's Nachts rijden

Ik / wij rijden niet de heenreis maar meestal de terugreis in de nacht. Dus stel de wisseldag is zaterdag(ochtend) dan rijden we vrijdagavond weg na een dagje lekker skiën en avondeten, dus meestal rond 19:00 's avonds op weg.

Uiteraard wel met meerdere chauffeurs (tot nu altijd 3 chauffeurs) die overigens allen geen moeite hebben om in de auto een tukje te doen :-). Dit bevalt ons tot nu uitstekend, je hebt bij thuiskomst nog een halve zaterdag over om zaken op te ruimen, en je bent voor de massa uit naar huis gegaan, dus lekker rustig op de snelweg zodat je flink tempo kan vasthouden.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

ligt eraan. Voor een shortski rijd ik 's nachts. Voordeel is dan dat het me een dag minder kost en een hotelovernachting. In de auto slaap ik dan zon 3uurtjes alles bij elkaar. Dat zijn er 3 minder dan normaal, dus dat overleef ik wel. En anders maar vroeger naar bed die avond. Terug rijden dan wel overdag, want de volgende dag werken en daar wil ik wel weer een beetje fit voor zijn ;)

Als ik een week ga skiën, dan vertrek ik 's ochtends, wel na de eerste drukte. 9u ofzo. dan rijd je overal zo’n beetje achter de spitsdrukte aan. En ben je ook gewoon om 1700u op plaats van bestemming. Skipassen en skilessen zijn dan vaak al door familie geregeld.
Heb dan misschien ook het voordeel dat ik niet eerst nog half Nederland door hoef. is ook nog een verschil van 1 a 2 uur

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wat ik ook wel eens heb gedaan toen het budget echt strak was (zowel in geld als in vakantiedagen): op vrijdagavond na de avondspits al gaan rijden. Dan kom je om een uur of 4 in de nacht aan in een Oostenrijks dorp (met zijn tweeën om en om twee uur rijden/slapen). Dan onder een dekentje in de auto nog tot 8.00 uur slapen.

Voordelen: rijden doe je vooral op tijdstippen dat je normaal ook nog wakker bent, slapen van 4 tot 8 uur daar nog eens bovenop. Relatief veel slaap dus en het eerste stuk vrij uitgerust gereden.
Nadeel: je kan wat stijf worden van een paar uur slapen in de auto. Kwestie van een extra warming-up.

Op de terugweg 's avonds/nachts rijden doe ik eigenlijk standaard, zelfs als ik alleen ben. Tot 15.00 uur skiën, snel omkleden en wegrijden. Met voldoende pauzes kan je dan rond een uur of 1 à 2 in de nacht thuis zijn. Meestal is dat in de nacht van zaterdag op zondag, dus heb je nog de hele zondag om uit te slapen en bij te komen.

Ik denk dan altijd, hoe kan dat??

En hoe hou je het de volgende dag vol op de piste?

Jay op 17 jan 2017 13:50

De meeste mensen kunnen makkelijk een nachtje overslaan. Twee nachtjes ook nog wel. Je reactievermogen gaat wel achteruit, maar als je de eerste dag rustig aandoet is er weinig aan de hand. Vaak is “moe zijn” een gevoel dat je kunt verdrijven. Ga maar eens een paar uurtjes sporten nadat je moe bent thuisgekomen van een lange dag op kantoor.

's nachts rijden heb ik ca 20 jaar geleden afgeschaft toen ik me realiseerde dat je er effectief nauwelijks iets mee opschoot.
Zo er als “winst” is, vind ik die niet opwegen tegen het aanzienlijk vermoeiender rijden in de nachtelijke uren en daardoor geradbraakt aankomen. Zeker, de één kan er wat minder slecht tegen dan de ander, maar er zijn genoeg onderzoeken die hebben laten zien dat het aanzienlijk vermoeiender en dus gevaarlijker is.
En wat win je er mee? Een paar uurtjes extra skiën en een partijtje improviseren? Is het dat waard? Mij in elk geval niet …

Ik zie hier reistijden die neerkomen op overall gemiddelden van 100 kmh.
Met inmiddels ruim 40 jaar rijervaring met 40000/j ervaring weet ik wat je daarvoor moet doen. Ik noem dat jakkeren.
Is het dat allemaal waard?

Als het enigszins kan, pakken wij lekker de trein: Het comfort van een 1e klas ICE/EC kan geen auto tegenop; over de nachttrein met eigen coupe met wc, douche en ontbijt op de kamer maar te zwijgen. 's avonds instappen en de volgende morgen het witte winterlandschap tot leven zien komen.

Voor de shortski, meestal op krap 800km en met snelweg bijna tot aan de voordeur is, pakken we inderdaad de auto.
Meestal met z’n 3en: 3 koffers en 3 skiuitrustingen, gewoon in de auto; heb ik geen op maat gemaakte tassen van welk merk dan ook of vacuüm getrokken tassen voor nodig …

Vertrek rond 07:30 en met een aantal stops voor brunch en late lunch zijn we dan meestal precies op tijd om aan te schuiven voor het diner.

Rob

Je reactievermogen gaat wel achteruit

Tja, en laat dat nu toch een vrij essentieel aspect zijn in het leven, of je nu op straat loopt, achter het stuur van een auto zit of op de latten de berg afsuist.

Rob

Vroegah… toen ik nog jong was reed ik rustig 's nachts het hele stuk alleen. Het mannetje lag prinsheerlijk onder een dekentje te slapen. Ikzelf kan helaas niet slapen in de auto. Met het ouder worden zijn we er maar mee gestopt en rijden we overdag en wisselen we elkaar af. Eerst reden we alles in één keer maar de laatste paar jaar overnachten we meestal, in ieder geval op de heenweg. Terugweg wel vaak in één keer, tenzij we op zaterdag moeten rijden. We gaan dan pas weg na de drukte en rijden dan door tot een uur of 7 's avonds, pakken een overnachting en rijden op zondagochtend het laatste stuk.

Als ik met de auto ga, dan overdag en een hotel overnachting erbij zowel heen als terug reis
Maar dat is medische gezien gewoon noodzakelijk
Dus de laatste jaren met de rolstoelbus, en tot heden 2 stoelen voor mijn eigen gehad ☺
Dit jaar zit de reis een stuk voller, en weet ik nog niet of ik 2 stoelen heb
Nu ook maar een opblaasbaar kussen gekocht, zodat mijn benen niet de hele nacht naar beneden hangen
Nog 9 nachten wachten, dan gaan we weer?

Het ligt er voor een groot deel ook helemaal aan met welk gevoel je in de auto stapt. Voor mij begint de vakantie op mijn oprit! Ik rij graag en relaxed. Daarnaast de ervaring van 65.000 km per jaar inclusief veel Duitse Autobaan. Ritten door de Alpen (inclusief Fernpass?) en Dolemieten zijn voor mij een feestje. Als ik op dit forum soms lees hoe druk sommige mensen zich over een rit kunnen maken dan snap ik wel dat ze snel moe worden al was het maar van de stress. Daarnaast denk ik dat een aantal bestuurders ook ‘moe’ worden van het gestress van hun bijrijd(st)er?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Wij zijn een aantal keer vrijdagmiddag vertrokken, overnacht in zuid Duitsland maar kwamen vaak toch nog in file te staan, zowel op de vrijdagmiddag op de Nederlandse snelwegen als de zaterdagochtend in Duitsland en Oostenrijk.

Ook vaak nachts rond 01.30 of 02.00 uur vertrokken maar dan nog de file inrijden.

Dit jaar overwegen we dus ook om rond 2000 uur op vrijdagavond te vertrekken. Probleem is alleen dat we echt niet eerder in ons appartement kunnen dan 1500 uur op zaterdag :-(

Maar we kunnen op tijd alle skizaken regelen en daarna rustig lunchen en heeeeel veeeeel koffie drinken ;-)

Als het enigzins kan vertrekken wij op vrijdag en overnachten wij in een pension of hotel vlakbij de Oostenrijkse grens. De volgende ochtend rustig opstaan, lekker ontbijten en dan de laatste pakweg 1,5 uur rijden. Dan omkleden en snel naar de lift om nog een halve dag boven mee te kunnen pakken.

Ik denk dan altijd, hoe kan dat??


En hoe hou je het de volgende dag vol op de piste?

Jay op 17 jan 2017 13:50

De meeste mensen kunnen makkelijk een nachtje overslaan. Twee nachtjes ook nog wel. Je reactievermogen gaat wel achteruit, maar als je de eerste dag rustig aandoet is er weinig aan de hand. Vaak is “moe zijn” een gevoel dat je kunt verdrijven. Ga maar eens een paar uurtjes sporten nadat je moe bent thuisgekomen van een lange dag op kantoor.

Martin7182 op 17 jan 2017 22:58

Iets meer dan een gevoel, je kan je toestand na 24u wakker zijn vergelijken met rijden met 0.1% alcohol in je bloed.

Ik heb nog nooit proberen skiën op de eerste dag (aankomstdag). Omdat er nog zoveel te regelen valt die eerste dag, vond ik het altijd zonde van het geld om een extra skipas en extra dag materiaal te huren… Maar zoals reeds vermeld. Zal ik altijd 's nachts gaan rijden. Rijdt zoveel rustiger en aangenamer. En ik slaap inderdaad in de auto als mijn vrouw rijdt, en dat lukt toch net iets beter wanneer het buiten donker is :p

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Afgelopen jaar hadden we het geluk dat onze kinderen (6 en 4) al op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie vrij hadden. Ook dit jaar hebben wij dat geluk.

Wij rijden dan vrijdagochtend vroeg, uurtje of 5.00 weg uit Nederland en rijden de hele om en om door naar Filzmoos (Oostenrijk) we komen daar dan rond 16.00 aan.

We hebben ook wel eens overnacht in Duitsland, maar wij vonden dat tegenvallen…smorgens ben je meestal niet heel vroeg eruit en dan kan je helaas weer aansluiten bij de file op de zaterdagochtend…

De terugreis naar Nederland was een vroegertje, mede vanwege de grenscontroles zijn we al rond 2.30 weggereden op de zaterdagochtend. Geen files gehad bij de grens en verder heel weinig oponthoud. Rond een uurtje of 15.00 weer terug in Nederland. Lekker de auto uitgepakt en gewassen en de kids weer lekker vroeg naar bed gegaan…dan heb je nog een avondje en de hele zondag om bij te komen…dit jaar zal denk ik niet veel anders worden.

Voor eventuele komende jaren zoeken we wel een skigebied die iets minder ver rijden is…

Eigenlijk doen wij dit al jaren. Vanuit het zuiden van Nederland om middernacht vertrekken, na een paar uurtjes slapen, en dan 8 uur later ontbijten in Oostenrijk, skies aantrekken en de eerste dag een beetje rustig aan in skieen. Vaak zijn dit wel shortski vakanties.
Ik splits de reis meestal in drie blokken, afhankelijk van de drukte en het weer stop ik ook wel vaker. Maar ik rij z’n ritje eigenlijk altijd alleen. Tijdens het laatste blok is mijn vriendin meestal wakker en de rest slaapt ze onderweg. Wat dan wel prettig is om wat aanspraak te hebben tijdens het laatste deel. Paar weken geleden ook geweest, cruise control op 130km en in max 8 uur in Oostenrijk. Dus echt jakkeren is het dan zeker niet.
Ik beschouw het rijden altijd als een dagje werken van 8 uur en dan valt het allemaal wel mee. 's Nachts rijden is, mits het weer mee zit, wat mij betreft meer relaxed dan overdag. Als ik dit afzet tegen een werkdag, waarbij ook regelmatig 400 km gereden moet worden en dan alsnog 8 uur gewerkt, dan vind ik dat eigenlijk veel vervelender.

*bericht bewerkt door Fuel_80 op 18 jan 2017 09:41

Toen de kinderen nog heel jong waren reden we 's nachts rond een uur of 2-3 weg. Ik sliep dan altijd slecht, toch met de gedachte dat je vroeg moet gaan rijden. Toen de kinderen een jaar of 5-6 werden zaten ze klaarwakker op de achterbank. Ze sliepen niet of nauwelijks, met als gevolg 's middags een hoop chagrijn. Ik was zelf ook moe, dus de sfeer werd steeds gezelliger. Die zaterdag werd er niet geskied, enkel de skilessen geregeld. Daarna hebben we het radicaal anders gedaan. We vertrekken zaterdag ergens tussen 10.00 en 11.00 uur. Rond etenstijd rijden we meestal het staartje van de file binnen, net voor of net na Munchen. We gaan er dan een uurtje uit om te eten. Meestal zijn we ergens tussen 20.00 en 21.00 uur op de bestemming. Geen of weinig files. De laatste zaterdag skien we nog. Wisseldag, een stuk rustiger. Rond een uur of 3-4 vertrekken we, hapje onderweg, en overnachting ergens in de buurt van Nurnberg. Op de zondag rijden we op lege snelwegen naar huis. Wij hebben geen files, skien een dag meer en een goede nachtrust. De meeste Nederlanders begrijp ik niet. Vrijdagmiddag vertrekken. Een hotel in Zuid-Duitsland, lekker ontbijtje en dan aanschuiven in de files, je bent dan 2 dagen onderweg met een hoop fileleed. De laatste zaterdag hetzelfde verhaal, 's morgens rond een uur of 5-6 vertrekken en dan in Z-Duitsland de files in rijden.

Omdat er nog zoveel te regelen valt die eerste dag, vond ik het altijd zonde van het geld om een extra skipas en extra dag materiaal te huren…

sven311 op 18 jan 2017 08:52

Zeker als je een week gaat is de 7de/ 8ste dag skihuur vaak gratis is mijn ervaring. Ook het verschil in prijzen voor de skipas voor 6d vs. 7d is vaak verwaarloosbaar. De 7de dag is vaak veel goedkoper dan dag 1 t/m 6 maar ook veel goedkope dan dag 8 t/m …

De laatste zaterdag skien we nog. Wisseldag, een stuk rustiger.

koen_s op 18 jan 2017 09:27

Dit is ook een goede reden (als je de vrijdag niet vrij kan krijgen) om bij een weekski vrijdag avond (na de spits) weg te rijden en dus 's nachts te rijden!

Je reactievermogen gaat wel achteruit

Tja, en laat dat nu toch een vrij essentieel aspect zijn in het leven, of je nu op straat loopt, achter het stuur van een auto zit of op de latten de berg afsuist.

RCGrootveld op 17 jan 2017 23:00

Sommige mensen hebben standaard een heel goed reactievermogen. Haal je daar 20% vanaf dan zit dat nog steeds boven het gemiddelde. Zijn die mensen dan zo fout bezig? Ik dacht het niet. Bovendien rijdt het 's nachts veel rustiger dus veiliger. Ja, je moet wel fit zijn natuurlijk, maar dat geldt overdag ook. Als je er niet tegen kunt, dan gewoon niet doen.

Haal je daar 20% vanaf dan zit dat nog steeds boven het gemiddelde

Ik vergelijk dat met het verhogen van de maximum snelheid omdat we qua milieu belasting toch nog ruim onder de gestelde norm zitten.
Kortzichtig korte termijn denken

Rob

Iets meer dan een gevoel, je kan je toestand na 24u wakker zijn vergelijken met rijden met 0.1% alcohol in je bloed.

Userd op 18 jan 2017 08:40

En hoe is dat dan precies? Ik heb nog nooit auto gereden na ook maar een druppel alcohol. Eigenlijk geldt hier wat ik zojuist ook postte als reactie op RCG, er zijn ongetwijfeld mensen die iets vermoeid beter rijden dan anderen die op hun fitst zijn. Laat die mensen gewoon hun ding doen in plaats van dat zo streng te veroordelen.

Natuurlijk geldt dat je niet gaat rijden na het drinken van alcohol of met vermoeidheid. De een wordt al moe van een uurtje overdag rijden en de ander wordt nog niet moe van de hele nacht rustig cruisen naar de vakantiebestemming. Met geregeld pauze natuurlijk! :)

s’nachts om een uur of 2 weg, na het eten gaat de bijna 50-er zijn mandje opzoeken zakt gelijk weg tot de wekker afgaat, daarna ben ik ook gelijk wakker!!! de overige familieleden (nu 17,20 & 50) stappen in en slapen verder. Als er getankt moet worden zijn we toch zo’n 4uur en 450km verder. We nuttigen dan ontbijtje en de volgende chauffeur neemt dan het “roer” voor 2 a 3 uurtjes over. dit gaat al jaren goed! sinds een paar jaar neemt ook de oudste zoon het roer tijdelijk over wat nog meer rust geeft. wij rijden totaal ongeveer 1100km in 12uur (tussen vertrek en aankomst)

*bericht bewerkt door Ray op 18 jan 2017 09:56

Gr. Ray

Ik zie hier reistijden die neerkomen op overall gemiddelden van 100 kmh.
Met inmiddels ruim 40 jaar rijervaring met 40000/j ervaring weet ik wat je daarvoor moet doen. Ik noem dat jakkeren.
Is het dat allemaal waard?

RCGrootveld op 17 jan 2017 22:59

Ik vind 100 gemiddeld echt niet raar. Op een rustige snelweg in Duitsland voelt 130 op de cruisecontrol rijden voor mij echt niet als jakkeren. Ik denk zelfs dat je dat rustig rijden mag noemen. En dat kun je dan een paar uur achtereen doen. Laten we zeggen dat je in 3 uur 360 km aflegt. Dan kun je dus een half uur pauzeren en zit je nog steeds boven de 100 gemiddeld.

4 jaar geleden ben ik door Duitsland uit Flaine naar huis gereden buiten de vakanties op zaterdag om 12 uur 's middags. De kilometerteller is niet boven de 130 geweest. Inclusief de afdaling uit het dorp had ik een gemiddelde snelheid van 109. Exclusief pauzes, dat wel.
maar wel hele stukken 100 door Zwitserland en ook nog ergens door de stad in Zwitserland.

[cruijfmodus] Als je door kunt rijden gaan de kilometers gewoon hard onder je door. [/cruijfmodus]

Wij vertrekken dit jaar om 15:15 op vrijdagmiddag na school. Dan hebben we een overnachting in Augsburg. Voorheen vertrokken we eerder en reden we verder. We gaan eens kijken hoe het bevalt. Misschien dat we volgend jaar ook wel 's nachts gaan rijden.
Ik vind het vooral fijn om er zaterdag op tijd te zijn om skipassen en materiaal en les te regelen. En dan eventueel nog de sneeuw in te gaan.

*bericht bewerkt door Taan op 18 jan 2017 10:22

Haal je daar 20% vanaf dan zit dat nog steeds boven het gemiddelde

Dat is de boel gewoon rechtlullen voor jezelf.

Haal je daar 20% vanaf dan zit dat nog steeds boven het gemiddelde

Ik vergelijk dat met het verhogen van de maximum snelheid omdat we qua milieu belasting toch nog ruim onder de gestelde norm zitten.
Kortzichtig korte termijn denken

RCGrootveld op 18 jan 2017 09:50

Haha, met die instelling had je 40 jaar geleden al moeten stoppen met autorijden. Toen je op je fitst was en je reactievermogen het scherpst…

De vergelijking slaat als een tang op een varken en dat weet je zelf ook wel.

Iets meer dan een gevoel, je kan je toestand na 24u wakker zijn vergelijken met rijden met 0.1% alcohol in je bloed.

Userd op 18 jan 2017 08:40

En hoe is dat dan precies? Ik heb nog nooit auto gereden na ook maar een druppel alcohol. Eigenlijk geldt hier wat ik zojuist ook postte als reactie op RCG, er zijn ongetwijfeld mensen die iets vermoeid beter rijden dan anderen die op hun fitst zijn. Laat die mensen gewoon hun ding doen in plaats van dat zo streng te veroordelen.

Natuurlijk geldt dat je niet gaat rijden na het drinken van alcohol of met vermoeidheid. De een wordt al moe van een uurtje overdag rijden en de ander wordt nog niet moe van de hele nacht rustig cruisen naar de vakantiebestemming. Met geregeld pauze natuurlijk! :)

Martin7182 op 18 jan 2017 09:52

Daar zijn hele studies naar gedaan, even googlen haalt die wel naar boven als je daar behoefte aan hebt. Ik veroordeel overigens niemand maar zo simpel als jij het brengt, is het gewoon niet. Aangezien iedereen vindt dat alcohol in het verkeer niet kan, zou dat dan niet voor vermoeidheid ook moeten gelden? Er zijn er ook die na een paar biertjes nog prima rijden, sommigen die zelfs beter rijden.

• Rij liever niet ’s nachts. Zelfs al is er ’s nachts weinig verkeer, uw rijvaardigheid is opmerkelijk slechter, waardoor het risico op een ongeval veel groter wordt, zo blijkt uit onderzoek. Vooral in de vroege ochtend (rond 03.00 uur) is er een uitgesproken achteruitgang van de rijprestaties. Op de Franse snelwegen doen bijvoorbeeld 39% van de ongevallen zich ’s nachts voor en vallen er 49% van de dodelijke slachtoffers, terwijl slechts 10% van het verkeer in die periode rijdt. Lange ritten ’s nachts zijn dus zeker af te raden.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id=17926&fuseacti…

Vaststellingen met de proefpersonen
Overdag was de prestatie het zwakst in de namiddag (omstreeks 15 uur),de bestuurders zwenkten meer over de weg. Naar de avond toe leek derijvaardigheid zich te herstellen. Bij aankomst was de prestatie terug beter.

's Nachts stelden de onderzoekers vast dat er een continue verslechteringvan de rijprestaties was, alhoewel ze fitter aan de trip begonnen. Vooral in devroege ochtend (rond 3 uur) was er een uitgesproken achteruitgang. Bestuurderszwenkten meer over de weg en konden geen constante snelheid aanhouden. Langeritten 's nachts zijn dus zeker af te raden!

Tijdens het onderzoek werdvastgesteld dat de bestuurder denkt dat het rijden 's nachts beter verliep dantijdens de dagrit. Toch bleek de rijprestatie duidelijk zwakker te zijn 'snachts. Men onderschat dus duidelijk de invloed van vermoeidheid op derijvaardigheden!

http://www.euroreizen.be/dossiers/reisinfo/fit-achter-stuur…

Glij blij door die brei :-)

Haal je daar 20% vanaf dan zit dat nog steeds boven het gemiddelde

Ik vergelijk dat met het verhogen van de maximum snelheid omdat we qua milieu belasting toch nog ruim onder de gestelde norm zitten.
Kortzichtig korte termijn denken

RCGrootveld op 18 jan 2017 09:50

Haha, met die instelling had je 40 jaar geleden al moeten stoppen met autorijden. Toen je op je fitst was en je reactievermogen het scherpst…

De vergelijking slaat als een tang op een varken en dat weet je zelf ook wel.

Martin7182 op 18 jan 2017 10:02

Volgens mij wil jij gewoon niet snappen waar ik op doel

Rob

Haal je daar 20% vanaf dan zit dat nog steeds boven het gemiddelde

Ik vergelijk dat met het verhogen van de maximum snelheid omdat we qua milieu belasting toch nog ruim onder de gestelde norm zitten.
Kortzichtig korte termijn denken

RCGrootveld op 18 jan 2017 09:50

Haha, met die instelling had je 40 jaar geleden al moeten stoppen met autorijden. Toen je op je fitst was en je reactievermogen het scherpst…

De vergelijking slaat als een tang op een varken en dat weet je zelf ook wel.

Martin7182 op 18 jan 2017 10:02

Net als dat jij met deze opmerking slechts bevestigt dat je tot de bevolkingsgroep lijkt te behoren die wetenschappelijk onderzoek en statistiek als onzin bestempelt en natuurwetten in relatie tot autorijden als onzin bestempelt.
Maar dat weet je zelf ook wel…

Rob

Voor je in de welles/nietes modus schiet: stel dat je werkgever van je verwacht dat je na een dag werken nog even een hele nacht doorhaalt…zou je daar dan blij mee zijn?

Plaats een reactie