort ook (152cm, zelf 178cm/82kg). Belachelijk lelijk board ook trouwens, deze: http://blog.the-house.com/product-info/product-review-201020…

*bericht bewerkt door Userd op 23 feb 2017 16:39

Wat @Userd hierboven zegt: koop goede schoenen. Zoveel ruimte is echt teveel. Je moet met het puntje van je tenen de voorkant kunnen raken, als je dan door je kniën gaat staan in de snowboardhouding moeten ze net los komen.

Meestal worden er trouwens specifieke boardjes voor de verhuur gemaakt. o.a. Burton en Rossignol hebben bijv. dit soort boards. Veel standaard verhuurshops hebben ook geen andere in de verhuur en moet je ook een goede shop zoeken als je wat anders wil.

Board dat jij had ken ik niet, maar als ik specs zoek op meerdere sites ziet ik dat er wel degelijk deels camber in zit. Kan natuurlijk ook aan de lengte liggen die je gekregen hebt of de stijfheid van het board.

Voor beginners is het iets makkelijker, dat klopt. Maar 3 weken kan je de meeste zaken wel en zou ik toch voor een camber bord gaan.

Van een camber bord moet je geen soep eten.

Embee op 23 feb 2017 15:15

Mij heeft het net enorm veel vertrouwen gegeven, zeker als je op snelheid bent. Ook de bochten komen er veel beter uit vind ik, over het algemeen is voor mij camber = controle.

Hmm… Dus misschien toch m’n schoenen ook vervangen. Op zich heb ik er geen last van gehad vorig jaar. Maar die “regel” dat je tenen de voorkant moeten raken is er natuurlijk niet voor niets.
Wat is daar precies het voordeel van? Gaat het boarden daar makkelijker van?
Behalve dat m’n tenen de voorkant een beetje moeten raken, waar moet ik nog meer op letten?
Ik las net ergens ander op een forum dat je heel veel schoenen moet passen en dan pas een keuze maken. Maar een schoen zit bij bij al snel prima.

Mijn is camber (op men achterste voet) en flat op mijn voorste voet. Wat uiteindelijk erna naar een rocker gaat buigen.
[/post]

Ben toch wel erg benieuwd wat voor board dit is.

Übung macht den meister!!!

@Userd. In geval van Burton is het bijna altijd een Burton LTR (learn To RIde) en dat is een flat board met ook weer een stevige hoek in de base edge (+3 graden) om ze minder ‘catchy’ te maken. Zo ver ik weet zijn de meeste verhuurboardjes die specifiek gemaakt zijn voor dit doel vergelijkbaar. De Flow Quantum is daarentegen een ‘normaal’ board, die je inderdaad (te) kort hebt gereden. Het model op de foto is relatief oud en die ken ik persoonlijk niet, maar de nieuwe versie zou mogelijk wel bevallen als je deze in ±159 zou rijden. Als jij je lessen op de band hebt gehad, heb je vaak een vrij krachtige en technische manier van boarden aangeleerd, waardoor je sneller over de grens van een te kort of te slap board heen gaat.
@Kitser: Je zit een beetje in een lastige situatie op het moment, waar veel rust en kalmte je gaat helpen ;). Allereerst zijn je schoenen inderdaad dus niet goed en zou je moeten beginnen om deze als eerst te vervangen voor een goed paar. Ik heb zelf genoeg paar versleten, maar ga nog altijd passen in een winkel en laat me daar bovendien volop adviseren door het kundige personeel. Een paar goed (niet per definitie ook lekker/comfortabel) zittende schoenen is de beste investering die je kunt doen. Tweedehands kopen zou ik niet snel doen, omdat de verleiding dan erg groot is een paar te kopen die toch niet helemaal goed zitten en ze zijn bovendien al gevormd door de voeten van de vorige eigenaar. Zijn ze te oud dan hebben ze vaak ook te veel stevigheid verloren.

Als je Flow-bindingen niet te oud zijn, kunnen ze je bij je lokale shop vaak relatief goedkoop helpen je binding te fixen. Het is vrij lastig om zelf aan reserveonderdelen te komen. Als je mijn persoonlijke mening zou vragen, zou ik je adviseren niet voor de SP-bindingen of een vergelijkbare snelbinding te gaan. Hoe ideaal deze ook lijken, ze zijn erg lastig om goed in te stellen en geven dan niet de controle die je met normale strapbindingen wel krijgt. Het tijdsvoordeel is, na een beetje oefenen met straps, nihil.

Qua board zou ik kijken of er niet ergens een leuke tweedehands plank te koop is, omdat je budget wat dat betreft erg beperkt is en je een boardje die nu goed bij je past waarschijnlijk snel zal ontgroeien. Als ik wederom mijn persoonlijke mening mag geven, ga ik gedeeltelijk met het verhaal van @leevs mee en raad ik je geen rocker aan. (het board uit het filmpje is overigens geen rocker ;)) Ik zou je adviseren voor een boardje te kijken met een beetje camber tussen de voeten en rocker in de tip en tail als je voornamelijk op de piste wilt blijven of een boardje met rocker tussen de voeten en wat camber richting de uiteinden als je wat meer wilt gaan spelen op de berg of in het park. Een plank met camber tussen de voeten en rocker aan de uiteinden geeft je het gevoel en de ‘pop’ van een camberboard, maar de gerockerde tip en tail zorgt ervoor dat deze veel minder snel afstraft dan een camberboard zal doen. Op zo’n board zal je snel kunnen rijden en, met het oog op de toekomst, niet snel te kort schieten. Een rocker doet dit wel snel. Het is dan uiteindelijk wel erg verstandig om te investeren in wat lessen om zo ook echt optimaal gebruik te kunnen maken van zo’n board.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 23 feb 2017 19:43

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@Tiny-M en @Sneeuwbaard, thx! Zal dit topic niet verder vervuilen. Zal over een maandje een langer boardje huren, eens kijken of dat beter bevalt. ;)

Zoals hier al werd aangehaald, investeer eerst in schoenen. Haal je met je budget van 300 euro een goed passende schoen die gemakkelijk 3 a 4 jaar meegaat. Want om heel eerlijk te zijn vind ik niet eens een board voor 300 euro die de moeite is, laat staan een hele set.

Spaar je geld voor volgend jaar en koop dan een degelijk set waar je weer een paar jaartjes mee verder kan. De regel “goedkoop is duurkoop” blijft voor mij bij snowboardmateriaal ook gelden.

Oké. Dus dan toch maar op zoek naar goede schoenen.
Misschien m’n budget ietsjes oprekken.

Ik heb trouwens deze bindingen

null

Ik weet niet hoe oud ze zijn. Heeft het zin om die te laten repareren?

Wat betreft het board denk ik dat ik nu maar even voor een goedkoop board ga. Dus de Sims Shield. Die heeft lichte cambers onder de bindingen als het goed is.
En als ik wat meer ervaring heb dat een duidelijke richting kan kiezen.

Bizar dat jullie die verschillen zo goed voelen. Hoeveel weken heb je daarvoor nodig? ?
Ik heb natuurlijk ook nog maar op één board geboard. Namelijk deze:

null

Een B-Square Multix 153.

Ik heb hem even op de grond gelegd. Volgens mij is het een camber.

Dus misschien als ik aankomende vakantie op een ander board gaat dat ik het verschil ook wel goed ga voelen.

Wat ik trouwens lastig vind van het kopen van een tweedehands board zoals voorgesteld door @Sneeuwbaard is hoe je bepaalt wat een goed board is.
Je kan natuurlijk vragen aan de eigenaar hoe oud ie is. Maar dat kan je vervolgens nergens controleren. En als je het al kan controleren is, denk ik, nog belangrijker hoe vaak het board gebruikt is in die tijd en hoe er mee omgegaan is.
Kan je dat (als beginner zijnde) ergens aan zien?

Die flowbindingen mogen wat mij betreft naar het museum ;).

De leeftijd van een board is eenvoudig te achterhalen door het boardje even te googelen en dan te kijken naar de graphics (Die veranderen bij de grote merken bijna elk jaar). Vind je het board niet, dan is het waarschijnlijk niet interessant om zo’n board tweedehands te kopen.

Head en Sims hebben een paar aardige planken in het assortiment, maar behoren mijns inziens tot de B-merken. B-square komt niet eens in het alfabet voor. Niet dat het onmogelijk is dat je veel plezier gaat hebben aan zo’n plank, maar ik zou het houden bij de bekendere merken. Zeker als je tweedehands koopt. Hoe goedkoper een plank gebouwd is hoe groter de kans dat deze na een paar jaar z’n veerkracht heeft verloren.

Ik heb persoonlijk niet op dit boardje gestaan, maar deze is icm bindingen nog geen 300,- http://www.baumsport.nl/salomon-pulse-pact en zou prima bij je passen. (Deze zaak heeft overigens nog meer sets en losse planken voor weinig). Een beetje googelen en er is genoeg te vinden in die prijsklasse, waar je ook langere tijd op rond kunt rijden.

Als je een plank hebt gevonden, gegoogeld en denkt dat het de ware is, kan je altijd ons de oren van het hoofd vragen. Had je dat eerder gedaan, had dat je een verkeerd paar schoenen en een antieke set bindingen gescheeld en had je nu genoeg budget voor een passende set ;)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik krijg altijd een beetje de kriebels als word gezegd camber is voor gevorderden en rocker is voor beginners. Er zijn maar zat expert snowboards met rocker of hybride shape en ook genoeg camber boards voor beginners. Zelf vind ik de stijfheid van een snowboard belangrijker dan de shape opzich. En zo zijn er nog wel meer specs die bepalen hoe een board rijdt. Maar het geheel moet wel bij jou als boarder passen.
Ik heb zelf o.a. flat base, camber met rocker in de neus, volledig camber en hybrid met camber onder de bindingen en rocker tussen de bindingen gereden en dit waren allemaal boards voor de gemidelde tot expert snowboarder. Niet alle boards waren met het zelfde doel gekocht maar kan met alle boards over de piste knallen.

De TS zou ik toch willen adviseren om zoveel mogelijk verschillende boards te proberen/testen. Zo kun je zelf ervaren wat de verschillende shapes doen. Liever een board teveel getests dan een verkeerd board gekocht.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie