Advies All Mountain ski

Mijn naam is Arjen en ik heb circa 30 jaar ski ervaring. De afgelopen jaren heb ik echter voornamelijk gesnowboard en heb ik het skiën wat links laten liggen. In maart ga ik met mijn gezin naar de wintersport en wil ik ook met mijn zoon ( 8 jr oud en 4 jr ski ervaring) gaan skiën. Mijn huidige ski’s en schoenen zijn zeker 10 jaar oud en dus aan vervanging toe…

Ik ben 184 lang en weeg circa 82 kg. Ik ski hoofdzakelijk op de piste (blauw, rood en zwart) maar het lijkt mij ook leuk om af en toe eens off piste te gaan. Ik denk dat een all mountain ski het best bij mij past. Nu is de vraag; welke all mountainski moet ik kiezen en welke lengte moet ik nemen.

Ik heb afgelopen week in Zoetermeer twee paar ski’s uitgeprobeerd; Salomon X-drive 8.0 FS (175) en de Elan Amphibio 84 XTi (170).

Na een kwartiertje wennen vond ik de Salomon een fijne ski die zowel in grote (voor zover mogelijk) en kleine bochten goed aanvoelde. Ook op snelheid (voor zover mogelijk) voelde deze set comfortabel en stabiel aan. Omdat ik maar een uurtje ging skiën heb ik de 2e helft op de Elan’s geskied. Wederom een kwartiertje wennen, de ski’s voelde bij weinig vaart minder comfortabel dan bij de Salomons. Bij voldoende snelheid waren het zeer fijne strak sturende ski’s.
Toch heb ik nog geen keuze kunnen maken. Omdat ik ook met mijn zoon ga skiën (blauw en rood) wil ik ook met een gemiddelde snelheid lekker kunnen skiën.

Ik zoek dus een ski waarmee ik gemiddeld en hard (+ 60 km) mee kan skiën (90 % piste en 10% net ernaast :-) )en die ten alle tijde comfortabel en stabiel aanvoelt.

Een bijzaak is (maar niet geheel onbelangrijk) mijn huidige skikoffer waar ski’s met een maximale lengte van ca 170 in passen. Als het moet koop ik een nieuwe skikoffer maar als er een goede ski voor mij is met een lengte van 170 (zoals de Elan) is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Goede tips zijn welkom.

Arjen

Met jouw postuur en voorkeuren zou ik elke juist gekozen ski (allmountainski, pisteski, maakt niet uit) langer adviseren dan 170. Ik zou eerder richting 180 gaan in jouw geval.

Persoonlijk vin ik de Salomon een stuk stabieler en beter gedempt (én beter qua grip) dan de Elan. Je krijg ook meer energie terug. In de huidige voorraad zijn ook geen ski’s meer die me als alternatief te binnen schieten. De Fischer Pro Mtn 80 TI in 180 misschien, maar die heeft wat meer rocker dan de Salomon. Is wel op lagere snelheid wat makkelijker te skiën; op hogere snelheid nog steeds prachtig stabiel. Je kan hem bij mijn weten alleen nergens testen (Duijvestein voert geen Fischer). Maar hij is online wel te krijgen voor vergelijkbare prijzen als de Salomon (400 euro ongeveer).

Koop online op eBay ofzo een goedkoop setje. Test het en als je blij bent kan je nog een nieuw dakkoffer kopen met het bespaarde geld,

Ski you later!

Off-Topic
Ik vraag me alleen af waar kan je nog gemiddeld 60 km/u kunt skiën zonder gevaar voor anderen.
Ik ben vol aan geskied (Ik denk met 40 km/u) door een Zweed van 1.80 m terwijl ik stond te wachten.En lag 10 meter verderop.
En dan betekend het woord “Sorry” niets kan ik je verzekeren. Ik mag het natuurlijk niet zeggen maar ik kon hem op dat moment wel doodslaan.Stel je voor het was een kind geweest.

Dank voor de reacties, ik denk dat ik voor de salomon x drive fs 8 ga met lengte maat 182. Ik las in voorgaande reviews dat het model 2015-2016 dezelfde technische specificaties heeft als het model 2016-2017, dus waarschijnlijk ga ik voor oudere model.

Nu nog nieuwe schoenen en een nieuwe (tweedehands) skibox ?

Off-Topic
Ik vraag me alleen af waar kan je nog gemiddeld 60 km/u kunt skiën zonder gevaar voor anderen.
Ik ben vol aan geskied (Ik denk met 40 km/u) door een Zweed van 1.80 m terwijl ik stond te wachten.En lag 10 meter verderop.
En dan betekend het woord “Sorry” niets kan ik je verzekeren. Ik mag het natuurlijk niet zeggen maar ik kon hem op dat moment wel doodslaan.Stel je voor het was een kind geweest.

Hooykaas op 23 feb 2017 07:17

hij schrijft “gemiddeld EN hard” dus af en toe pieken van 60+

Plaats een reactie