's Nachts rijden

@SkiBeppie, dat zou dan geen vrije keus zijn.
De nachtrijders in dit topic doen het omdat ze het prettig vinden. Of het verantwoord is zal zeker ook per persoon verschillen, maar je kan de resultaten van onderzoeken niet negeren.
Ik heb er geen onderzoek voor nodig, want ik zou het niet volhouden. Ik kan heel goed laat naar bed, of vroeg opstaan, maar ik moet wel geslapen hebben.
Bovendien lijkt het me bijzonder saai. Honderden kilometers waarbij je alleen maar de strepen op de weg ziet en niet de omgeving. Maar ook dat is weer persoonlijk… De reisdag is voor velen ook al deel van de vakantie.

@SkiBeppie, dat zou dan geen vrije keus zijn.
De nachtrijders in dit topic doen het omdat ze het prettig vinden. Of het verantwoord is zal zeker ook per persoon verschillen, maar je kan de resultaten van onderzoeken niet negeren.
Ik heb er geen onderzoek voor nodig, want ik zou het niet volhouden. Ik kan heel goed laat naar bed, of vroeg opstaan, maar ik moet wel geslapen hebben.
Bovendien lijkt het me bijzonder saai. Honderden kilometers waarbij je alleen maar de strepen op de weg ziet en niet de omgeving. Maar ook dat is weer persoonlijk… De reisdag is voor velen ook al deel van de vakantie.

Jay op 18 jan 2017 13:42

Ik vind het uitzicht juist leuk, zonsopgang in de bergen etc meemaken :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Het grootste nadeel van 's nachts rijden is dat je 's ochtends uit je bek stinkt na al die liters koffie. Daarom rijd ik nooit 's nachts. ;-)

Maar nu serieus: met gezin maken we op de heenreis altijd een overnachting. Ten eerste omdat we 's middags pas kunnen vertrekken en ten tweede omdat de overnachting zelf al een avontuur is. Ik boek het overnachtingsadres dan ook ruim van te voren en we zitten dus in de leukste hotelletjes in de mooiste dorpjes.

De terugreis doen we wel in een keer. We rijden dan in de nacht weg, zodat we alle drukte voor de Fernpas of Arlbergtunnel voor zijn en voor de files uit tuffen. De kinderen slapen dan meestal tot een uur of 6 achterin. Daarna is het vooral veel ipad, nintendo ds tot aan huis.

Met vrienden rij ik standaard 's nachts. Vijf gasten in een auto, dat is ieder 2 uur rijden. Ik vind dat echt prima te doen. Eerste koffiestop op weg naar Oostenrijk: Hünxe aan de A3. Heel gezellig, muziekje aan, snaaigoed mee. Maar wanneer je aankomt stink je echt uit je muil.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

@SkiBeppie, dat zou dan geen vrije keus zijn.
De nachtrijders in dit topic doen het omdat ze het prettig vinden. Of het verantwoord is zal zeker ook per persoon verschillen, maar je kan de resultaten van onderzoeken niet negeren.
Ik heb er geen onderzoek voor nodig, want ik zou het niet volhouden. Ik kan heel goed laat naar bed, of vroeg opstaan, maar ik moet wel geslapen hebben.
Bovendien lijkt het me bijzonder saai. Honderden kilometers waarbij je alleen maar de strepen op de weg ziet en niet de omgeving. Maar ook dat is weer persoonlijk… De reisdag is voor velen ook al deel van de vakantie.

Jay op 18 jan 2017 13:42

Om over al die lichten van die tegenliggers maar te zwijgen, vooral met die kerstbomen van tegenwoordig.

Rob

Voor je in de welles/nietes modus schiet: stel dat je werkgever van je verwacht dat je na een dag werken nog even een hele nacht doorhaalt…zou je daar dan blij mee zijn?

SkiBeppie op 18 jan 2017 13:32

Nee…
Daarbij heeft hij (of in mijn geval: zij) bovendien wat overtuigingskracht nodig om aannemelijk te maken dat zij het wel nodig vind, terwijl ik dat niet nodig vind. Als ik dat nl nodig zou vinden, zou ze me het niet eens hoeven te vragen, dan zou ik dat uit eigen beweging al doen …

Rob

Voor je in de welles/nietes modus schiet: stel dat je werkgever van je verwacht dat je na een dag werken nog even een hele nacht doorhaalt…zou je daar dan blij mee zijn?

SkiBeppie op 18 jan 2017 13:32

Ik zie je vergelijking niet helemaal, maar het is precies wat m’n vriend ongeveer wekelijks doet, arts in opleiding en 1 op 6 dagen is ie 24u van wacht. En zo zijn er nog wel beroepen met bereikbare wachten of langere shifts. Als hij dan de volgende middag thuis komt (is telkens 9u-9u en dan vrij tot de volgende dag, 8-18u), kan hij soms slapen, maar soms is hij ook zo wakker (over de vermoeidheid heen) dat ik in een volledig gepoetst huis thuiskom oid :-D even goed keren dat hij de hele dag geslapen heeft en nog niks waard is 's avonds, dus mij hoor je niet zeggen dat het allemaal een makkie is, maar er zijn dus wel degelijk werkgevers die dit ‘vragen’

De artikels hierboven over nachtrijden heb ik met veel interesse gelezen, ik geloof zeker dat het voor de meeste chauffeurs geldt, en zeker ook slechte inschatting van je eigen vaardigheden etc, maar ik vroeg me af wat het effect is van afwisselend rijden en slapen, dus niet met 1, maar met 2/3 chauffeurs de nacht door. Zuiver het rijden de vaardigheid daar dus, los van wat je de volgende ochtend bij aankomst al dan niet doet. Zou je ook nog steeds eenzelfde verslechtering van rijstijl zien?

Ik kijk er trouwens wel van op dat hier velen (en als ik me niet vergis vooral mannen) op hun eentje hele nachten of honderden km doorrijden. Wij doen het altijd met meerdere chauffeurs, ook thuis vroeger overdag nooit anders gezien dan mama & papa afwisselend en met voldoende pauze tussendoor. In de vriendenkring zijn er een paar koppels waar de man sowieso rijdt (tenzij er gedronken wordt, en zelfs dan…), maar dan toch niet voor die echt verre ritten. Partners die niet graag rijden, niet in het buitenland/de bergen willen rijden? Of een flinke dosis testosteron?

Ik kijk er trouwens wel van op dat hier velen (en als ik me niet vergis vooral mannen) op hun eentje hele nachten of honderden km doorrijden. Wij doen het altijd met meerdere chauffeurs, ook thuis vroeger overdag nooit anders gezien dan mama & papa afwisselend en met voldoende pauze tussendoor. In de vriendenkring zijn er een paar koppels waar de man sowieso rijdt (tenzij er gedronken wordt, en zelfs dan…), maar dan toch niet voor die echt verre ritten. Partners die niet graag rijden, niet in het buitenland/de bergen willen rijden? Of een flinke dosis testosteron?

Elienc op 18 jan 2017 16:39

Dat is dan waarschijnlijk het voorbeeld wat je vroeger hebt mee gekregen. Toen ik nog in korte broek op de achterbank zat wist ik niet beter dan dat mijn vader altijd reed. Het was voor ons altijd een heel gek gezicht om een vrouw achter het stuur te zien en de man er naast, laat staan mijn eigen moeder… :-) Het is maar net wat je gewend ben.
In het verleden ben ik beroepschauffeur geweest en zodoende bekend met lange rijtijden. Ik rij dus ook eigenlijk altijd zelf en beperk stops tot de verplichte tankstops (LPG, dus regelmatig stoppen). En ik rij graag, altijd al gedaan. Ik kan genieten van een lege snelweg in het donker, vrouw en kinderen die lekker liggen te slapen en een muziekje erbij. Verder heb ik de luxe dat ik een Scandinaviëganger ben en zodoende na 6 uur filevrij rijden mijn ‘overnachtingsadres’ in de vorm van een hut op de ferry naar Oslo heb en 's ochtends volledig uitgerust de laatste 4 uurtjes richting appartement rij.

?? 2023

Mijn vader reed vroeger (en nu nog, maar gezien de leeftijd doen ze dat nu in 2 dagen) ook altijd de hele trip alleen. En niet omdat het een gek gezicht is om een vrouw te laten rijden… Maar aangezien mijn moeder gewoon geen rijbewijs heeft. Toen ik dan 18 werd, mocht ik exact de helft rijden. Daarna zelf alleen verschillende keren de hele 1000km gereden in een ruk (met ong. 4 verplichte korte stops). Heeft niks met testosteron te maken, want dat zou ik niet te veel mogen hebben :-) Ik rij gewoon heel graag met de auto. Liever rijden dan als passagier u eigen dood vervelen… Manlief heeft dat ook, hij rijdt liefst ook de hele weg zelf. Geeft wel wat discussie…
Maar als we uitgaan, is de strijd andersom voor wie BOB is. Dan willen we beiden niet rijden :-)

Ik hoor om me heen van nogal wat vrouwen dat ze niet rijden of maar twee uurtjes zodat de man even kan uitrusten. Ik rijd vaak evenveel, soms minder, soms meer dan mijn man als we op vakantie gaan. Ik verbaas me erover dat er zoveel vrouwen zijn die niet willen of durven te rijden in het buitenland.

Mijn vrouw wil best rijden. Kan ze ook prima. Toch rijd ik liever zelf. Ten eerste omdat ik het beter kan. Ten tweede omdat ik het minder saai vind dan ernaast zitten.

Van moe worden heb ik niet veel last, althans overdag niet. 's Nachts is een ander verhaal. We hebben dat nu 2x samen gedaan en dan deden we 2 uur op, 2 uur af.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Bij ons thuis ben ik de Autobahn chauffeur die doorblaast (nou ja, max zo’n 150 km per uur) en in Oostenrijk lever ik de sleutels in aan mijn vrouw. Ik vindt de Autobahn helemaal geweldig terwijl mijn vrouw juist in de bergen rijden helemaal fantastisch vindt. Ik vindt het dan weer mooi om in de bergen alles in de omgeving ongestoord te kunnen bekijken

Paul

Dat is de boel gewoon rechtlullen voor jezelf.

Userd op 18 jan 2017 10:01

Wie zegt dat ik het over mezelf had? Ik rij nagenoeg altijd overdag!

Net als dat jij met deze opmerking slechts bevestigt dat je tot de bevolkingsgroep lijkt te behoren die wetenschappelijk onderzoek en statistiek als onzin bestempelt en natuurwetten in relatie tot autorijden als onzin bestempelt.
Maar dat weet je zelf ook wel…

RCGrootveld op 18 jan 2017 12:24

Nou nee hoor. Wetenschap en statistiek is het beste wat we hebben. En daaruit blijkt ook heel duidelijk dat vrijwel iedereen moet inleveren als je 's nachts doorhaalt. Maar er zijn wel twee kanttekeningen:

  1. Statistiek gaat over een grote groep. Er zijn altijd individuen die a-typisch scoren, zowel positief als negatief. Laten de positieve uitschieters nou net de mensen zijn die het prettig vinden om 's nachts te rijden :)
  2. Zelfs al levert iedereen fors in, de een zal na een nacht toch nog beter rijden dan de ander overdag.

Ik kan best wel meegaan met de gedachten van anderen, maar de opvatting “ik kan het niet, dus niemand kan het” getuigt van een ongelofelijke simpelheid. In het algemeen kun je vrij eenvoudig stellingen als “'s nachts rijden is gevaarlijk” over groepen hard maken. Maar elk individu is anders.

Nou nee hoor. Wetenschap en statistiek is het beste wat we hebben. En daaruit blijkt ook heel duidelijk dat vrijwel iedereen moet inleveren als je 's nachts doorhaalt. Maar er zijn wel twee kanttekeningen:

  1. Statistiek gaat over een grote groep. Er zijn altijd individuen die a-typisch scoren, zowel positief als negatief. Laten de positieve uitschieters nou net de mensen zijn die het prettig vinden om 's nachts te rijden :)
  2. Zelfs al levert iedereen fors in, de een zal na een nacht toch nog beter rijden dan de ander overdag.

Ik kan best wel meegaan met de gedachten van anderen, maar de opvatting “ik kan het niet, dus niemand kan het” getuigt van een ongelofelijke simpelheid. In het algemeen kun je vrij eenvoudig stellingen als “'s nachts rijden is gevaarlijk” over groepen hard maken. Maar elk individu is anders.

Martin7182 op 18 jan 2017 19:58

Zijn we het toch nog ergens over eens…

maar de opvatting “ik kan het niet, dus niemand kan het” getuigt van een ongelofelijke simpelheid.

idem voor “ik kan het, dus zal de rest het ook wel kunnen” …

In dat kader: hoewel statistische gezien relevant, vind ik die individuele uitzonderingen niet interessant.
Ik ben geïnteresseerd in de grote meute; de populatie zeg maar.

Daarom ben ik ook tegen die hoge snelheden (140+): Simpelweg omdat slechts een handvol bestuurders daar verantwoorde mee om kan gaan, de grote meute kan dat niet (statistiek laat dan zien). En dus zal die kleine groep zich aan moeten passen aan die grote; niet andersom.

Net als die ene opa die 100 is geworden met een pakje shag per dag me niet, wel die 99 anderen (die ook een pakje per dag rookten) en voor hun 65e hun ogen sluiten. Die eerste is niet interessant, die laatste groep wel.

Rob

's nachts rijden heb ik ca 20 jaar geleden afgeschaft toen ik me realiseerde dat je er effectief nauwelijks iets mee opschoot.
Zo er als “winst” is, vind ik die niet opwegen tegen het aanzienlijk vermoeiender rijden in de nachtelijke uren en daardoor geradbraakt aankomen. Zeker, de één kan er wat minder slecht tegen dan de ander, maar er zijn genoeg onderzoeken die hebben laten zien dat het aanzienlijk vermoeiender en dus gevaarlijker is.
En wat win je er mee? Een paar uurtjes extra skiën en een partijtje improviseren? Is het dat waard? Mij in elk geval niet …

Ik zie hier reistijden die neerkomen op overall gemiddelden van 100 kmh.
Met inmiddels ruim 40 jaar rijervaring met 40000/j ervaring weet ik wat je daarvoor moet doen. Ik noem dat jakkeren.
Is het dat allemaal waard?

Als het enigszins kan, pakken wij lekker de trein: Het comfort van een 1e klas ICE/EC kan geen auto tegenop; over de nachttrein met eigen coupe met wc, douche en ontbijt op de kamer maar te zwijgen. 's avonds instappen en de volgende morgen het witte winterlandschap tot leven zien komen.

Voor de shortski, meestal op krap 800km en met snelweg bijna tot aan de voordeur is, pakken we inderdaad de auto.
Meestal met z’n 3en: 3 koffers en 3 skiuitrustingen, gewoon in de auto; heb ik geen op maat gemaakte tassen van welk merk dan ook of vacuüm getrokken tassen voor nodig …

Vertrek rond 07:30 en met een aantal stops voor brunch en late lunch zijn we dan meestal precies op tijd om aan te schuiven voor het diner.

RCGrootveld op 17 jan 2017 22:59

Goh, gemiddelde van 100km/u kan zeker als het verkeer meezit (vaak 's nachts of zondag), je weinig stopt in combinatie met korte pauzes. Aan ieder persoonlijk om voor zichzelf uit te maken of dat ontspannend is, jij bruncht en luncht misschien graag, ken er zat die enkel achter het stuur eten en enkel stoppen om te tanken en te plassen. Ander voorbeeld, twee zomers geleden reed ik in de buurt van Bari, Italië, richting Milaan, daar in het zuiden zie je letterlijk bijna niemand kat op de snelwegen. Mijn broer heeft toen wel degelijk op 5uur tijd 580 kilometer gedaan zonder sneller te rijden als toegestaan (was allemaal 130 V-max), het kan dus wel.

Beleef er zelf ook weinig lol aan om na een dacht te rijden nog te gaan skiën. Maar goed, die dingen heb je niet altijd zelf voor het kiezen als je in groep gaat skiën.

Over het onderwerp slaap…

In mijn ogen is dat voor iedereen evenwel anders, heb in de jaren '90 de opkomst van de megadiscotheken en de after clubs in België meegemaakt. Weekend was voor velen een marathon die begon op vrijdagavond en kon doorgaan tot maandag of zelfs dinsdagochtend, non-stop, voor een deel ging dit gepaard met de nodige pepmiddelen en zo bont heb ik het nooit gemaakt. Maar heb geregeld wel twee nachten achter mekaar overgeslagen, en hier eigenlijk nooit last van gehad. Geregeld ook naar housefeesten geweest die meerdere dagen konden duren, uitgaan van vrijdagavond tot zondagochtend 10-11u, dan heel de dag slapen om maandag fris en monter te gaan werken. Heb het meermaals gedaan, mijn vrienden ook. We zijn allemaal goed terechtgekomen (ja, allemaal de universiteit afgemaakt met mooie cijfers) en niemand van ons heeft hier ooit echt last van ondervonden. Dat dit niet voor iedereen zo zal zijn besef ik ook wel, maar dat “slaaptekort” zichzelf hoe dan ook vroeg of laat ergens wreekt durf ik ernstig te betwijfelen.

Iemand die altijd 's nachts werkt en hierdoor zijn bioritme ook heeft verplaatst, zal sowieso de voorkeur aan 's nachts rijden geven, ben zelf ondernemer en geen wetenschapper, heb er geen idee van in welke mate de wetenschap en statistiek hiermee rekening houdt om haar besluit omtrent de gevaren van 's nachts rijden te komen.

*bericht bewerkt door DavidW op 18 jan 2017 22:21

Goh, gemiddelde van 100km/u kan zeker als het verkeer meezit (vaak 's nachts of zondag), je weinig stopt in combinatie met korte pauzes. Aan ieder persoonlijk om voor zichzelf uit te maken of dat ontspannend is, jij bruncht en luncht misschien graag, ken er zat die enkel achter het stuur eten en enkel stoppen om te tanken en te plassen. Ander voorbeeld, twee zomers geleden reed ik in de buurt van Bari, Italië, richting Milaan, daar in het zuiden zie je letterlijk bijna niemand kat op de snelwegen. Mijn broer heeft toen wel degelijk op 5uur tijd 580 kilometer gedaan zonder sneller te rijden als toegestaan (was allemaal 130 V-max), het kan dus wel.

Tja, je begint dus al met het stellen van een aantal randvoorwaarden:
Weinig resp. kort stoppen, eten onder het sturen etc.
Ik noem dat jakkeren.

Maar ga gerust je gang, ik heb er geen last van. Als de grote meute gaat, reis ik meestal per trein en als we nog even die paar dagen gaan afkicken, heeft het gros van de wintersporters z’n ski’s al in de berging staan en heb ik nauwelijks last van die gele kentekenplaten die zich eens lekker uit willen/kunnen leven.

Rob

Vermoeidheid geeft een vergelijkbaar effect als het onder invloed van alcohol zijn, Met s nachts rijden is op zich niet heel veel mis, zolang je maar uitgerust bent en niet te lang rijdt.

In je eentje 12 uur rijden met een paar bakken koffie na een lange dag werk is voor niemand verantwoord, Zelfs voor getrainde chauffeurs niet, die mogen niet voor niets niet langer dan 8 uur aaneengesloten rijden.

Met 2 man moet het wel prima kunnen, beide 6 uur moet geen al te groot probleem zijn.

Op de heenreis rijdt ik het liefst vrijdag, met een hotelletje, fris op de piste, volledige dag skieen is me dat al waard, Terug ga ik rijden zodra de piste dicht is. Is dus een lange dag, Aangezien je dan ook pas 4uur snachts aankomt, Maar wel wisselen met een 2e chaffeur.

Lege wegen zijn wel enorm prettig moet ik toegeven.

Ah, een onderwerp over reizen.

Ik hoopte al dat dominee RCGrootveld op de kansel zou klimmen en zijn preek zou komen houden.

Gelukkig heeft hij mij niet teleurgesteld.

Maar ga gerust je gang, ik heb er geen last van.

RCGrootveld op 18 jan 2017 22:50

Blijkbaar wel want je komt steeds terug met het zelfde gezever. Dat het voor zo’n oud fossiel als jij niet meer mogelijk is om het hedendaagse verkeer bij te houden vind ik prima. Maar ga dan niet lopen zeuren dat heel de wereld zich aan jou aan moet passen. Als het je allemaal te snel gaat wees dan zo verstandig, knip je rijbewijs in 2en en stop er gewoon mee.

Übung macht den meister!!!

@RKFANGOO Aardig blijven, hè ;-)

@RKFANGOO Aardig blijven, hè ;-)

Forza op 19 jan 2017 07:32

Ik geef enkel goedbedoeld advies. :)

Übung macht den meister!!!

Wij rijden al jaren 's nachts richting de wintersport en we vinden het heerlijk…

Normaal met 3 chauffeurs en dit keer met ze 2e en daarbij is eigenlijk de regel dat er muziek aanstaat, verwarming op -10 ;-) en zodra je moe begint te worden zet je hem aan de kant maar dat is tot op heden nog nooit gebeurd,

En de volgende ochtend ? 9h de berg op en om 10:00 aan de koffie heerlijk joh.

We hebben ook vaak op zaterdag gereden maar dan kom je 's avonds laat aan, je moet alles op zondag nog regelen en nu heb je eigenlijk een extra ski dag :)

*bericht bewerkt door Jobbert op 19 jan 2017 08:52

Ik begin (en eindig hopelijk ook) op woensdag met inpakken. Vrijdag alles in de auto zetten en navigatie instellen. Tussen 13.00 uur en 15.30 uur (wanneer kinderen naar school zijn) allebei een middagdutje of iig rusten. Avonds een goede maar lichte maaltijd. Uiteindelijke vertrektijd beslissen we dan: of meteen vertrekken (rond 18.30 uur) of pas om 21.00-22.00 uur.

Ligt ook aan het weer trouwens. Vorig jaar zou er een storm over een groot gedeelte van NL en DL trekken en die wilden we voor zijn. Daarom toen om 02.00 uur vertrokken. Indien er dit jaar weersomstandigheden zijn die de vertrektijd beinvloeden dan zullen we daar rekening mee moeten houden. Ook zullen we afspreken dat als we moe worden, dat we de auto voor een paar uurtjes aan de kant zullen zetten.

Safety first!

*bericht bewerkt door Marieke op 19 jan 2017 09:17

Ik heb tijdens mijn studie paar jaar als privechauffeur gereden. Dat konden soms erg saaie ritjes zijn, want: klant werkt en radio staat uit. Het is dan dus grotendeels een beetje rechtuit rijden zonder dat er wat gebeurt. Gek genoeg had ik in de nacht nooit last van enige vermoeidheid, hoe lang een dag ook was geweest. Overdag echter, zeker in de zomer met felle zon (een echt onderschatte factor(!)) kreeg ik juist veel meer last van vermoeidheid. Ik merkte dat in de loop der tijd ook wel dat veel te maken heeft met je nachtrust. Ik sliep altijd ongeveer 7,5 uur, wat optimaal voor de mens moet zijn volgens onderzoek. Ik heb dit verlengd naar 8,5 uur en dan merk je dat je toch minder last van vermoeidheid hebt.

Anyway, tegenwoordig in het werkzame leven is mijn nachtrust een stuk stabieler geworden. Met in de nacht rijden heb ik dan ook totaal geen moeite, ik prefereer het zelfs boven overdag rijden. Ik ben alerter, rustiger en geconcentreerder dan overdag. Wel neem ik altijd 1 of 2 Red Bulls onderweg. Dit alleen voor de extra cafeïne (ik ben geen koffiedrinker).

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Mij niet gezien hoor 's nachts rijden, ik ben meestal degene die de hele rit mag sturen (vind ik niet erg).
Als iemand anders rijd kan ik toch niet slapen.

Vorig jaar rond 18:30 vertrokken uit Rotterdam. 23:30 hotel in en slapen.
06:00 opstaan en 20 minuten later zaten we weer in de auto. Om 10:00 stonden we in de skiverhuur en 10:30 op de piste. Zo heb je ook nog een hele dag en ben je redelijk uitgerust.
Op de dag dat ik terug naar huis ga ski ik meestal tot een uur of 14:00 en daarna gelijk de auto in en met een beetje geluk rij ik om 22:30 weer Rotterdam in.
Dit is dan ook alleen mogelijk wanneer het skigebied in Vorarlberg of Oost Tirol ligt.

Maar ga gerust je gang, ik heb er geen last van.

RCGrootveld op 18 jan 2017 22:50

Blijkbaar wel want je komt steeds terug met het zelfde gezever. Dat het voor zo’n oud fossiel als jij niet meer mogelijk is om het hedendaagse verkeer bij te houden vind ik prima. Maar ga dan niet lopen zeuren dat heel de wereld zich aan jou aan moet passen. Als het je allemaal te snel gaat wees dan zo verstandig, knip je rijbewijs in 2en en stop er gewoon mee.

RFKANGOO op 19 jan 2017 07:25

Wie zegt het dat het MIJ te snel gaat?
Ik kan en durf zonder met m’n ogen te knipperen ook wel 180 te rijden (m’n auto kan dat prima).
Ik heb er alleen geen behoefte aan omdat het onzinnig is en ik dat alleen maar zie als profileringsdrang:
(Kijk mij: Ik heb een snelle auto) resp. je uit willen leven.

Dat ik er telkens op terugkom is toe te schrijven dat ik wat verder kijk dan de auto voor me (omdat ik er zo nodig voor bij wil): Nl naar het maatschappelijke aspect.
Maar dat is voor velen (ook hier) een vies woord,

En mij as fossiel bestempelen:
Los van het feit dat ik dat als beledigend bestempel, komen dat soort uitspraken meestal uit de mond van mensen die “net komen kijken”. Voorlopig heb ik er al ruim anderhalf miljoen schadevrije kilometers opzitten.
Ik denk niet dat er hier veel zijn die dat ook kunnen zeggen.

Verder gaat het er niet om of je huidige verkeer bij kunt houden (hoewel het in dit kader meestal individuen zijn) maar of je je aan kunt passen.

V

Rob

Wel lief en ontopic blijven voor elkaar he mannen. Elkaar beledigen moet je lekker op straat doen.

MAND!

Ik rij ook graag 's nachts. De afgelopen jaren ook altijd gedaan. Om 20 uur even een paar uurtjes slapen en dan na middernacht richting Oostenrijk. Dat rijdt heerlijk ontspannen (ook bij een snelheid van 150-160). Dus 's ochtends rond 9 uur stappen we de lift in en stoppen rond 15 uur om het huisje op te zoeken. Van grote vermoeidheid heb ik (gelukkig) geen last. De terugweg rijden we vaak wel overdag.

Ik rijd eigenlijk ook altijd 's nachts en zonder te wisselen (mijn vrouw rijdt liever niet op de snelweg en ook niet in het donker, dus das dubbel pech). Hoewel ik lange dagen gewend ben (eigen horecazaak dus vaak veel uren en laat naar bed) vind ik het stiekem toch altijd wel pittig naarmate de nacht vordert tijdens het rijden. Ik kijk altijd uit naar het moment dat de lucht lichter wordt en de zon doorbreekt. Om de anderhalf uur stop ik meestal even voor een drankje en een peuk (concentratie mensen…)

Na op de aankomstdag (zaterdag) dan een paar biertjes bij het avondeten te nemen en lekker op tijd naar bed te gaan, ben ik op zondag eigenlijk wel weer behoorlijk APK. Ski’s laat ik op zaterdag wel even links liggen, dus ben dan gelijk chef boodschappen :-)

Ondanks dit ben ik toch aan het twijfelen om wellicht vrijdag op de dag al te gaan. Zoonlief is waarschijnlijk om een uur of 12 klaar op school zodat we naar verwachting om een uur of 2 zouden kunnen gaan rijden. Tot aan München of Rosenheim bijvoorbeeld. Kun je wel een normale nacht maken, alleen het doorrijden zal wat minder zijn met de vrijdagmiddag drukte in Duitsland.

Iemand daar een zinnige uitspraak over: het vrijdagmiddag verkeer in Duitsland. Zit zelf tussen Utrecht en Arnhem dus we rijden eigenlijk altijd via Oberhausen de A3…O ja, het betreft het helse carnavalsweekend helaas…

Tot nu toe is het voor ons, zomervakantie of wintersportvakantie echt enorm tegengevallen op de vrijdagmiddag in Duitsland. Vanaf begin van de middag is het filerijden op veel stukken, zeker in het Ruhrgebied.

Morgen hebben we bijvoorbeeld een huisje in Willingen geboekt voor het hele weekend. We kunnen er vanaf 1600 uur in maar toch vertrekken we pas na het avondeten. Kinderen hebben ook pas om 1515 uur vrij maar toch, middags gaan is de file inrijden. Wat ik op deze site al vaker heb gelezen is dat er blijkbaar in Duitsland veel weekforenzen zijn die op vrijdag op tijd naar huis rijden.

Wij doen het niet meer, zeker niet in de schoolvakanties.

In jouw geval kun je dan nog beter om 1200 uur vertrekken maar dan nog raadnik het niet aan.

Tot nu toe is het voor ons, zomervakantie of wintersportvakantie echt enorm tegengevallen op de vrijdagmiddag in Duitsland. Vanaf begin van de middag is het filerijden op veel stukken, zeker in het Ruhrgebied.

Marieke op 19 jan 2017 18:24

Duitsland valt altijd tegen, al ga je midden in de nacht. We zijn wel eens om 04:00 vertrokken en stonden nabij Oberhausen al in de file. Niks geen ongeluk of zo, gewoon het klootjesvolk op weg (waarnaartoe?) op zaterdagochtend in alle vroegte. En die Duitsers zich lekker irriteren aan ons klootjesvolk uit Holland dat afstand probeert te houden tot de voorligger ;)

Veel plezier in Willingen Marieke! Het is er vast heel mooi nu :)

Plaats een reactie