Piste politie

In het topic over gesloten pistes en de discussie over de gevaren ervan, haalde iemand piste politie aan. I’m a newbie, 2 weken in de bergen op m’n conto, maar ik heb eigenlijk nog nooit pistepolitie gezien. Alweer een domme vraag voor het forum dus: zijn er in elk gebied agenten actief, en zijn dit dan politieagenten op ski’s, of ‘ordehandhavers’ van de uitbater zelf, wat zijn hun bevoegdheden?

Ik heb er alleen nog maar over gehoord toen een moeder in de rij naar de lift haar zoontje ervan langs gaf omdat hij nogal snel aankwam en bruusk voor de rij stopte. Ze zei ‘en pas maar op, of de pistepolitie komt je halen en dan mag je nooit meer skien’. Kind had een standje verdiend, maar ik heb het automatisch geklasseerd onder loze dreigementen van ouders die alles zouden beweren om er voor te zorgen dat kinderen zich gedragen (‘of de sint komt niet’, ‘of we gaan helemaal niet op vakantie’, ‘of je moet voor altijd op de gang eten’ en dergelijke meer).

Iemand die er meer over weet?

In Italië heb ik politieagenten op ski’s gezien, die de hele dag over de pistes gingen en mensen vriendelijk doch dwingend op de pisteregels wezen: “Het is niet veilig om midden op de piste stil te staan meneer. Niet voor uzelf, maar ook niet voor de andere skiërs. Als u even wilt stoppen, doe dat dan aan de zijkant van de piste, op een plek waar u goed zichtbaar bent.” In prachtig Engels (met Italiaans accent) tegen een Amerikaan die behoorlijk ondersteboven was van de speech.

Lijkt me echt een topbaan. Als ik ooit de Lotto win, wil ik ook zo’n baantje (houdt je van de straat).
@CJAHulskamp heeft er ooit een gestrikt voor een kleine fotoshoot met zijn zoon dacht ik…

*bericht bewerkt door GiGi op 20 jan 2017 15:00

Uit de oude doos

20 jaar terug was er al piste politie in Italie met name in Cavalese , daar was een beruchte aprésski zaak en de politie kwam daar de bezopen skiërs halen met een sneeuwscooter met daaraan een slee waar de individuen aan vast gemaakt werden , anders moesten ze nog de laatste piste doen die gekend stond onder de naam graveyard , deze was goed te skien maar niet met het nodige vocht !!! dit waren wel hilarische beelden !!!

Ik heb het het meerdere keren meegemaakt dat ik ze gezien heb, onder andere in het Grand Massif (Fr). Gebieden waar ik ze nog meer gezien heb weet ik niet meer, maar ik denk dat ik ze zeker in 3 vakanties ben tegengekomen. Op zich vindt ik het niet meer dan logisch, aangezien er vaak toch (heel) veel mensen op de been zijn in een relatief klein gebied. Misstanden zijn snel gemaakt in zo’n geval…

Born to Ride

Ik weet niet of het nu nog zo is maar in Ischgl had je op een punt een politie/douane controle om de meegenomen goederen uit Samnaun (S) te controleren. Werd zo af en toe iemand met een rugzak gecontroleerd. Leek meer voor de vorm overigens.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik weet niet of het nu nog zo is maar in Ischgl had je op een punt een politie/douane controle om de meegenomen goederen uit Samnaun (S) te controleren. Werd zo af en toe iemand met een rugzak gecontroleerd. Leek meer voor de vorm overigens.

Peter30 op 20 jan 2017 16:23

Ze durven af en toe er nog mensen tussenuit halen.

Tussen Cervinia en Zermatt durven ze ook controleren. Tijdens het toerskiën in de Pyreneëen durven ze schijnbaar ook controleren, Andorra heeft dan ook een reputatie als smokkelnest :)

Qua agenten op de piste (dus geen douaniers), denk ik spontaan aan Italië, andere landen ben ik deze nog niet tegengekomen.

*bericht bewerkt door DavidW op 20 jan 2017 16:29

Heb het in Oostenrijk ook wel eens gehad
Een groepje van 4 Agenten die na hun dienst ff wat afdalingen deden met hun uniform jas nog aan
Ook al weet je dat ze voor hun plezier bezig zijn (heb nog ff met ze zitten praten in de lift) viel het wel op dat mensen (ik ook trouwens hoor voordat ik naast ze in de lift zat ;-) ) zich anders gedroegen.
Terwijl zij gewoon lekker aan het genieten waren en helemaal niet op andere aan het letten waren.

In Vars-Risoul skiën ze ook op de piste, ook om Nederlandse en Belgische jongeren op wiet te controleren…

Click. Click. Peace

In Vars-Risoul skiën ze ook op de piste, ook om Nederlandse en Belgische jongeren op wiet te controleren…

Rogier op 20 jan 2017 16:46

Echte speurneuzen dus…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Ik heb ze ook al gezien , maar ik weet echt niet meer waar.

Schiheil ⛷🏂🎿

Was het niet in zermatt dat je op bepaalde blauwe pistes werd gecontroleerd op snelheid??

Übung macht den meister!!!

Ik heb ze in Italië ook wel gezien, maar het kwam daar meer op me over als een soort officieel aanspreekpunt, echt actief controleren ofzo deden ze niet…

In de us heb je volgens mij de skipatrol, die ook echt skipassen innemen ed. Iemand daar ervaring mee? Ik alleen van YouTube :)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ze in Italië ook wel gezien, maar het kwam daar meer op me over als een soort officieel aanspreekpunt, echt actief controleren ofzo deden ze niet…

In de us heb je volgens mij de skipatrol, die ook echt skipassen innemen ed. Iemand daar ervaring mee? Ik alleen van YouTube :)

Roy83 op 20 jan 2017 19:03

Ja, ik … inderdaad in de VS (Colorado)
Iemand van een groep stopte wat ongelukkig bij een ongeval omdat ze zag dat een van haar reisgenoten onderuit was gegaan en door de “Ski patrol” werd verzorgd. Ongelukkig in de zin, dat ze een sneeuwwolk over het groepje drapeerde.
Skipas werd ter plekke ongeldig gemaakt … (toen nog met een dikke viltstift) en ze kon alleen nog naar beneden skieen en een nieuwe kopen. Was de 2e dag dus “een dure”.

Rob

In Amerika in het echt gezien. Kamikazepiloten werden onherroepelijk gepakt en de skipas werd afgepakt.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ja, skipatrol is streng, of het in Europa zou werken? Ik skiede met Canadese vrienden in de Alpen en ze waren tamelijk verbaasd door het gedrag van veel skiërs: rakelings langs je heen razen, op onoverzichtelijk plekken stilstaan en het gedrang en getrap bij de liften vonden ze ook erg ‘rude’. Zou bij hen thuis niet voorkomen, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met hun mentaliteit en beleefdheid dan met de afwezigheid van een skipolitie

Ja, skipatrol is streng, of het in Europa zou werken? Ik skiede met Canadese vrienden in de Alpen en ze waren tamelijk verbaasd door het gedrag van veel skiërs: rakelings langs je heen razen, op onoverzichtelijk plekken stilstaan en het gedrang en getrap bij de liften vonden ze ook erg ‘rude’. Zou bij hen thuis niet voorkomen, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met hun mentaliteit en beleefdheid dan met de afwezigheid van een skipolitie

SkiBeppie op 20 jan 2017 20:44

Mentaliteit zal zeker een rol spelen, maar ik denk dat de aanwezigheid van een skipatrol (en daarmee de kans dat je “gepakt” wordt) ook een belangrijke rol speelt. Net als op de weg …

Rob

@RCGrootveld: ze skiën thuis uitsluitend ‘backcountry’, in Whistler en daar zien ze nooit ski-patrol.

In Italië, Passo Tonale:

Een skiër skiet een skiër in fout omver en stopt niet. Ik stop bij de gevallen skiër, … de carabinieri (jawel het stond op hun ski’s en botten) skiën voorbij, steken hun duim op, ik reageer idem.

Ong. 300 meter later op de piste skiën ze naast de niet gestopte skiër en klikken ze één van zijn bindingen los (hij was nog steeds aan het skiën). Jihaa …

Ik vraag me nog steeds af of ik ervoor niets fout heb gedaan, zonder het te merken; vermits ze er zo snel waren (en eigenlijk achter mij aan het skiën waren).

Ik denk dat het toeval is …

Grappige nickname trouwens … doet me aan een “uitstervend” iets denken

Rob

Ik weet niet of het nu nog zo is maar in Ischgl had je op een punt een politie/douane controle om de meegenomen goederen uit Samnaun (S) te controleren. Werd zo af en toe iemand met een rugzak gecontroleerd. Leek meer voor de vorm overigens.

Is niet voor de vorm, heb in Ischgl ooit eens controle gehad.

Ze zijn wel specifiek op zoek naar mensen die tabak of alcohol smokkelen, want hij vroeg eerst of ik sigaretten of drank had gekocht voor hij vroeg om in mijn rugzak te kijken. Toen hij zag dat er een jas inzat as 't direct ok.

…en dat terwijl ik eigenlijk echt aan het “smokkelen” was: ik had net in Samnaun een vrij dure nieuwe skijas van Killy gekocht.
Gelukkig was die dame van de winkel zo slim om alle labels en tickets er af te knippen en mij te zeggen dat ik de nieuwe jas moest aandoen en de oude in mijn rugzak stoppen (wat ik gelukkig ook heb gedaan).

Ik kan je wel zeggen dat ik behoorlijk opgelucht was toen ik weer mocht verder skiën ;)

Plaats een reactie