Snowcross / Freeridezones / ongeprepareerde pistes Frankrijk?

In sommige skigebieden in Frankrijk zijn speciale zones/pistes te vinden die niet geprepareerd worden maar wel lawine-veilig worden gemaakt. Vaak heten ze Sowcross en lijken op de Skiroutes in Oostenrijk/Zwitserland. Ideaal om veilig kennis te maken met offpiste-condities/terrein. Let wel op: als ze gesloten zijn is dat niet voor niets en zijn ze zeer vaak wel lawinegevaarlijk!
Waar ik ze tegen ben gekomen:

La Rosière: Snowcross Les Zittieux: http://www.larosiere.ski/GB_snowparc-boardercross-alpes-tare…

Avoriaz: diverse snowcross pistes: http://www.avoriaz.com/en/freestyle-and-backcountry/snowcros…

Ik ben heel benieuwd naar in welke gebieden deze nog meer te vinden zijn. Wie kent er nog meer??

*bericht bewerkt door Bram12 op 20 jan 2017 11:53

Een boardercross is toch echt heel iets anders dan je beschrijft. De eerste link is juist een goed geprepareerde racebaan met obstakels. De tweede link gaat volgens mij over een skiroute, wat ik eerlijk gezegd nog nooit snowcross genoemd heb zien worden, maar dat zal aan mij liggen. Ik vind het maar verwarrend…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 jan 2017 12:41

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

idd wat @sneeuwbaard zegt. Snow-cross zijn geprepareerde racebanen met obstakels verhoogde bochten e.d. Veel zwarte pistes zijn wel te vergelijken met skiroutes in Oostenrijk want niet geprepareerd.

Click. Click. Peace

Zoals hierboven aangegeven zijn de zwarte pistes in Frankrijk vaak een soort skiroutes, maar je hebt ook gebieden die echt speciaal aangegeven skiroutes hebben. Zo heb je bijv. in Alpe d’Huez de “canyon”, een skiroute die door een kloof loopt. Deze is dus niet geprepareerd, maar wel beveiligd en is rood ingeschaald. Andere echte skiroutes daar zijn “Combe Benite”, “Roche Melon” en “La Fuma”

Born to Ride

In Espace Killy (Tignes & Val d’Isère) heb je skiroutes (zwarte en rode stippellijntjes op de kaart). In Oostenrijkse gebieden staan ze ook als stippellijntje op de kaart, meestal met een nummer in een ruit. In Ski Arlberg een hele hoop, in Serfaus-Fiss-Ladis, op de Stubaier Gletscher… dat is wat ik uit mijn hoofd weet.

idd wat @sneeuwbaard zegt. Snow-cross zijn geprepareerde racebanen met obstakels verhoogde bochten e.d. Veel zwarte pistes zijn wel te vergelijken met skiroutes in Oostenrijk want niet geprepareerd.

Rogier op 20 jan 2017 12:42

Sneeuwbaard en Rogier, ik bedoel dus niet Boardercross, ik weet wel wat dat is ;)
Als je goed kijkt op de site van La Rosière en leest bij Les Zittieux zie je dat het een zone in het gebied is, geen boardercross baan. Ik ben er geweest trouwens, dus weet hoe het er uit ziet.

In Avoriaz noemen ze het ook Snow-cross. Volgens mij is het een term die men vaak gebruikt om speciale “speel” plekken in het gebied te benoemen, kan een park zijn, een boardercross-baan of dus zo’n freeride zone. Mij gaat het om de laatste.

In Espace Killy (Tignes & Val d’Isère) heb je skiroutes (zwarte en rode stippellijntjes op de kaart). In Oostenrijkse gebieden staan ze ook als stippellijntje op de kaart, meestal met een nummer in een ruit. In Ski Arlberg een hele hoop, in Serfaus-Fiss-Ladis, op de Stubaier Gletscher… dat is wat ik uit mijn hoofd weet.

GiGi op 20 jan 2017 13:28

Oh ja, in Espace Killy heb ik ze idd gezien toen ik daar jaren geleden was. Verder weet ik dus dat ze in Oostenrijk veel voorkomen, maar het gaat me juist om Franse gebieden :)

idd wat @sneeuwbaard zegt. Snow-cross zijn geprepareerde racebanen met obstakels verhoogde bochten e.d. Veel zwarte pistes zijn wel te vergelijken met skiroutes in Oostenrijk want niet geprepareerd.

Rogier op 20 jan 2017 12:42

Sneeuwbaard en Rogier, ik bedoel dus niet Boardercross, ik weet wel wat dat is ;)
Als je goed kijkt op de site van La Rosière en leest bij Les Zittieux zie je dat het een zone in het gebied is, geen boardercross baan. Ik ben er geweest trouwens, dus weet hoe het er uit ziet.

In Avoriaz noemen ze het ook Snow-cross. Volgens mij is het een term die men vaak gebruikt om speciale “speel” plekken in het gebied te benoemen, kan een park zijn, een boardercross-baan of dus zo’n freeride zone. Mij gaat het om de laatste.

Bram12 op 20 jan 2017 14:36

Ik had het inderdaad gezien via je linkjes, maar ik vind de term nogal verwarrend. Als je iets vergelijkbaars zoekt en niet wilt eindigen op een boarder-/skicross, kan je, zoals al aangegeven, beter op zoek gaan naar skiroutes (en die zijn eigenlijk overal wel te vinden). Helaas zijn dit in de praktijk vaak grote buckelvelden ipv de mooie poederruns zoals ze ons middels de foto’s willen laten geloven ;)

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 jan 2017 14:49

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

‘Freeride zones’ worden ze ook wel genoemd.

“Moon Ride” onder de Tougnete 1-lift in Méribel bijvoorbeeld (Les Trois Vallées)

Zoals hierboven aangegeven zijn de zwarte pistes in Frankrijk vaak een soort skiroutes, maar je hebt ook gebieden die echt speciaal aangegeven skiroutes hebben. Zo heb je bijv. in Alpe d’Huez de “canyon”, een skiroute die door een kloof loopt. Deze is dus niet geprepareerd, maar wel beveiligd en is rood ingeschaald. Andere echte skiroutes daar zijn “Combe Benite”, “Roche Melon” en “La Fuma”

Matthias123 op 20 jan 2017 13:25

Die zien er leuk uit!

Ik zag dat Sainte-Foy Tarentaise ook een boel ongeprepareerde zones heeft.
Montgenèvre heeft er ook 1.

Nog meer bekenden?

In Valloire/Valmeinier zijn een groot deel van de zwarte pistes en enkele rode pistes “des pistes sécurisées, non damées”.
Ik vermoed dat er in veel gebieden in Frankrijk vergelijkbare dingen zijn.

En ze zijn niet helemaal vergelijkbaar met skiroutes omdat ze wel een duidelijke begrenzing hebben langs twee kanten (die het verschil maken tussen piste en hors piste), terwijl een skiroute dit niet heeft.

*bericht bewerkt door Morzel op 20 jan 2017 21:39

In Valmorel heetten de meeste “pistes” die vroeger zwart waren, vorig jaar “Snowcross”. Nu staan ze als “Free Ride” op de kaart.
Uit eigen ervaring weet ik dat ze niet echt veel geprepareerd werden, maar wel aan beide kanten gemarkeerd waren.

Plaats een reactie